Pagina 7 van 7

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Geplaatst: 15 jul 2018, 14:56
door Krelis
je hebt toch niet bij de overheid gewerkt hè?

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Geplaatst: 15 jul 2018, 20:19
door Ingir
Krelis schreef:
13 jul 2018, 20:02
Reken erop dat de pedelec niet onder de noemer ‘fietsen’ gaat vallen.
Dat lijkt mij vrij sterk. De gemiddelde woon-werkafstand is zo'n 24 km... je zult weinig automobilisten warm maken om op een gewone fiets dagelijks 2x 24 km te fietsen door weer en wind, zomer en winter. Maar met een speed pedelec is dat een fluitje van een cent, of eigenlijk 2x24x19 cent.
Met de gewone fiets ben je ruim een uur onderweg, met de speed pedelec doe je het in 30-40 minuten, vrijwel net zo lang als met de auto. En als die weer eens in de file staat ga je daar lachend aan voorbij.

In België heeft de overheid de speed pedelec al ruimhartig omarmd en daar gaan die peperdure fietsen als warme broodjes... met 23 cent per kilometer vergoeding.

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Geplaatst: 16 jul 2018, 08:12
door Paul Joosten
Zelfs de Belgen snappen het wel Krelis ;)

Waarom denk je dat het anders zou zijn? Kwestie van logisch denken lijkt me.

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Geplaatst: 16 jul 2018, 13:03
door JantjeV8
Ik heb die foto nog eens bekeken, het ding heeft toch wel heel veel kenmerken van een fiets..

kan het ook rijden zonder dat je trapt, dus volledig op de hulpmotor? Dan zou het wel eens een andere behandeling kunnen gaan krijgen. Net als een solex en spartamet, zitten ook trappers op,maar ook een volledig zelfstandig voorzienende hulpmotor. Dan wordt het al gauw brommer/snorfiets.

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Geplaatst: 16 jul 2018, 16:06
door Paul Joosten
Dat is het punt niet. Het punt is dat de huidige regelgeving aangepast wordt. Belastingvrije reiskostenvergoeding geldt nu nog alleen voor motorvoertuigen. Nu komen er mogelijkheden bij voor fietsen. Uiteindelijk maakt het dus fiscaal geen verschil meer welk eigen vervoermiddel je gebruikt. Daardoor wordt het mogelijk zonder pijn in je portemonnee om de auto te laten staan en te kiezen voor een alternatief waarmee je niet in de file vast komt te zitten. Winst voor iedereen.

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Geplaatst: 17 jul 2018, 16:06
door Ingir
JantjeV8 schreef:
16 jul 2018, 13:03
Ik heb die foto nog eens bekeken, het ding heeft toch wel heel veel kenmerken van een fiets..

kan het ook rijden zonder dat je trapt, dus volledig op de hulpmotor? Dan zou het wel eens een andere behandeling kunnen gaan krijgen. Net als een solex en spartamet, zitten ook trappers op,maar ook een volledig zelfstandig voorzienende hulpmotor. Dan wordt het al gauw brommer/snorfiets.
De ST5 heeft alleen een functie om met een druk op de knop de fiets via een fietsgoot naast trap naar boven te duwen, voor de rest zul je altijd zelf moeten trappen om vooruit te komen.

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Geplaatst: 18 jul 2018, 16:29
door JantjeV8
Paul Joosten schreef:
16 jul 2018, 16:06
Belastingvrije reiskostenvergoeding geldt nu nog alleen voor motorvoertuigen.
Voor zover ik weet is er een € 0,19/km belastingvrije vergoeding, ONGEACHT het vervoermiddel en tenminste 10km woon-werk afstand, behoudens indien het voertuig van de zaak zelf is.
De werkgever mag meer betalen, maar over dat meerdere wordt belasting geheven.

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Geplaatst: 19 jul 2018, 06:29
door Paul Joosten
Inmiddels wel maar dat WAS dus nog niet zo. Ook wordt / is het nu mogelijk om net als een lease-auto van de zaak nu een lease-fiets te verstrekken.

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Geplaatst: 19 jul 2018, 11:28
door pelletpower
Hoe moest dat nou in hemelsnaam gecontroleerd worden hoe iemand komt werken. Belastingvrij is volgens mij altijd zo geweest tot een bepaald bedrag per km. Zelf weten al kom je kruipend. Dat is toch niet reeel daar iets over in een wet op te nemen?

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Geplaatst: 20 jul 2018, 09:28
door JantjeV8
pelletpower schreef:
19 jul 2018, 11:28
Hoe moest dat nou in hemelsnaam gecontroleerd worden hoe iemand komt werken.
Steeksproefsgewijs, bonnetjes, aannames, en bewijslast bij jou neerleggen.. En dat allemaal omdat je een boterham voor je gezin wilt, ga je een uitkering ophalen hoef je niets te registreren.

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Geplaatst: 07 okt 2018, 21:59
door SanderL
Het was wel zo dat je vroeger een bepaald belasting voordeel had als je met het openbaar vervoer reisde. Jammer voor de sportieve fietser toen, eigenlijk een belasting maatregel tegen een beter milieu. Ik weet niet of deze regeling nu nog bestaat.

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Geplaatst: 13 okt 2018, 12:13
door JantjeV8
Openbaar vervoer?? Puh, waardeloos. Ik werk op een bedrijventerrein waar iedere dag zo'n 5000 mensen op en afrijden. De dichtstbijzijnde bushalte is 40 minuten lopen...

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Geplaatst: 14 okt 2018, 10:58
door benthuis
Woonwerkverkeer is om 2 redenen van hieruit amper werkbaar.

Reistijd tot Utrecht is lang. Afgezien van het fietstochtje vooraf.

OV zit rond spitstijden vol...

Het probleem zit dus niet alleen bij het OV maar ook bij de gebruiker die massaal op 1 tijdstip moet reizen. Zou het werkbaar zijn als we allemaal op de turbo batterij fiets springen?

Oplossing is dus 2 ledig denk ik. Werk dichtbij en niet allemaal om 8 uur beginnen....

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Geplaatst: 15 okt 2018, 10:24
door Ingir
Het zou al schelen als werkgevers daar waar mogelijk beeldschermwerkers 1 dag in de week thuis laat werken.

Of een speed pedelec werkbaar is hangt vooral af van de woon-werkafstand: onder de 10 km is gemakkelijk per fiets of E-fiets (25 km/u) te doen, daarboven is de speed pedelec in het voordeel. Met een gewenste maximale reistijd van ongeveer 1 uur kom je op een actieradius van ca. 35-40 km (enkele rit) en dan zit je ruim over de gemiddelde WW-afstand van ca. 25 km. Ofwel een zeer interessant alternatief voor de auto die met de aantrekkende economie vaker en langer in de file mag aanschuiven.