Vlees

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Vlees

Bericht door Dutch John »

Vlees lijkt in een overvolle wereld steeds beladener voedsel te zijn. Vooral rundsvlees, want dat vraagt om de meeste landbouwoppervlakte. Maar is nu vlees het probleem, of zijn we met z'n allen uit het jasje aan het groeien?

Een uitspraak van Joel Salatin spookt nu al een paar dagen door m'n hoofd. Hij beweert dat vlees van omnivoren (kip, varken) zwaarder beslag legt dan dat van herbivoren (rund, schaap, geit, hert). Een omnivoor vraagt om een afwisselend dieet, waarbij granen deel uit maken. Een herbivoor kan toe met gras dat niet van goede landbouwgrond afkomstig hoeft te zijn. Kip schijnt in het verre verleden koningsvoedsel geweest te zijn, terwijl het voetvolk aan biefstuk zat te trekken. De uitspraak "mijn voedsel was vegetariër" klinkt ineens niet meer zo dramatisch.

Het bovenstaande samen nemend, kun je concluderen dat de in de huidige wereld het vee op de verkeerde grond loopt. Al dan niet noodgedwongen...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Vlees

Bericht door tiho »

de defenitie van een omnivoor, is dat dit een planteneter is die minstens 5% dierlijk voedsel erbij eet. Jou voorbeeld van de granen klopt dan niet helemaal :wink:

Overigens om een maximale vleesgraag bij vleeskoeien te verkrijgen, worden deze net zo goed volgestopt met grassen, granen en krachtvoer.

Eigenlijk kun je bv een varken en een kip veel beter afvalproducten geven ook nog, dus dat is ook weer minder belastend. Doe je dit bij runderen krijgen ze teveel gas en kan de lebmaag verdraaien.

Verder is er voor de groei van een kg gras of een kg graan denk ik niet veel verschil in de hoeveelheid meststoffen die daar voor nodig zijn. Gras groeit niet helemaal vanzelf in dit geval zeg maar.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Vlees

Bericht door Albert van WdJ »

In mother earth news juni/juli 2010 stond een artikeltje van Lierre Keith.
Dat is een voormalig veganist die pro vlees is geworden .........met mitsen en maren!

Je vind het op http://www.motherearthnews.com/nature-c ... anism.aspx
't Is alleen in het Engels, maar Google vertalen kan een ieder aardig op weg helpen.

Albert
Change, before you have to.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Vlees

Bericht door tiho »

sungazen stond vandaag ook in de krant, die meneer Manek schijnt het er een keer 411 dagen op gedaan te hebben :mrgreen:

Dat is toch zeer ecologisch. Niet eten, alleen maar in de zon kijken.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Vlees

Bericht door deleted »

tiho schreef:sungazen stond vandaag ook in de krant, die meneer Manek schijnt het er een keer 411 dagen op gedaan te hebben :mrgreen:

Dat is toch zeer ecologisch. Niet eten, alleen maar in de zon kijken.
Dat is een andere cultuur.
Hier hebben we gelijkaardige fenomenale personen.
In onze cultuur noemt dat geen goeroe, maar een politicus ....

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vlees

Bericht door Dutch John »

tiho schreef:de defenitie van een omnivoor, is dat dit een planteneter is die minstens 5% dierlijk voedsel erbij eet. Jou voorbeeld van de granen klopt dan niet helemaal :wink:
En of kippen en varkens vlees lusten. Ze krijgen het alleen in de moderne opfok niet meer, maar dat wil niet zeggen dat ze er geen behoefte aan hebben. Ik hebben onze kippen muizen zien vangen en oppikken alsof het een toetje is. Helemaal gek worden ze als gebakken of gekookte kipresten krijgen.
Overigens om een maximale vleesgraag bij vleeskoeien te verkrijgen, worden deze net zo goed volgestopt met grassen, granen en krachtvoer.
Je gaat weer uit van de moderne situatie. Een rund krijgt tegenwoordig krachtvoer, omdat wij snel resultaat willen zien. Maar het hoeft niet.
Verder is er voor de groei van een kg gras of een kg graan denk ik niet veel verschil in de hoeveelheid meststoffen die daar voor nodig zijn. Gras groeit niet helemaal vanzelf in dit geval zeg maar.
Genoeg vierkante meters waar het wel vanzelf groeit. Zelfs in Nederland.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Vlees

Bericht door deleted »

Ik ben al meer dan 25 jaar vegetariër.
Vlees eten is dus een keuze ..., geen noodzaak.

Probleem van de huidige eetgewoontes is dat er sowieso teveel vlees wordt gegeten.
In een nog niet zo ver verleden was het iets wat één à tweemaal per week op tafel kwam ...

Ook wordt van de enorme hoeveelheid geproduceerd vlees maar een fractie echt geconsumeerd.
Veel verdwijnt als afval zonder ooit in een maag geweest te zijn.

G
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Vlees

Bericht door tiho »

Ik wilde niet zeggen dat ze geen omnivoor waren, alleen dat je voorbeeld van de granen daar niet bij hoort.

Bijna alle vogels zijn omnivoor idd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Vlees

Bericht door Chicken Power »

tiho schreef:Overigens om een maximale vleesgraag bij vleeskoeien te verkrijgen,
Ik zie even niet wat je nu bedoelt met "vleesgraag", verklaar je nader.


Graag
Verwijderd.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Vlees

Bericht door tiho »

Vleesgroei.

Dat is wel heel erg misgetikt :oops:

groei gedaan.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Vlees

Bericht door Chicken Power »

Haha, zeker met zo'n telefoonding op het net. Wordt helemaal hopeloos Nederlands.

Met de toelichting snap ik was je bedoeld, maar dat noemen we geen groei.

Het beest groeit, en dat is overwegend op het skelet. Vlees en vet 'wassen' of 'zetten' aan.

Dus 'vleesaanzet' of 'vleesaanwas', i.q. meer vlees dan bij die botstructuur/hoeveelheid normaal zou zijn.


Groet, Cp
Verwijderd.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Vlees

Bericht door tiho »

Niet te vergeten dan normaal bij die leeftijd :wink:
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Vlees

Bericht door Chicken Power »

Tiho,

Dat zit al opgesloten in het woord botstructuur, die veranderd met de leeftijd.

Enne, bedoel je nu alleen vleeskoeien, of vleesrunderen?


Groet, Cp

Ps, op klassiek toestsen bord bleef ook letter hangen :D
Verwijderd.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Vlees

Bericht door tiho »

ik denk dan meer vleesrunderen idd, de meesten zullen het niet tot de leeftijd schoppen dat ze daadwerkelijk een koe worden.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Vlees

Bericht door Chicken Power »

M'n beste Tiho (ik ga eigen namen nu met een hoofdletter schrijven, zoals het hoort),
tiho schreef:ik denk dan meer vleesrunderen idd, de meesten zullen het niet tot de leeftijd schoppen dat ze daadwerkelijk een koe worden.
Ik denk dat je gelijk hebt.

Zou zeer goed kunnen zijn dat meer dan de helft van die beesten dat lot beschoren is!

Maar niet op basis van leeftijd, simpel en alleen om dat ze als stierkalf geboren zijn.... :oops:

:fff


Groet, Cp

Ps. Kockie; dat 'biologieforum' is toch ook niet overbodig!
Verwijderd.
Plaats reactie