Pagina 1 van 3

Ombouw mountainbike tot vrachtfiets

Geplaatst: 18 okt 2014, 11:09
door Dutch John
Ik rijd nu al een paar jaar met een vooroorlogse transportfiets. Rechttoe rechtaan en zeer sterk. Maar er zijn ook nadelen:
-altijd tegen de muur parkeren
-zwaar, 35 kg kaal gewicht
-geen versnellingen
-zitpositie is meer een sta-positie, waardoor je veel wind vangt
-laadgewichten van meer dan 75 kg leiden tot avontuurlijk stuurgedrag door het hoge zwaartepunt

En dan staat daar dat voormalige woon-werk fietsje zielig in een hoek te kijken. Een tot citybike omgebouwde mountainbike. Sterk, licht, versnellingen en erg overbodig. Dus wat staal gezocht in het magazijn plus nog een lengte dunwandige buis bij de staalhandel gekocht.
IMG_2111-1.JPG
Bovenbuis uitlijnen mbv een paar plankjes en lijmtangen:
IMG_2112-1.JPG
En dat staat er na anderhalve dag:
IMG_2114-1.JPG
Nog niet klaar, maar al wel ingezet. Belooft wat voor de toekomst:
IMG_2117-1.JPG
Destructief testen. Ongeveer 100 kg geladen. Leidt tot shimmy effect. Extra versterking van de voortrein vermindert dit aanzienlijk. Shimmy (wapperen) komt nog wel voor, maar je moet er moeite voor doen om het op te roepen:
IMG_2119-1.JPG
Klaar. Met het extra hulpframe erbij kun je in totaal 8 standaard kratten 60x40x25 cm laden. Of hoge lading, zoals bomen in potten, laden op het platform en vastbinden aan het hulpframe.
IMG_2120-1.JPG
IMG_2122-1.JPG
IMG_2123-1.JPG
Het is een bijzonder rap fietsje geworden met een leeggewicht van 23 kg. De doorlopende bovenste framebuis maakt het frame erg stijf. Samen met de 2 graden meer onderuit staande en versterkte voorvork is het stuurgedrag verbazend goed. Je zou verwachten dat je een bocht in 3 keer moet nemen of dat het voorwiel wegschuift; niets van dat alles. Je vouwt het ding de hoek om. Vroeger in een bocht nooit een trapper aan de grond gehad, nu is het me overkomen... De zitpositie is sportief. Waar met lading de snelheid van de oude transportfiets terugvalt tot 15 km/h, is nu 20-25 km/h met dezelfde inspanning mogelijk. Het laden zonder tegen een muur te moeten parkeren is een bevrijding, net als stuurgedrag. Een blijvertje. En die paar tientjes en een week werk meer dan waard.

Groet,
DJ

Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets

Geplaatst: 18 okt 2014, 22:05
door kockie
Wauw! Mooi gedaan. Erg praktisch ook weer!

Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets

Geplaatst: 19 okt 2014, 10:36
door hotglass
Mooie transportfiets!
Geweldig John, dat je steeds weer laat zien dat je met wat geduld en met heel weinig geld erg bruikbare en
tevens mooie dingen kunt maken.

Jammer genoeg is fietsen op de stijle hellingen hier meestal onbegonnen werk.


Groet,

Ed

Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets

Geplaatst: 19 okt 2014, 10:41
door Tim
Prachtig!!

Ik begrijp dat het volgende forumdag buffet gebracht wordt :mrgreen:?

Tim

Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets

Geplaatst: 19 okt 2014, 11:38
door kockie
@ Hotglass:

Koud kunstje om een plekje te reserveren voor een paar accu's. Een elektrisch voor-en-of achterwiel erin en gaan met die banaan!

Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets

Geplaatst: 19 okt 2014, 18:09
door hotglass
Weet jij wel wat die atoomstroom in Frankrijk kost? Brrrrrrrrr

Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets

Geplaatst: 19 okt 2014, 19:25
door kockie
Euhhhh, 13.5 cent/kWh?

Goed, geen optie dus... Blijft het feit dat DJ een prachtfiets heeft neergezet!

Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets

Geplaatst: 19 okt 2014, 19:37
door Lieve
Gefeliciteerd, prachtig werk!

Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets

Geplaatst: 19 okt 2014, 19:40
door kockie
Vraag: hoeveel tijd zou je doen om een 2e te maken, een 3e, 4e etc?

Het is geen verkapte aanvraag voor een kopie, maar ik ben benieuwd hoeveel tijd er heeft gezeten in het denken en hoeveel in het werkelijke bouwen.

Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets

Geplaatst: 19 okt 2014, 20:37
door Dutch John
In seriewerk, met alle delen ter plekke, hoeft de ombouw inclusief spuiten geen 20 uur per stuk te kosten. Nu 40 uur, maar dat is inclusief een halve dag delen verzamelen en nogal wat uren denkwerk, omdat de fiets niet vanaf een tekening, maar in het werk ontworpen is. Ik zat met de onderkant zelfs nog even op een verkeerd spoor, totdat Mrs. DJ achteloos in het voorbijgaan opmerkte: "Waarom neem je geen dubbele buis onder?" Daar sta je dan, met al je opleiding en ervaring....

Groet,
DJ

Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets

Geplaatst: 19 okt 2014, 23:35
door Tim
Hahahah,

Woman are crazy....

The reason Woman are crazy is because men are stupid! :mrgreen:

Tim

Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets

Geplaatst: 20 okt 2014, 02:11
door deleted
Heeft ook wel iets van een tandem waarbij er maar één trapt.

Mooi gemaakt !

G

Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets

Geplaatst: 24 okt 2014, 06:22
door Dutch John
En zo ziet volumevervoer per fiets eruit:
IMG_2101-1.JPG
Tijdens stormachtig weer beter thuis blijven.... Dat je als bestuurder het voorwiel niet ziet, lijkt in eerste instantie een vreemde gewaarwording, zeker in snel genomen bochten. Totdat je bedenkt dat je er tijdens autorijden ook geen zicht op hebt....

Groet,
DJ

Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets

Geplaatst: 26 okt 2014, 21:32
door Tim
John,

Dit kan geen toeval zijn....http://www.longjohn.org/

Tim :)

Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets

Geplaatst: 26 okt 2014, 22:14
door Pietje
John, ik zie dat je twee kabels hebt gebruikt om je voorwiel te laten bewegen. In mijn "HPV-tijd" werd dat afgeraden, omdat door uitlubberen altijd speling gaat ontstaan. En die is goed voor extra shimmy. Mijn gewone-fiets+ligfiets-tandem had dan ook een enkele stang (buis).