Hakselaar

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Vanmiddag gezellig crea bezig geweest met segmentjes en gewichtjes.
crea-1.jpg
Doel is nog steeds het bouwen van een hakselaar en niet een Wacker-stamper.
De trommel kon op de draaibank maximaal 210 omw/min draaien. Daarboven begon de hele machine te schudden.
(ter lering ende vermaeck: mijn draaibank weegt 2.5 ton)
Het is de bedoeling om toch zeker tot rond de 600 omw/min een rustige loop te krijgen.
Honderd procent balans zal wel een utopie blijven maar we gaan morgen gewoon proberen hoever we komen.

Dit is de uitgangspositie puur gebaseert op het gewicht wat uit de trommel is weggefreesd.
crea-2.jpg
Morgen de uitslag van de balanceerpoging :D

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Hartelijk welkom bij aflevering 14 van de TELEAC cursus "creatief met metaal".

Vanmiddag heerlijk gerecreerd met mijn lasapparaat en slijptol.
Dit na het nodige schuiven en aanpassen van de segmentjes.
crea-3.jpg
Hier dan het resultaat. (Dit zou waarschijnlijk als abstracte kunst helemaal niet gek overkomen).
crea-4.jpg
Gemonteerd op de trommel ziet het er dan zo uit.
crea-5.jpg

Nu zonder flauwekul, waar het om gaat is het balanceren van de trommel. En met de gemonteerd gewichten blijft de trommel in de vrijstand van de draaibank in elke stand staan. Het maximale toerental waar ik van uit ga is 540 omw. min. Volgas op de aftakas van de trekker.
Eventueel kan ik er dan ook een electromotor van 1000 toeren onderhangen met een vertraging van 1:2, ik heb er nog 1 staan van 7.5 Kw. Wie weet.

En dus proefdraaien.
Gisteravond zat ik al op 390 omw. min, maar had de trommel nog een zwaar punt.
Vandaag is de trommel statisch vrijwel in balans dus ik begin gelijk op 525 toeren.
Dit ging probleemloos. daarna opschakelen naar 790 toeren. Een hele lichte onbalans is nu voelbaar.

http://www.youtube.com/watch?v=anWGUrQAs2w

Het uiteindelijke bedrijfstoerental zal zo uitkomen rond de 400 toeren, op mijn draaibank 390.

http://www.youtube.com/watch?v=l2ACeKsXb10

Geen onbalans voelbaar, ik denk dat ik hier heel tevreden mee moet zijn.
Dat ben ik dus ook en ga nu een goudblonde versnapering nuttigen onder de pereboom.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan.

Ik kon de verleiding niet weerstaan om het hele ding in elkaar te zetten.
Loop nu met een paar lamme armen van het inpersen van de lagers rond, maar het resultaat is zeer bevredigend.


Aan deze zijde nog een dekseltje maken voor de afdichting van het lager.
Ook is hier de tussenring gemonteerd waarop het aandrijf-tandwiel komt te zitten.
Deze drijft dan de trommel aan zonder het lagerhuis te belasten.
Het tandwiel centreerd wel weer op het lagerhuis.
samenstelling-1.jpg

Aan de deze zijde zit dus het contra-gewicht.
Wel heb ik vergeten om de borgmoer in te korten. Zo maar een stuk materiaal gegrepen en er een moer uit gedraaid, zonder me te bekommeren om de lengte. Kort ik later wel in dacht ik. Het moest ook even snel, want ik had de draadsnij-beitels te leen.
Niet dus.
Achteraf denk ik dat ik een nieuw dekseltje maak wat ook het restant schroefdraad bedekt. Zo'n brede moer is alleen maar makkelijk bij het inpersen van het lager.
samenstelling-2.jpg
Het vooraanzicht.
Met een beetje goede wil wordt de werking zo allengs duidelijk.
Het mooiste is wanneer alles zonder mankeren past en alles soepel draait.
Wanneer ik de trommel nu een slinger geef dan draait hij zo'n 8-10 omw door voordat hij willekeurig stil staat.
De samenstelling zoals hier te zien weeg 63 kilo (personen-weegschaal). Haal daar de as af van 14 kilo, dan weegt het draaiende gedeelte zo'n 50 kilo.
Ik twijfel over de noodzaak van een vliegwiel.
samenstelling-3.jpg

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door kockie »

Hallo Jan, die goudblonde versnapering heeft je goed gedaan zo te zien, of was het het zitten onder de perenboom.

Kleine opmerking: je kunt youtube video's ook op de volgende manier invoeren:

http://www.youtube.com/watch?v=anWGUrQAs2w

wordt:

Code: Selecteer alles

[youtube]anWGUrQAs2w[/youtube]
en ziet er dan zo uit:

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hakselaar

Bericht door Dutch John »

Schitterend ding. Toch heb ik vraagtekens bij het toerental. Het ding moet snijden en lossen in één omwenteling. Snijden is een langzame beweging; lossen ook. En dan zijn 6 tot 10 omwentelingen per seconde toch veel. Het wordt dan toch snel hakken. En dat vraagt weer veel vermogen.

Hoe gaat het tegenmes eruitzien? Scherp en dun?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Ik heb dat ook wel, maar de genoemde 400 toeren is meer een maximum. Ik heb verschillende toerentallen "bekeken" op de draaibank en dan krijg je al heel gauw een idee wat er mogelijk is. Echter de praktijk zal de oplossing brengen.

2 scenario's: bij een wat hoger toerental zal het materiaal naar onderen toe "weggeslagen" worden waardoor de trommel hoegenaamd niet volloopt.
of door de snelheid en de centrifugaalkracht blijft het materiaal juist in de trommel zitten en gaat bij het vollopen in alle richtingen weggeslingerd worden.

Dat laatste is dus zeker niet de bedoeling.

Om een en ander uit te proberen ga ik een dubbele aandrijving maken, enerzijd rechtstreeks op de aftakas van de trekker, hiermee kan ik dan het optimale toerental bepalen. Is dit toerental eenmaal bekend en kan ik het benodigde vermoge globaal inschatten dan maak ik er een electromotor onder van 7.5 Kw. Ik heb nog een 6 polige staan dus die heeft een mooi hoog koppel. Ook gaat de eerste overbrenging met een set v-snaren voor de noodzakelijke "overlast-beveiliging"

Hier komt dan ook gelijk het tweede vraagstuk om de hoek kijken.

Wel of geen vliegwiel.

Des te langzamer de trommel draait, des te meer behoefte aan een vliegwiel.
Wanneer je het vooraanzicht bekijkt zie je aan de rechterzijde een verdikking op de as. Dit is de plaats waar een eventueel vliegwiel kan zitten.
Dit kan dan zo'n 40 mm dik zijn en maximaal 500 mm rond
Dit geeft een vlieggewicht van ongeveer 60 kilo waarvan het buitenste derde gedeelte effectief is dus zeg maar ongeveer 25-30 kilo.

Op dit moment twijfel ik nog over de constructie van het frame, inzoverre of ik niet meer ruimte moet maken voor een groter, (lees breder) vliegwiel.
Ik ben alleen niet thuis in de berekening van een vliegwiel. Is te lang geleden. En moet ik de mechanicaboeken eerst nog weer terugvinden. :?


Eigenlijk is de opmerking hier neerzetten gelijk het antwoord geven.

Je ziet de frame-contructie wel verschijnen een dezer dagen.


Wat het mes betreft, De vrijloop, dus het scherpe gedeelte zit in de omtrek van de trommel.
het tegenmes is gewoon haaks, vierkant stuk tool-bits van 25x25x200
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Vanavond een eerste aanzet gemaakt met het frame.
frame-2.jpg
En voor deze keer mogen jullie er ook even onder kijken
frame-1.jpg
Tot zover is alles gesteld en gehecht. Nu eerst nieuwe electroden ophalen want ik ben er falikant door.
Morgen verder aflassen en afwerken.
Ook moeten er nog een paar pootjes onder, mijn oude workmate krijgt spontaan een hernia van deze klus.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Nu het basisframe goeddeels in elkaar zit kan er weer gepast worden.

Je zilt je maar "vermeten" en de trommel past net niet :oops:
Nu kan er nog van alles veranderd worden, na het aflassen is dit een heel stuk lastiger.
frame-3.jpg
Jawel, zo los op het frame, zonder enige vorm van tegenmes of wat dan ook kan er al een glaslat gesneden worden.
Dat geeft de burger moed.

