Hoe een koe een haas vangt

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Hoe een koe een haas vangt

Bericht door nck »

Tijd voor iets luchtigers.

Eigenlijk dekt de titel de lading niet helemaal. Maar goed, dit is wat er gebeurde. Ik stond vanavond mijn groentetuin te spitten en die wordt begrensd door een hele dikke laurierhaag. Wanneer je daar zo helemaal alleen in een prettig tempo staat te spitten wil het wel gebeuren dat je gedachten volledig afdwalen.
Je schrikt je dan ook het klaplazerus wanneer er een volwassen haas voor je langsschiet, op de hielen gezeten door onze hond Danai.
Dat ging zo bloedsnel en met zulke scherpe wendingen dat de hond het benul niet meer had dat ie ook nog kon blaffen. Anders had ik het spektakel ook wel horen aankomen.
De titel zou ook moeten zijn "Hoe een hond een haas vangt"
Ik heb met opperste verbazing gekeken hoe die haas werkelijk alle tot zijn beschikking staande schijnbewegingen op volle snelheid uitvoerde maar dat vuile rot hondje bleef niet verder dan een centimeter of 10 bij hem vandaan.

Na enkele minuten stonden ze volledig uitgeput tegenover elkaar en heb ik wijselijk de hond opgepakt en mee naar binnen genomen. Hevig hijgend en met en volledig op hol geslagen hart.

Fototoestel gepakt en weer naar de plaats terug om een paar plaatjes te maken van het slachtoffer. Ook volstrekt uitgeput.
brandstof 005-4.jpg
Nu kan onze hond ook behoorlijk snel sprinten, ik heb haar bij ons op het pad meerdere malen geklokt zo rond de veertig Km/H op de teller van de auto onderhand gewoon schakelend van twee naar drie. conditie heeft dat diertje wel.

Echter terwijl ik dit stukje zit te tikken wordt ik bijkans stapeldol van een bloednerveuze Jack Russel van nog geen twintig centimeter hoog.
brandstof 008-1.jpg
Het duurt niet lang meer af ze laat zichzelf wel uit.
brandstof 012.jpg
Ik moest die twee wel uit elkaar halen, Danai is een fervent jager en heeft al diverse overwinningen op haar naam staan.
Mollen, Muizen, Steenmarter, bijna een haas vanavond, een flinke kater (!), een fazant die liep te dromen en al een schijngevecht met onze Kerkuil in de schemering. (ongelooflijk mooi gezicht). En alles wat ik niet gezien heb.
Die haas had dat niet overleeft.

Life is beautiful.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hoe een koe een haas vangt

Bericht door Chicken Power »

Mooi he!

Toch wel iets van "Alle schepselen groot en klein".

Er zijn helaas weinig mensen meer mee bezig, en de kennis valt ook weg, maar ooit wel is gezien hoe een kieviet het nest beschermd door een energie vretende afleidingsmaneuvre?

Als je buiten bent, is het nu de tijd om dat in het veld waar te nemen.

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 29 mar 2010, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hoe een koe een haas vangt

Bericht door nck »

Het is juist dat wat ik probeer over te brengen op die twee meiden van mij.
Dat gaat echt heel ver. Een eigen tuin met eigen groenten en bloemen. (de oudste kweekt akeleien)
Tot en met op een zwoele zomernacht diep de maisvelden in om daar in het stikdonker gedrieën te luisteren welke dieren er rondom je heen in de mais leven.
De aanleg van een Mac-drive, eigenlijk een Mac-fly, voor de kerkuil, gebouwd uit een fors aantal gerooide stronken.
Het barst daar altijd van de veldmuizen. De uil is ook al een jaar of zeven vaste bewoner van de schuur.

Ik kan nog wel ff doorgaan, maar volgens mij is het plaatje wel duidelijk.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe een koe een haas vangt

Bericht door kockie »

Joep, onze oudste(=2) loopt door de tuin te rennen "Haas, haas haas" Op 150 meter afstand! Kan zomaar een jager worden... Kan ook al aan plantjes trekken. Al m'n stekjes naar de maan :cry:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Hoe een koe een haas vangt

Bericht door chathanky »

En probeer dan maar eens boos te worden als hij zegt dat hij die stekjes voor mams geplukt heeft. :mrgreen:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hoe een koe een haas vangt

Bericht door Chicken Power »

Jaja, ik voorzag dat al,

All Creatures Great and Small, wordt dat de nieuwe James Herriot?

Uiteraard alleen als hij zelf wil, maar het is toch mooi om te zien hoe het begrip, en meer belangrijk, het respect voor de natuur van kindsbeen wordt meegegeven.

Hele volksstammen die juist dat in node missen.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hoe een koe een haas vangt

Bericht door nck »

kockie schreef:Kan ook al aan plantjes trekken. Al m'n stekjes naar de maan :cry:
Zit me net te bedenken, ik heb volgens mij nog wel een oude Koltec liggen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe een koe een haas vangt

Bericht door kockie »

Volgend jaar mag ie helpen wilgen poten...

Helpt nu al druk met de kachel vullen en wordt boos als niet alle gepakte hout erin gaat.

Die natuur erin komt vanzelf, daar zal ook opa wel aan meehelpen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hoe een koe een haas vangt

Bericht door nck »

kockie schreef:Helpt nu al druk met de kachel vullen en wordt boos als niet alle gepakte hout erin gaat.

Die natuur erin komt vanzelf, daar zal ook opa wel aan meehelpen...
Volgend jaar mag ie helpen wilgen poten...

Helpt nu al druk met de kachel vullen en wordt boos als niet alle gepakte hout erin gaat.

Die natuur erin komt vanzelf, daar zal ook opa wel aan meehelpen...
Fantastisch, dat die natuur erin komt ben ik ook niet bang voor.

Over wilgen gesproken, ik heb vanochtend er net 15 stuks op 1.75 geknot. Ze zijn zo'n 12 meter lang.
Het draadje "Salix" wordt dus zo weer bijgewerkt. Nu eerst pauze.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Hoe een koe een haas vangt

Bericht door Jan Zonnebrand »

Dan gaat ie achter een boom zitten en doet ie het geluid van een boerenkool na.

Via een achterdeurtje toch weer bij DTA terecht gekomen. Zullen ze niet blij mee zijn. :D
Plaats reactie