Wilg zaaien

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Wilg zaaien

Bericht door kockie »

Heeft iemand ervaring met het zaaien van wilgen? We worden op dit moment bedolven onder de witte pluisjes uit de wilgen die rond ons huis staan. Ik kan via tuinman Google wel wat vinden, maar nog geen bevredigend antwoord...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Wilg zaaien

Bericht door Brit »

Zover ik weet is dat wilgenpluis niet erg vruchtbaar, omdat je een mannelijke en een vrouwelijke wilg in de buurt moet hebben. Ik heb wel wilgen zaailingen gezien, maar minder dan jonge wilgen van afleggers en stekken, opzettelijk dan wel per ongeluk :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: Wilg zaaien

Bericht door vergilius »

kockie schreef:Heeft iemand ervaring met het zaaien van wilgen? We worden op dit moment bedolven onder de witte pluisjes uit de wilgen die rond ons huis staan. Ik kan via tuinman Google wel wat vinden, maar nog geen bevredigend antwoord...

Waarom wil je per se wilgen zaaien?

Je steekt toch gewoon een wilgentak dertig centimeter in de grond en geeft die veel water en dan heb je een wilg. Het is misschien nog niet te laat om het uit te proberen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wilg zaaien

Bericht door kockie »

Dat weet ik; heb er vorig jaar 120 en dit jaar 600 gedaan..... Maar soms kom je aan het denken en is het tijd voor een leuk experiment..... (volgend jaar staan er 1000 op de planning)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: Wilg zaaien

Bericht door vergilius »

kockie schreef:Dat weet ik; heb er vorig jaar 120 en dit jaar 600 gedaan..... Maar soms kom je aan het denken en is het tijd voor een leuk experiment..... (volgend jaar staan er 1000 op de planning)

Dan heb ik niets gezegd. Ik ben ook te vinden voor experimenten. Momenteel heb ik eentje met twee kiwibessenplanten in een bos. De ene bij een eik en de andere ook bij een eik. Ik moet beiden 'tot elkaar brengen'. Ze zijn al gedoopt: 'Romeo en Juliet'.

Ik heb met mijn wilgen nooit offspring gehad via zaad. Ik vraag me dus nu ook af hoe zij zich verspreiden zonder menselijke interventie. Ik besef nu eigenlijk dat ik er niks over weet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wilg zaaien

Bericht door kockie »

Dat had ik dus ook. Ik zag afgelopen week de pluizen rondvliegen en vroeg me ook af of die zich konden uitzaaien. Zal wel, anders zouden ze nu niet meer bestaan....

Ik wist ook niet dat een wilg 2-huizig is; sterker nog... ik wist niet wat 2-huizig betekende....

Nu een vraag voor de botanici onder ons: ontstaat er ook zaad als de bloem/stamper/whatever niet bevrucht is. Bij appels is dat niet zo (volgens mij, dan ontstaat er ook geen appel), maar bij wilg??

Wie kan het antwoord geven?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wilg zaaien

Bericht door David86 »

Naar mijn beste weten moet ook de wilg bestoven en bevrucht worden alvorens ze zich kan vermeerderen middels zaad. Een klusje voor de wilde bij (de honingbij doet weinig tot geen zaken met de mannelijke bloem)
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wilg zaaien

Bericht door ritsaert snijder »

Maarten,
Ik ben geen botanicus.

Ik denk dat er wel zaad ontstaat bij de vrouwelijke wil, maar dat er alleen een wilg kan groeien na kruisbestuiving.

Ik had al eerder wat informatie hierover verzameld, ik heb dat nog even aangevuld.

Ik heb zelf vrouwelijke en mannelijke wilgen. En we hebben al een poging gedaan om wilg te zaaien. Heeft niets opgeleverd. Misschien is mijn vrouwelijke wilg wel onvruchtbaar. Ik heb ook nog nooit een wilgen zaailing gevonden. Wel brokjes tak die uitgroeiden.

Ik heb ook ooit een brug gemaakt van wilg van een paar dikke wilgenstammen. Ging hartstikke goed. Totdat hij werd gebruikt en de bast kapot ging.

Dikke knotwilgen 70 cm dik, hebben we ook omgezaagd en verplaatst (wel de bast behandeld). Gingen ook weer groeien.
Bijlagen
wilgen.doc
(1.25 MiB) 144 keer gedownload
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wilg zaaien

Bericht door kockie »

Ik heb begrepen dat wilgen lichtkiemers zijn. Het zaad moet dus op de grond liggen en niet ondergedekt worden....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wilg zaaien

Bericht door ritsaert snijder »

Nou daar zou het bij ons dan zomaar fout op kunnen zijn gegaan. Maar heb je wel eens zaailingen gezien?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wilg zaaien

Bericht door kockie »

Niet dat ik weet.

Ik begrijp wel dat er allerlei hybriden zijn; dat impliceert geslachtelijke voortplanting.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Wilg zaaien

Bericht door Lycopoda »

Zaailingen komen wel degelijk voor, meestal op kale, vochtige bodem (pionier). Je hebt inderdaad een mannetje en een vrouwtje nodig. Bijen zullen daar niet zo'n grote rol spelen omdat wilgen (net als eiken en berken) windbestuivers zijn.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wilg zaaien

Bericht door ritsaert snijder »

Lycopoda,
Oke, ik heb weinig kale grond. Ik heb wel veel zaailingen van essen en elzen.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wilg zaaien

Bericht door kockie »

Er komt iets op.... Sorry voor de brakke foto; aaifoon.....
wilg.JPG
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Wilg zaaien

Bericht door Brit »

Ik kan het in zo een vroeg stadium nog niet herkennen, dus ook nog geen uitsluitsel geven of het werkelijk wilg is, maar we hebben hoop...
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie