oogstverwerking

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

oogstverwerking

Bericht door David86 »

Het is weer die tijd,

Alles groeit veel te hard en er is vele malen meer groenten beschikbaar dan dat er gegeten kan worden. Kilo's tomaten, bonen, broccoli, komkommer, courgette, aardappels en nog veel meer vinden dagelijks hun weg de keuken in. Zoveel dat alleen het idee van al dat voedsel op eten een mens al misselijk maakt.

Weken zijn we druk met de verwerking van de groenten. Blancheren ,invriezen en wecken vullen avond na avond, gevolgd door avonden soep koken : tomaten soep, kippensoep, courgette en aardappel soep etc etc etc en die vervolgens ook weer wecken en invriezen. En als kers op de taart nog de verwerking van het gevogelte wat rond deze tijd op gewicht komt en dus geruimd mag worden voor ze te taai worden.

Hoewel het dankbaar werk is waar we van de winter veel plezier van hebben, als de potten open gaan en de smaak van de zomer een winterdag opfleurt is het veel werk, kan dat nou niet anders?

Ik zou graag mijn groenten conserveren met minder "moeite". Inmiddels al aardig in de boeken gedoken voor het drogen van voedsel er zijn vele bouwtekeningen van allerlei "solar food dryers" te vinden, maar werkt dat nou echt ? Het zou eeuwig zonde zijn een grote toren te bouwen en vol te stapelen met prachtige groenten die vervolgens bederven. Toren voor niks gebouwd en oogst naar de "kl*te"

Wie heeft er ervaring met het drogen (en evt verpoederen) van voedsel ?

Welke alternatieven zijn er nog behalve het arbeids intesieve wecken/inzuren en invriezen ?

Groeten,
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: oogstverwerking

Bericht door Anne2 »

Lijkt mij een mooi gespreksonderwerp voor het weekend. Ik heb wel het een en ander gedaan waaronder solardroger bouwen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: oogstverwerking

Bericht door David86 »

werkt dat ook ?
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: oogstverwerking

Bericht door Anne2 »

Waarschijnlijk niet...

Ik heb dit gedaan in ecodorp Sieben Linden, ons klimaat. Daar stond er een die niet werkte, die was breed. Zij gebruikte gas om na te drogen. Wij hebben er een gemaakt die veel smaller was, weet niet of die wel werkt, geen feedback gekregen.

Iemand die daar rondliep maakte er een van een zwarte plaat daarover spiegelglas met spiegel naar binnen en dit legde hij plat neer, in een paar uur had hij appels droog. Dat lijkt mij meer te werken.
Plaats reactie