LPG of CNG
Geplaatst: 05 mar 2018, 18:30
8 jaar lang ging ik met een (zelfbouw) elektrische fiets naar het werk, door weer en wind. De bedoeling was om minder autokilometers af te leggen. Intussen zijn de kinderen groter geworden (16-18) en zijn de transportbehoeften fors gestegen. Daarnaast is van de goedbedoelde mentaliteitswijziging weinig in huis gekomen. Mevrouw neemt voor een ritje naar de slager en de bakker de auto, de kinderen vinden het maar normaal dat ze overal naartoe gebracht worden en vader ... die mocht zijn fiets nemen omdat de ene gezinswagen altijd wel in gebruik was op de momenten dat ik 'm nodig had.
Intussen is het met mijn gezondheid wat minder en ben ik het beu om degene te zijn die zijn plannen altijd mag aanpassen en door weer en wind met de fiets mag rijden. Daarom opteerde ik weer voor een tweede auto. Omwille van het comfort en als backup voor als de oudste volgend schooljaar naar de universiteit moet.
Ik koos voor een tweedehands benzinemotor van 1.6l en 110pk. Het ding is behoorlijk sportief en absoluut niet erg zuinig. Om ecologische en economische redenen liet ik 'm ombouwen op lpg. Dat kostte mij ongeveer 1900€. Een tankbeurt kost mij à 0.412€/l omgerekend 14€ en daarmee rijd ik dan ongeveer 400 km. Ik koos voor de grotere motor omdat ik weinig vertrouwen heb in de duurzaamheid van de veel lichtere 0.9l, 3 cylinder motoren die bovendien nog eens in aluminium uitgevoerd worden ook. Binnen enkele jaren zullen we wel zien hoe lang die kleine motoren meegaan.
Onlogisch wordt LPG niet gepromoot en CNG wel. Ik heb daar veel over nagedacht om te proberen een trend voor de toekomst te ontdekken maar de enige reden die ik kon bedenken is dat LPG via raffinaderijen wordt geleverd (met managers aan het hoofd) terwijl CNG (aardgas) geleverd wordt door intercommunales met politici in de raden van bestuur. Die zorgen natuurlijk voor hun eigen zitpenningen.
Ik zag meer voordelen in LPG nl. :
- ringtank op plaats van reservewiel mogelijk tov druktank type duikfles
- werkt op veel lagere druk tov heel hoge druk van CNG
- 580 stations in BE tov enkele stations
- lagere ombouwkost tov 25% duurdere ombouwkost
- groter rijbereik (400km) tov 250km
- relatief 10-15% minder duur per gereden km
Daarnaast zijn er nog enkele andere voordelen :
- motorolie vervuilt minder snel
- rijden kost 3.5€/100km aan brandstof
- milieuvriendelijk en minder roetuitstoot
- minder schadelijke stoffen
- geen hinder voor het binnenrijden van LEZ
Wie heeft er ervaring met het ombouwen van een lichte 0.9l TCE90 of 100 motor van Renault op LPG ? Ik overweeg om onze 12 jaar oude Mégane diesel met 175k km te vervangen door een zuinger benzinemodel op lpg. Vanzelfsprekend zoek ik een interessante tweedehands.
L.
Intussen is het met mijn gezondheid wat minder en ben ik het beu om degene te zijn die zijn plannen altijd mag aanpassen en door weer en wind met de fiets mag rijden. Daarom opteerde ik weer voor een tweede auto. Omwille van het comfort en als backup voor als de oudste volgend schooljaar naar de universiteit moet.
Ik koos voor een tweedehands benzinemotor van 1.6l en 110pk. Het ding is behoorlijk sportief en absoluut niet erg zuinig. Om ecologische en economische redenen liet ik 'm ombouwen op lpg. Dat kostte mij ongeveer 1900€. Een tankbeurt kost mij à 0.412€/l omgerekend 14€ en daarmee rijd ik dan ongeveer 400 km. Ik koos voor de grotere motor omdat ik weinig vertrouwen heb in de duurzaamheid van de veel lichtere 0.9l, 3 cylinder motoren die bovendien nog eens in aluminium uitgevoerd worden ook. Binnen enkele jaren zullen we wel zien hoe lang die kleine motoren meegaan.
Onlogisch wordt LPG niet gepromoot en CNG wel. Ik heb daar veel over nagedacht om te proberen een trend voor de toekomst te ontdekken maar de enige reden die ik kon bedenken is dat LPG via raffinaderijen wordt geleverd (met managers aan het hoofd) terwijl CNG (aardgas) geleverd wordt door intercommunales met politici in de raden van bestuur. Die zorgen natuurlijk voor hun eigen zitpenningen.
Ik zag meer voordelen in LPG nl. :
- ringtank op plaats van reservewiel mogelijk tov druktank type duikfles
- werkt op veel lagere druk tov heel hoge druk van CNG
- 580 stations in BE tov enkele stations
- lagere ombouwkost tov 25% duurdere ombouwkost
- groter rijbereik (400km) tov 250km
- relatief 10-15% minder duur per gereden km
Daarnaast zijn er nog enkele andere voordelen :
- motorolie vervuilt minder snel
- rijden kost 3.5€/100km aan brandstof
- milieuvriendelijk en minder roetuitstoot
- minder schadelijke stoffen
- geen hinder voor het binnenrijden van LEZ
Wie heeft er ervaring met het ombouwen van een lichte 0.9l TCE90 of 100 motor van Renault op LPG ? Ik overweeg om onze 12 jaar oude Mégane diesel met 175k km te vervangen door een zuinger benzinemodel op lpg. Vanzelfsprekend zoek ik een interessante tweedehands.
L.