Jonge perziken met krulziekte.

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Jonge perziken met krulziekte.

Bericht door vergilius »

Begin dit jaar heb ik twee perzikbomen gepland. (welk ras ben ik kwijt).

Nu hebben sommige blaadjes de krulziekte (een schimmelziekte). Ik heb de ziekte opgezocht om te kijken welke behandeling er mogelijk is.

Het enige wat ik nu kan doen is aangetaste bladeren verwijderen. Maar er wordt ook vermeld om de boom te ondersteunen met bv een aftreksel van heremoes, of het planten van mierikswortel of knoflook in de plantgatoppervlakte. Ook niet rankende Oost-Indische Kers wordt vermeld.

Heeft iemand daar ervaring mee? Of heeft iemand andere oplossingen?

Ik denk dat de boompjes de schimmelziekte hebben gekregen omdat ze net verplant waren en het weer in het voorjaar zo nat was. Volgend jaar gaat het misschien beter gaan, als ze een beter wortelgestel hebben ontwikkeld.
Laatst gewijzigd door kockie op 12 jun 2013, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Jonge periken met krulziekte.

Bericht door David86 »

Ik heb het ook gehad, ik heb er weinig aan gedaan. Dit jaar ziet de perzik er pico bello uit.
..
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: Jonge periken met krulziekte.

Bericht door vergilius »

David86 schreef:Ik heb het ook gehad, ik heb er weinig aan gedaan. Dit jaar ziet de perzik er pico bello uit.

Dat is hoopgevend. Als ik het goed begrijp is het geen blijvende aantasting, tenzij de boom zwak blijft.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Jonge periken met krulziekte.

Bericht door David86 »

Volgens mij ook, ik moet zeggen dat (onbespoten) fruitboompjes de eerste 2 jaar na het verpoten toch niet bijzonder sterk zijn, tenminste bij mij.. Daarna trekken ze wel bij.
..
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Jonge periken met krulziekte.

Bericht door Brit »

Ik heb hier afgelopen jaar een mini-kers gered van de composthoop, uit een tuin die ik moest opknappen. Hij kwam uit hele droge en arme zandgrond en zat vol met dezelfde schimmelaantasting als jouw perzik. Ik heb hem in een grote bomenzak (45 liter) gezet in mijn goede compost grond en alles wat er daarna bijgroeide was ziektevrij.

Lang verhaal kort, geef hem goed te eten, en het komt wel goed.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Jonge periken met krulziekte.

Bericht door David86 »

Brit,

Wat doet de boomzak ?

Groeten,
..
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: Jonge periken met krulziekte.

Bericht door vergilius »

Brit schreef:Ik heb hier afgelopen jaar een mini-kers gered van de composthoop, uit een tuin die ik moest opknappen. Hij kwam uit hele droge en arme zandgrond en zat vol met dezelfde schimmelaantasting als jouw perzik. Ik heb hem in een grote bomenzak (45 liter) gezet in mijn goede compost grond en alles wat er daarna bijgroeide was ziektevrij.

Lang verhaal kort, geef hem goed te eten, en het komt wel goed.
Ik heb in de plantgaten boterboontjes gezaaid om de boompje stikstof te geven (hopelijk klopt dat). Zodra die boontjes geoogst zijn, krijgen ze oude ponymest.

In de plantgaten zat bosgrond, compost, geitenkeutels en een klein beetje houtas.

Eigenlijk is het afwachten geblazen. Volgend jaar en het jaar nadien.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Jonge perziken met krulziekte.

Bericht door Brit »

David86 schreef:Brit,

Wat doet de boomzak ?

Groeten,
De grond rond de wortels bij elkaar houden :mrgreen: Ik heb nog geen defenitieve plek voor hem :fff
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Jonge perziken met krulziekte.

Bericht door Ruuben »

Ik heb het ook.
Komt door een schimmel of zo die bij conifeer achtigen huist. Doe je nix aan. Behalve alle coniferen ed ruimen in straal van 200 meter rond perzik.
Ik las op een forum dat je beste de aangedane blaadjes zo snel mogelijk eraf moet trekken.
Werkte afgelopen 2 jaar prima; Ik heb het nu weer, Nu ben ik te lui. Maar er zitten toch perzikken aan.
De groei zal er vast wel wat last van hebben.
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Jonge perziken met krulziekte.

Bericht door Lycopoda »

Komt door een schimmel of zo die bij conifeer achtigen huist
Die link tussen krulziekte en coniferen kende ik niet. Heb je daar toevallig meer informatie over?

Het is inderdaad een schimmel, die 's winters in de bladknoppen van de perzik overwinter en van daaruit het jonge blad besmet. Ik heb goede ervaring met het in de loop van de lente verwijderen van aangetast blad (voordat de schimmel sporen gaat vormen) en daarna de boom wat extra mest/compost geven. Sommige rassen zijn er redelijk ongevoelig voor (vooral die met wit vruchtvlees).
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Jonge perziken met krulziekte.

Bericht door Albert van WdJ »

Bijgaande link geeft wel goede info over de perzikkrulziekte (Taphrina deformans).
http://www.bongerdgrooteveen.nl/ziekten ... ziekte.php

Heb het ook ieder jaar in mijn perzikken gehad.
Maar dit jaar is het erger dan andere jaren. Komt waarschijnlijk door het natte voorjaar.
Toch zitten er dit jaar goed perzikken aan. Dus ik wacht af.
Spuiten begin ik niet aan.

Albert
Change, before you have to.
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: Jonge perziken met krulziekte.

Bericht door vergilius »

Albert van WdJ schreef:Bijgaande link geeft wel goede info over de perzikkrulziekte (Taphrina deformans).
http://www.bongerdgrooteveen.nl/ziekten ... ziekte.php

Heb het ook ieder jaar in mijn perzikken gehad.
Maar dit jaar is het erger dan andere jaren. Komt waarschijnlijk door het natte voorjaar.
Toch zitten er dit jaar goed perzikken aan. Dus ik wacht af.
Spuiten begin ik niet aan.

Albert

Inmiddels heb ik van de twee jonge perzikenboompjes de aangetaste bladeren verwijderd en ze hebben nieuwe twijgjes en blad gekregen.

Aan één boompje hangt één perzik. Dat is toch al iets.

Spuiten ga ik ook niet doen. Momenteel staan er in de plantgaten boterboontjes. Als die geoogst zijn, dan ga ik ferm bemesten met hopelijk paardenmest en dan uitkijken naar de volgende lente.
Plaats reactie