Het elektrisch railtransport.

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Jonas
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:35

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door Jonas »

wij hebben wel een wagen maar deze laten we zo veel mogelijk aan de kant staan. Maar met de aankomende verbouwingen, het aanvoeren van hout en het hebben van kinderen zou het zeer moeilijk zijn om geen wagen te hebben.
Ik kon vorig jaar (2008) met tros zeggen dat we meer hadden gereden met de fiets dan met de wagen: fiets meer dan 13 000 km en met de wagen net geen 12 000 km, dit kunnen we net niet zeggen voor 2009; fiets 11 982 km en iets meer dan 12 000 km met de wagen...

Geen wagen is bijna onmogelijk maar deze zo veel mogelijk aan de kant laten staan is toch onze bedoeling, als iedereen eens sneller de fiets, trein of te voet gaat zou er veel files opgelost zijn, veel minder lawaaihinder en de CO2/fijnstof uitstoot zou enorm dalen.

Bij elektrische wagen heb ik mijn twijfels aan het ecologisch zijn, het produceren en recycleren van de batterijen is volgens mij ook niet bevorderlijk voor het milieu... helaas weet ik hierover te weinig, maar ik stel mij wel de vraag.
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door Jan Zonnebrand »

kockie schreef:
Jan Zonnebrand schreef:Deed iedereen dat maar. ;)
Kon iedereen dat maar
Het gros kan het wel, maar wil het domweg niet. Op het Radio1journaal hoor ik elke morgen de filemeldingen en ook waar bv het omroeppersoneel woont. Op dit moment zijn ze aan het mopperen op het strooizout dat op raakt. "Verkeerde planning" is het toverwoord. Men geeft anderen de schuld. Een paar feitjes.

Ghislaine Plag, werkte bij de NCRV, woont in Rotterdam
Menno Bentveld, werkt oa voor VARA's vroege vogels, woont in Leiden
Andrea van Pol, werkt oa voor VARA's vroege vogels, woont in Amsterdam

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb ooit es mee gedaan met een woongroep in Durgerdam (even boven A,dam). Daar woonde iemand die in Poortugaal (bij R,dam) werkte. In Spijkenisse werkte iemand op Schiphol. Iemand uit Arnhem gaat winkelen in Leiden.

Nog meer?

Ga maar lekker in de polder wonen propageerde de overheid in de 60-er jaren. Stink je daar in, dan heb je nu met de gevolgen te maken. Die gevolgen ondervinden ook degenen die bij hun werk zijn BLIJVEN wonen. Fijnstof, lawaai, stress.

De "planning" was inderdaad gigantisch fout. Geschaarde vrachtwaggels, 37 km file. Het roer moet om en dat bereik je zeker niet met dweilen met de kraan open.
Jonas schreef:Geen wagen is bijna onmogelijk maar deze zo veel mogelijk aan de kant laten staan is toch onze bedoeling, als iedereen eens sneller de fiets, trein of te voet gaat zou er veel files opgelost zijn, veel minder lawaaihinder en de CO2/fijnstof uitstoot zou enorm dalen.
Wat 'n onzin. Ik doe mijn hele leven al zonder rijblik. Ik heb mijn werkzame leven in de Rijnmond doorgebracht. Niet altijd leuk met de A15 in de buurt. Maar verhuizen naar de polder en in de optocht staan? Ik heb geen files of CO2 veroorzaakt. Parkeerplaats? Overbodig. Nu ik gepensioneerd ben woon ik op de Zuid Veluwe. Ik fiets nog steeds alles. De problemen in de randstad? zelf veroorzaakt. Transport en (on)logistyiek Nederland is al weer aan het zeuren. VOL = VOL!
Jonas schreef:Bij elektrische wagen heb ik mijn twijfels aan het ecologisch zijn, het produceren en recycleren van de batterijen is volgens mij ook niet bevorderlijk voor het milieu... helaas weet ik hierover te weinig, maar ik stel mij wel de vraag.
Waar zijn ze dan die elektrische rijblikken? Oplaadproblemen bij hopen. Stel je wilt een uurtje rijden. Dat betekent 20 KWh. In een nachtje opladen gaat dan nog wel, maar men wil dat in een uurtje. Geen enkele huis- tuin- en keukeninstallatie kan dat aan. De voorraad lithium is ook onvoldoende. Om nog maar te zwijgen over de omvallende vrachtwaggeltjes.

Gaan die ook elektrisch? :D
Laatst gewijzigd door Tim op 21 aug 2010, 21:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dat soort woorden niet hier.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door Brit »

Jan Zonnebrand schreef:Ga maar lekker in de polder wonen propageerde de overheid in de 60-er jaren. Stink je daar in, dan heb je nu met de gevolgen te maken. Die gevolgen ondervinden ook degenen die bij hun werk zijn BLIJVEN wonen. Fijnstof, lawaai, stress.
Ver van je werk wonen is wel de oorzaak van het toenemen van het verkeer, maar je steld het wel erg zwart wit.
Dicht bij je werk wonen betekend voor veel mensen erg duur wonen. Als je al een hypotheek kan krijgen, dan is het vaak voor een woning waar geen plek is voor gezinsuitbreiding o.i.d., de huren zijn te hoog of je moet op een wachtlijst staan voor een onbekende, maar toch zeker lange periode.
Maar gelukkig hebben we het openbaar vervoer.
Ik had 15 jaar terug de keus tussen 45 minuten fietsen naar school en 45 minuten met een directeverbinding van de trein en stukjes lopen. Lekker fietsen dus, want de trein rijd maar ieder half uur, als hij al rijd. Na 15 jaar is alleen het fietsen sneller geworden door technische ontwikkelingen, het OV niet :twisted:
Jan Zonnebrand schreef:Wat 'n onzin. Ik doe mijn hele leven al zonder rijblik. Ik heb mijn werkzame leven in de Rijnmond doorgebracht. Niet altijd leuk met de A15 in de buurt. Maar verhuizen naar de polder en in de optocht staan? Ik heb geen files of CO2 veroorzaakt. Parkeerplaats? Overbodig.
Fietsen met een trilplaat op mijn begagedrager???
Veel werkpaarden kunnen niet zonder een vervoers-ijzer. Maar met een redelijke keus voor electrisch was ik zeker gegaan :wink:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door Jan Zonnebrand »

