Werken met de sappan

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Werken met de sappan

Bericht door kockie »

Een tijdje geleden heb ik een sappan op de kop getikt. Afgelopen week ben ik begonnen om daar peren mee te ontsappen. Ik ben nu bezig via de trial and error methode en vroeg me af of er nog mensen met tips zijn. De vraag is vooral: "hoe lang laat je het ding stomen".

Mijn werkwijze tot nu toe:
pan vullen met stukken peer (meestal in 3-en), klein beetje suiker erbij
Water in onderste pan
laten stomen
af en toe in de opvangpan kijken en bij voldoende vulling eerst het slangetje doorspoelen (sap terug op de peren) en fles afvullen.

En dan weer verder wachten tot er weer een fles gevuld kan worden....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Werken met de sappan

Bericht door jwardenier »

Je zou bij v d Kooi in Jubiga het boekje ,ontsappen en stoomkoken kunnen bestellen het is geschreven door Roos Van Hoof .
ik laat het sap gedurende de stoomtijd in de pan zitten ,en vul dan af in schoongemaakte gr flesjes met beugel sluiting .
in het boek van Weck staan ook handige gebruikstijden ,peren 90 min en 50 gr suiker p kg bramen 45 min stomen met 100 gr suiker p kg Als je er siroop van wilt maken dan op 1 kg zoete vruchten 100 tot 150 g suiker ,en op i kg zure vruchten 200 tot 250 gr suiker .
het tabelletje staat op bladzijde 130 en 131 van weck ,veel succes. J W
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Werken met de sappan

Bericht door Paul Joosten »

kockie schreef:Een tijdje geleden heb ik een sappan op de kop getikt. Afgelopen week ben ik begonnen om daar peren mee te ontsappen. Ik ben nu bezig via de trial and error methode en vroeg me af of er nog mensen met tips zijn. De vraag is vooral: "hoe lang laat je het ding stomen".

Mijn werkwijze tot nu toe:
pan vullen met stukken peer (meestal in 3-en), klein beetje suiker erbij
Water in onderste pan
laten stomen
af en toe in de opvangpan kijken en bij voldoende vulling eerst het slangetje doorspoelen (sap terug op de peren) en fles afvullen.

En dan weer verder wachten tot er weer een fles gevuld kan worden....
:pp :mrgreen:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Werken met de sappan

Bericht door kockie »

Vind je een sappan en een paar flessen sap een foto waard? Ik zal morgen eens kijken of ik er wat kan schieten (als vrouw, kinderen en tijd het toelaten)... Of wil je een foto van het wachten :geek: :?:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Werken met de sappan

Bericht door kockie »

Even een filmpje van de werkwijze die ik gekopieerd heb. Handig tegen hete vingers:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Werken met de sappan

Bericht door ritsaert snijder »

Wij ontsappen tot de appels er volledig aan prut gekookt uitzien, we laten daarna de prut nog uitlekken. De kippen eten het voor een groot deel op. Het sap koken we met suiker in tot appelstroop. Ongeveer een pot voor een krat appels (de val en de melige appel soort)

Ht lekkerste waren de zwarte bessen, tot onze grote verassing leverde dat een hele sterke cassissiroop op. Heul lekker op ijs en was heel snel verdwenen (met prikwater)

Straks zijn de druiven aan de beurt. Vorig jaar was de druivensap niet echt populair :( .
groet!

Ritsaert
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Werken met de sappan

Bericht door jwardenier »

De appels zou u na het tot prut koken ook nog kunnen persen in b v kussensloop [persen door opdraaien],houd u veel meer sap over die dan opkoken met gelatine suiker , gecombineerd met peren kunt u een stroop maken die in gesloten pot onbeperkt houdbaar is ,pas op de vingers ,die zouden er gemakkelijk bij op gegeten kunnen worden . Zwarte bessen en druiven kunnen gemakkelijk in de bessenmolen uitgeperst worden voor jam ,voor sap of siroop in de stoompan, Als de druivensmaak niet optimaal is wat zoetzure appels en vlierbessen mee stomen ,dit maakt een heerlijke smaak en werkt tegen verkoudheid en griep ,honing in plaats van een gedeelte van de suiker,met wat bananen er bij wordt het sap wat vetter en de smaak nog voller.
Gr J W
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Werken met de sappan

Bericht door Anne2 »

@Kockie ik denk dat je antwoord al in het filmpje staat.

Ik ga door tot het prut is, best lang. Tussendoor stamp ik met de stamper een keer of 2 (als het zacht is) en keer ik met een lepel de boel om. Kwestie van gevoel, nog nooit naar de tijd gekeken.

Van de (peren)prut kan je fruitleer maken, heb ik zelf nog nooit gedaan.

Vooral voor bessen vind ik het ideaal want dan heb je geen pitjes. En Vlierbes is ook handig, dan haal je de groene besjes eraf (giftig) ipv van de rijpe veel minder werk (maar nog steeds ben je wel even bezig). Ik maak de meeste fruit puur en meng dan kannen voor gebruik. Heb wel eens vlier met druif gemengd in de pan was lekker. Mengen met appelsap is meestal lekker, appel is zoet (Elstar).
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Werken met de sappan

Bericht door Dutch John »

Om de sappan iets beter uit te nutten, kiep ik -als het fruit wat is ingezakt- nog een lading er bovenop. Kun je uit een 4,5 kg fruitmand uiteindelijk 6 liter sap in één keer oogsten. Het sap vangen we op in een paar grote potten om begin en eind goed te mengen en koken dit nog even op, voordat we de flessen vullen. Verder roer ik veel in de moes om sap te onttrekken. Het vruchtvlees dat meekomt, houden we tegen met een zeef in de opvangpot (de pot waar we het later in opkoken).

