EM, bokashi, Terra Preta

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door Anne2 »

Ik ben benieuwd of iemand van jullie dit ooit getest heeft.

Zelf vind ik veel een hoog "sterrenstof" gehalte hebben. BD tuinieren bijv. heb ik niet veel mee. Ik geloof best dat de maanstand invloed kan hebben, meer licht en hogere waterstand misschien, maar de planeten gaan mij dan te ver. En een 501 preparaat maken met mest in een koeienhoorn een half jaar begraven en sterk verdunnen en dat water "dik" roeren, dat wil er bij mij niet in.

Ik lees nu in mijn cursusboek:

"Mycorrhiza zijn schimmels die in symbiose leven met plantenwortels. Ze gebruiken voedingsstoffen van de plant en leveren fosfaten die ze uit moeilijk oplosbare verbindingen kunnen los maken. Ze vergroten als het ware het wortelstelsel, waardoor de boom minder gauw last van droogte heeft. Mycorrhiza schimmels zijn meestal wel aanwezig in grond met een goed ontwikkeld bodemleven."

Zijn dat schimmels die ook in EM en "oerbacterie" zitten. Dat soort dingen kan je ook zelf maken. Maar hoe en heeft het dan echt effect? Ik heb nog nooit gehoord dat dit wetenschappelijk bewezen is. Ooit een artikel van de WUR (Wageningse universiteit) gelezen en haar geschreven. Maar zij zei dat er nog te weinig over bekend is, te weinig onderzoek naar gedaan.

In Sieben Linden 2 plantjes gezien, een T. Pr. test. De een groter en beter dan de ander. De een met "iets" behandeld, weet helaas niet meer wat, in ieder geval Terra Preta + urine en ik dacht ook EM. Ik vroeg mij echter af of die plant die minder was wel de stikstof en EM kreeg of alle drie niet. Misschien dat alleen stikstof ook al dat verschil maakten.

Ik zou hier meer van willen weten. Dat urine (stikstof) werkt weet ik wel, meer van gezien. Moet je het wel vers gebruiken anders krijg je ammoniak. Maar EM en Terra Preta, daarvan weet ik niet wat ik er van moet denken.

Als as kalium en kalk geeft is houtskool (Terra Preta) dan niet hetzelfde.

Dus wie heeft er echt zelf iets geëxperimenteerd. En dan echt 2 gelijke stuks, zowel met en zonder. De verhalen dat het zo goed gaat omdat er EM op is gestrooid vind ik nietszeggend als er geen vergelijkend stukje zonder is.
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door Lycopoda »

Nooit getest. Werk zelf aan ectomycorrhiza's (vooral met bomen). Kom wel onderzoek tegen op congressen naar commerciele mycorrhizapreparaten in landbouwsystemen. Wisselende resultaten, onderzoeken vaak zonder goede controle, en er zit een hoop commercie achter.
Feit is dat onder lage P-omstandigheden (dus niet de gemiddelde akker), deze mycorrhiza's enorm helpen met P-opname in de plant.
Feit is dat met stijgend P-beschikbaarheid de planten mycorrhiza's grotendeels links laten liggen (kunnen immers zelf genoeg P opnemen, dus geen reden om energie te pompen in de schimmel).
Mijn conclusie: voorlopig niet investeren in commerciele mycorrhizapreparaten, maar zorg dat je bodem 'mycorrhizavriendelijk' is (niet te hoge bemesting, tijdens groeiseizoen de bodem niet te diep beroeren).

Wat die verschillende preparaten betreft (EM, bokashi, terra preta). Geen ervaring mee. Wel met houtas en urine. Houtskool is niet hetzelfde als houtas. In houtskool zit de kalium en calcium nog 'vast' in het verkoolde hout, en moet eerst omgezet worden in de bodem (heeeeeeel langdurig proces). In houtas zitten kalium, calcium en magnesium (en een klein beetje fosfaat en allerlei micronutrienten) in de vorm van oxides. Deze zijn direct oplosbaar in het bodemvocht, en dus beschikbaar voor de plant. Nadeel is wel dat houtas en water zorgt voor een base oplossing (loog), dus kan wanneer je het rondstrooit tussen de planten brandplekken geven op de bladeren.

Wat biologisch-dynamisch betreft: ik vind die antroposofen geweldig goed observeren op allerlei gebieden. Ben het ook met hen eens op het gebied van onderwijs, groei en ontwikkeling, en grotendeels op het gebied van landbouw. Maar de link met planeten kan ik ook niet echt volgen.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door Dutch John »

Ik heb eens gelezen dat houtskool in de bodem helpt om stikstof uit de lucht op te nemen. Of het waar is?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door Pietje »

Binnen onze vakgroep van boomverzorgers is grote interesse naar de kwaliteit van de bodem. Want als er in de kroon iets mis is, ligt de oorzaak vaak in de bodem. Schimmeldominante humuscompost en -thee zijn lang toverwoorden geweest. Toch kan het toevoegen van schimmels ook averechts werken: de aanwezige micorhizza kan de boom even "links" laten liggen om de indringers op afstand te houden.

Rust is inderdaad het beste voor de bodem: er ontstaat vanzelf een evenwicht dat veel complexer is dan wij ooit zullen doorgronden.

BTW: leuk te weten dat er zo in m'n directe omgeving een boel deskundigheid op dit vakgebied huist! :D
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door OBL-Rien »

Anne2 schreef:En een 501 preparaat maken met mest in een koeienhoorn een half jaar begraven en sterk verdunnen en dat water "dik" roeren
Ik vraag me dan af hoe men dit "ontdekt" heeft. De natuur goed waarnemen is 1 ding, maar ik zie niet hoe men zulke preperaten door observatie kan rechtvaardigen. Voeg dat samen met de periode waarin dit "ontdekt" werd, en er blijft van de geloofwaardigheid helemaal niets meer over.

Btw: vrijwel elke alternatieve methode heeft ook dingen die wel werken, dat maakt het dan nog lastiger om het kaf van het koren te scheiden.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door Krelis »

OBL-Rien schreef:
Anne2 schreef:En een 501 preparaat maken met mest in een koeienhoorn een half jaar begraven en sterk verdunnen en dat water "dik" roeren
Ik vraag me dan af hoe men dit "ontdekt" heeft. De natuur goed waarnemen is 1 ding, maar ik zie niet hoe men zulke preperaten door observatie kan rechtvaardigen. Voeg dat samen met de periode waarin dit "ontdekt" werd, en er blijft van de geloofwaardigheid helemaal niets meer over.

Btw: vrijwel elke alternatieve methode heeft ook dingen die wel werken, dat maakt het dan nog lastiger om het kaf van het koren te scheiden.
En van belang is hoe je er zelf instaat. "Gevoel" moet nu eenmaal ontwikkeld worden. Zo keek ik laatst op een nl preppersforum.....permanent prepareren om te vluchten doet niet aarden.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door Krelis »

Pietje schreef:Binnen onze vakgroep van boomverzorgers is grote interesse naar de kwaliteit van de bodem. Want als er in de kroon iets mis is, ligt de oorzaak vaak in de bodem. Schimmeldominante humuscompost en -thee zijn lang toverwoorden geweest. Toch kan het toevoegen van schimmels ook averechts werken: de aanwezige micorhizza kan de boom even "links" laten liggen om de indringers op afstand te houden.

Rust is inderdaad het beste voor de bodem: er ontstaat vanzelf een evenwicht dat veel complexer is dan wij ooit zullen doorgronden.

BTW: leuk te weten dat er zo in m'n directe omgeving een boel deskundigheid op dit vakgebied huist! :D
Bij "gevoelvoorhumus" wordt daar ook over geschreven.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door David86 »

Krelis schreef:
Zo keek ik laatst op een nl preppersforum.....permanent prepareren om te vluchten doet niet aarden.
Preppers ja :), die preppen wat af, in spanning op wat komen gaat. Dikke messen, mooie rugzakken, zaad voorraden en bug-out vehicles, helemaal klaar om hun toevlucht te zoeken in de wildernis. Waar was die wildernis ook al weer hier in de buurt ?

