Vlees

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Vlees

Bericht door Brit »

vergilius schreef:Nu al blijkt dat ik geen kippenhok mag zetten (voor 25 kippen ongeveer).
Kun je hiervoor niet een oude caravan gebruiken? Zolang het (officieel) te verplaatsten is, is het geen bouwwerk :wink:
Regels zijn er om omheen te werken.....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Vlees

Bericht door Brit »

RicharddeBlauw schreef:Die "organische teeltwijze" is dan dus eigenlijk permacultuur.
Zo zou je het kunnen zien, het komt in ieder geval voor 90% overeen.
RicharddeBlauw schreef:Ik moest trouwens wel zoeken wat je met "persolaat" bedoelt. Dat blijkt waarschijnlijk percolaat (lekvocht) te zijn. Die term wordt inderdaad gehanteerd door de permacultuur. Maar dan vooral voor bakkenteelt, bloembakken, wormenbakken...etc. Uiteraard kun je dit lekvocht gewoon in je tuin uitgieten maar is zeker niet de basis. Vloeibare mest wordt niet gezien als iets wat goed is, je voedt hiermee de plant en niet de grond. Niet voor niets moet de vaste strorijke mest eerst "oud" worden voordat het aan de grond wordt terug gegeven. Vervolgens kan het leven in de grond z'n werk doen. Als je zegt dat dit dus beter is dan hoe de biologische landbouw werkt ben ik het zeker niet met je eens. De biologische landbouw mulcht toch ook, gebruikt toch natuurlijke bemesters, groenbemesters...etc.. Als je alleen met vloeibare voedsel mest ga je deels dezelfde weg als de gangbare landbouw nl. de plant voeden i.p.v. de grond. Gevolg, de grond wordt armer en armer.
Je bent redelijk op de hoogte van van de con's en pro's wat betreft vloeibare bemesting, maar het is allemaal veel technischer dan hoe jij het stelt. Als je er meer over wilt weten, dan is het denk ik beter als je er een nieuw draadje voor opent, dan wil ik er wel even diep op in gaan.
Even een enkel voorbeeldje als verduidelijking; Wormen-percolaat van een wormenbak is voornamelijk vloeibare humus en bodemorganismen. Het voedt dus niet alleen het bodemleven, het bestaat er voor een groot gedeelte uit. Je voegt dus een heleboel extra troepen toe aan je bodem die hard aan de slag kunnen om voedingszouten te creéren voor je planten. Uiteraard zit er ook al een gedeelte van deze zouten in het percolaat zelf en dat voedt de planten natuurlijk wel direct, maar dat is in dit geval bijzaak.
RicharddeBlauw schreef:Waar jij op doelt is alleen bakken op balkons enzo, dat is iets anders. En inderdaad, dan ben je wel weer goed bezig door organisch (lees: met organisch materiaal) bezig te zijn.
Nee, dus, maar je hebt wel gelijk dat het in bakken moeilijk is om goed werkend bodemleven te krijgen en te houden, dus daar is het prima om de planten direct te voeden.
RicharddeBlauw schreef:Ik geef je gelijk, ik gebruik ook vlees en zuivel, welliswaar niet gangbaar en dan nog mondjesmaat dus ik doe niet mee aan de gangbare veehandel. Aan de biologische inderdaad wel. Als iedereen dat zou zou doen zijn we al een heel eind op weg. Neemt niet weg dat het voor de wereld beter zou zijn als we onze eiwitten direct uit planten halen en niet via een enorme omweg uit dieren. Ik denk dat ik al 80% van mijn dagelijkse behoefte aan eiwit uit planten haal. Het kan altijd beter, da's waar.
Ik doelde met die opmerking eigenlijk ook op het feit dat we alleen vlees zouden moeten eten van dieren die iets voor ons hebben geproduceerd/verwerkt (en dan natuurlijk het liefst op een diervriendelijk en biologisch bedrijf) en niet meer beesten zuiver voor het vlees houden. Het zou me dan niets verbazen als er dan nog steeds iedere dag 100 gram vlees p.p. beschikbaar is en dan dus ook nog veel meer grond voor plantaardige gewassen die niet (of minder) voor diervoeding hoeven te worden gebruikt.
RicharddeBlauw schreef:Conclusie: Als maar genoeg mensen iets doen of juist iets laten brengt dat vanzelf verandering.
Ieder heeft dus zijn eigen verantwoording.
Helemaal met je eens. Het probleem is alleen om iedereen daartoe te bewegen. De massa doet alleen dingen die in hun voordeel (lijken) te zijn. (voorbeeld) Ze zullen auto blijven rijden zolang de brandstof te betalen is en het openbaar vervoer niet heel erg goedkoop of gratis, omdat ze in hun koekblikje lekker privé hun eigen ding kunnen doen als ze zich staan te ergeren in de file, i.p.v. de kans te lopen om te moeten staan in de trein of de bus.
(nog een voorbeeld) Als de overheid kunstmest niet verbied, zullen de meeste agrariérs niet overgaan op Biologisch zolang die troep nog zo goedkoop blijft.
(en nog één) Als vlees zo goedkoop blijft in de supermark (ook al schrinkt het tijdens het bakken) zal die industrie blijven bestaan. Maak het voeren van hormonen en het wellen van vlees verboden, dan is er bijna geen verschil meer in prijs tussen conventioneel en biologisch vlees.

Kort gezegt, het maakt mij niet uit hoe het resultaat wordt bereikt, maar als de consumenten-massa niet te bewegen is in de juiste richting, dan maar proberen bij de bron aan te pakken. Het is een beetje een kip en het ei verhaal, en daar schuilt 'm nou ook net de moeilijkheid.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vlees

Bericht door Dutch John »

vergilius schreef:Nu al blijkt dat ik geen kippenhok mag zetten (voor 25 kippen ongeveer). Het mag niet.
Misschien kan Joel Salatin je wat leren: http://www.youtube.com/watch?v=sYWYU5V8JOo Net als Brit al aanhaalde: maak iets mobiels. Combineer dat met de stripbegrazing van Salatin en je bent legaal al verder dan de meesten hier.
Het mag niet. Je mag maar 40m2 constructie bouwen binnen 30m van het huis. Op het agrarisch weiland mag een schuilhok maar dat moet aan één kant volledig open zijn. Voor kippen gaat dit niet want je dient ze te beschermen tegen marters en vossen.
Een schuilhok dat aan één kant volledig open is, zal toch wel een kist (legnest) mogen bevatten? En maak later een scheidingswand over de helft, dan is die ene kant toch nog steeds volledig open? Hoe vaak wordt zo'n hok geïnspecteerd door bouw- en woningtoezicht? Een zelfvoorziener laat zich nooit ontmoedigen door onzinnige regels, maar gaat er creatief mee om. Werkelijk, lokale overheden zijn totaal geen probleem. Je zult meer last gaan krijgen met concurrentie uit flora en fauna. Beestjes of vorst die je oogst vernietigen. Ratten die aan kippenvoer beginnen. Marters of nertsen die de complete kippenstapel uitroeien (geloof me, zelfs de grootste kippenhoudende dierenvriend krijgt een rood waas voor z'n ogen bij het zien van een nerts).

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Vlees

Bericht door RicharddeBlauw »

vergilius schreef: Moet ik een geding aanspannen tegen de overheid wegens schending van de mensenrechten?

Ik wil helemaal geen landbouwbedrijf opzetten, ik wil alleen in mijn eigen behoeften voorzien op een ecologische, natuurvriendelijke manier, zoals mensen al duizenden jaren geleden deden.
Schending van de rechten van de mens.
Het is überhaupt eigenlijk van de gekke dat je niet eens voor jezelf mag zorgen, dat je niet zelfvoorzienend mag zijn en dat je dus vooral goederen ergens anders vandaan moet halen.

Logisch gevolg omdat het de economie schaadt en dat schijnt enkel belangrijk te zijn.
En die enorme hoeveelheid mensen natuurlijk...
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Vlees

Bericht door RicharddeBlauw »

Dutch John schreef:(geloof me, zelfs de grootste kippenhoudende dierenvriend krijgt een rood waas voor z'n ogen bij het zien van een nerts). Groet, DJ
Nee, dat is niet waar.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Vlees

Bericht door Brit »

RicharddeBlauw schreef:
Dutch John schreef:(geloof me, zelfs de grootste kippenhoudende dierenvriend krijgt een rood waas voor z'n ogen bij het zien van een nerts). Groet, DJ
Nee, dat is niet waar.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vlees

Bericht door Dutch John »

RicharddeBlauw schreef: Het is überhaupt eigenlijk van de gekke dat je niet eens voor jezelf mag zorgen, dat je niet zelfvoorzienend mag zijn en dat je dus vooral goederen ergens anders vandaan moet halen.
In mijn geval zie ik de mogelijkheden niet ingeperkt door overheden of andere controlerende instanties. De grenzen van zelfvoorziening zijn eerder afgebakend door eigen capaciteiten, tijd en financiële middelen.
Nee, dat is niet waar.
Zeker nog nooit 's morgens een bloedbad aangetroffen? Aangericht door zo'n beestje dat in een half uur 25 keer z'n eigen gewicht uitmoordt en er dan maar eentje half opvreet. Ik weet het: het is de natuur: eten of gegeten worden. Dat geldt dus ook voor de relatie tussen hoeder en roofdier. Zeker als die hoeder een zelfvoorziener is en moeizaam verworven eerste levensbehoeftes vernietigd ziet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Vlees

Bericht door RicharddeBlauw »

Dutch John schreef: In mijn geval zie ik de mogelijkheden niet ingeperkt door overheden of andere controlerende instanties. De grenzen van zelfvoorziening zijn eerder afgebakend door eigen capaciteiten, tijd en financiële middelen.

Zeker nog nooit 's morgens een bloedbad aangetroffen? Aangericht door zo'n beestje dat in een half uur 25 keer z'n eigen gewicht uitmoordt en er dan maar eentje half opvreet. Ik weet het: het is de natuur: eten of gegeten worden. Dat geldt dus ook voor de relatie tussen hoeder en roofdier. Zeker als die hoeder een zelfvoorziener is en moeizaam verworven eerste levensbehoeftes vernietigd ziet.Groet,
DJ
Ja, dat is het probleem denk ik, de enkeling ziet geen probleem maar de maatschappij als geheel wel. Ik heb ook geen probleem met mijn zelfvoorziening maar ik denk niet enkel aan mezelf. Pas wanneer ieder voor zichzelf zou kunnen en mogen zorgen is er geen probleem. Maar helaas, veel te veel mensen en commercie gaat nou eenmaal voor.

En zeker heb ik een keer in één nacht 34 kippen dood gevonden. Wat wil je daarmee zeggen?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vlees

Bericht door Dutch John »

RicharddeBlauw schreef:
Dutch John schreef:(geloof me, zelfs de grootste kippenhoudende dierenvriend krijgt een rood waas voor z'n ogen bij het zien van een nerts). Groet, DJ
Nee, dat is niet waar.
RicharddeBlauw schreef: En zeker heb ik een keer in één nacht 34 kippen dood gevonden. Wat wil je daarmee zeggen?
Je blijft er koeler onder dan ik.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Vlees

Bericht door RicharddeBlauw »

Vanochtend bij "vroege vogels" dat er behoorlijke achteruitgang is van de marterachtigen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vlees

Bericht door Dutch John »

Wat betreft de wilde versie zal dat best kloppen. Maar met dank aan de bio-industrie hebben we hier behoorlijk last van ontsnapte nertsen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Vlees

Bericht door RicharddeBlauw »

Ja, ik weet het, die gangbare fokkerijen moeten zo snel als mogelijk afgeschaft worden. Ik zou de rekening van doodgebeten kippen daar maar neerleggen.

Die nertsen kunnen daar weinig aan doen maar die fokkers................gggrrrrmmmmppppffffff.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Vlees

Bericht door Brit »

Ja, die nertsen fokkerijen heb ik nooit begrepen. Ik vind het maar een verspilling van ruimte en grondstoffen. Maar ik heb ook geen goed woord over voor de activisten die die beesten hebben losgelaten. Ze vinden het zielig voor die beesten dat ze in gevangenschap moeten leven, maar denken er niet bij na dat de omliggende natuur vernietigen door hun grote aantallen. Maak hun vacht dan gewoon waardeloos met verf.....

@Richard,
Had je trouwens nog mijn laatste post gelezen?
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vlees

Bericht door Dutch John »

Het overgrote deel van losgelaten nertsen dat niet terug gevangen wordt, sterft een langzame hongerdood, want ze zijn met teveel en hebben niet geleerd voor zichzelf te zorgen. Die beestjes zijn ook totaal niet schuw. Een paar "gelukkigen" lopen voor een auto of onder de platte schop van omwonenden. Slechts een heel enkele kan het in de natuur overleven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Vlees

Bericht door RicharddeBlauw »

Brit schreef:@Richard,Had je trouwens nog mijn laatste post gelezen?
Ja, hoe bedoel je? Je zegt niks dus ik weet niet...
Plaats reactie