Klimaatkas

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Klimaatkas

Bericht door deleted »

Ik zoek input voor het ontwerp van een klimaatkas.

Een klimaatkas is een soort 'serre', maar dan geoptimaliseerd voor het voor- en najaar. Dus om het oogstseizoen te verlengen, niet om in de zomer zuiderse gewassen te kweken.

Grosso modo komt het erop neer dat het gebouw een glazen wand heeft op het zuiden. Met glas in een hellingshoek die het zonlicht maximaal binnenlaat in voor- en najaar.
De andere zijden én dak worden volledig en dik geïsoleerd. Een overstek zorgt ervoor dat in de zomer (hoge zonnestand) het zelfs niet overdreven warm wordt in de kas.

Ik heb ook al info gevonden dat de minimumtemperatuur 14°C is voor plantengroei.
Deze temperatuur zou echter vooral aan de grond (de wortels) gehaald moeten worden, de luchttemperatuur mag (veel)minder zijn.

Eerste vraag waar ik mee worstel: is het nodig om een 'gebouw' te maken waar je kan in rechtstaan ?
Lage plantbakken (ook in een klimaatkas- format) bevatten minder (op te warmen) lucht, minder wand (energieverlies) en blijven wat meer onder de radar van de vergunningzwaaiende overheid ...
Maar misschien zie ik wel wat nadelen over het hoofd als niet-serre bezitter ?

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Klimaatkas

Bericht door kockie »

Van het weekend kwam ik op een van mijn internetstrooptochten een walipini tegen; dat schijnt precies te doen wat jij beschrijft. Het is een soort (half)ondergrondse kas.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Klimaatkas

Bericht door deleted »

kockie schreef:Van het weekend kwam ik op een van mijn internetstrooptochten een walipini tegen; dat schijnt precies te doen wat jij beschrijft. Het is een soort (half)ondergrondse kas.
Ja dat is een interessante variant.
De vraag daarbij is of de grondtemperatuur te preferen is boven een (bodem)isolatielaag.

Aarde kan zeker de temperatuur boven een bepaald minimum houden, maar is dat minimum wel 14°C ?
En zoniet ,gaat die grond dan niet als een heatsink werken als je toch moet bijwarmen ?

Deze format moet zeker van een zeer droge grond kunnen vertrekken. Hoge grondwaterstanden of langzaam insijpelend regenwater zetten het te vaak onder water vrees ik.
Hier vrees ik dat een gat van >1m diep heel vaak onder water gaat staan ...
Zelfs gewoon 'vochtige' grond is al een vrij goede warmteconductor ...

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Klimaatkas

Bericht door kockie »

Tja, dat weet ik ook niet. Ik heb het met interesse bekeken, over nagedacht en meteen maar in de ijskast gezet. Nog veel te veel te doen :(

Je zou toch in zo'n kas wel flink wat massa willen hebben. Doe eens een proef: graaf een gat in de grond, leg er een glasplaat schuin op ("haaks op de zon") en leg er een min-max thermometer in (een geavanceerder meetsysteem mag natuurlijk ook, maar dat past weer niet bij je drang naar minder techniek). "Probieren geht über studieren"

Je zou hetzelfde kunnen doen met een gedeeltelijk geïsoleerd gat (isolatie tussen massa en ondergrond)

Hoe zit het bij je met de grondwaterstand?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Klimaatkas

Bericht door deleted »

kockie schreef:Hoe zit het bij je met de grondwaterstand?
Geen probleem.
Maar vaak langdurige regen en leemgrond. Water kan dan niet snel genoeg in de bodem dringen.
In de grond gaat hier niet gaan owv die verzadiging (meerder weken achter elkaar , vooral in voor- en najaar)

Bovendien wordt dit systeem toegepast in erg koude klimaten om in het zomerseizoen te kunnen telen.
Het is, zoals je op de tekeningen/foto's kan zien, gebaseerd op een hoge zonnestand (vlakke hellingshoek van het glas/plastic dak).

Studieren gaat soms toch sneller dan eerst alles zelf probieren ...
Dwarfs standing on the shoulders of giants

G
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Klimaatkas

Bericht door Lieve »

Eerste vraag waar ik mee worstel: is het nodig om een 'gebouw' te maken waar je kan in rechtstaan ?

Behalve als je alleen plantjes wil van de grote van sla is hoogte ook nodig voor planten.

Je gaat terug naar de principes van de orangerie.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Klimaatkas

Bericht door deleted »

Lieve schreef:Behalve als je alleen plantjes wil van de grote van sla is hoogte ook nodig voor planten.
Nou, ik had gedacht aan 'bakken' waar de teeltlaag op 30 à 50 cm ligt en het dak op 1m20 à 1m50 ...
In de eerste halve meter een hypocaustum onder de teeltaarde.
Lieve schreef:Je gaat terug naar de principes van de orangerie.
Verklaart u nader !

