Wat te doen met kaaswei?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat te doen met kaaswei?

Bericht door Jan. »

Besparing, weet je nog?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Wat te doen met kaaswei?

Bericht door Lunch »

Dutch John schreef:Het kaas maken zal een blijvertje zijn. Maar dan hebben we regelmatig 30 liter wei over. De kippen houden er niet van. Een paar liter kun je verwerken in gerechten en heel af en toe als toevoeging in leemfinish, maar het overgrote deel heeft geen bestemming en je kunt het maar zeer beperkt bewaren. De weiboter is er dan al af.

Toch doet het pijn om de wei weg te gooien. Inkoken zou kunnen, maar wat kun je er dan mee en is het energetisch verantwoord? Een soort Rivella maken zou kunnen, maar het recept is kennelijk geheim.

Ideeën, iemand?

Groet,
DJ
Hoe heb je het voeren geprobeerd? Gewoon neerzetten in een schaal?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat te doen met kaaswei?

Bericht door Dutch John »

Inderdaad, in een bak gemengd met wat broodafval tot breivoer. Uiteindelijk gaat die pap wel op, maar niet van harte. Intussen staat op de rest al schimmel, want je kunt het maar enkele dagen goed houden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Wat te doen met kaaswei?

Bericht door Lunch »

Ik weet niet hoe je in de rest van het voer voorziet maar er zit denk ik wel een graancomponent, wellicht kun je dat er in laten weken en dat ze het dan wat beter lusten. Het is wel goed spul voor de kippen, zit flink wat eiwit en calcium in.
Plaats reactie