dood beest in compost

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

dood beest in compost

Bericht door Anne2 »

Jan. schreef:Alleen wordt de kip al omgezet in compost.
Kom je dan later als je je compost gaat gebruiken stukjes kip tegen?

Ik weet dat een dood dier compost versnelt, ik zou als mijn kat een vogeltje of muis pakt die in de compost kunnen begraven, maar ik wil geen koppies, pootjes e.d. tegen komen, botten kan nog net. Kan ik het dan doen?
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: dood beest in compost

Bericht door Jan. »

Ahum, ik moest even diep graven. in mijn geheugen.

Maar het zat zo:
We hadden net wat kippen geslacht omdat ze maar minimaal meer legden en het leukste deel van hun leven geleefd hadden.
Wat ik bedoelde was dat het kippetje ons maag-darm kanaal gepasseerd was en uiteindelijk in de beerput eindigde.

Daar mikken we overigens ook wel eens een dode kip in om de massa beter te laten verteren.


Overigens hadden we een maand of 2 terug bezoek in het kippenhok gehad.
1 kipje lag verscheurd in en buiten het hok. Ook de haan had zich ook doodgevochten?? in ieder geval lag die ook dood in een hoekje.
De resten heb ik maar op de compostbult gedeponeerd, met militaire eer en saluutschoten, inwendig dat beest, vos? marter? ratten? of wat de boosdoener ook maar geweest was, vervloekend.
Vorige week is de compost over de tuin gestrooid en eigenlijk heb ik niet zo goed gekeken of er nog resten te zien waren.
Ik wil komende zaterdag nog wel eens kijken, maar ik denk dat er niets van over is.
Gewoon tot stof wedergekeerd.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: dood beest in compost

Bericht door David86 »

Dooie beesten op de composthoop trekken ook ongedierte aan... Ik begraaf dierlijke resten.
..
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: dood beest in compost

Bericht door 12much »

Ik vind er nooit wat van terug. Heb wel eens een beest weer uit de compostbak willen halen voor de botjes of het schedeltje, maar ben dan meestal te laat. Graaf een dier wat dieper in de compost, dan heb je minder stank en geen gedoe met ongedierte waar je last van zou kunnen hebben.

Ik heb een keer een ontvleesd konijn bij elkaar gebonden en op een mierenhoop gegooid in de veluwe met een touw er aan zodat ik hem later er weer uit kon halen....weg!!! Touw hadden ze bijna helemaal de hoop ingetrokken en werd als touwladder naar de boom gebruikt :lol:
Never burn faster than your Wocket.
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: dood beest in compost

Bericht door Lycopoda »

Eer dat de botten 'verteerd' zijn (opgelost is een beter woord), ben je wel een paar decennia verder. Bij ons verdwijnen kippenpoten ook op de composthoop, en de botjes later in de groentetuin. Uiteindelijk verdwijnen die de grond in, vallen uit elkaar en verworden langzaam tot beendermeel.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: dood beest in compost

Bericht door 12much »

Aan je signature te zien heb je iets met Zweden... :) Ik heb wel eens een elandgewei gevonden die zowat uit elkaar viel en heb mij door de lokale bevolking laten vertellen dat die pas een jaar oud was. Hadden ze het vorige jaar overheen gekeken, maar is voor hun dan niet meer de moeite waard om te verkopen.

Grappig, nou zijn de botjes van een mol of een vogel wel iets dunner... :lol:
Never burn faster than your Wocket.
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: dood beest in compost

Bericht door Lycopoda »

Aan je signature te zien heb je iets met Zweden
Klopt, een jaartje gewoond. Wat gewei betreft. Inderdaad ook van bot gemaakt, geen idee hoe snel zoiets normaal gesproken afbreekt (nooit op de composthoop gehad :D ). Ik spreek alleen uit ervaring dat ik regelmatig met de compost kippenbotten uitstrooi in de groententuin, en na een groeiseizoen kom ik die nog redelijk onveranderd tegen. Een keer overeen lopen/rijden kan de afbraak natuurlijk versnellen.
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: dood beest in compost

Bericht door Jan. »

Botjes van een gesneuvelde kip verteren gauwer dan die van een gekookte of gebakken kip.