Voor de liefhebber nog een zijaanzicht
frame-4.jpg
En om eventuele vragen voor te zijn, de reden voor de vrije ruimte ter rechter zijde is 2 postings terug te lezen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Hakselaar

Bericht door ro »

mooi stukkie draaiwerk, mooie spaantjes, en mooi bankje ook, zo'n Okuma.

groetjes,
Ro
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Hakselaar

Bericht door Blijfhopen »

Wat is dit genieten voor iemand die van techniek houdt en groot respect heeft voor de mensen die dit met handen, hoofd en hart uitvoeren.Petje af !
Gerard.
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Hakselaar

Bericht door frans »

Echt een mooi ding!
Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken.
In het bos heb ik wel eens op afstand van die "monster" machines bezig gezien.
Daar worden onderhand hele bomen ingeduwd m.b.v. een kraan.
Dat gaat met nogal wat geweld en kabaal gepaard :)
Houd de camera standby als je gaat draaien, een kijker heb je alvast.
Succes,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Op dit moment is het frame in de laatste fase van aflassen.
Dit ging in het begin wat moeizaam. Het bukken viel niet mee met die veren in m'n achterste.
in de benen.jpg
Hij staat nog heel hoog op de beentjes, maar dit is zuiver van practische aard. Hoef ik zelf niet zo vaak op de knieen op de grond.
Ondanks dat sommige van mijn vrienden dat een uitgelezen plek voor mij vinden.

Gelukkig begint het op het werk ook enigzins aan te trekken zodat ik wat minder tijd over heb om een en ander in het zelfde tempo als afgelopen maand voort te zetten.

Na het aflassen gaan we verder in willekeurige volgorde met een vliegwiel, de hoofd-aandrijving en het ontwerp / uitvoering van de aanvoer - inrichting.

Al na gelang er materiaal beschikbaar is.

Wat betreft de machinale bewerking: de getande aanvoerrol is in productie :-D

Dank voor jullie warme en kritische belangstelling. Dit is zonder enig voorbehoud een sterke stimulans.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Long time no see.

Na een aantal hectische weken op mijn werk en de nodige beslommeringen om huis, (hooien, snoei, moestuin) de draad weer heel voorzichtig opgepakt.

Vandaag het materiaal voor het vliegwiel naar huis gesleept. Pffft. Niet echt volgens arbo maar je moet toch wat.
Ruim honderd kilo ruw. Gaan we deze week eens mooi mee stoeien.
Dia 460mm, dikte 85mm.
vliegwiel.jpg
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Vandaag de elektromotor die ik in de gedachten had gepast in het frame.

Een ouderwetse maritieme langzaamloper, "duitse degelijkheid". Een Hansa, 7.5 Kw / 940 omw/min.
http://www.hansawerk.de/historie.html



Door z'n grootte gelijk ook al een vliegwieleffect. De overbrenging gaat 1:6 worden.
1:3 voor de snaren en dan 1:2 voor de ketting.
Ik ga niet verder experimenteren met snelheden, maar zet het nu gelijk vast op 156 omw/min.
Hierbij ga ik op m'n gevoel af na wat ik heb gezien op de draaibank.


elektriek-1.jpg
elektriek-2.jpg

Hierbij hoort natuurlijk ook zo'n prachtige bakelieten ster-driehoek schakelaar.
Nog helemaal puntgaaf en net zoals de motor ruim boven mijn eigen leeftijd.

elektriek-3.jpg
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Een zeer gewaardeerde vriend van mij loste afgelopen zaterdag en passant nog even een logistiek probleem op.
Hoe krijg je de snippers zonder al te veel moeite in een bunker van zes meter hoog?
Met een grote middendruk - centrifugaal ventilator dus.
Daar fabriek ik mezelf wel een doseer-installatie bij en dan gaat het op dezelfde manier als dat een bulk-vrachtwagen word gelost.
Statische druk van deze gelukstreffer: 0,64 bar bij een luchtverplaatsing van 36 M3.
Totaal ongeschikt dus als WC-ventilator :mrgreen:
ventilator.jpg
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie