Geneeskrachtige planten die in Nederland te telen zijn.

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Geneeskrachtige planten die in Nederland te telen zijn.

Bericht door David86 »

Daar gaan we dan, even het hippie gehalte van dit geitenwollensokken forum een tikje bij geven.

Ik wil me gaan verdiepen in geneeskrachtige kruiden die makkelijk zelf te telen zijn. Ik heb al eens gehoord dat wilgenbast en moerasspirea natuurlijke pijnstillers/koorts remmers zijn maar er zijn vast veel en veel meer planten die ter vervanging van "alledaagse medicijnen" kunnen dienen.

Wie heeft ervaring met de teelt en de verwerking van deze planten en wil dat met ons delen ?

Groeten,
Laatst gewijzigd door David86 op 14 feb 2013, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Geneeskrachtige planten die in Nederland te telen zijn.

Bericht door Anne2 »

Dat zijn er heel veel, ik heb hier een rijtje gekregen, nog niet gelezen, boeken staan.

Wat mij zo even snel te binnen schiet:

Gember (kan je zelf telen weet niet of het binnen of buiten moet), goed voor maagklachten en reisziekte (thee).
Venkelthee goed voor buikkrampen, baby.

Vlierbes, goed tegen verkoudheid, zowel warm als koud te drinken. (siroop of sap of jam)
Tijm, ontstekingsremmend, siroop als je verkouden bent verwarm ik dan ook vaak.

Gedroogde vlierbloesem, paardenbloemblad, brandnetel voor reinigende thee.

Vrouwenmantel (thee), goed tegen vrouwenklachten, menstruatie, overgang.

Appelschillen tegen diarree

Wolfsmelk of zo tegen wratten.

Alantoine (wondhelende en huidverzachtende werking) uit de wortel van smeerwortel voor crème, hier kan je ook kamille (bisabolol) voor gebruiken om irritatie tegen te gaan en tegen bacteriën en schimmels en goudsbloem (calendula)voor reiniging, genezing, Aloë Vera tegen huidbeschadiging en droge huid. Ik koop deze dingen kant en klaar maar je kan zelf maceraten maken en van die olie dan crème. Kamille (verkoudheid) en goudsbloem kan je ook in thee gebruiken.

St Jansthee tegen depressiviteit.
Valeriaan, tegen spanning en voor goed slapen.

Teelt: zaaien en oogsten of zoeken en oogsten, en afhankelijk van je toepassing, drogen, maceraten maken, of siropen.

Boek wat je kan lezen: Geneeskrachtige kruiden voor dummies.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Geneeskrachtige planten die in Nederland te telen zijn.

Bericht door Tim »

Underestimated and corrupted by corporate whores



Tegen pijn, reuma, stress, epilepsie en veel meer.

En nee, ik gebruik niet.

Tim
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Geneeskrachtige planten die in Nederland te telen zijn.

Bericht door pelletpower »

Nou Tim, volgens mij kun je reuma afstrepen. Proefondervindelijk is vastgesteld dat het niet werkt. Het slachtoffer in kwestie bleef volhouden dat er helemaal niets werkte, maar sloeg ondertussen redelijke wartaal uit.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Geneeskrachtige planten die in Nederland te telen zijn.

Bericht door David86 »

Er zijn legio soorten en rassen Nederwiet, misschien loont het de moeite om wat verschillende te proberen. Ik weet van mezelf dat ik van de ene warrig en een soort ziek word en van de andere in een staat van "afwezigheid" kom. Die laatste vind ik wel fijn, al maak ik er al jaren geen gewoonte meer van, kinderen enzo..

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Geneeskrachtige planten die in Nederland te telen zijn.