Vandaag wat door de tuin gestruind en geen botjes gevonden.
Wel lagen er botten in het compostvat, waar we etensafval wat geen enkel dier meer wil, ingooien.
De afgekloven botjes en botten worden aan onze hond gegeven, die is er erg blij mee. Maar soms als de kippetjes in de overgang zitten kan hij het ook niet meer verwerken.

Wel vond ik vandaag toen we de houtwallen snoeiden nog resten van een overleden geit.
[de vossen werken dan toch niet alles weg???]


Onze jongens hebben de schedel op een paal aan de oprit gezet :mrgreen:
Met het onderschrift:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: dood beest in compost

Bericht door vergilius »

Toen onze ouwe kater bij de dierenarts ingeslapen was (longtumor), heb ik 'm mee naar huis genomen. Mijn zoon heeft altijd een sterke band gehad met dat dier.
Ik heb verschillende composthopen en eentje is voorbestemd voor ruwer materiaal zoals groentestronken, harde twijgen, graszoden ... zaken die wat meer tijd nodig hebben. Casper lag daar ook vaak te slapen in de zomer.
Een begrafenisje georganiseerd.met een klein slotwoordje.
Na twee jaar heb ik de kat terug opgegraven. Ik heb zijn schedel en wat botten en meer niet. Redelijk snel voor een composthoop van een dikke halve meter hoog in de schaduw.

Dode muizen of vogeltjes (die nieuwe kat van mijn dochter vervloek ik vaak vanwege de vogeltjes) komen ook op de composthopen terecht. Ik vind daar zo goed als niets van terug na zes maanden wanneer ik de compost keer.

Ik doe het omdat ik ergens gelezen heb dat een Noord-Amerikaanse sedentaire stam vis legde bij maïsplanten als meststof.


Waar ik vaak te gast ben, ga ik in het bos een mega grote composthoop uit het zicht van iedereen bouwen. Voor mijn oude, dove hond. De dierenarts heeft me al laten weten dat ik ze niet meekrijg vanwege haar gewicht. Ze zal dus thuis moeten inslapen dit jaar of volgend jaar en dan ga ik haar daar in het privé-bos waar niemand komt, in die composthoop begraven op straffe van... kan me niet schelen.
Ik heb in een tijdschrift eens een foto gezien van het vilbeluik en ik wil geen eindbeeld van mijn oude hond tussen kadavers van biggen, geiten, andere honden en katten en wat al niet meer. Beter daar waar ze nu nog steeds een beetje jeugdigheid vertoont in het bos en rondom. Daar waar ze na elk bezoek aan de composthoop wat achterblijft om er het beste nog op te eten. Schooier en opportunist eerste klas dat ze is.
Op die manier is een composthoop veel meer dan een composthoop. Het geheel kan ook in functie staan van een onderdeel. En het onderdeel kan het einddoel zijn: de tijd die verloopt en de schedel om die tijd af te sluiten.

Wat zouden we doen zonder composthopen.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: dood beest in compost

Bericht door 12much »

Mooi verhaal punt.
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: dood beest in compost

Bericht door Anne2 »

De hond van mijn vader ligt begraven bij de bessenstruiken en die doen het erg goed... Als mijn kat dood gaat, gaat ze daarbij want ze waren dikke maatjes.

Ik vroeg mij pas af... als mijn kat dood gaat kan ik dan nog wat met haar velletje? Ik ben geen Tinkelbel die haar kat vermoorde om een tas te maken. Ben stapel gek op mijn kat, maar vind het wel een mooie herinnering iets dan met haar vacht te doen. Klinkt dit erg luguber? Overigens is mijn kat pas 11 jaar, kan nog heel lang duren hoop ik.