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Klimaatkas

Bericht door kockie »

Je schrijft hypocaustum; zou je echt willen gaan verwarmen dan, of wil je alleen de laag teeltaarde thermisch ontkoppelen van de ondergrond?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Klimaatkas

Bericht door deleted »

Thermisch ontkoppelen en sporadisch kunnen bijwarmen (boven 14°C houden) met snoeiafval en een rocket.

Niet om de hele winter te gaan stoken, maar toch wel om de oogst niet te moeten weggooien na enkele sombere mistige dagen met nachtvorst.
Ik weeg die input af tegen het langer 'vers' eten en dus de uitgespaarde energie van de bewaarmethoden die vermeden worden. :fff


G
Laatst gewijzigd door deleted op 04 mar 2014, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Klimaatkas

Bericht door kockie »

Ik vraag me af of het thermisch ontkoppelen wel wenselijk is. Heb je een idee van de bodemtemperaturen bij jou in de tuin?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Klimaatkas

Bericht door deleted »

Het terras achterin dat een fundament van 70 cm diep heeft is een paar jaar geleden opgevroren (omhoog gekomen).
Maar ik heb eigenlijk geen idee neen.

Temperatuur is trouwens geen energie.
Het gaat om het temperatuursverschil en mate van conductie van de grond.
Bij natte grond is dat niet zo goed.
'Natte' grond van pakweg 12 graden gaat sneller warmte afvoeren dan 'droge' grond van 8 graden.

Zie bijvoorbeeld de tabellen pag40 : http://www.eng.usf.edu/~gmullins/downlo ... 0Soils.pdf

Als een laag ijs gevormd wordt aan het oppervlak (dus in contact met de koude buitenlucht) wordt het conductieverlies trouwens heel erg interessant.
En zo staat deze oude studie nog vol met wetenswaardigheden die iemand met veel doorzettingsvermogen, een temperatuurmeter en een hygrometer eens allemaal zelf zou kunnen uitprobieren :mrgreen:

Dan weet je bij deze ook waarom ik niet altijd (bij elke ondergrond) geloof in perimeterisolatie ...
Ook kan je een parallel trekken tussen vochtgehalte van leem in een muur en de conductiviteit ervan. Binnenisolatie van een vakwerkgebouw bijvoorbeeld: je wint wat met de nieuwe isolatielaag, maar verliest weer evenveel bij de oude (maar nu vochtigere) bestaande leemmuur...

Maar we dwalen af ...

Het gebruik van de 'bodemwarmte' zou kunnen werken als hij altijd boven 13-14 graden blijft, dan maakt de conductiviteit niet uit.
Maar dat lijkt me veel te hoog.

G


G
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Klimaatkas

Bericht door benthuis »

G. Deze heb ik gezien en leek mij zelf een prachtig concept. Vorig jaar april toen het nog vroor had hij al verse groenten. Een heel prettig plekje!
http://www.thegoodfamily.nl/item/pluk-doorn
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Klimaatkas

Bericht door deleted »

Ook een mooie poging, maar ik denk dat ze wat (te) veel aandacht geven aan opslagcapaciteit (massa) en te weinig aan isolatie.
Ook de verhouding volume/teeltoppervlak vind ik niet zo gunstig.

Op hun youtubekanaal verwoorden ze het zelf zo:
Earthship passive solar greenhouse update 2014. Built in spring 2011, see other video's, here an update. It's functioning nice. It's hard to maintain good climate insite in wet winter times. Here in The Netherlands, there's not enough sun to store enough heat, but when the sun is there, it works great!
Massa dacht ik enkel in het teeltbed en bodem te steken en de rest uit strobalen op te trekken.
Ik probeer ook om niet met afval te bouwen. Het is dan wel gratis, maar achteraf zit je weer met een hoop rotzooi in de tuiin.

Hier een goede verzamelsite: http://www.roperld.com/science/solargre ... tm#designs

G
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Klimaatkas

Bericht door pelletpower »

En een aanbouw op het zuiden geheel van glas? Isoleert je huis extra en je huis verwarmt de kas een beetje. Misschien met een goed geisoleerd dak om oververhitting in de zomer te voorkomen en afkoelen in de winter. Als je de zaak netjes inricht heb je er gelijk een tuinkamer bij! De dingen die ik hierboven gezien heb zijn allemaal vrijstaand en verliezen dus aan alle kanten warmte.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Klimaatkas

Bericht door ritsaert snijder »

die gedachte had ik ook...en als je dan toch een groot huis hebt is er vast wel wat muur over
groet!

Ritsaert
Plaats reactie