Bericht door Dutch John »

Hennep werkt in ieder geval bewezen tegen glaucoom. Je ogen rammelen in de kassen. Stresskippen hebben er baat bij, al gaan werken en roken niet samen. Verder is het eetlust opwekkend. Het werd -en wordt misschien nog- door chemokuurpatiënten gerookt. Bij sommige mensen biedt het verlichting bij kwalen als MS, chronische pijn en epilepsie. Het is een oeroud universeel geneesmiddel, terwijl de plant zelf als grondstof kan dienen voor kleding, isolatie, papier, touw en veevoer. Het is niet giftig, je kunt geen overdosis nemen. Het stimuleert het eerste half uur na gebruik alle zintuigen en de hersencellen, maar geeft ook een vredig gevoel. Zou tijdens risicowedstrijden in de voetballerij gratis uitgedeeld moeten worden... Het stereotiepe: "Peace, man!" klopt wel, al zijn het niet alleen luie hippies die het roken. Wetenschappers en andere hoogopgeleiden gebruiken het graag als hersenprikkelaar.

Destijds is het door de Amerikaanse regering verboden op aandringen van krantenmagnaat William Randolph Hearst en chemiereus Dupont. Hearst zag in hennep een concurrent voor papiergrondstof, omdat hijzelf veel bos bezat. Dupont behield zo een monopolie op bepaalde farmaceutische producten. Verder kan ik mij voorstellen dat de alcoholbranche ook niet blij is met een spotgoedkope concurrent, die een gecontroleerde roes geeft zonder kater.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Geneeskrachtige planten die in Nederland te telen zijn.

Bericht door Tim »

Idd,

Daarbij komt dat het plantje de afgelopen 50jr vooral gekweekt is om zo hoog mogelijk in THC te komen. Dus bij de koffieshop een medicinaal zakje halen zal niet werken. En je loopt ook nog kans dat ze het besproeit hebben met loodspray om meer € uit een gram te halen. En medicinale wiet bij de apotheek is weer besmet met de bureaucratie van de overheid, met namen als Bedrobinol, Bedrocan, enz.

Er zijn diverse soorten die nog wel een "normale" verhouding werkzame stoffen hebben. Ook is medicinaal gebruik niet makkelijk, omdat men de neiging heeft teveel te gebruiken (hoe zou dat nou komen :mrgreen:). Dat is bij pelletpower wellicht gebeurt, wellicht heeft het ook het gevoel verstrekt, "helemaal niets werkt". Maar ik ben Dr Greenthumb niet.

Ik wordt er voornamelijk afwezig/slaperig van. Dat lukt zonder ook wel.

Tim
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Geneeskrachtige planten die in Nederland te telen zijn.

Bericht door pelletpower »

Nou Tim, ik was zo stoned als een deur en mijn vrouw was degene die wartaal uit begon te slaan. Als bijwerking werden haar pijnen enorm versterkt. Als wetenschappelijke bevestiging vond ik dat we het experiment nog eens moesten herhalen om de bijwerkingen aan te tonen. Dat vond ze echter een slecht idee.

Verder heb ik liever een biertje, dit is niet mijn ding. Ik wil rust in mijn hoofd, dit gebeurt niet.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Geneeskrachtige planten die in Nederland te telen zijn.

Bericht door Dutch John »

Zintuigversterking betekent ook pijnversterking. Al schijnt het per persoon anders te werken. Net zowel als alcohol ook bij iedereen anders uitwerkt. De ware aard naar boven brengt, omdat het remmingen losgooit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Geneeskrachtige planten die in Nederland te telen zijn.

Bericht door Anne2 »

Dutch John schreef: Het is een oeroud universeel geneesmiddel, terwijl de plant zelf als grondstof kan dienen voor kleding, isolatie, papier, touw en veevoer.
Ik dacht dat hennep om wiet van te maken een anderen was dan die van kleding. Of is het zo dat die voor kleding niet voor wiet te gebruiken is (kan je vergunning voor krijgen) maar die voor wiet wel voor kleding? Je kunt i.p.v. strobalen bouw ook hennep gebruiken, zou beter zijn, ik weet niet meer waarom.
Dutch John schreef: Het stimuleert het eerste half uur na gebruik alle zintuigen en de hersencellen, Wetenschappers en andere hoogopgeleiden gebruiken het graag als hersenprikkelaar.
Hoe werkt het dan? Wat gebeurd er dan? Ik wordt er ook alleen slaperig van, niets geen stimulatie van zintuigen of hersenprikkel eerder verdover.
Tim schreef:Daarbij komt dat het plantje de afgelopen 50jr vooral gekweekt is om zo hoog mogelijk in THC te komen. Dus bij de koffieshop een medicinaal zakje halen zal niet werken.
Wat is THC en wat is dan het verschil met medicinale wiet?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Geneeskrachtige planten die in Nederland te telen zijn.

