ecologisch winkelen/koken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Didi
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:19

ecologisch winkelen/koken

Bericht door Didi »

Hallo allemaal,

ik probeer al jaren mijn ecologische voetafdruk te verminderen en ik verkoop ook keukenproducten. Ik zou graag mijn bevindingen met jullie delen wat betreft ecologisch winkelen:

- koop dingen made in Belgium, dus geen grote transportvervuiling (itt made in china)
- koop materiaal dat gericht is op duurzaamheid, zeer lange levensduur van de producten en eventueel levenslange garantie
- wanneer je dingen bewaart in potjes/kommetjes krijg je enorme afvalreductie door het hergebruiken van restjes/het langer vers blijven van het eten/de mogelijkheid met de producten naar de winkel te gaan/...
(ik neem bv. mijn potjes mee naar de slager, mijn ruimtekom laat ik met muesli vullen in de winkel...we doen dat hier veel te weinig! Ik heb een tijd in Duitsland gewoond en daar was dat heel gewoon.)
- de kooktijden worden enorm ingekort door de speciale schalen die te koop zijn voor microgolfgebruik
- frituren en overmatig gebruik van bakvetten is slecht voor de gezondheid. Ze produceren afval die enkel met flink wat kosten verwijderd kunnen worden... Zorg voor kookmateriaal waarmee u zonder gebruik van vetstof kan koken, bv ook bakvormen die niet dienen ingesmeerd te worden!


En ecologisch verantwoord koken moet niet duur zijn:
# enkel het gewicht van uw voedingswaren betalen, niet de verpakking;
# uw boodschappen proper en in perfecte staat thuisbrengen;
# uw aankopen recht uit de boodschappentas netjes kunnen wegbergen, wat een enorme tijdsbesparing betekent;
# altijd een perfect georganiseerde voorraadkast, koelkast en diepvriezer hebben;
# uw gebruikte verpakkingen tot 1/3 reduceren, waardoor uw vuilniszak minder snel vol is en u dus nog eens geld bespaart.


ik hoop toch dat enkele van deze tips jullie zullen helpen om je ecologische voetafdruk te verminderen!

groetjes
Didi

tupadidi@gmail.com
facebook: Tup A Didi
Laatst gewijzigd door Didi op 21 dec 2009, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: ecologisch winkelen/koken

Bericht door walter vaes »

Is dit verdoken reclame van iemand die tupperware verkoopt?
Ik laat het over aan de anderen en cockie.
Persoonlijk vind ik het reclame (subtiel gebracht misschien, maar toch ...)
Didi
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:19

Re: ecologisch winkelen/koken

Bericht door Didi »

@walter
ik zal het bericht aanpassen
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: ecologisch winkelen/koken

Bericht door mark »

Bericht verwijderd. Voegt niets toe alleen reclame.
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: ecologisch winkelen/koken

Bericht door Jan Zonnebrand »

Ach, zo doe ik het al jaren. Reclame? Deden dat maar meer mensen. Gewoon tips, in deze dom gehouden wereld koopt men alles in plastic verpakt en brengt het per rijblik naar de diepvriezer, die overigens ook in het bericht genoemd wordt.

Het bericht over tupperware, (er zijn veel meer merken voorraaddozen) dat er kennelijk meer dan een half jaar gestaan heeft, toont aan dat er nog meer mensen zijn die niet met het verstand op NUL naar AH gaan. Maar blijkbaar zijn er ook mensen met een reclame-allergie.

Op mijn weblog heb ik daar een speciaal artikel aan gewijd:

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1266046890

Opgelet, blogeiland produceert reclame, niet op reageren Lena. ;)
Plaats reactie