Brit schreef:
Jan Zonnebrand schreef:Ga maar lekker in de polder wonen propageerde de overheid in de 60-er jaren. Stink je daar in, dan heb je nu met de gevolgen te maken. Die gevolgen ondervinden ook degenen die bij hun werk zijn BLIJVEN wonen. Fijnstof, lawaai, stress.
Ver van je werk wonen is wel de oorzaak van het toenemen van het verkeer, maar je steld het wel erg zwart wit.
Dicht bij je werk wonen betekend voor veel mensen erg duur wonen. Als je al een hypotheek kan krijgen, dan is het vaak voor een woning waar geen plek is voor gezinsuitbreiding o.i.d., de huren zijn te hoog of je moet op een wachtlijst staan voor een onbekende, maar toch zeker lange periode.
Vertel mij es even Brit, hoe deden mijn ouders dat? Vlak na de oorlog, met een gigantische woningnood. Er WAS geen geld voor een rijblik. Mijn vader woonde een half uur fietsen van z'n werk. Viste ook nog es drijfhout voor de kachel uit de Voorhaven en sleepte dat ook nog mee op die fiets. Waar hebben jullie het over?
Brit schreef:Maar gelukkig hebben we het openbaar vervoer.
Ik had 15 jaar terug de keus tussen 45 minuten fietsen naar school en 45 minuten met een directeverbinding van de trein en stukjes lopen. Lekker fietsen dus, want de trein rijd maar ieder half uur, als hij al rijd. Na 15 jaar is alleen het fietsen sneller geworden door technische ontwikkelingen, het OV niet :twisted:
Kip en ei-kwestie. Vlak na de oorlog liet men bewust bussen parallel rijden aan de tramlijntjes. De RTM bv is bewust niet onderhouden. De Zwitsers daarentegen moderniseerden wel en doen dat nog steeds.

Afbeelding

En nu zit NL in de penarie. Ik heb je al uitgelegd hoe dat komt. Wie niet horen wil moet maar voelen.
Brit schreef:
Jan Zonnebrand schreef:Wat 'n onzin. Ik doe mijn hele leven al zonder rijblik. Ik heb mijn werkzame leven in de Rijnmond doorgebracht. Niet altijd leuk met de A15 in de buurt. Maar verhuizen naar de polder en in de optocht staan? Ik heb geen files of CO2 veroorzaakt. Parkeerplaats? Overbodig.
Fietsen met een trilplaat op mijn begagedrager???
Huh?
Brit schreef:Veel werkpaarden kunnen niet zonder een vervoers-ijzer. Maar met een redelijke keus voor electrisch was ik zeker daarvoor gegaan :wink:
WILLEN niet zonder vervoers-ijzer. En elektrisch? Laat me niet lachen, dat is er voorlopig nog niet. Heb ik al uitgelegd. Lost bovendien de files niet op. Komt nog iets leuks bij, het strooizout raakt op. "Verkeerde planning" noemt de domroep het. En inderdaad, totaal verkeerde planning.

Was het vroeger zo dat slechts één persoon in een gezin werkte, nu "moeten" beide ouders werken. Louter en alleen om het rijblik en de kinderopvang te kunnen betalen. Kosten voor kinderopvang? Zoek ik ff op. Volgens wikipedia bedragen deze zo'n 5 piek per uur, 30 piek per dag, maal 20 dagen in de maand. Toch zeker 600 piek per maand. Tel daar de autokosten bij op en dan zit je toch dik boven de 800 piek per maand. Daar kun je toch een leuk flatje voor huren.

Altenatief:

Als één van beide ouders thuis blijft, zoals mijn ouders deden, kun je boodschappen in de buurt doen, die buurt leefbaar houden en je verziekt de werkgelegenheid niet. Want ook dat heeft gevolgen voor onveilg (slecht onderhouden) rijblik op straat. Kinderen voed je zelf op en haal je zelf uit school. Zo leer je kinderen dat ze ook zelf wat kunnen. Nu halen ouders hun kinderen vanaf de kinderopvang met een stinkend rijblik en maken zo de schoolomgeving onveilig. Denk daar maar es over na.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door mark »

Jan ik rijdt al tien jaar electrisch. Bevalt prima ik kom nog eens ergens :D :D . http://www.permobil.com/Netherlands/Pro ... ller/X850/

groet Mark
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Het elektrisch railtransport.

Bericht door Jan Zonnebrand »

mark schreef:Jan ik rijdt al tien electrisch. Bevalt prima ik kom nog eens ergens :D :D . http://www.permobil.com/Netherlands/Pro ... ller/X850/

groet Mark
Ik ook! Ik mag 'm alleen niet mee naar huis nemen. ;)

Afbeelding
Plaats reactie