Bericht door David86 »

@ anne thc is het werkzame stofje, zoals alcohol dat is in drank. De moderne rassen zijn gemanipuleerd om zo veel mogelijk thc in de toppen te hebben, je kan het met het blote oog waarnemen. Waar de "oude rassen" zachte fluffige toppen met wat draden hebben zijn de toppen van moderne hybrides spijkerhard, helemaal vol geramd met thc hars.

De nieuwe rassen zijn als destillaten waar de oude als een biertje werken. Zelf waardeer ik buiten geteelde (dus langzaam gegroeid, zonder teveel meststoffen) oudere rassen het meest, dun vermengt met sigaretten tabak. Ik ben dan ook niet zo'n die-hard :). Ze zorgen bij mij voor het gevoel van een aangename dronk, waar de nieuwe rassen mij het gevoel geven dat ik mijn lichaam op aarde gelaten heb en mijn bewustzijn ergens op mars in een diepe coma ligt.
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Geneeskrachtige planten die in Nederland te telen zijn.

Bericht door Tim »

Anne,

CBC: potentieert THC, werkt rustgevend en pijnstillend;
CBG: sedatief, slaapverwekkend, antimicrobieel en oogboldruk verlagend;
THC: maakt euforisch;
THCV: versterkt en versnelt het effect van THC;
CBD: vertraagt afbraak THC, en werkt als spierverslapper;
CBN: pijnstillend, vermindert hoofdpijn;
CBND: slaapverwekkend.

Allemaal variabelen waarvan de meesten ondergeschikt zijn in de meeste wiet, waarbij THC het doel is.

Pellet, ik denk dat jullie iets te hard van stapel zijn gegaan. Vind wel stoer dat je het samen geprobeerd hebt.

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Geneeskrachtige planten die in Nederland te telen zijn.

Bericht door David86 »

Tim,

Zo leer je nog eens wat :), welke rassen hebben de "beste" verhoudingen van deze werkzame stoffen, weet jij dat ?

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Geneeskrachtige planten die in Nederland te telen zijn.

Bericht door Tim »

David,

Nope, weet ik niet, je moet experimenteren welke verhouding (ras) voor jou het beste werkt. Was er maar een wiet apotheek.

Ik ben druk aan het leren, iemand dichtbij loopt al geruime tijd met chronische pijn en wil geen chemische rommel slikken van de huisarts. Vandaar dat ik de laatste weken aan het inlezen geslagen ben. Nog een maandje voor het zaaien.

Tim
tnt
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:53

Re: Geneeskrachtige planten die in Nederland te telen zijn.

Bericht door tnt »

Er zijn meerdere soorten medicinale wietsoorten te verkrijgen,deze zijn vooral geselecteerd op een hoger cbd gehalte, als iemand hier meer info over wil hebben hoor ik het wel

Er zijn ook meerdere manieren om het tot je te nemen en medicinaal gezien is roken niet een goede manier

1 manier is ervan is thee zetten,deze manier geeft eigenlijks helemaal geen lichamelijk effect maar wel pijnstillend en honger opwekkend

de andere manieren zijn er boter van te maken en dit in eten te verwerken ,bv de bekende spacecake

De beste manier is om het te verdampen ,de verdamper maakt de lucht 180 graden warm in een waterpijp waardoor je geen verbranding krijgt maar de stoffen verdampen


Hou er ook rekening mee dat de eerste keer dat je het gebruikt het niet het effect hoeft te halen wat je wil, de eerste keer dronken was voor de meesten ook geen goede ervaring
Gebruik het dus als je het medicinaal wil gebruiken in hele kleine hoeveelheden en bv elke 15 minuten later weer een klein beetje totdat je het net voelt en dan hou je op, zo voorkom je dat je veel te veel binnen krijgt en het dus als niet prettig word ervaren



TnT
Plaats reactie