12much jij had toch een konijnenvacht opgespannen?

Zelf kan ik dat niet hoor, is het dan wel mogelijk? Wil de rest dan ook nog gewoon begraven.

Is dit raar gedacht? En hoe werkt zoiets dan? Tijd bijv.

Ben wel eens in kerk geweest die ze gedecoreerd hadden met de botten van overleden monniken. Vond ik ook niet raar, niet dat ik het mooi vond, maar luguber vond ik het niet.
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: dood beest in compost

Bericht door vergilius »

Anne2 schreef:De hond van mijn vader ligt begraven bij de bessenstruiken en die doen het erg goed... Als mijn kat dood gaat, gaat ze daarbij want ze waren dikke maatjes.

Ik vroeg mij pas af... als mijn kat dood gaat kan ik dan nog wat met haar velletje? Ik ben geen Tinkelbel die haar kat vermoorde om een tas te maken. Ben stapel gek op mijn kat, maar vind het wel een mooie herinnering iets dan met haar vacht te doen. Klinkt dit erg luguber? Overigens is mijn kat pas 11 jaar, kan nog heel lang duren hoop ik.

12much jij had toch een konijnenvacht opgespannen?

Zelf kan ik dat niet hoor, is het dan wel mogelijk? Wil de rest dan ook nog gewoon begraven.

Is dit raar gedacht? En hoe werkt zoiets dan? Tijd bijv.

Ben wel eens in kerk geweest die ze gedecoreerd hadden met de botten van overleden monniken. Vond ik ook niet raar, niet dat ik het mooi vond, maar luguber vond ik het niet.

Ik vind dat helemaal niet luguber. Het stropen van het vel en het bewerken van het vel zouden rouwmomenten kunnen zijn, hoe raar het ook klinkt.

Mijn ervaring gaat niet verder dan het plukken van een kip maar ik zou ook wel graag willen weten of het stropen van het vel van een kat kan gedaan worden zoals een konijn wordt gestroopt.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: dood beest in compost

Bericht door David86 »

Dit is denk ik een vraagje die de lokale chinees goed kan beantwoorden, die schijnen wel vaker katten te stropen.

Zonder gekheid, het hangt een beetje af van de taaiheid van het vel denk ik, ik heb geen idee hoe dik de huid van een kat is, bij jonge dieren verziek je de huid wel eens met stropen, dan trek je er gaten in. Bij oudere grotere dieren zoals een volwassen damhert b.v. "moet" je met een scherp mesje in de ene hand en het vel in de andere een beetje trekken terwijl je met het scherpe mesje het vel los maakt.

Het vel moet sowieso wel netjes te verwijderen zijn, als je niet zeker ben van de taaiheid dan met een scherp mes en wat rustiger werken. Als de huid er af is moet je hem nog wel looien, dat is een trucje dat je beter eerst kan oefenen op wat goedkope vellen, zoals konijn.

Groeten,
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: dood beest in compost

Bericht door Anne2 »

Ik wil dat niet zelf doen. Zo'n held ben ik niet. Vroeg mij alleen af of het kon. Of dat binnen een bepaalde tijd moet. bijv stel dat ik haar moet laten inslapen en daarna nog ergens heen moet brengen, of moet dit direct gebeuren?
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: dood beest in compost

Bericht door vergilius »

Anne2 schreef:Ik wil dat niet zelf doen. Zo'n held ben ik niet. Vroeg mij alleen af of het kon. Of dat binnen een bepaalde tijd moet. bijv stel dat ik haar moet laten inslapen en daarna nog ergens heen moet brengen, of moet dit direct gebeuren?
Mensen die dieren opzetten, bewaren die dieren in een diepvries, heb ik gezien in een reportage.
Zo'n professioneel iemand kan wellicht zeggen of er een verschil is tussen het villen van een kat en een konijn. Of welk verschil er is.
Plaats reactie