Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïden!

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door Anne2 »

Niet alle bloemen zijn drachtplanten.

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Drachtplanten

Maak een schema van opvolgende bloeiende planten. Dit kunnen eetbare planten zijn.

Google eens op bijenhotel. Zet daarnaast dan een vroeg bloeiende plant, bijv gele kornoelje (eetbaar) en een laat bloeiende plant, bijv hangende klimop (oude klimop gaat hangen), heeft als groenblijver ook waarde. als het koud is vliegen ze n.l. minder ver.

Pietje kan je meer vertellen over het tijdstip van ploegen?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door Pietje »

Anne2 schreef:Pietje kan je meer vertellen over het tijdstip van ploegen?
:lol: Niet ploegen!

Nu ja, als je toch aan de gang wilt... Regenwormen zitten overdag lekker diep in de grond (80cm - 150cm) en komen aan het eind van de middag/begin van de avond of tijdens langdurige regen naar boven. En als je op dat moment ploegt, dan hebben de meeuwen wat te eten. En dat is leuk voor de meeuwen maar niet leuk voor de bodem, want behalve het luchtig maken van de bodem (waardoor vocht en lucht zich goed kan verspreiden) hebben regenwormen enorme invloed op de zuurgraad van de bodem.

Van de week heb ik met een minigraver de schooltuin geploegd: vorige pogingen er iets te laten groeien waren mislukt. Er was amper door de 40cm dikke harde laag (op 20cm diepte :roll: ) heen te schrapen. In de 30m2 omgeploegde grond heb ik welgeteld 1 regenworm gezien. Ergens houdt het echt op...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door David86 »

Niet ploegen is niet altijd mogelijk, in de regio waar ik woon kun je rustig stellen dat niet ploegen of spitten niet oogsten inhoud. De grond MOET diep bewerkt worden.

Er is niet 1 teeltwijze die op elk grondtype sluitend is, boeren en tuinen is jezelf aanpassen aan de omstandigheden en doen wat je moet doen om je teeltgrond in topconditie te houden, spitten en ploegen is dan soms noodzakelijk. Ik spit en frees elk jaar en mijn grond zit vol leven..

Vorig jaar heb ik een gedeelte van de tuin niet diep genoeg gespit, de planten die in dat deel groeiden waren vele malen kleiner dan de planten op het diep gespitte stukje. In het gespitte stuk zaten overigens ook veel meer wormen.. Grond MOET los en luchtig zijn, anders is er weinig leven en kan het wortelstel van een plant niet voldoende ontwikkelen om in zijn korte leven groot genoeg te worden.

Groeten
..
Gebruikersavatar
Tilia
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:18

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door Tilia »

@Anne mooie foto!
Het is een uiteraard een verhaal met meerdere kanten. Zie hier de visie van SBB http://www.nev.nl/thijsse/honingbij.html
Ik kan me bedenken dat het afhangt van de 'begrazingsdruk' met honingbijen, het stuifmeelaanbod in de betreffende periode en ook met hoe specifiek de bijen zijn. Er zijn bijvoorbeeld soorten echt gespecificeerd op een bepaalde bloemsoort door de lengte van hun tong. Natuur is altijd zo lekker ingewikkeld :).

@David, inderdaad, een bijenhotel of insectenhotel googelen, dan vind je genoeg inspiratie. Mijn vader had ook nog een kastje, lijkt op een vogelhuisje, kon je aan de zijkant open maken. Aan de voorkant gaatjes geboord, en op die gaatjes zaten doorzichtige buisjes aangesloten die naar de achterwand liepen. Zo kon je de zijkant open doen en in die doorzichtige buisjes (van bv aquariumpompjes) de verschillende kamertjes van metselbijen zien :). Ik ben nu bezig met een hotel voor de moestuin en voor het balkon, heb gebruik gemaakt van palletblokken, hier allemaal gaatjes ingeboord. Ik heb riet uit een van onze gebieden geknipt en we hebben ergens ook nog een massa bamboe staan (ooit opgestart als een biomassa-project, maar bleek toch nog niet zo rendabel). Als hij klaar is zal ik wel een foto'tje doen.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door Krelis »

Anne2 schreef:Ik zeg niet dat het meevalt hoor. Ik vind dat er veel te laks wordt omgegaan met vergunningen. Die neonicotinoiden was in andere landen al lang verboden en onderzoeken naar gedaan. Round up is ook nog steeds bij de Welkoop te koop, en GEN eten niet verboden.

In lage lonen landen wordt al met de hand bestoven...ook op grote plantages.
In de kassen in NL zitten hommels of bijen die niet naar buiten kunnen.

Dat bijen dood gaan heeft meerdere oorzaken:
Minder drachtplanten (kan je zelf ook wat aan doen). Juist in de buitengebieden.
Varroamijt, die de bijen verzwakt. En of de noodzakelijke bestrijding nou zo goed voor ze is?
En pesticiden zoals neonicotinoiden.

