Yoghurt

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Yoghurt

Bericht door 12much »

Mijn RMH is nog niet klaar....niet dat ik zoveel ruimte heb :lol: en daarna natuurlijk helemaal niet meer, maar dan wél een warme kont en een volle buik en een heleboel gezwets over kachels enzo.....
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Yoghurt

Bericht door Anne2 »

Koken is vooral een kwestie van houding en gewoon doen. (12much weet er wel heel veel van).

Iemand die zegt “Doe mij maar gewoon de Hollandse keuken”, of ”Maakt mij niet uit als er maar vlees in zit”, of die weigert vegetarische producten te eten, of zelfs bij proeftestjes op straat een vegaproduct lekkerder vinden dan het vlees ernaast, nog steeds zeggen geen “nepvlees” te willen kopen, dat vind ik te beperkt.

Ik geloof niet in theorieën van raw food, oerdieet, Ayurvedisch, macrobiotisch, enz, maar ik wil mij wel in de keuken verdiepen en er uit halen wat mij aanspreekt. Je leert dan weer nieuwe bereidingswijzen en producten.

Koop een kookboek en maak het precies zoals het er staat, daar leer je van en later experimenteer je zelf.

In het begin moet je misschien vaak specerijen kopen. Toen ik begon met koken, en ik vond toen vooral de Aziatische keuken lekker en boeiend. Dan maakte ik een lijstje van wat ik nodig had. Mijn moeder zei dan bijv. ik ga niet weer specerijen kopen je gebruikt maar wat er nog staat.

Maar juist die verschillende specerijen maken een gerecht net anders. Je kan sperziebonen op zijn NL klaarmaken, niet meer dan koken misschien nog wat nootmuskaat, je kan er een Indiase curry van maken of een Indonesische sajoer, zelfde bonen maar wel heel anders. (handig als alles tegelijk rijp is in je tuin).

Zoveel verschillende specerijen zijn er niet, op een gegeven moment heb je alles en een paar plankjes vol staan. En dan is het lekker experimenteren. Ik heb zelf verschillende kruidenpotjes, ik weet in welk potje iets zit, en waar het ongeveer staat. Ik hoef dus niet alle potjes langs te gaan. En net als jij woon ik ver bij een toko vandaan, toch raad ik je aan daar te gaan kopen. Het is er goedkoper en de verpakkingen zijn wat groter en je komt nog eens wat interessants tegen. Als je zelf hebt gekookt en weet wat erin zit, proef je dat ook. Je leert dat te herkennen in eten.

In kant en klare producten zit tegenwoordig overal komijn in, vaak vrij overheersend. Of je nu een zakje Chili con carne koopt of nasi kruiden. Dat was vroeger niet zo. Ik hou niet van komijn dus het valt mij op. Overigens doe ik zelf ook komijn in het eten als dat volgens recept er zo staat, maar dan een halve hoeveelheid, het geeft net pit, maar ik wil het niet (overheersend)proeven.

Het is een misverstand dat kruidig koken heet is, dat hoeft helemaal niet.

Ik heb eens een maand in een ecodorp gezeten. Producten met liefde zelf verbouwd, met liefde klaargemaakt, prachtig met (eetbare) bloemen opgemaakt, maar na een paar weken snakte ik naar wat minder verantwoord eten. Er zat nauwelijks wat doorheen. Op het buffet stond zout en peper. Zelf gebruik ik weinig zout wel peper. Op een gegeven moment heb ik de auto gepakt en ben ik naar een plaats gereden een supermarkt in gestapt en heb er bananen, druiven en chocolade biscuits gekocht. Hartstikke ecologisch onverantwoord, maar wel lekker. De appels, peren en het flauwe eten altijd op dezelfde manier klaargemaakt had ik wel zo’n beetje gehad.

Het hoefde ook helemaal niet zo. Ze hadden ook tijm (en andere kruiden) kunnen verbouwen en het ermee op smaak kunnen brengen. Overigens vind ik puur eten zo uit de tuin ook lekker, maar ik hou van afwisseling. Tijdens landbouwactiekamp werd er heerlijk veganistisch gekookt. Voor mij een stimulans om er meer van te leren.

Als je een moestuin hebt, heb je vaak veel tegelijk rijp, dan is het vooral een kwestie van veel verschillende bereidingswijze zoeken.

Echt weten van koken is meer dan een recept maken natuurlijk, of van deze ingredienten zelf iets maken.

Een van mijn nieuwste kookboeken is De Dikke Vegetarier. Hierin wordt ook beschreven waarom je iets doet. En informatie over producten. En apparte recepten. Het is een heel dik boek, met kleine letters zonder foto’s. Met ongelooflijk veel recepten en informatie. Voor mij een drempel, maar begin je eenmaal te lezen wordt je vanzelf enthousiast.

Ik vind het leuk om door een boek heen te bladeren en foto’s te bekijken en dat dan te maken, dus die foto’s mis ik. Bij dit boek zit een goede index, je hebt een groente zoekt het op en dan hou je niet meer op met lezen. Er worden allerlei variaties gegeven. Ik vind het een boek voor beginners, omdat het zo precies verteld wat je moet doen en waarom. Ik vind het ook een boek voor gevorderden, omdat er zoveel apparte recepten in staan, en recepten van alles wat je maar kan bedenken. Van creamcrackers, paddestoelenketchup, zelf kruidenmengsels (kerrie, garam masala) maken tot zeewier-“mayo”. Ik vind het op dit moment mijn beste kookboek. Maar als ik mij wil verlekkeren aan mooie foto’s pak ik mijn Chocoladebijbel. Die Dikke Vegetarier, is wel duur, je kan hem met een tientje korting krijgen, via beetje rare manier, stuur maar PB tje.

De Vegabijbel is goedkoop, 10 euro bij Slegte, Boekenfestijn, Bol.com. Er staan veel bruikbare recepten in, soms een paar apparte, zoals dipsausjes en broodbeleg recepten. Ik vind de ongeveer 50 recepten die ik eruit gemaakt op 1 na allemaal geslaagd.

Voor mij is de Vegakeuken nog vrij nieuw en ben daar nu vooral mee bezig. Zelf seitan maken, paneer, enz.

Ik weet niet of je Digitenne hebt, maar de zender 24Kitchen vind ik ook geweldig. Rudolphs Bakery, of Jamie at Home, daar kunnen maar weinig andere programma’s tegenop. Die zou je op DVD moeten hebben, met receptenboek erbij.

Ik ben geen goede kok, vind het wel leuk om te koken als ik zin heb en energie.

Nog een recept met yoghurt overgenomen uit de Vegabijbel


"Makkelijke knoflook-kokosdip
Zalig bij rauwkost of knapperig brood"

4 teentjes knoflook
150 gr gedroogde reraspte kokos
2 eetl chilipoeder
1,5 dl yoghurt
zout

Stamp in een vijzel knoflook en snufje zout fijn (ik heb het gewoon uit de knoflookpers gedaan). Voeg geleidelijk kokos en chilipoeder toe en wrijf het tot een pasta.
Roer dit door de yoghurt.

Super simpel, de helft van het recept is al een schaaltje vol. Ik had meer yoghurt nodig. Ik eet dit als broodbeleg. Een verrassende combinatie die ik zelf nooit gepakt zou hebben en lekker was.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Yoghurt

Bericht door 12much »

Merci beaucoup pour le compliment...

http://www.ani-gifs.com/images/3d-smiley-gifs/food-and-drink/ani-gifs-food-and-drink-1820730516.gif


Maar volgens mij proppen we evenveel woorden in de beschrijving van onze recepten.... :D
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Yoghurt

Bericht door Anne2 »

12much schreef:Maar volgens mij proppen we evenveel woorden in de beschrijving van onze recepten.... :D

:oops: Ik heb wel een heel veel woorden erneer gezet ja...
Plaats reactie