Pagina 1 van 2

Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 10 okt 2019, 12:02
door JantjeV8
https://bouwmansrosmalen.nl/blauwe-diesel/

Met de komst van dit product zou je zeggen dat de milieuzones in de steden ook weer achterhaald zijn, toch?

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 10 okt 2019, 12:17
door pelletpower
Die club heb ik ook al eens proberen te contacten, lastig.

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 10 okt 2019, 13:20
door dormos
Wordt ook door anderen geleverd, ik rijd er al op met de hobby auto.
https://futurefuels.nl/blauwe-diesel/bl ... iculieren/
https://www.calpam.nl/calpam-tankpas/locaties/
Heb het geluk dat er een tankstation 5km bij mij vandaan zit die het heeft (ook een variant met 20% blauwe diesel trouwens).
Is wel zo'n 30 cent per liter duurder...

Groet,

Hans

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 10 okt 2019, 17:13
door JantjeV8
Merk je iets aan je auto?

Het klinkt hartstikke mooi, waarom wordt aan zoiets zo weinig bekendheid gegeven? Zoals ik dit nu lees zijn ineens alle tegenargumenten voor de dieselauto's van tafel.

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 10 okt 2019, 18:53
door Tim
Tsja,

Dit geeft dezelfde problematiek als met Biodiesel. Uit afvalolie en plantaardige olie. Moeten we toch Polen weer annexeren om de BV Nederland van plantaardige grondstof te voorzien.

Groet,
Tim

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 10 okt 2019, 18:55
door benthuis
Ervaringen in agregaten op festivals waren niet onverdeeld fantastisch.. ook werd het spul in grote hoeveelheden aangeboden na het seizoen... Had het idee dat het toch niet zo bewaarbaar was als voorspeld...

En hoe zit het met de energie die moet worden aangewend in de productie....? Is daar ergens wat over geroepen?

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 10 okt 2019, 20:07
door Pietje
benthuis schreef:
10 okt 2019, 18:55
En hoe zit het met de energie die moet worden aangewend in de productie....? Is daar ergens wat over geroepen?
He, flauwerd, niet over de EROEI beginnen, dan kunnen we alles wel stoppen... :lol:

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 11 okt 2019, 07:21
door JantjeV8
Ja, al zou die gelijk zijn aan fossiel diesel, dan nog lijkt het mij winst.

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 11 okt 2019, 07:27
door JantjeV8
Tim schreef:
10 okt 2019, 18:53
Tsja,

Dit geeft dezelfde problematiek als met Biodiesel.
Biodiesel is toch gewoon fossiel met een paar % plantaardig of zoiets? Probleem qua opslag daarmee is dat condens in aanraking met het oppervlak van de diesel in de tank schimmels kan vormen. Zijn ook weer toevoegingen voor, die ruiken enigszins naar ammoniak, wat het precies is weet ik niet.

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 11 okt 2019, 12:01
door Albert van WdJ
JantjeV8 schreef:
11 okt 2019, 07:27
Biodiesel is toch gewoon fossiel met een paar % plantaardig of zoiets?
Nee, biodiesel is 80% van plantaardige herkomst. Het is een product dat bestaat uit (afval)olie of vet waarvan het glycerol-gedeelte vervangen is door methanol of ethanol.
Vrij eenvoudig zelf te maken trouwens.
De methanol of ethanol is meestal via fossiel gemaakt. Dat spul moet namelijk voor de reactie tegen, of liefst 100% zuiver zijn.
Daarbij is methanol in grote hoeveelheden eigenlijk alleen maar te maken via fossiel.
Ethanol kan je tot 96% wel zelf stoken uit graan oid. Maar 100% watervrij maken is wat complexer.
(ik zou van die ethanol dan liever een beste jenever maken, dan op te stoken in een motor :mrgreen: )

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 11 okt 2019, 14:17
door dormos
Merk je iets aan je auto?
Jazeker. De uitlaatgassen stinken een stuk minder, en de rookgassen zijn onzichtbaar (geen roet). De diesel stinkt zelf ook een stuk minder.
Qua rijden merk ik niets, heb wel het idee dat de motor wat mooier loopt.
Biodiesel is toch gewoon fossiel met een paar % plantaardig of zoiets?
Bio diesel is FAME (Fatty Acid Methyl Ester)
Blauwe diesel is HVO (Hydrotreated Vegetable Oil)

Blauwe diesel is dus niet hetzelfde als Biodiesel maar het wordt wel allebei B100 genoemd.

Je hebt ook nog GTL (Gas To Liquid) maar dat is diesel gemaakt van gassen die normaal worden afgefakkeld bij aardoliewinning..

Er wordt vermeld dat met blauwe diesel 90% CO2 bespaard wordt. Ik schat in dat er dus zo'n 10 procent van de in de olie aanwezige energie aangewend wordt om van afvalolie diesel te maken.

Groet,

Hans

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 11 okt 2019, 17:53
door JantjeV8
dormos schreef:
11 okt 2019, 14:17
Merk je iets aan je auto?
Jazeker. De uitlaatgassen stinken een stuk minder, en de rookgassen zijn onzichtbaar (geen roet). De diesel stinkt zelf ook een stuk minder.
Qua rijden merk ik niets, heb wel het idee dat de motor wat mooier loopt.
En dat is in je hobby-diesel, waarschijnlijk een wat oudere auto zonder filters, ad-blue systemen, regenerators of wat dan ook? Zo ja, dan zou het in zo'n moderne Euro 5/6 diesel met zo'n zuiveringsfabriek in het uitlaatsysteem en hoge inspuitdrukken nog veel beter uit moeten pakken.

Het is me nog steeds niet duidelijk waarom dit zo onbekend blijft. Autofabrikanten staken zelfs de ontwikkeling van dieselmotoren, terwijl voor mijn gevoel de moderne efficiente dieseltechniek met een dergelijke flink biologische brandstof een steengoeie combinatie vormt, waar geen accu of steenkolenstroom tegenop kan.

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 11 okt 2019, 19:53
door peterberg
Wat ik mis in de beschrijving is de uitstoot van fijnstof, diesel motoren zijn daar juist berucht om. Is dat met blauwe diesel anders of wordt er gemakshalve over gezwegen?

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 12 okt 2019, 08:18
door JantjeV8
Tja, dat lijkt ook een goede vraag. Ik denk dat ik het anders moet stellen:

Wat is NETTO of PER SALDO de vooruitgang van deze brandstofsoort, alles wegende.

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 12 okt 2019, 10:12
door Tim
Hey,

Bij biodiesel en destijds ook ruwe plantaardige olie, was de uitstoot fijnstof minimaal. De hoeveelheid roet was net zo hoog. Voordeel van roet is dat je het uithoest. Fijnstof ga je langzaam dood van.

Ik heb nog steeds mijn oude vertrouwde roetende (geen fijnstof) dieseltje. Vorig jaar nog op biodiesel en ppo gereden. Ondanks mijn TLC wordt hij minder en moet ik nu de winter in op diesel. Ik ga, omdat ik ook verslaafd ben, straks verder op gas.

Ik hoor echter in dit draadje alleen maar methadon argumenten :mrgreen:

Tim