waarde en gebruik landbouwgrond/bosgrond

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
brigitte
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2012, 10:53

waarde en gebruik landbouwgrond/bosgrond

Bericht door brigitte »

Er staat nu een perceel te koop wat wij op het oog hebben. Het is te Kasterlee, kleine winkel 2. Erop staan merendeels naaldbomen, er staat dus geen gras op of gewassen. Mijn vraag: wat is de huidige waarde van deze bosgrond? Het zou landbouwgrond moeten zijn, ergens tussen de 2,50 en 5 euro per m2, zeggen ze. zeg 3-3,5 euro voor echte landbouwgrond, waarop je kunt verbouwen. Het perceel is 5400m2. als er eenmaal decennia lang bos op heeft gestaan, is de grond dan nog te gebruiken voor bijv inzaaien weide/grasland? met andere woorden, is de waarde van de grond dan verminderd tov naburige percelen die voor bijv verbouwen van mais en grasland gebruikt worden? dank voor de hulp.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: waarde en gebruik landbouwgrond/bosgrond

Bericht door Dutch John »

Bosgrond doet hier (noord-oost Brabant) tussen de 1,5 en 2 euro. Ook al is het aangemerkt als landbouwgrond, dan nog zou ik er geen landbouwprijs voor geven, want je moet nog rooien en de klossen verwijderen. En dat kost.

Het zou kunnen dat de grond iets te zuur is, maar humus zul je genoeg hebben. Wel afvragen waarom er hout op staat. Meestal werden de slechte bodems niet gecultiveerd tot landbouwgrond.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: waarde en gebruik landbouwgrond/bosgrond

Bericht door Pietje »

brigitte schreef:Als er eenmaal decennia lang bos op heeft gestaan, is de grond dan nog te gebruiken voor bijv inzaaien weide/grasland? met andere woorden, is de waarde van de grond dan verminderd tov naburige percelen die voor bijv verbouwen van mais en grasland gebruikt worden?
Geef mij maar bosgrond in plaats van mais... Het verbouwen van mais is tegenwoordig zo'n chemisch gebeuren, dat de grond nadien nergens meer met goed fatsoen voor gebruikt kan worden.

Om een redelijke prijs voor je bosgrond te bepalen is het ook van belang wat het hout zelf waard is, en wat het rooien kost. Daarvoor kun je een rooibedrijf laten taxeren. En hij weet meteen wat het kost om de stronken uit te graven / fresen. Hier na is de grond zonder problemen geschikt om in te zaaien: het bodemleven in bos is vele malen actiever dan bodemleven op akkers. Voor deze grond mag je rustig 5 a 6.- per meter rekenen, en dan haal je de kosten voor het prepareren er van af.

Leuk project! Succes!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: waarde en gebruik landbouwgrond/bosgrond

Bericht door frans »

We wonen in "regeltjes" Nederland.
Als een stuk grond de status van bos heeft dan betaal je ook de prijs die bos waard is.
En dat is keren minder dan landbouw grond.
m.a.w. Je vraagt om problemen als je een bos rooit en veranderd in een weiland o.i.d.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: waarde en gebruik landbouwgrond/bosgrond

Bericht door Pietje »

Frans, kun je uitleggen welke problemen er gaan ontstaan?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: waarde en gebruik landbouwgrond/bosgrond

Bericht door frans »

Laat ik weer eens achterstevoren redeneren, dat is in dit geval wel weer een aardige bezigheid.
Ik kan als boer een stuk bos naast mijn land kopen een betaal dan zeg 8000 p/ha
of ik koop een stuk land aan de andere kant van mijn collega boer voor 40.000 p/ha.
Wat zou ik doen?
n.b. Er is een regeling om landbouw grond om te zetten in natuur.= bos o.i.d.
Dan komt er dus weer geld uit een e.o.a. pot die het verschil dat boven is aangegeven weer wegwerkt.
Nu zijn we in dit regeltjes land gek op het rondpompen van geld, maar er zijn grenzen.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: waarde en gebruik landbouwgrond/bosgrond

Bericht door Pietje »

Gelukkig zijn er bestemmingsplannen en boswetten die dat soort herbestemmingen onmogelijk maken. Ik begreep echter van Brigitte dat de bestemming landbouw is.
Affijn, we hebben een aardig beeld gegeven van de prijsstelling... :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie