Appelazijn

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Appelazijn

Bericht door Anne2 »

Voor ik ging verhuizen nog gauw de appels geplukt... en die worden nu rijp.

De eerste lading heb ik in stukjes ingevroren. De schillen en klokhuizen (onbespoten appels) heb ik onder water gezet om zo appelazijn van te maken. Dat had ik nog nooit eerder gedaan. Maar erg leuk om van het afval nog wat te kunnen maken.

Helaas was het mislukt, alles wat boven water uit stak was beschimmeld. Best lastig om alles onder water te houden want het wil drijven. Het rook al wel een klein beetje naar azijn.

Vandaag potten appelmoes gemaakt en een nieuwe poging tot azijn. Weer met bord erin om te verzwaren. Nu heb ik de pan zo weggezet dat ik hem niet meer hoeft te verplaatsen, hopelijk blijft alles dan onder het bord. Op de pan ligt een neteldoek en hij staat donker.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Appelazijn

Bericht door benthuis »

Op de rommelmarkt een mandfles op de kop tikken en een waterslot erop!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Appelazijn

Bericht door Pietje »

benthuis schreef:Op de rommelmarkt ...
Durf je "Marktplaats" niet te noemen? (http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 815#p56566) :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Appelazijn

Bericht door David86 »

Volgens mij moet je om azijn te maken eerst alcohol hebben. Ik heb wel eens begrepen dat fruitvliegjes een bacterie bij zich dragen die alcohol omzet in azijnzuur. Beginnen in een mandfles met wat wijngist (of emmer met waterslot) maar wel op tijd het bacterietje binnenhalen zodat hij zijn werk kan doen voordat het alcohol percentage te hoog oploopt, daar houden bacteriën niet van.
..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Appelazijn

Bericht door Pietje »

Kun je niet regelmatig zuurstof toelaten die de alcohol in azijn omzet? Op die manier blijft het alcoholpercentage ook laag. Of doet de gist het dan niet meer?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Appelazijn

Bericht door Anne2 »

Heb de methode van internet.

http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkw ... azijn.html

Als het weer niet lukt probeer ik wel wat anders, heb nog meer staan.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Appelazijn

Bericht door David86 »

Geen idee pietje, ik weet dat het zo kan omdat dat vliegje menig beginnend wijnmaker de wijn zuur heeft gemaakt :)
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Appelazijn

Bericht door Dutch John »

De azijnbacterie zet alcohol om in azijn. De azijnbacterie zweeft in de lucht. Fruitvliegjes hebben altijd veel azijnbacteriën bij zich. Daarom is het zaak bij pulpvergisting (wijn) de most afgedekt te hebben met een doek, terwijl tevens zuurstof toegelaten wordt voor de aerobe vergisting. Later volgt de anaerobe vergisting in een fles of vat met waterslot.

Als je azijn wilt, is het dus zaak de vergisting aan de open lucht te laten plaatsvinden om de azijnbacterie toe te laten. Er is ook zuurstof nodig voor de omzetting. De kans is groot dat de bacterie ook op de schillen aanwezig is, dus niet ontsmetten, zoals bij wijn maken eigenlijk verplicht is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Appelazijn

Bericht door Ernest Dubois »

Humm, vandaag een schoonmaak van de cider voorbeding benodigdheden, een duidelijke azijn geur in de lucht.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Appelazijn

Bericht door Jan. »

Anne,
zou je dat nou wel doen?


Je gaat er zuur van ruiken hoor!

En dan gaat men er van uit dat je een zuur persoon bent. :lol: :lol: :lol: :lol:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Appelazijn

Bericht door Anne2 »

Gezien mijn voorkeur wordt ik dan vast erg zoet ingeschat.

De eerste week zit erop het lijkt nog goed te gaan. Blijft wel erg lastig om de appelspullen onder te houden. Het wordt wat slijmerig, hoop dat dat erbij hoort.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Appelazijn

Bericht door Anne2 »

Net de pan leeggegooid. Het schimmelde niet maar stonk wel, beetje zweetsok/zuurdesemachtig. Niet zoals normale azijn ruikt in ieder geval.
Maaike73
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 sep 2013, 13:10
Locatie: randstad

Re: Appelazijn

Bericht door Maaike73 »

@Anne, ik kwam van de week een blog tegen wat ging over het maken van appelazijn, misschien heb je er wat aan.
http://de-gulle-aarde.blogspot.nl/2013/ ... azijn.html
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Appelazijn

Bericht door Anne2 »

Dat is zoals ik het heb gedaan, maar belletjes heb ik niet gekregen.
Plaats reactie