Echt heel duidelijk is niet een oorzaak aan te wijzen, waarschijnlijk een combinatie, of nog iets onbekends.
De verdwijnziekte is vooral in de VS.

Maar ik ben ook kritisch naar internetberichten. Was het niet in de film Farm for the future dat ze al zeiden dat meeuwen niet achter ploegen meer aan vlogen? Ik nam dat klakkeloos over en kreeg meteen te horen dat het niet zo was. En let sindsdien erop. Nieuws verspreiden wat niet zo is, werkt averechts. Dan denk ik al snel dan zal de rest van de informatie ook wel niet zo nauw komen.
Zie in achterhoek vooral kraaien achter de mestinjecteur. Rijpmaken van bollenvelden achter de duinen: geen enkel vogeltje achter de de spitmachine, eg of frees. Wonderlijke gewaarwording als je uit een gebied komt aan het IJsselmeer waar altijd nog wat meeuwen rondzwerven.
Maar het valt wel mee hoor met de bodemstructuur: die is gemaakt voor zwaar verkeer. Teveel techneuten hier :mrgreen:
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:Bijen hoeven zich niet per sé in je tuin te vestigen. De tuin aantrekkelijk voor hen maken door veel variatie en bloemen is veel belangrijker.

Groet,
DJ
Las het relaas van een westfriese bijenhouder. Platteland is triest, maar de stedelijke omgeving incl.Amsterdam gaf veel meer diversiteit, dus meer honing.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door David86 »

Dat komt door die monocultuur, strakke gazonnetjes etc. Zonde..
..
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door Krelis »

David86 schreef:Dat komt door die monocultuur, strakke gazonnetjes etc. Zonde..
http://permacultuur.actieforum.com/
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door David86 »

Die Kockie kent ook geen schaamte he :), zijn eigen forum een beetje "verkopen" bij de perma-culturisten :)

Leuk forum, leuke stukjes over bijen. Relatief klein clubje zo op het eerste oog. Dat is wel jammer..
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door Anne2 »

David86 schreef:Niet ploegen is niet altijd mogelijk, in de regio waar ik woon kun je rustig stellen dat niet ploegen of spitten niet oogsten inhoud. De grond MOET diep bewerkt worden.
Dat hoor ik steeds, dat je kleigrond moet ploegen omdat hij anders dichtslibt. Vraag mij dan wel af hoe de natuur het dan doet.
Ik zit hier op klei, daar waar ik loop is de grond vast. Daar waar ik weinig loop voelt het toch anders, meer verend.

Ik zou heel graag willen weten hoe je op kleigrond begint. Niet ploegen, 1x ploegen, of toch elk jaar? Neig nu naar 1x ploegen, maar ik weet er te weinig van.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door David86 »

Anne,

Spitten voor de vorst en in het voorjaar als het goed droog is frezen. Daarna iedere keer als je er over heen loopt opnieuw opentrekken met een 3 tand.

Je kan wel telen op klei zonder te frezen en te spitten, je hebt dan alleen bijna geen opbrengst... De wortelgestellen kunnen niet ontwikkelen en daarom kan de plant niet goed groeien. je zal wel klei en klei hebben, de klei die wij hier hebben is zo vet en hard als het word, letterlijk als beton als je er niets aan doet.

Hoe de natuur het doet, die kweekt bij ons weinig eetbaars op klei.. en zeker niet intensief. Inspiratie uit de natuur is leuk maar als je intensief wil tuinen zul je er intensief aan moeten werken..

Groeten,
..
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door Brit »

David86 schreef: Je kan wel telen op klei zonder te frezen en te spitten, je hebt dan alleen bijna geen opbrengst... De wortelgestellen kunnen niet ontwikkelen en daarom kan de plant niet goed groeien. je zal wel klei en klei hebben, de klei die wij hier hebben is zo vet en hard als het word, letterlijk als beton als je er niets aan doet.

Hoe de natuur het doet, die kweekt bij ons weinig eetbaars op klei.. en zeker niet intensief. Inspiratie uit de natuur is leuk maar als je intensief wil tuinen zul je er intensief aan moeten werken..

Groeten,
Dit is niet waar. Iedere grond kan worden aangepast om zonder spitten te kunnen. Het is alleen belangrijk om je eerst in de eigenschappen van je grond te verdiepen, zodat je de juiste basis kan leggen voor je 'No Dig Garden'

Daarnaast ben ik nieuwsgierig wat je precies bedoeld met minder opbrengst. Waren de gewassen kleiner, of bleven er minder over?

Groeten, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Naast Bijen, nu ook Regenwormen dood door neonicotinoïde

Bericht door kockie »

Voor wat het waard is:

http://westerwoldegroen.nl/?p=16862

Zouden ze nu bijen gaan telen die roundup en neonicotinoide resistent zijn?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie