kattengrit

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

kattengrit

Bericht door RicharddeBlauw »

Voor kattengrit wordt aanbevolen dit bij het restafval te doen.

Kattengrit is volgens mij echter niets anders dan kleikorrels die heel veel water op kunnen nemen.

Kun je deze dan niet gewoon in de tuin door de grond (in mijn geval droge zandgrond) mengen ?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: kattengrit

Bericht door Tim »

Richard,

Er zitten mogelijk toevoegingen in die schadelijk zijn, ook kunnen er parasieten en bacteriën in zitten die je beter niet op je tuin kan gooien. Je zou dit kunnen navragen bij de winkel.
Toevoegingen en extra's
Er zijn een aantal middelen op de markt die u helpen met het voorkomen van geurtjes en het bestrijden van bacteriën. In de eerste plaats zijn er producten in de handel die aan de kattenbak bacteriën toevoegen, om uitwerpselen af te breken en daardoor geurtjes te voorkomen. Verder zijn er parfums speciaal voor de kattenbak, die er voor zorgen, dat urinegeur wordt bestreden en bacteriën worden doodgemaakt. Vaak zijn deze deodorants op basis van chloor en zijn dan niet te gebruiken met bovengenoemde bacteriëntoevoeging. Op internet is weinig te vinden over dit soort toevoegingen. U moet daarom maar eens in de schappen van de betere dierenspeciaalzaak "neuzen". Daar vindt u beslist iets wat u zoekt.
Nog beter, je kat weg doen!

Tim
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: kattengrit

Bericht door Brit »

Tim heeft gelijk dat je niet zomaar iedere kattenbakkorrel kan gebruiken voor in de tuin. Ik heb een keer deense klie-korrels gezien die prima in de tuin kunnen worden verwerkt. Maar niet in (de buurt van) de groentetuin gebruiken vanwegen de parasieten.
Ik gebruik pellets (ja, de zelfde die je ook gebruikt in je pelletbrander). Drolletjes eruitscheppen en daarna in de composthoop uitzefen. Goed mengen met grasmaaisel om het lekker heet te laten worden en dan is het prima te gebruiken als bodemverbeteraar.
Om zandgrond duurzaam te verbeteren kan je het beste Bentoniet gebruiken.

@ Tim

De Kat weg doen is natuurlijk geen optie. Er zijn geen betere muizenbestrijders........ :lol:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: kattengrit

Bericht door Tim »

Brit,

Jammer dat ze niet alleen muizen pakken......gevalletje gentec toepassing?

Tim
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: kattengrit

Bericht door RicharddeBlauw »

@Brit ; Om zandgrond duurzaam te verbeteren kan je het beste Bentoniet gebruiken.

Ik ging even uit van het grit gemaakt van Bentoniet. Omdat Bentoniet dus zo goed is om vocht vast te houden dacht ik dus waarom het niet gewoon in de tuin kan. Dus; zonder dat er katten hun inbreng komen deponeren.

2 weekjes geleden was op de tv een uitzending waar kattengrit getest werd op het vóórkomen van asbest. Dat zat vroeger nl. wel in kattengrit en op sommige verpakkingen van merken staat tegenwoordig duidelijk dat het er NIET in zit. Dat insinueert wellicht dat het er misschien wel in zit in die verpakkingen waar niets over asbest vermeld staat.

Trouwens, buurtkatten deponeren ook genoeg drollen in mijn tuin. Denk je dat dat gevaarlijk is dan ? En die vos, duif, merel, muis....etc dan ? Daar komt nog bij dat alle groente toch ook bemest wordt ? Van parasieten valt niet veel te duchten denk ik, dat heeft meer te maken met zwanger zijn en katten hebben.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: kattengrit

Bericht door Brit »

RicharddeBlauw schreef:Ik ging even uit van het grit gemaakt van Bentoniet. Omdat Bentoniet dus zo goed is om vocht vast te houden dacht ik dus waarom het niet gewoon in de tuin kan. Dus; zonder dat er katten hun inbreng komen deponeren.
Indat geval, doen!!! 8) Het is prima spul dat misschien goedkoper te verkrijgen is als bodemverbeteraar in het tuincentrum, maar verder zal het prima zijn. Vergeet niet om gelijk wat compost erbij te gooien voordat je alles door de grond gaat spitten, ben je in 1 keer klaar.
RicharddeBlauw schreef:Trouwens, buurtkatten deponeren ook genoeg drollen in mijn tuin. Denk je dat dat gevaarlijk is dan ? En die vos, duif, merel, muis....etc dan ? Daar komt nog bij dat alle groente toch ook bemest wordt ? Van parasieten valt niet veel te duchten denk ik, dat heeft meer te maken met zwanger zijn en katten hebben.
Klopt, en ik denk ook dat je gelijk hebt. Maar onze forum-leider die ook dierenarts is denkt daar anders over. En ik acht zijn kennis beter dan die van mij over dit onderwerp..... :?
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: kattengrit

Bericht door RicharddeBlauw »

Klopt, en ik denk ook dat je gelijk hebt. Maar onze forum-leider die ook dierenarts is denkt daar anders over. En ik acht zijn kennis beter dan die van mij over dit onderwerp..... :?[/quote]

Ik zie nergens een berichtje van de forumleider....toch ?
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: kattengrit

Bericht door Brit »

RicharddeBlauw schreef:Ik zie nergens een berichtje van de forumleider....toch ?
Daar heb jij weer een punt ........ :lol:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie