Tuinpad van schijven boomstam?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Tuinpad van schijven boomstam?

Bericht door Paul Joosten »

Onze tuin achter het huis dat we vorig jaar hebben gekocht is erg saai, met hoofdzakelijk een groot kaal gazon met in het midden een kaarsrecht pad van 30x30 stoeptegels. We gaan het niet ineens drastisch omgooien (teveel andere zaken nog aan te pakken in en om het huis) maar we zijn op zoek naar alternatieven om het in ieder geval wat origineler maar natuurlijk ook wat ecologisch verantwoord te maken. In een hoek ben ik al bezig met een composthoop, we hebben wat fruitbomen geplant en er komt ook een (vooralsnog bescheiden) stukje moestuin.

Een van de ideeën waar we mee spelen is het veranderen van dat rechte betonnen pad in een slingerend pad van natuurlijker materiaal, bijvoorbeeld schijven van boomstammetjes. We hebben daar nog geen ervaring mee maar ik kan me indenken dat wanneer je simpelweg stammen in plakken zaagt en die in de grond slaat daar binnen niet al te lange tijd weinig van overblijft, tenzij het duur hardhout is of zo. Wie heeft er ervaring met verduurzaming, te hanteren dikten, hoe te voorkomen dat ze binnen de kortste keren alle kanten op schuiven en hoe het pad niet te snel te laten overwoekeren door mossen en plantjes?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Tuinpad van schijven boomstam?

Bericht door David86 »

Paul,

Je tuin word niet "ecologischer" van een pad van boomstamschijven die tegen rotten beschermd zijn. Omdat ze niet mogen rotten is de ecologische toegevoegde waarde 0. Een pad van snippers daarentegen wel, misschien is dat een optie. De snippers zul je dan wel periodiek aan moeten vullen. het rottende hout bied zo voedingstoffen voor een gezond bodemleven en de snippers bieden onderdak aan vele soorten insecten.

I.p.v. een kleine moestuin zou ik er voor kiezen je eetbare gewassen tussen de sier gewassen te planten, veel eetbare gewassen bloeien ook heel mooi, grote kolen en dergelijken misstaan niet tussen je hortensia's (o.i.d.) De toegevoegde waarde hiervan is dat je minder last zal hebben van ongedierte en ziekten, een betere opbrengst door meer biodiversiteit dus. Spuiten e.d. zijn dan ook niet nodig. Het is denk ik ook een betere besteding van de beschikbare ruimte, liever sla als onkruid tussen de bloemen..

Het formaat van je tuin en daarmee dus het aanbod aan composteerbaar materiaal bepaald het type compost systeem. Een normale achtertuin is meer gebaat bij zo'n groen compostvat. Composteren gaat veel sneller in zo'n vat en de uiteindelijke compost is fijner van structuur. Daarnaast is zo'n vat veel "opgeruimder" dan zo'n "pleur het op een hoop compost hoop" (die ik ook heb naast de groene compostvaten).

Een recht getegeld pad is overigens ideaal als je met de kruiwagen aan de haal ben, ik heb er een hoop werk aan gehad om een dergelijk pad in mijn moestuin te krijgen.

Groeten,
..
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Tuinpad van schijven boomstam?

Bericht door gerard »

Paul, een korte opmerking van mijn kant. Boomstamschijven kunnen vervaarlijk glad worden. Zeker in schaduw en met vochtig weer.
groet,
Gerard
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Tuinpad van schijven boomstam?

Bericht door 12much »

Ben het met Gerard eens, bloedlink.

De enige manier die verantwoord is, goed drogen, epoxy er op smeren en bestrooien met zilverzand aangemaakte 2K epoxy. Je kunt ook quarts gebruiken, maar weet niet of dat nog los te krijgen is. (vroeger deed je dat door de kalkmortel of latex om een goede strijklaag te krijgen.) Deze materialen zijn in tegenstelling met gewoon zand, bijna doorzichtig na het mengen. (niet als je het los in de oppervlakte strooit).

En het is niet vrij van jaarlijks onderhoud. Of je doet het op de volgende manier:

[youtube]3MR181yRJPs&feature=endscreen&NR=1[/youtube]

[youtube]0maJWFjoGbM&NR=1&feature=endscreen[/youtube]

[youtube]oExzIWWDvaU&feature=fvwp[/youtube]

En voor buiten, moet er dan nog steeds zand op.
Never burn faster than your Wocket.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Tuinpad van schijven boomstam?

Bericht door gerard »

Boy, en ik las toch
Paul Joosten schreef: We gaan het niet ineens drastisch omgooien (teveel andere zaken nog aan te pakken in en om het huis)
Dit lijkt me behoorlijk drastisch :lol:
groet,
Gerard
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Tuinpad van schijven boomstam?

Bericht door 12much »

Als de partner van Paul die filmpjes ziet, weet ik wat Paul de eerste weken te doen heeft.. :lol: :lol: :lol:
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Tuinpad van schijven boomstam?

Bericht door Paul Joosten »

Hartelijk dank allemaal voor jullie antwoorden. Verschillende visies maar eigenlijk allemaal in de trant van 'bezint eer ge begint'. Niet echt wat ik hoopte natuurlijk maar wel goed om te weten. Misschien zijn er wel leuke ideeën t.a.v. alternatieven? Houtsnippers hebben we al overwogen maar gezien de geringe tijd dat ze zonder aanvulling mee kunnen vallen die waarschijnlijk (ook) af. Klinkers o.i.d. goed leggen is vakwerk dat ik niet echt voldoende beheers. Schelpen, grind, siersplit, producten uit de puinkraker bijna tegenover ons huis? Het moet in ieder geval zonder veel vakmanschap gelegd kunnen worden en liefst langere tijd goed blijven, flexibel toepasbaar zijn met niet alleen rechte lijnen en variatie in breedte, zonder veel risico dat er water op blijft staan en/of erg glad wordt. Wat heeft ecologisch Nederland of daarbuiten zoal in de tuin liggen?

PS Eega Monique heeft al wat van bovenstaande gezien. Aangezien we nog wel het een en ander op de klussenlijst hebben staan vallen de schijven definitief af.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Tuinpad van schijven boomstam?

Bericht door Dutch John »

Alleen gekeken naar praktisch en ecologisch en het esthetische aspect buiten beschouwing latend: die betontegels zijn er al. Afvoeren en vervangen door wat dan ook, is minder praktisch en minder ecologisch. Mede daarom liggen hier nog steeds grindtegels van de vorige eigenaar. En gebakken klinkers van 100 jaar oud, die zeker nog 500 jaar meekunnen. Hout mag ecologisch klinken, maar als je het elke 20 jaar moet vervangen...

De mooiste paden zijn die, die vanzelf ontstaan, omdat zo de loop is. De olifantenpaadjes. Af en toe de gaten waar water blijft staan dicht harken. Of een keer met de zeis wandelen om het gras in toom te houden. Die paden kloppen, de rest is gekunsteld.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Tuinpad van schijven boomstam?

Bericht door Anne2 »

Dutch John schreef: De mooiste paden zijn die, die vanzelf ontstaan, omdat zo de loop is. De olifantenpaadjes. Af en toe de gaten waar water blijft staan dicht harken. Of een keer met de zeis wandelen om het gras in toom te houden. Die paden kloppen, de rest is gekunsteld.

Ja dat vind ik ook het mooiste. Als je dagelijks door 1 persoon hetzelfde loopt is er een pad dat je ook niet hoeft te maaien, het blijft kort en vastgelopen. Als er ergens een bloemetje groeit ontstaat er weer even een tijdelijke andere slinger.

Ik heb hier ook een pad met stapstenen, lagen er nog. En een pad met houtsnippers, omdat ze hier aan het zagen waren. Je kan ook op MP kijken.

In de herfst kan het n.l. wel modderig worden als je het vaker loopt. Water blijft er bij mij weer niet op staan. Gewoon uitproberen dus.

Vast niet ecologisch maar wel interessant: http://myhomelookbook.com/2013/01/09/ge ... glow-in-4/
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Tuinpad van schijven boomstam?

Bericht door gerard »

Anne2 schreef: Vast niet ecologisch maar wel interessant: http://myhomelookbook.com/2013/01/09/ge ... glow-in-4/
@Anne,
Ik hoop eerlijk gezegd dat niet veel mensen deze fratsen gaan nadoen. Ik erger me nu al geregeld als ik in het donker in het buitengebied aan het lopen ben. Het schijnt dat veel mensen tegenwoordig denken dat een woonhuis er in het donker uit moet zien als een UFO.
groet,
Gerard
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Tuinpad van schijven boomstam?

Bericht door kockie »

Mooi is dat. "Stadsen" komen in het buitengebied wonen en het eerste wat ze doen is een groot (afstandsbedienbaar) hek aan de weg zetten zodat er niemand aan de deur kan komen, daarna wordt overal verlichting neergezet, "anders is het zo donker". GA DAN IN DE STAD WONEN! :evil: :evil: :evil: :evil:

Bij een aantal kun je zien of er 's avonds bezoek verwacht wordt, dan staan namelijk de schijnwerpers die de bomen verlichten aan.... Nodig je bezoek dan overdag uit!

Tot hier mijn ergernis....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Tuinpad van schijven boomstam?

Bericht door Pietje »

Snippers van eik, zonder blad (dus nu gedraaid) houden het heus een paar jaar vol, zeker als ze in de zon liggen en geregeld goed kunnen drogen.

Vogels vinden die snippers erg leuk om insecten in te zoeken, en de snippers worden verbazend ver weggeslingerd :D
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: Tuinpad van schijven boomstam?

Bericht door hein uut mooi drente »

kockie schreef:Tot hier mijn ergernis....
Nog 2 Kockie: En maar janken als het eens wat ruikt naar mest en er brede landbouwvoertuigen op de weg zijn.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Tuinpad van schijven boomstam?

Bericht door Anne2 »

Ik ben geen "stadse", op het platteland (en hobbyboerderij) opgegroeid en daar (platteland, niet boerderij) woon ik nu ook. Voel mij niet specifiek plattelands- of stadsmens. Vind beide wat hebben. Stadsmensen zijn vaak progressiever dan het behoudender platteland, ook op ecologisch terrein ... Wordt wel eens moe hoe mensen van het platteland praten over mensen uit de stad, en anders om.

En al hielden we zelf dieren, werd ons land ook gegierd, is mestlucht echt niet lekker, vooral niet als je de was net buiten hebt hangen.

Zou best een toegangshek willen zodat de mensen die een fietstocht (of per auto) komen maken mijn erf niet meer oprijden, voorbij het bordje verboden toegang of er tussen de bomen gaan zitten. Dit gebeurd veelvuldig! Ook 's nachts wel eens het weggetje afrijden en aangezien het er verder doodstil is, zit ik meteen rechtop in bed. Mijn tuin was ook nog bij sommige mannen favoriet om honden uit te laten. Plattelandsmensen kunnen ook van privacy houden.

Woon ver van licht af. Ik loop vaak (tenzij met maanlicht) in het pikdonker pad af om het huis naar de deur, ik weet waar de bomen staan, heb de juiste sleutel al in de auto goed in mijn hand genomen, dan nog op de tast het sleutelgat vinden. Ligt er ook nog hout onder het afdak te drogen. Een paar licht oplichtende stapstenen zou best handig zijn, met name voor bezoek. Ik heb geen enkele buitenlamp. Zou natuurlijk een optie kunnen zijn, heb wel beesten rond het huis lopen, fazanten, vossen, soms een ree, buurtkatten. Ik gebruik ook geen zaklamp en vind het donker en de stilte ook niet eng (bezoek vaak wel).

Ze hadden vroeger toch ook al witte stenen en bomen wit geverfd, vooral in Zuid Europa.

Die foto ziet er inderdaad niet erg fraai uit, dat vind ik ook.

http://remodelista.com/posts/outdoors-luminous-pathway
Een paar van deze als leidraad waar een pad loopt?

Ik ga het zelf hier niet doen, maar zou mijn bezoek zeker waarderen.
Ik denk dat ik zelf lampen met bewegingsmelder storender vind.
Gebruikersavatar
cee
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2012, 10:43

Re: Tuinpad van schijven boomstam?

Bericht door cee »

Niet 100% ecologisch maar misschien kan je de tijd dat die boomstammetjes meegaan wat verlengen door ze even in een kuip natte mortel door te halen? daar zit ook al direct wat zand, dat voor wat extra grip zorgt, bij en aangezien het natte mortel is blijft er maar net genoeg van plakken zodat het nog steeds overduidelijk boomstammetjes zijn.

Zo slecht voor het milieu zal dat wel niet zijn, de cement is alkalisch wat de planten op lange termijn ook ten goede zal komen en misschien gaan ze dan wel 5 jaar mee, al ben ik daar nog steeds niet van overtuigd, het is dus maar een idee, maar als je het niet test kan je het niet weten of het werkt...

Misschien eerst goed laten drogen en compactuna in je cement toevoegen, nog minder ecologisch maar wel iets beter waterafstotend dan, dan gaan ze misschien 7 jaar mee.

ik zou de trial and error methode toepassen, wie weet lukt het en heb je een superorigineel padje waar kalkminnede plantjes graag tussen groeien.
Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg
Cedric
Plaats reactie