Kiwi's

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Kiwi's

Bericht door Mees* »

Dit jaar gaan we voor het eerst kiwi's plukken. Twee jaar geleden geplant; vorig jaar een enkele kiwi, maar nu hebben we er een kleine 40. Echter.........is 9 december een beetje logische tijd om te oogsten? Ze staan tegen een zuidgevel, in de open lucht. Tot voor kort kogelhard, maar nu lekker sappig en vol smaak.

Mees
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Kiwi's

Bericht door OBL-Rien »

Dat is goed te weten.
Ik wil bij ons nieuwe huis ook Kiwi's planten, maar kreeg te horen dat die in NL niets opbrengen.
Ik ga het nu zeker eens proberen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Kiwi's

Bericht door benthuis »

Zeker levert dat wat op. Wel uit de vorst houden.
Mn prachtige joekel is (zijn)dood gevroren.
Mannetjes en vrouwtjes planten (meer vrouwtjes)
Die harde knikkers worden later nog lekker (nu ongeveer) als je ze plukt. (als ze volgroeid zijn tenminste)
Dus voor de vorst plukken
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kiwi's

Bericht door Dutch John »

Ik denk komend voorjaar Kiwibessen te gaan planten. Een kleinere vrucht, maar eerder rijp. Ook minder sappig dan echte Kiwi's. In hoeverre kun je hier geoogste Kiwi's qua smaak en structuur vergelijken met geïmporteerde?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Kiwi's

Bericht door Mees* »

Kwaliteit en structuur is absoluut niet minder. De afgelopen twee winters hebben uiterst vervelende pieken gehad, dus voor vorst ben ik niet bang meer
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Kiwi's

Bericht door Anne2 »

Hmm, mis mijn vorige woonplek met kiwi's. Elk jaar oogsten. Hele grote, prachtige kiwi's.

Voor de vorst oogsten, normaal is dat ergens in november. Misschien worden ze nu wel rijp aan de struik? Dan binnen rijp laten worden, dus in de kou zetten en naar de warmte halen wat je nodig hebt. Kan je dus heel lang bewaren.

3 vrouwelijke planten op 1 mannelijk. Niet die dat op 1 struik heeft (zelfbestuiver), dat werkt niet zo goed.

Jij kan al snel oogsten. Weet van de struiken die bij mij stonden, dat ze eerst 14 jr in de kas hadden gestaan en ten slotte maar in de tuin en het toen pas deden. Zat puin in de grond (kalk?).
Plaats reactie