Recepten met de tajine

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Recepten met de tajine

Bericht door Anne2 »

Morgen geklaarde boter met knoflook maken.

Maandagavond de yoghurt, uit lekken.

Die mayo ook n.a.v. dit topic zelf gemaakt, was niet te eten... Ik heb zo'n keukenmachine met een golfplaatje als klopper werkt niet echt. Dus gaatje erin gemaakt zodat olie langzaam zou gaan, eidooier erbij. Had geen mosterd dus iets van pesto of zo gedaan... werd niet dik. Uit de machine met de handmixer en nog een eidooier. Werd heel dik, azijn er bij. Zo vies, heb ik maar weg gegooid. Ondertussen mosterd in huis gehaald. Eigenlijk vind ik frietsaus veel lekkerder dan mayonaise, frisser, zuurder en minder calorieën. Het werkt ook lastig voor mij, de hoeveelheid bij 1 eidooier is veel te veel voor mij.

Maar voor dit recept zal ik het nog een keer proberen. Bovendien weet ik dat mijn gast mayo altijd zelf maakt.

Zal zelf Turks brood maken, heb evt. couscous achter de hand. Zal in ieder geval controleren of de gist nog werkt, heb ik zo mijn twijfels over. Ik bak te weinig brood.

Ik heb er zin in.
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Recepten met de tajine

Bericht door Zoete inval »

Als je de pan van de glasplaat haalt en het rode verdwijnt direct; is het inductie en moet je er een speciale plaat onder leggen. Blijft het rode als de plaat aan staat en er geen pan op staat; is het keramisch en dan kan hij er zo op.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Recepten met de tajine

Bericht door Anne2 »

Dan heb ik inductie. En wat voor plaat bedoel je?
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Recepten met de tajine

Bericht door Zoete inval »

Ik bedoelde een adapterplaat voor inductie, heb je geen speciale inductiepannen nodig. Of je zet gewoon je tajine er op.
Let wel, ik heb er geen evaring mee, maar ik kwam ze tegen toen ik op internet aan het struinen was naar tajines voor op een inductieplaat :fff
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Recepten met de tajine

Bericht door kockie »

Rood is toch een "halogeenplaat" Plaatjes
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Recepten met de tajine

Bericht door 12much »

ik heb gisteren een Tajine gekocht (...ik heb een zwak voor keukenspullen) en ik krijg dinsdag iemand te eten.
Leuk :-D
Na het weken moet hij goed gedroogd. Dat snap ik niet. Hoe droog, en waarom?
Geen aanhangend water, sommige glazen kookplaten kunnen daar niet tegen. Een vuurtje of houtskool zoou ook voor een deel geblust worden door overtollig water. Het ingetrokken water doet mee aan het verhittingsproces (betere geleiding) en voorkomt scheuren. Ik zou sowieso een ijzeren plaat gebruiken op glas en dan nog het liefst zo groot als de kookzone en minimaal 2 mm dik. De plaatselijke smid of een constructiebedrijf hebben zulke afmetingen wel eens als afval en dat is beduidend goedkoper dan een adapterplaat uit de kookwinkel. De onderzijde poets je dan zo glad mogelijk en braamvrij. De keramische bodem kan krassen op het glas veroorzaken. Als je een inductieplaat hebt moet er inderdaad een (adapter)plaat op. Het metaal zorgt voor het sluiten van het circuit en steen is nou eenmaal niet geleidend. Er zijn overigens ook tajines met een gietijzeren schaal te koop voor dit doel.
Gebruiksaanwijzing: "Je kunt de tajine op vrijwel iedere warmtebron gebruiken. Op een houtvuur, op het fornuis (met vlamverdeler), op een elektrische of keramische kookplaat en in de oven."

Ik heb een glazenplaat waar onder het rood wordt... is dat inductie? En kan het daarop ook?
Zie boven.
Nog even voor de duidelijkheid (er van uitgaand dat het niet op mijn kookplaat kan en dus in de oven gaat). Die schaal moet in een voorverwarmde oven van 100 graden met een klont boter. Kan dat zonder deksel? Als die boter bruist kan de rest erin.
Ja, dat kan zonder deksel. Je kan zelfs een koud nat deksel op een hete tajineschotel zetten. Dat zou ik alleen in het eerste kwartier doen omdat de hete reflectie van de hoed meedoet aan je garingsproces, maar het is gedurende het hele proces geen enkel probleem. Ik heb een keer teveel vochthoudende groenten en tomaten er in gedaan. Dan spoel ik de hoed tussendoor af omdat het anders zo'n rommel tijdens het afleggen geeft.
En omdat hij in de oven moet (denk ik) moet ik de groente eerst in koekenpan voorbakken. Daarna samen met 4 dl vocht in de tajine doen (een blikje gepelde tomaten of bouillon) en een Ras el Hanout papje er bovenop gooien.
Dat hoeft niet maar is wellicht gemakkelijker te realiseren. Vlak voor je het in de tajine schaal overhevelt, even de ras el hanout er doorheen roeren en dan deglaceren (blussen met het vocht,) zodat je het aanbaksel los schrikt, zou mijn voorkeur zijn, maar misschien bedoel je dat wel.
En dan 45 minuten stoven?
Ik zeg altijd voorzichtigheidshalve 45 minuten, maar eerder: zolang als nodig is. Hangt heel erg van je gebruikte groenten af, je voorkeur voor knapperig of zacht gestoofd voedsel etc. Begin de eerste keer voorzichtig te kruiden, zeg een afgeschudde eetlepel voor het hele gerecht. Ik vind de smaak van mijn eigen ras el hanout geweldig en zal er veel meer in stoppen :lol:

Succes en smakelijk eten.
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Recepten met de tajine

Bericht door Anne2 »

Dank je wel!
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Recepten met de tajine

Bericht door 12much »

En???? Recept gelukt? :D
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Recepten met de tajine

Bericht door Anne2 »

We hebben heerlijk gegeten!

Mayonaise maken is weer mislukt.... Ik las ergens op internet dat iemand een heel ei gebruikte i.p.v. alleen de dooier, het werd dan glanzender, dat heb ik dus ook gedaan, misschien is dat de oorzaak. Misschien had ik die eerst moeten scheiden en een stijfgeslagen eiwit moeten toevoegen. Hoe dan ook het werd in ieder geval niet dik. En omdat ik alleen biologische eieren koop en de supermarkt daarvoor juist een leveringsprobleem had was dat mijn enige ei. Zou wel willen weten hoe mayonaise maken werkt. Wat doet een dooier, enz. Smaak was wel goed.

Die dunne mayo (meer dressing) had ik door zelfgemaakte hangop geroerd, samen met een eetl. geklaarde boter waar een knoflookteentje in had gesudderd, volgens jouw beschrijving. Dit was de volgende dag een lekker dik sausje.

Die dunne mayo ook als dressing voor de salade (Chinese kool, tomaat en komkommer) gebruikt samen met sumakkruiden, peper en zout.

Ik had een boemboe die echt heerlijk rook en smaakte. Kardamomzaden (eerst apart in de vijzel om buitenste schil te verwijderen), beetje komijn, 1 kruidnagel, grof gemalen peper, zeezout, koriander, koenjit, 1 bolletje stemgember (ik had geen andere gember in huis), kaneel, nootmuskaat, anijszaad, venkel. Was een erg lekkere combinatie. Ik denk dat dit de lekkerste combinatie ooit was! Na afloop opgeschreven welke specerijen ik had gebruikt maar ik wist de hoeveelheid niet meer, wel ongeveer, de specerijen die ik niet zo lekker vind (komijn, nootmuskaat en kruidnagel) weinig en die ik erg lekker vind meer, toch kreeg ik hem vandaag niet zo lekker.

Eerst wortel, broccoli, bleekselderij en prei geroerbakt, laten staan (was denk ik daardoor al gaar en zacht) dit omgeschept met de boemboe en een blikje gepelde tomaten, direct al het vocht erbij... Tomaten in stukken gesneden. Daarna op 130 graden ik denk ruim een half uur in de tajine in de oven.

Bonenballetjes (voor de eiwitten): bakje champignons heel fijn snijden met een ui, dit roerbakken samen met ketoembar, koenjit, knoflookteentje en komijn. Ondertussen blik witte bonen fijn prakken en erdoor mengen, balletjes draaien, en deze bakken. (de rest ingevroren)

Dat alles op verzoek met couscous.

Een geslaagde lekkere maaltijd.

Nagerecht zou vers fruit met hangop (die nog over was van sausje) zijn, echter had mijn kat de hangop ontdekt...

Met mijn 12 specerijen (incl. zout en peper) mag het geen ras el hanout heten denk ik. Waarom gebruik je de zaaddozen van kardamom ook? In India gooiden ze die ook helemaal in de custard, dan beet je er per ongeluk op, niet lekker, hoewel ik het een heerlijke specerij vind. Die van mij zijn oude gedroogde ik gebruik alleen de zwarte zaadjes.

Ik vermoed dat er in R el H veel komijn zal zitten als je dat kant en klaar koopt, klopt dat? Dat vind ik niet lekker, ik gebruik die zeer matig, zodat het wel pit aan een gerecht geeft, maar ik het niet proef. Tegenwoordig zit dat overal door die kant en klare dingen, zelfs nasikruiden. Was vroeger niet zo. Gelukkig koop ik vrijwel nooit kant en klare zakjes.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Recepten met de tajine

Bericht door 12much »

Leuk om te horen en met 7 kruiden, mag het al Ras el Hanout heten, als het maar het beste uit de keuken of van de kok is.. :lol:

De grap is dat je nu een (bijna) perfecte basis hebt, gebruik die steeds en voeg er in de loop van de tijd andere dingen aan toe en proef het verschil. Voegt het niets toe? Dan er uit laten. Soms een toevoeging die bij de gebruikte groenten past zoals bonenkruid bij de bonen (ja Duh:-) pruimen bij zwaar vlees of als je veel knolselderij hebt, lekker veel kaneel en honing als je gepickelde groenten of veel zure room of yoghurt hebt voor over de rauwe groenten etc. Vooe je gasten iedere keer weer een traktatie en voor jou een nieuwe verrassing....

Inderdaad houdt niet iedereen van Kardamon om er in te bijten. Soms wil ik de zaden er ook niet allemaal in, dan snij ik iedere doos aan 1 zijde open, tel ze en haal ze voor het opdienen er uit. Anders gebruik ik mijn vijzel of mijn keramische molen om ze helemaal fijn te krijgen. Het gaat me dan juist om de bittere smaak. Heerlijk als je kweepeer hebt gebruikt.

Die kat van jou weet tenminste wat lekker is....:-D

In Noord Marokko gebruiken ze volgens mij veel meer komijn omdat ze dat in Spanje en italie ook doen. Hoe meer je naar het zuiden gaat, komt het er minder in voor lijkt het. Maar dat baseer ik op 6 mengsels die ik in de loop van de tijd van Marokkanen heb gekregen. Hoeft dus niet per defenitie zo te zijn. Uit principe vertellen ze je toch al niet wat er in zit...

Gefeliciteerd met het resultaat.
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Recepten met de tajine

Bericht door Anne2 »

12much schreef: Soms wil ik de zaden er ook niet allemaal in, dan snij ik iedere doos aan 1 zijde open, tel ze en haal ze voor het opdienen er uit.
En lukt dat? Ik vind laurierbladeren al moeilijk terug, laat staan kruidnagelen (ook zo lekker om in te bijten :( ) en kardamomzaden.

Gisteren en vandaag voor 40 mensen taarten en dessert maken. Vandaag alleen nog de chocolade mousse van Jamie Oliver. Ik maak dat dan klaar in voedselemmers (gewoon lege emmers van de snackbar), heeft wel wat dat werken in het groot met heerlijke dingen in grote hoeveelheid. In die emmers is het lekker werken, ruimte genoeg voor je het overdoet. En daarna emmers uitlikken, daar is mijn vader ook erg goed in. :lol:
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Recepten met de tajine

Bericht door 12much »

En lukt dat? Ik vind laurierbladeren al moeilijk terug, laat staan kruidnagelen (ook zo lekker om in te bijten ) en kardamomzaden.

Kruidnagel en laurier gaan vaak en lekker samen, met je keukenmesje een paar sneetjes in een blad prikken, kruidnageltje er in steken, succes verzekerd. Als ik de kardamon persé er uit wil hebben steek ik ze aan een stukje ijzergaren. Ik heb sowieso altijd een grote stopnaald in mijn keukenla, ook lekker als je een duif of kip volstopt met groenten en kruiden. Wél een matrassteek gebruiken, pluk je er zo weer uit.

Tsja, en zulke grote hoeveelheden mousse....begin ik maar niet aan :lol: :lol:

Ik heb trouwens een nieuw grapje ontdekt. Ik heb al jaren een aluminium (binnenzijde bekleed) slagroomspuit waar je van die lachgaspatronen in kan laden. Die gebruik ik graag om met koolzuurpatronen sodawater van te maken met een beetje citroen. Van de week had ik een tros overrijpe bananen, in een halve liter melk, blender erdoorheen is op zich al lekker als toetje. Nu alles door een zeef in de fles, twee patronen lachgas er in, in een glas spuiten, restant uit zeef er bovenop...Hééééérlijke mousse. ALLES in 1 keer opgegeten :mrgreen:

_________________
Never burn faster than your Wocket.
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Recepten met de tajine

Bericht door 12much »

@BenThuis:

je tajines zijn binnen, zo nu en dan maar een balletje opgooien hier, of er forumvervoer mogelijk is....Anders gaan ze met de forumdag mee richting Zeddam.

Plaatje inclusief authentieke locale krant :fff
Bijlagen
TajineBenThuis.jpg
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Recepten met de tajine

Bericht door Anne2 »

12much schreef:Ik heb al jaren een aluminium (binnenzijde bekleed) slagroomspuit waar je van die lachgaspatronen in kan laden. Die gebruik ik graag om met koolzuurpatronen sodawater van te maken met een beetje citroen. Van de week had ik een tros overrijpe bananen, in een halve liter melk, blender erdoorheen is op zich al lekker als toetje. Nu alles door een zeef in de fles, twee patronen lachgas er in, in een glas spuiten, restant uit zeef er bovenop...Hééééérlijke mousse.
Klinkt interessant. Ik ken ze nog vanuit de horeca, dan ging er een halve liter crème ( :( ) in die dan lang goed bleef.
Kan je daar ook 2 dl houdbare slagroom in doen (of is dat te weinig?) en blijft dat dan erg lang houdbaar?

Ik ben zelf niet zo'n koolzuurhoudende dranken fan, maar op jouw manier (water met citroen)zit er dus geen suiker in? Vinden anderen dat ook lekker? Ik wist niet dat er ook koolzuurpatronen bestonden. Is dat niet raar dat je koolzuur toevoegt terwijl je lichaam dat afvoert?
Sommige mensen lusten vlierbloesemlimonade alleen met koolzuur.

Wat mij steeds tegen stond is dat je die patronen steeds moet kopen. Doe je daar lang mee? En kan je lachgas met koolzuur afwisselen of moeten ze helemaal leeg zijn?

Die bananenmousse klinkt interessant (mousse zonder slagroom..zeker een light versie) maar die prut er weer bovenop, vast lekker, maar ziet dat er nog een beetje uit? Kan je dat met elke willekeurige sap doen, of alleen met banaan.

Ben en 12much, is het misschien een optie als ik de tajines meeneem? Ik zie Ben met Pasen bij een project en 12much reed jij niet regelmatig over de A2?
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Recepten met de tajine

Bericht door 12much »

Ik blijf jou triggeren volgens mij :wink:

Als je voor transport kan zorgen zou dat leuk zijn en de A2 is mijn dagelijkse racebaan...we pbeejen.

Ik heb de afgelopen dagen natuurlijk geëxperimenteerd. Overrijpe bananen uitgezocht en allerlei combi's. De laatste was met kiwi. De pitjes mogen niet in de fles want die blijft dan gemakkelijk lekken als er eentje in de afsluiter terecht komt. Even omhoog richten met een vaatdoek eromheen verhelpt het probleem maar is zonde van het gas. Wél een hele lekkere combinatie.

Mijn zwager en dochter hebben lekker meegedaan met opmaken van een liter per keer en buurmeisje die even batterijen kwam lenen, kwam nog een keer terug voor haar zusje:-)

Ik ben bang dat ik je niet kan vertellen of het lang goed blijft :lol: :lol: Ik gebruik altijd biologische slagroom of als ik mazzel heb en een paar liter rauwe melk in huis heb, dan weet ik het wel...Dan kan je niet genoeg toetjes verzinnen. Het lachgas conserveert niet. De volgende keer zal ik eens koolzuur gebruiken, dat maakt het wél langer houdbaar. Volgens mij wordt het na een week gewoon schuimige boter en dat heb ik wel eens gehad, maar dan verdwijnt het gewoon weer in de saus of sju of in de pompoensoep.

Ik heb beide patronen wel eens samen gebruikt, dat maak geen verschil voor de druk, wél voor de smaak en lachgas prikkelt niet. Ik heb net een nieuwe verloopslang met speciale adapters in Duitsland besteld om op mijn Fass Friss 5 ltr party bierkeg aan te sluiten, zodat er een 2kg koolzuurfles op kan. Dat is 400 liter gas. Als je elke dag een liter koolzuurwater aftapt doe je daar 3-6 maanden mee. De vulling kost 11 euro, statiegeld voor de fles is 120 euro. Je kunt ook voor 60 euro een 1kg fles kopen, die kan je 10 jaar gebruiken en iedere keer laten vullen. Het liefste gebruik ik 1 verse citroen op 5 liter water, carvan cevitam citroen is lekkerder, dus er zal wel suiker in zitten. Maar met een theelepel per liter, maak ik mij daar niet zo'n zorgen over. Ik doe maanden met zo'n blikken fles.

Ik ben nog aan het experimenteren dus ik weet nog niet of alle fruitsoorten werken. Teveel fruit geeft ook een volle buik kan ik je vertellen....die banaan is een blijver, die ga ik ook in combinatie met slagroom proberen. Vla lukt niet, yoghurt was heel waterig met aan het eind een beetje schuim, Turkse Yayla yoghurt 10% vet is heerlijk zacht, maar lukte de eerste keer perfect, de tweede keer met aardbeienjam was het prut. Wie zal het zeggen? Dat vet is waarschijnlijk belangrijk. Ik heb nu 10 bananen in blokjes van een dobbelsteen in de vriezer. Dat kun je met de blender prachtig vermalen tot bananenscherfijs en dan met die mousse er bovenop wordt mijn eerstvolgende toetje....
Never burn faster than your Wocket.
Plaats reactie