Hoe conserveer je eieren?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Hoe conserveer je eieren?

Bericht door David86 »

Is er een methode bekend om eieren mee te nemen de winter in ?

De hennen zijn inmiddels van de leg, ik zou graag een methode vinden om in tijden van overvloed de eieren te conserveren voor de winter.

Wij eten graag ei :)

wellicht heeft een van jullie een methode ?

Groeten,
..
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: hoe conserveer je eieren ?

Bericht door peterberg »

Je kunt eieren in waterglas bewaren, heb ik ooit eens gelezen. Geen idee wat de maximum bewaartijd is. Sommige drogisterijen verkopen het spul in plastic flessen van een liter, ik veronderstel dat je moet zorgen dat de eieren helemaal ondergedompeld blijven.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: hoe conserveer je eieren ?

Bericht door David86 »

danku
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: hoe conserveer je eieren ?

Bericht door David86 »

mmh

Toxicologie en veiligheid

De oplossing in water is een sterke base. Ze reageert dus hevig met zuren en is corrosief voor aluminium en zink. In contact met deze materialen wordt er waterstofgas gevormd. Natriumsilicaat reageert met halogenen, waardoor kans op brand ontstaat.

Natriumsilicaat is corrosief voor de ogen, de huid en de luchtwegen. Inademing van stof of dampen ervan kan longoedeem veroorzaken


weet iemand een methode met azijn of olie o.i.d ?
..
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: hoe conserveer je eieren ?

Bericht door Albert van WdJ »

David86 schreef:De oplossing in water is een sterke base. Ze reageert dus hevig met zuren en is corrosief voor aluminium en zink. In contact met deze materialen wordt er waterstofgas gevormd. Natriumsilicaat reageert met halogenen, waardoor kans op brand ontstaat.
Daarom deed men het inmaken in een Keulse pot. Dus geen waterstofgevaar.
Waar wil je trouwens de halogenen vandaan halen?
David86 schreef:Natriumsilicaat is corrosief voor de ogen, de huid en de luchtwegen. Inademing van stof of dampen ervan kan longoedeem veroorzaken
In principe kan het silicaat niet verdampen uit de oplossing. Althans niet in die hoeveelheid dat het gevaar zal opleveren.
Alleen het water verdampt.
Het waterglas wordt 1:10 gemengd met water.
David86 schreef:weet iemand een methode met azijn of olie o.i.d ?
Wanneer je de post van Gandalf hierboven leest, zie je dat dat niet kan of gewenst is.
Azijn zal de schaal oplossen en olie zal mogelijk tenslotte in de eieren dringen en/of smaak beïnvloeden.

Albert
Change, before you have to.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: hoe conserveer je eieren ?

Bericht door Dutch John »

Google eens op "pickled eggs". Recepten genoeg.

Groet,
John
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: hoe conserveer je eieren ?

Bericht door 12much »

Dat waterglas is ondanks de genoemde chemische onwenselijke bestanddelen best een hele goede conserveerder.En ik denk dat de argumenten van John er voor gezorgd hebben, dat je nooit klachten hoort die daaruit gevloeid zijn. (A la asbest, want daar wisten we ook niets van...) Je ziet het tegenwoordig ook wel bij de betere doehetzelfzaken staan. Als je in het voorjaar geen eieren meer in de pot hebt (mijn oma had een joekel van een weckfles daarvoor) neem ik het waterglas van je over om mijn koele kruipruimte die ik nu aan het uitgraven ben voor de RMH, van waterdicht beton te voorzien....wordt het verantwoord afgevoerd, zal ik maar zeggen. :)
Never burn faster than your Wocket.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: hoe conserveer je eieren ?

Bericht door Leon »

Ik denk dat de oplossing bij de bron ligt. Je moet gewoon echte leghennen nemen (Silvernicks of Lohmann). Onze hennen gaan nu de derde winter in, en ook in de winter bijna dagelijks eitjes! Laatste winter met enige regelmaat gebeurt dat de eieren bevroren (dus gebarsten) waren als ik ze te laat ging rapen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe conserveer je eieren?

Bericht door Dutch John »

Inderdaad, met een tijdklokje de dag voor de hennen verlengen en ze gaan niet in de rui en leggen door. Neemt niet weg dat pickled eggs wel lekker zijn.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Hoe conserveer je eieren?

Bericht door Leon »

Tijdklokje is zelfs niet nodig. Zelfs tijdens de rui leggen ze redelijk door.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hoe conserveer je eieren?

Bericht door David86 »

@Albert,

Waar het mij omgaat is dat er een serieuze gezondheidswaarschuwing bij dit middel gegeven word. Ik ben er geen fan van om voor de gezonheid schadelijke stoffen in mijn eten te hebben. Zeker een ei met zijn poreuze schilletje, dat voelt niet goed.

Dat azijn kalk oplost is een bekend verhaal, een gekookt ei heeft geen schil meer nodig. De link van G had ik gelezen daar werd inmaken in olie of azijn niet met veel woorden besproken. Toch word/werd het wel gedaan volgens mij, er staat mij een plaatje bij van een hele grote pot eieren op de toog in een oude kroeg, in mijn hoofd is het een zwart wit plaatje, ik weet niet waar ik het gezien heb.

@Leon,

Ik heb doelbewust voor dubbeldoelrassen gekozen (omdat ik ze ook daadwerkelijk als dubbeldoel ras gebruik). Ik heb eerder "echte" leghennen gehad deze stopten zonder bijlichten overigens ook in de winter met leggen. Mijn inziens is dit ook een natuurlijke reactie op minder lichturen in een dag. Maar dat is een hele andere discussie. Het heeft jaren geduurt om uiteindelijk bij de rassen uit te komen die ik heb, ik ben dan ook zeer tevreden met mijn kippen verder. Een kip kan maar een van te voren vastgestelde hoeveelheid eieren in haar leven leggen, daarna is ze leeg. Een "legkip" moet dus sneller vervangen worden vanwege haar hoge opbrengsten.

@ John, ik zal eens gaan zoeken, dit probleem lijkt me zo oud als de weg naar Kralingen, er moet vast een goeie oude oplossing voor zijn.

Groeten,
..
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Hoe conserveer je eieren?

Bericht door Lunch »

Wat ze wel eens doen is insmeren met minerale olie.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hoe conserveer je eieren?

Bericht door Albert van WdJ »

@David86,

Toch is de opmerking van Leon, dat je het bij de bron moet aanpakken, het overwegen waard.
Je zou een paar kipjes erbij kunnen houden voor de winterleg.

Mijn Silvernick's gaan inderdaad 's winters gewoon door, wel onregelmatiger en dus minder eieren.

Heb je gelijk het probleem opgelost.
En geen chemicaliën nodig om eieren te bewaren.

Albert
Change, before you have to.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hoe conserveer je eieren?

Bericht door David86 »

hoeveel eieren heb je 's winters van die silvernicks per hen per week ong ?
..
Plaats reactie