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Werken met de sappan

Bericht door Paide »

Ik heb een sappan nog nooit gebruikt, maar ben wel benieuwd.
Als alternatief overweeg ik zo'n autokrik-pers te bouwen als in het andere filmpje.
Het lijkt me dat koud geperst sap meer smaak heeft dan sap wat zo verhit is geweest? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Werken met de sappan

Bericht door kockie »

Als je het sap wilt bewaren, zul het het in ieder geval moeten pasteuriseren of steriliseren. Een hittebehandeling ontkom je dus niet aan. Ik vind persoonlijk het sap uit de sappan lekkerder dan uit de sapcentrifuge. Pers heb ik nog niet geprobeerd.

Leuke forumdagactiviteit: sap pers bouwen/gebruiken ?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Werken met de sappan

Bericht door Paide »

Ja, lijkt me een topactiviteit. Ook niet al te moeilijk denk ik, en een resultaat wat rond kan gaan.
Een sterk frame bouwen en dan met een autokrik persen. In het midden een mooie stapel en afvangbak.
Anders is dit ook wel een mooi alternatief: http://youtu.be/Nj9z7NbO9mk

Sap bewaren doe ik meestal met een andere conserveringsmethode... :fff
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Werken met de sappan

Bericht door Anne2 »

DJ, dat is een goede tip om sap weer te mengen. Ik heb net 3 emmers bessen gedaan en vroeg mij al af of het laatste flesje niet veel bitterder zou zijn dan het eerste, of juist wateriger door de stoom. Nadeel is wel dat je dat dan in een andere pan moet doen en je dan het slangetje mist wat ik wel heel handig vind, zowel bij pan legen als flesjes vullen, en nog een pan extra vies hebt en vulkannetje.

De tip van bij de oude prut nieuwe bessen doen vind ik minder. Ik ben blij als die prut eruit kan, die houd ook vocht vast van je nieuwe bessen dan. Het laatste sap gooi ik altijd door een zeefje in een kannetje en dit gooi ik op de nieuwe bessen. Daar zitten altijd pitjes bij en het zeefje slaat steeds dicht door ... hoe zeg ik dat, een waas of zo.

Ik gooi de prut op de composthoop, jullie? Ik weet dat gekookt eten ratten aantrekt. Omdat er ook veel fruitvliegjes op de hoop zaten heb ik hem wel meteen omgezet en steeds verspreid in laagjes die prut opgelegd.

En nu plakt de hele keuken. Ik loop op blote voeten en de vloer plakt, spetters op de muur. En geen energie meer over.

Tip:
* Koop de grootste maat sappan, daar kan precies een emmer inhoud in.
* Haal je emmers bij de snackbar die zijn geschikt voor voedsel en worden zo gerecycled.
* Als je een afwasmachine koopt, koop er dan een die ook heel heet kan wassen dan kan je de flesjes en potjes daarin schoonmaken, dat is nog het meeste werk.

Doen jullie dat samen, oogst verwerken?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Werken met de sappan

Bericht door kockie »

Tip van Benthuis: potten/flessen een tijdje op 120 graden in de oven maakt ze steriel. Scheelt een hoop gedoe met soda en heet water. De oven kan helemaal vol gestapeld worden, dus de energie per pot is maar erg klein.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Werken met de sappan

Bericht door Dutch John »

Anne,

Ik doe het extra fruit er bij als het eerste fruit wat is ingezakt, maar nog redelijk vast is. Vers fruit op prut wordt geen succes. Het mengen in een pot is meer werk en -inderdaad- geknoei, maar elk flesje smaakt hetzelfde. Was voorheen anders. Het ontsappen is mijn afdeling. Kun je samen weinig aan doen, terwijl je jezelf goed bezig kunt houden. Flessen vullen is inderdaad wat lastiger. Flessen in de wasbak van de aanrecht zetten. Trechter erop met een stukje binddraad tussen hals en vulpijp, zodat de lucht naast ipv door de trechter eruit kan. Pot niet te vol en voorzichtig schudden. Rustig blijven en niet knoeien verhindert een knoeizooi met bijbehorend opruimwerk.
De prut gaat op de composthoop, want de kippen lusten het niet. Als ze het wel lusten, dan zit er nog smakelijk sap in.

Kockie,

Ik maak alle emballage steriel met sulfiet/citroenzuur. Een sulfiet/citroenzuuroplossing kun je meerdere malen gebruiken, zolang je het afgesloten bewaard. Zolang het sterk ruikt, werkt het nog. Scheut oplossing in de fles, emmer of het potje, een keer schudden en een uur gesloten (!) laten staan. Dan terug gieten in de voorraadfles en de emballage eventueel uitspoelen. Hoeft niet. Vergistingsprocessen veroorzaken ook sulfiet, dus we krijgen het toch wel binnen. De toegestane hoeveelheden schijnen behoorlijk hoog te zijn.

Koop van sulfiet en citroenzuur beide een kilo en je kunt levenslang toe. Slaat wel op de bronchiën, dus alleen in goed geventileerde ruimtes gebruiken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie