Verhoogde bedden en terrassen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Verhoogde bedden en terrassen

Bericht door Lunch »

Ik wil mijn huidige border van 5mx1,4m ombouwen tot vier verhoogde bedden met paden ertussen.

Ter illustratie:
Afbeelding

En dan keer 4 om makkelijk vruchtwisseling toe te passen.

Waarom terassachtig? Zo creëer je meer ruimte en staan de lage planten niet in elkaars schaduw, ook heb je zo een veel lekkerdere houding met tuinieren.

Ik zit alleen nog wel te twijfelen over het te gebruiken materiaal, met de volgende wensen in mijn achterhoofd.
- Het moet lang meegaan
- Bij voorkeur gemaakt van gerecycleerde of anderszins hernieuwbare producten
- Het moet zelf aan te leggen zijn

Ik zit nu over de volgende materialen te peinzen:

Hout:
+ Zelf aan te leggen
+ Relatief makkelijk om mee te werken
- Hoe lang zal dat mee gaan?

Bakstenen:
+ Bakstenen kan ik hier in de buurt wel verkrijgen van renovatieprojecten
+ Gaat lang mee
- Geen ervaring met metselen

Leem-glas bouw:
+ Glazen wijnflessen in overvloed hier Afbeelding
+ Leem zit in de bodem
- Geen enkele ervaring met verwerking
- Muurtjes zullen vrij dik zijn

Hoe dunner de muurtjes hoe meer ruimte voor groentes. Waar ik ook nog mee zit is of het noodzakelijk is om bij de laatste 2 opties een fundering aan te leggen.

Heeft iemand hier ervaring mee of ideeën voor een ander materiaal?

PS het heeft geen haast, het karton ligt er net op :P
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door ritsaert snijder »

Lunch,
Ik gebruik zelf al twee jaar houten bakken. Reden is dat mijn grond vol puin zit. Ik heb de methode gekopieerd van makkelijke moestuinen (ook Vierkant Tuinieren genoemd is gebaseerd op Square Feet Gardening; een methode die rond 1980 ontwikkeld is door Mel Bartelomew) Site http://www.makkelijkemoestuin.com/. Het gebruik van vermiculiet zort ervoor dat de boel niet te snel uitdroogt.

Werkt goed, maar je bakken moeten voor veel planten niet te ondiep zijn.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door Lunch »

De waterhuishouding hou ik op peil met druppelslangen vanuit een regenton.

Opzich sta ik ook wel positief tegenover houten bakken maar ik vraag me af of die wel 10-20 jaar meegaan.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door ritsaert snijder »

Lunch,
Dat hangt heel sterk van het hout af. Ik maak gewoon nieuwe bakken als ze verrot zijn en ik gebruik restjes hout. Maar als je bangkirai, merbau ....mahonie (daar heeft mijn pa ooit bakken van gemaakt) dan gaat het wel lang mee.

Metselwerk is natuurlijk ook prima en goedkoop te doen.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door OBL-Rien »

Ik heb onbehandeld hardhout gebruikt (gewoon bij een tuincentrum gehaald).
Dat was twee jaar geleden, en de bak is nog in prima staat.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door David86 »

Lunch,

Even wat om over na te denken in je ontwerp: De grootste planten gaan logischerwijs bovenop de trap. toch ? Onderop zetten zou betekenen dat de rest in hun schaduw staat. De grootste planten zijn nu juist de planten die ook de meeste wortelruimte nodig hebben en het minste wind kunnen verdragen. Dilemma

Ik zou adviseren de hoogte van de middelste etage te maken en de bak niet trapsgewijs te laten verlopen. De zon staat in het groeiseizoen erg "hoog" in de hemel volgens mij wat er voor zorgt dat schaduwen klein zijn. Daarnaast zul je ,als je alles tegelijk zet een natuurlijke concurentie strijd om het licht krijgen onder de plantjes waardoor ze bijna allemaal even hard groeien en dus evenveel zon pakken.

Bakken met gelijke hoogte stellen je ook in staat het licht zo te sturen dat je ook planten die graag in halfschaduw groeien (zoals bosfruit) kunt telen.

Ik speel zelf ook met het idee van verhoogde bedden (als mijn 600 andere projecten een keer af zijn) en heb al wat getest met verschillende soorten bedden. Ik ben voornemens ze met bakstenen te maken. is duurzaam en maakt de grondtemperatuur wat constanter.

De eerder genoemde vermiculiet is zeer zeker aan te raden, bakken drogen razendsnel uit wat allerlei ziektes in de hand werkt onder je planten. Druppelaars is een mooie aanvulling.


Denk ik tenminste :).

Groeten,
..
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door Blijfhopen »

@Lunch
Heel leuk idee ! Ook voor mensen met kleine kinderen goed toepasbaar.
Lunch schreef:De waterhuishouding hou ik op peil met druppelslangen vanuit een regenton.
Een vraag.
Zijn dat de druppelslangen met van die ronde, platte druppelaars (2l/u of zoiets) op tyleenslangen ?
Die heb ik ook. Aangesloten op een pomp, maar de aanzuigslang is in de bagger gezakt en nu zit de boel verstopt en die druppelaars kun je niet openmaken om door te prikken.
Dus vanuit een regenton zou (als ik weer andere slang heb geritseld) een hele goeie oplossing zijn.
Vast bedankt.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door OBL-Rien »

Lunch schreef:Waarom terassachtig? Zo creëer je meer ruimte en staan de lage planten niet in elkaars schaduw, ook heb je zo een veel lekkerdere houding met tuinieren.
Schaduw: Dat zie ik niet als een probleem met een vlakke bak. Je zet gewoon de grotere planten aan de noordkant.

Bovendien is de hoeveelheid zon beperkt door het aantal m2 dat je grondstuk groot is.
Als je de bak maakt zoals in de afbeelding, dan is er achter de bak meer schaduw. Daar beperk je dus je mogelijkheden.
Als je dit tegen de zijkant van je grondstuk plaatst, neem je zon weg van (de tuin van) je buurman.

De werkhouding is mogelijk wel een pluspunt.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door Jan. »

Wij willen dit najaar een dieptekas, zoals hier al eens is aangehaald, gaan maken.

Wie heeft hier ervaring mee en wil die delen?




edit: als het te veel afleid mag het wel een ander toppic worden.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door Lunch »

ritsaert snijder schreef:Lunch,
Dat hangt heel sterk van het hout af. Ik maak gewoon nieuwe bakken als ze verrot zijn en ik gebruik restjes hout. Maar als je bangkirai, merbau ....mahonie (daar heeft mijn pa ooit bakken van gemaakt) dan gaat het wel lang mee.

Metselwerk is natuurlijk ook prima en goedkoop te doen.

Ritsaert
Hoe lang is lang? 20-30 jaar?

Metselwerk is een mooie optie om het gelijk te leren, alleen vraag ik me af of ik een fundering moet maken of ik de stenen gewoon op de grond kan zetten.
David86 schreef:Lunch,

Even wat om over na te denken in je ontwerp: De grootste planten gaan logischerwijs bovenop de trap. toch ? Onderop zetten zou betekenen dat de rest in hun schaduw staat. De grootste planten zijn nu juist de planten die ook de meeste wortelruimte nodig hebben en het minste wind kunnen verdragen. Dilemma

Ik zou adviseren de hoogte van de middelste etage te maken en de bak niet trapsgewijs te laten verlopen. De zon staat in het groeiseizoen erg "hoog" in de hemel volgens mij wat er voor zorgt dat schaduwen klein zijn. Daarnaast zul je ,als je alles tegelijk zet een natuurlijke concurentie strijd om het licht krijgen onder de plantjes waardoor ze bijna allemaal even hard groeien en dus evenveel zon pakken.

Bakken met gelijke hoogte stellen je ook in staat het licht zo te sturen dat je ook planten die graag in halfschaduw groeien (zoals bosfruit) kunt telen.

Ik speel zelf ook met het idee van verhoogde bedden (als mijn 600 andere projecten een keer af zijn) en heb al wat getest met verschillende soorten bedden. Ik ben voornemens ze met bakstenen te maken. is duurzaam en maakt de grondtemperatuur wat constanter.

De eerder genoemde vermiculiet is zeer zeker aan te raden, bakken drogen razendsnel uit wat allerlei ziektes in de hand werkt onder je planten. Druppelaars is een mooie aanvulling.


Denk ik tenminste :).

Groeten,
Ik maak sowieso een grondmengsel wat beter geschikt is voor de bakken.

Wind heb ik hier amper last van omdat het ommuurd is hier, en planten als tomaten ed. worden goed gestaakt. Het licht kun je natuurlijk ook storen met een trapsgewijze bak en het is voornamelijk om in het voor en na seizoen maximaal van de zon te profiteren.
Blijfhopen schreef:@Lunch
Heel leuk idee ! Ook voor mensen met kleine kinderen goed toepasbaar.
Lunch schreef:De waterhuishouding hou ik op peil met druppelslangen vanuit een regenton.
Een vraag.
Zijn dat de druppelslangen met van die ronde, platte druppelaars (2l/u of zoiets) op tyleenslangen ?
Die heb ik ook. Aangesloten op een pomp, maar de aanzuigslang is in de bagger gezakt en nu zit de boel verstopt en die druppelaars kun je niet openmaken om door te prikken.
Dus vanuit een regenton zou (als ik weer andere slang heb geritseld) een hele goeie oplossing zijn.
Vast bedankt.
Gerard de Jonge
Ik ben nog aan het oriënteren naar wat voor systeem het wordt. Waarschijnlijk worden het zweetslangen die een decimeter oid onder het maaiveld komen.
OBL-Rien schreef:
Lunch schreef:Waarom terassachtig? Zo creëer je meer ruimte en staan de lage planten niet in elkaars schaduw, ook heb je zo een veel lekkerdere houding met tuinieren.
Schaduw: Dat zie ik niet als een probleem met een vlakke bak. Je zet gewoon de grotere planten aan de noordkant.

Bovendien is de hoeveelheid zon beperkt door het aantal m2 dat je grondstuk groot is.
Als je de bak maakt zoals in de afbeelding, dan is er achter de bak meer schaduw. Daar beperk je dus je mogelijkheden.
Als je dit tegen de zijkant van je grondstuk plaatst, neem je zon weg van (de tuin van) je buurman.

De werkhouding is mogelijk wel een pluspunt.
Ik was even vergeten neer te schrijven dat het tegen een muur aan komt dus dat is gelukkig geen issue.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door David86 »

De grootste planten (die nu in het kleinste bakje komen) hebben de grootste wortel ruimte nodig en verbruiken het meeste water, gelijkmatig bewateren zoals met een druppelaar gaat problemen opleveren.

De onderste bak heeft kan veel water bufferen en omdat daar kleine planten in zullen groeien zullen die ook weinig verdampen. De kleine bak met in verhouding veel verdampingsoppervlak (reken de zijkanten ook maar mee de zon staat daar lekker op te bakken) zullen snel uitdrogen door verdamping, aangespoort door luchtstromen en zon. Daarnaast zullen ze veel vocht verliezen omdat grote planten (die mensen eten) grote waterverbruikers zijn.

Geven we elke pot dan een strengetje druppelaars zal de bovenste te weinig krijgen en de onderste teveel.

Wat dit systeem goed maakt aan uiterlijk en "werkgemak" gaat het aan frustraties bezorgen door ziekten als neusrot en groeiremming (bovenste bak) of allerlei wortelziektes en groeivertragingen (onderste bak)

Door 1 grote bak te maken creeër je een grotere buffer voor zulke problemen, deze buffer geeft je tijd om stappen te ondernemen. Daarnaast maakt de buffer het water doseren aanzienlijk makkelijker, dat is omdat de overschotten die de kleine planten hebben opgevangen worden door grotere planten. Het substraat blijft op die manier een aangename plaats voor al je plantjes.

Wat ik intussen heb geleerd is dat veel verschillende bakken , veel verschillende problemen geven.


Groeten,
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door ritsaert snijder »

Lunch,
Dat mahonie van mijn pa staat er al 40 jaar en ziet er nog best uit. Ik geloof ook wel in Azobe (altijd krom),merbau en afzelia. Allemaal lastig te verwerken. Een gemetselde muur vind ik mooier. Wat meer werk en wat meer ruimte maar wel heel duurzaam. Ga je alleen niet makkelijk aanpassen en dat is ook belangrijk.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door OBL-Rien »

Lunch schreef:
OBL-Rien schreef:
Lunch schreef:Waarom terassachtig? Zo creëer je meer ruimte en staan de lage planten niet in elkaars schaduw, ook heb je zo een veel lekkerdere houding met tuinieren.
Schaduw: Dat zie ik niet als een probleem met een vlakke bak. Je zet gewoon de grotere planten aan de noordkant.
Ik was even vergeten neer te schrijven dat het tegen een muur aan komt dus dat is gelukkig geen issue.
Heb je wel eens van "hugelkultuur" gehoord?
In het kort wordt daarbij een massa (onbehandeld) hout in de grond begraven en daaroverheen de planten gezet.

Idee: Tegen de muur dump je een lading hout, daaroverheen flink wat grond zodat er een wal ontstaat tegen de muur aan.
De muur houdt de zonnewarmte goed vast en dus kun je warmte minnende planten bovenop de wal tegen de muur plaatsen. Naarmate je lager aan wal komt (LOL) neem je kleinere planten. Aan de voet van de wal dan de planten die de meeste vocht nodig hebben.

Als het de muur van een huis is, dan wel de muur tegen het water in de wal beschermen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door Lunch »

Sorry voor de late reactie, zat een maandje op een plek zonder internet(ja, ze bestaan nog!).

In de tussentijd heb ik mijn design heroverwogen en wat kleine aanpassingen gedaan.
Ik ben van de losse bakken afgestapt en heb besloten om een grote bak te maken met om de zoveel meter een inham waar je kan staan en overal comfortabel bij kan. Zo creëer je ook nog meer grensgebied en een paar extra vierkante decimeter waarop je kan werken.

Materiaalkeuze ben ik nog steeds niet over uit, alhoewel ik wel richting bakstenen of beton neig.
Voordeel is dat ik niet al te ver van een lokale bakstenenfabriek woon die niet alleen op zonne-energie werkt maar ook nog eens c2c bakstenen maakt.

Hugelkultur wordt waarschijnlijk ook in de bodem toegepast om de waterhuishouding beter op peil te houden, ben al bezig hout te verzamelen.

De kleurkeuze ben ik nog niet helemaal over uit, een donkere kleur verlengt je seizoen door de opwarming van de bakken, maar zou je dan in de zomer niet te heet worden?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Verhoogde bedden en terrassen.

Bericht door David86 »

Misschien een "lichte jas" maken om de zon er wat af te houden in de zomer..

Of het te warm word is een beetje afhankelijk van het formaat van je bak. Een beetje warmte in de grond is altijd wel fijn.

Waarom zou je voorkeur uitgaan naar hout in de grond boven compost ?

Groeten,
..
Plaats reactie