Jongens, koop toch een schoffel en maak eens wat vaker een babbeltje met je buren.. :)
..
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door Krelis »

David86 schreef:
Krelis schreef:
Zo keek ik laatst op een nl preppersforum.....permanent prepareren om te vluchten doet niet aarden.
Preppers ja :), die preppen wat af, in spanning op wat komen gaat. Dikke messen, mooie rugzakken, zaad voorraden en bug-out vehicles, helemaal klaar om hun toevlucht te zoeken in de wildernis. Waar was die wildernis ook al weer hier in de buurt ?

Jongens, koop toch een schoffel en maak eens wat vaker een babbeltje met je buren.. :)
Prachtig al die vehikels om Afganistan onveilig mee te maken. Hoewel ik zie ze ook wel eens ter hoogte van het Noordse Bosje in Hilversum :?
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door Anne2 »

Ik heb de resultaten van een test kunnen achterhalen.

Ze hadden 2 testbedden, met als enige verschil Terra Preta. Daar werden komkommers op gezet. Het was een goede zomer met zon en regen en de planten stonden er in beide bedden goed bij en gaven mooie vruchten, geen verschil zichtbaar. Daarna schrijft hij dit:

"Autum had come. After the harvest the leaves withered and were removed. The naked
sand appeared again exactly as in the spring. Somewhat disappointed and resignated a
cut was made with the spade. The left bed revealed yellow sand. The right bed also
revealed its sand; although greyed from the charcole. But in the sand was something
new. It was all over crisscrossed with thin threads of fungus; giving the impression of
the moist forrest soil. Surposedly this were the first signs of humus formation."

Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan denken moet. Er werd gefermenteerd keuken afval op gegooid, dat geeft ook schimmel denk ik dan en misschien viel er in het ene bed net wat anders dan in het andere? Ik ben zelf niet overtuigd van de werking.

Dit was de verwachting: "Charcole should equalize nutients and water in the soil and thereby prevent
dehydration and washout".
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door Lunch »

Ik ken EM en Bokashi alleen van keukenkastjescompost.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door Krelis »

Lunch schreef:Ik ken EM en Bokashi alleen van keukenkastjescompost.
Betekenis afkorting EM? Waar komt het vandaan? Japan, EU, USA? NL importeur?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Terra_preta

In de "velt" hebben 2 jaar geleden tests gestaan.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door Krelis »

Anne2 schreef:Ik heb de resultaten van een test kunnen achterhalen.

Ze hadden 2 testbedden, met als enige verschil Terra Preta. Daar werden komkommers op gezet. Het was een goede zomer met zon en regen en de planten stonden er in beide bedden goed bij en gaven mooie vruchten, geen verschil zichtbaar. Daarna schrijft hij dit:

"Autum had come. After the harvest the leaves withered and were removed. The naked
sand appeared again exactly as in the spring. Somewhat disappointed and resignated a
cut was made with the spade. The left bed revealed yellow sand. The right bed also
revealed its sand; although greyed from the charcole. But in the sand was something
new. It was all over crisscrossed with thin threads of fungus; giving the impression of
the moist forrest soil. Surposedly this were the first signs of humus formation."

Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan denken moet. Er werd gefermenteerd keuken afval op gegooid, dat geeft ook schimmel denk ik dan en misschien viel er in het ene bed net wat anders dan in het andere? Ik ben zelf niet overtuigd van de werking.

Dit was de verwachting: "Charcole should equalize nutients and water in the soil and thereby prevent
dehydration and washout".
Wordt ook beschreven door Sepp Holzer in boeken over zijn manier van "permalcultuur" bedrijven.
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door Lunch »

Krelis schreef:
Lunch schreef:Ik ken EM en Bokashi alleen van keukenkastjescompost.
Betekenis afkorting EM? Waar komt het vandaan? Japan, EU, USA? NL importeur?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Terra_preta

In de "velt" hebben 2 jaar geleden tests gestaan.
Kun je gewoon zelf maken: http://newspaperbokashi.wordpress.com/m ... i-starter/
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: EM, bokashi, Terra Preta

Bericht door Krelis »

Plaats reactie