Ligfiets - 'open source' ontwikkeling

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Ligfiets - 'open source' ontwikkeling

Bericht door stan »

Fietsen: niet een van mijn grootste hobby’s, wel iets dat ik vaak doe. Wat ik niet leuk vind aan fietsen zijn de duur, inspanning :fff en dat je koud nat en te laat thuiskom (laatste valt eigenlijk wel mee). Probleem is de afstand tussen mijn huis en mijn school 13,5 km. Na wat denken gingen mijn gedachtes naar een elektrische fiets, maar niet zomaar een: een elektrische, lichtgewicht compleet gestroomlijnde (met kap dus ) ligfiets :D. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik die dingen extreem gaaf vind :mrgreen: , maar serieuze redenen zijn dat je echt heeeeeeeeel hard er mee kan met weinig inspanning( een beetje getrainde volwassene haalt makkelijk de 50) en dat je natuurlijk (met een kap die kompleet dicht kan, pa doet moeilijk, maar ik ben voor, vanwege stroomlijn en vooral droog in het ding zitten) hartstikke droog blijft, zonder regenjassen met een werking vergelijkbaar aan de eersten parachutes :mrgreen:
Uiteindelijk moet de binnenkant een fietstrike model worden, met optionele plek voor accu en motortje, hij moet er namelijk ook uit zijn te halen (om te kunnen testen zonder motor) de kap wilde ik maken door een soort “hoogtelijnen”van piepschuim te maken, deze te schuren, in te pakken met epoxy/glasvezel

Punten waar ik en mijn vader zeker hulp bij nodig hebben:
-Kap en ontwerp, het bouwen/ ontwerpen van dit ding is zeker moeilijk, misschien zitten er op dit forum kenners/ ervaren personen?
-mechaniek, vooral de kettingen en carbon/ andere composieten heb ik geen ervaring, mijn vader wel, alleen nog niet met carbon
-elektromotor, iets waar ik en pa niet heel veel ervaring in hebben
Ik krijg maar 3,- per week en ik ben al aan het klussen. Maar ik moet dus bouwen met schroot, spuug en plakband. :mrgreen: , grootste gedeelte gaat naar de kap, veel epoxy/vezel, ook het frame word composiet, vanwege het streefgewicht onder de 30 kilo
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 24 nov 2012, 01:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: spelling
Waarom niet ?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: open source lichfiets

Bericht door ritsaert snijder »

Stan,
Dat zakgeld is best goed zo!

RS
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: open source lichfiets

Bericht door David86 »

Dit word een dure ;)
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: open source lichfiets

Bericht door ritsaert snijder »

Denk het ook!
RS
groet!

Ritsaert
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: open source lichfiets

Bericht door stan »

Niks er van

Winst aan geld :
Klussen pa: 100 euro
Verkoop fiets nu: 100 euro
Pap: ehhh, zelf zegt ie een tientje, ik zeg alle kapmatrialen-de epoxy(vezels wel dus)((goede deal? :fff )

Uitgaven:
Epoxy: ehhh 100 euro
Carbon: 50 euro
Pvc 50 euro

1 donor fiets heb ik al, ben nog op zoek naar nieuwen, maar ik denk vooral dat we hondert ketingen nodig hebben, de aandrijving zit voor en de autput achter :mrgreen:

Ik vind kwa kap de velox 1 van de tu delft extreem gaaf
Waarom niet ?
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: open source lichfiets

Bericht door 12much »

Je eerste 12 weken zakgeld zou je aan dit boek moeten besteden, imho. Dan weet je tenminste waar je mee bezig bent (na het doorlezen ervan dan;-) en waar je alles moet/kunt halen. Je kunt dan aan de hand van een bestekje feilloos uitrekenen hoeveel je van wat nodig hebt. Tot dat moment mag je 'm van mij lenen, in ieder geval totdat David er aan wil beginnen, want die had ik 'm het eerst beloofd. Als naslagwerk onmisbaar vind ik.

Vergis je niet in het gebruik van carbon, om het zo mooi te maken investeer je in een mal(len) die bijna net zo duur is als wat je gaat maken en meer, omdat het sterk moet zijn. Het geweven carbonweefsel kun je in hele mooie symmetrische lijnen opspannen, totdat je het in de gelcoat moet drukken. Dan heb je opeens geen tijd meer, blijft alles aan je rubber chirurgenhandschoenen plakken, trek je er draadjes uit etc etc. Dus oefenen met veel goedkoper weefsel in een blanke gelcoat op kleinere projectjes, desnoods op een 1:20 modelletje. Kan je altijd nog op de schoorsteen zetten. Ik heb zelfs op Cycle Vision, vaak metalen delen gezien die kunstig in carbon waren ingepakt, maar dat is volgens mij niet de bedoeling. De fietsen waar jij naar zou moeten kijken zijn van Bram Moens, de uitvinder van de M5, wat je moet beseffen is dat een trike enorme torsiekrachten te verwerken krijgt, (er zijn er zeker niet veel die van carbon zijn gemaakt en ifso, dan is de prijs een behoorlijke indicatie van waarom dat zo is) en dat een kuip daaromheen fabrieken geen sinicure is.

Ik bewonder je productiedrift en indien mogelijk wil ik je best daarin ondersteunen. Misschien is het bouwen van een lage racer je eerste vereiste om inzicht te krijgen in wat je niet moet doen, voordat je aan een carbon begint. Ik heb een mal om zadels te maken, giet je er tegelijk 1 voor David om de smaak te pakken te krijgen. Mijn staartpunt heb ik om diezelfde reden aan David aangeboden, maar dan heb je meteen door hoe moeilijk het is om zoiets fragiels in elkaar te fabrieken. Misschien moeten jullie dat soort onderdelen met zijn tweeen gaan maken....:-)
Never burn faster than your Wocket.
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: open source lichfiets

Bericht door stan »

Aaag, we hebben dat boek liggen (ergens in verhuisdozen) carbonvezel gebruik ik enkel vanwege de kwaliteit, laat mijn vader me helpen en lees zelf het boek 3 keer door, ik vind namelijk het uiterlijk van de binnenfiets niet extreem belangerijk, van de kap wel, en die wilde ik vanwegen de prijs maken van glasvezel

Wij vinden de tieffflieger het mooist, aleen belachelijk duur ...
Waarom niet ?
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: open source lichfiets

Bericht door 12much »

en op de valreep nog een setje belangrijke info:

- als je niet de beschikking hebt over een (al dan niet met RS gestookte) verwarmde schuur hebt, waar goed geventileerd MAG worden (op een ecoforum kun je bijna beter bijna vloeken dan zo'n combi te kiezen...), moet je er eigenlijk niet eerder dan de volgende zomer aan beginnen. Anders duurt het 6 maanden voor je spullen op topsterkte zijn (kun je wél weer in de zomermaanden genieten van je nieuwe fiets, dat dan weer wel....)

- Zelfs met een volledig opengewerkt zadel en een open celstructuur ligfietsmat, wordt je zeiknat in een gesloten baggerbak, neem dat van mij aan:-) En deze kosten toch al gauw 7 tientjes.....
Never burn faster than your Wocket.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: open source ligfiets

Bericht door David86 »

stan schreef:Ik heb hiervoor gekozen omdat ik die dingen extreem gaaf vind :mrgreen:
Amen :D

Minpuntje, met 200 euro ga je geen droom ligfiets trike met trapondersteuning maken, dan missen we helaas een nulletje in dit bedrag denk ik :)

(dit schat ik zo in omdat ik er ook over heb zitten puzzelen/aan ben begonnen, maar dan met een verbrandingsmotortje)
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: open source ligfiets

Bericht door Tim »

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: open source ligfiets

Bericht door ritsaert snijder »

Heren,
We komen wel met een goede onderbouwing.
Veel hangt af van de donorfietsen, maar er is met wat tijd heel veel te vinden. Probleem is het achterwiel met een nette derailleur versnelling. De trapondersteuning is een later toe te voegen extra. En een 275,- electra setje is natuurlijk van slechte kwaliteit maar wordt niet uitgesloten!
RS
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: open source ligfiets

Bericht door David86 »

Die versnellingen vielen mij reuze mee.

Een nieuwe derallieur kost 17 euro, versnellingscassete 15 euro en derallieur bediening 13 euro de kostenpost zit vermoedelijk in het kapje en het frame, zadel etc.

Heb je een linkje van die trapondersteuning voor dat zachte prijsje ?

Groeten,
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: open source ligfiets

Bericht door ritsaert snijder »

groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: open source ligfiets

Bericht door ritsaert snijder »

@12much,
die Bram Moens is extreem...en ja als je daar je lat neerzet...dan gaat het lastig worden! We vinden de tieffflieger http://www.tieffflieger.de/ ook heel mooi qua concept. Maar dan met een eenvoudiger stuurmechanisme.
RS

en oh ja.. met wat eenvoudiger materiaal
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: open source ligfiets

Bericht door David86 »

Azub verkoopt dat spul in Nederland.

http://www.elfiets.nl/azub/2012/Ecotrike.php

Prijs was redelijk, rond de 1300 euro uit mijn hoofd.

Toch is zo'n fietsje uit pijp maken ook maar een weekje werk denk ik, mits je 2 of 3 donorfietsen hebt.


Engelsen noemen zo'n ding een "recumbent trike" wellicht handig als je bouwtekeningen zoekt..




Intressant setje, plots flitsen er beelden van een tribryde door mijn hoofd...

Electrisch voorwiel, motortje op achterwiel en op het gemakkie meetrappen..
..
Plaats reactie