Ligfiets - 'open source' ontwikkeling
Moderator: Moderators
-
- Berichten: 4465
- Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
- Locatie: kachelbouwer /Portengen
Re: open source ligfiets
Die tieffflieger heeft wel een zelfde opzet. Voordeel is dat je het achterwiel dan kunt vervangen door een electrawiel. Volledig legaal (met een illegaal knopje misschien?).
Maar jij denkt aan een extraatje op het voorwiel?
RS
ps Volgens mij is de kap stiekem het moeilijkste onderdeel.
Maar jij denkt aan een extraatje op het voorwiel?
RS
ps Volgens mij is de kap stiekem het moeilijkste onderdeel.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
Re: open source ligfiets
ritsaert snijder schreef: Maar jij denkt aan een extraatje op het voorwiel?
RS
ps Volgens mij is de kap stiekem het moeilijkste onderdeel.
Ja, ik zit gebonden aan een op de papieren vermelde wielbasis. Dat zorgt er ook voor dat ik aan 2 wielen gebonden ben. Achterwiel is bezet, ivm. motortje en "beenaandrijving", voorwiel kan ik nog een trapondersteuning in zetten die met het achterwiel motortje kan samenwerken.
Framepje open slijpen en de zitting verlagen en sturing veranderen, en dan die kap.. daar zie ik behoorlijk tegenop..
..
-
- Berichten: 4465
- Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
- Locatie: kachelbouwer /Portengen
Re: open source ligfiets
David,
ik denk aan delen apart maken en dan de vezels openhouden om dan de boel later aan elkaar te epoxyen...
ik denk aan delen apart maken en dan de vezels openhouden om dan de boel later aan elkaar te epoxyen...
groet!
Ritsaert
Ritsaert
Re: open source lichfiets
@12much12much schreef:
- Zelfs met een volledig opengewerkt zadel en een open celstructuur ligfietsmat, wordt je zeiknat in een gesloten baggerbak, neem dat van mij aan:-) En deze kosten toch al gauw 7 tientjes.....
Boy, ik denk als je een ventilerende kap maakt waarin gebruik word gemaakt van je snelhijd, sterker nog, ik weet het zeker (meerdere keren gelezen) je het in de kap koeler kan maken dan in de buitenlucht, aleen het zadel laten " ventileren" is wat lastig, ik denk dat ik daar wat hulp van mijn pa nodig heb
Ik wijzigde mijn berigt later dus kon geen quote meer doen maar :
Opeens zag ik het beeld van een tribride door mijn hooft vilegen
Mijn beurt om amen te zeggen
David, ik zie die ene nul erbij niet uit, maar denk dat het eerder+100 euro word, dit is excusief trapondersteuning, net als vorige keer trouwens
Even een nieuw schema, dit keer met benodigheden
2x donorfiets 0 euro ( ergens uit een gracht ofzo )
1x wat dure spullen (daitraileur, lampen enzv) 50 euro
1xEpoxy paket 150 euro
Onvoorziene onderdelen ,een paar leuke extra's en nog 100 euro speelruimte word het totaal 2a300 euro dat word 2 jaar sparen
Waarom niet ?
Re: open source ligfiets
Hahaha, als jij die tieflieger voor 300 euro gaat maken, maak je er gelijk twee, kom ik je wel sponsoren
Dat is sowieso een juweeltje qua aandrijving. In die buis die ook nog eens verstelbaar is in de lengte om ook je pa een keer een rondje te laten baggeren, zitten gewoon een ketting en twee tandwielen en je ziet nergens aan de buitenkant assen zitten....Er zitten meer foefjes in die fiets die de moeite waard zijn:
-Kijk eens goed naar de enkelzijdig opgehangen schokbreker achter, door deze knokkelophanging, kun je een maximale uitslag halen uit een veel langere veerslag dan normaal in een fietsvering zit, voor als je wilt gaan cruisen of 'm zelfs blokkeren als je een Puch maxi er uit wilt rijden.
- Deze fiets bezorgt je bij de eerste de beste snel genomen bocht een hartverlamming omdat het hele achterstuk opzij kantelt in de richting waar je naartoe gaat. Als je het lef hebt om door te blijven trappen terwijl dat gebeurt, ga je zowat met je ellebogen over de grond..
- De voortandwielen zitten in het midden in plaats van voorop, dus geen tw of ketting in je zichtveld
-Die Rohloff schakelbak zie je er niet onder zitten, maar schakelt spatzuiver 14 versnellingen die terug te schakelen zijn terwijl je stilstaat, 1 van de mooist ontworpen versnellingsbakken voor een fiets, maar wel met een prijskaartje....
-Gewicht van iets meer dan 20 kg, prachtige 4-spaaks carbon velgen. 3-spaaks zijn mooier maar minder sterk gebleken,
Deze lat ligt net zo hoog als de fiets van Bram hoor...
Dat is sowieso een juweeltje qua aandrijving. In die buis die ook nog eens verstelbaar is in de lengte om ook je pa een keer een rondje te laten baggeren, zitten gewoon een ketting en twee tandwielen en je ziet nergens aan de buitenkant assen zitten....Er zitten meer foefjes in die fiets die de moeite waard zijn:
-Kijk eens goed naar de enkelzijdig opgehangen schokbreker achter, door deze knokkelophanging, kun je een maximale uitslag halen uit een veel langere veerslag dan normaal in een fietsvering zit, voor als je wilt gaan cruisen of 'm zelfs blokkeren als je een Puch maxi er uit wilt rijden.
- Deze fiets bezorgt je bij de eerste de beste snel genomen bocht een hartverlamming omdat het hele achterstuk opzij kantelt in de richting waar je naartoe gaat. Als je het lef hebt om door te blijven trappen terwijl dat gebeurt, ga je zowat met je ellebogen over de grond..
- De voortandwielen zitten in het midden in plaats van voorop, dus geen tw of ketting in je zichtveld
-Die Rohloff schakelbak zie je er niet onder zitten, maar schakelt spatzuiver 14 versnellingen die terug te schakelen zijn terwijl je stilstaat, 1 van de mooist ontworpen versnellingsbakken voor een fiets, maar wel met een prijskaartje....
-Gewicht van iets meer dan 20 kg, prachtige 4-spaaks carbon velgen. 3-spaaks zijn mooier maar minder sterk gebleken,
Deze lat ligt net zo hoog als de fiets van Bram hoor...
Never burn faster than your Wocket.
-
- Berichten: 4465
- Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
- Locatie: kachelbouwer /Portengen
Re: open source ligfiets
Qua concept maken we hem na! Niet qua dure onderdelen.
We maken hem ongeveerd en niet kantelbaar,het is voor nette onverharde wegen! Met gewone spaakwielen, tenzij we wat vinden!
Stan trapt maar wat harder...
RS
Die buis gaan we namaken....mooi concept zo.12much schreef: Dat is sowieso een juweeltje qua aandrijving. In die buis die ook nog eens verstelbaar is in de lengte om ook je pa een keer een rondje te laten baggeren, zitten gewoon een ketting en twee tandwielen en je ziet nergens aan de buitenkant assen zitten....Er zitten meer foefjes in die fiets die de moeite waard zijn
We maken hem ongeveerd en niet kantelbaar,het is voor nette onverharde wegen! Met gewone spaakwielen, tenzij we wat vinden!
Zo die lat is weer in het bereik.Deze lat ligt net zo hoog als de fiets van Bram hoor..
Stan trapt maar wat harder...
RS
groet!
Ritsaert
Ritsaert
Re: open source ligfiets
Oef, bewust deze draad genegeerd.
Toch in de verleiding gekomen.
Beetje doorgelezen en zelf wat aan het spitten.
Vroeger een zelfgemaakte driewieler gereden.
Groot tandblad voor, wegrijden zonder slippen moeilijk.
Wel tussen de achterwielen een mooi bakje voor bagage.
Kom ik dit filmpje tegen:
Kan nog maar een ding zeggen.... WIL IK OOK!!!
Vooral de combi me trapondersteuning
Wel zijn dit soort fietsen laag. Maar misschien is men tegenwoordig wat meer gewend aan ligfietsen.
Oftwel Stan, maak er voor dat bedrag maar 3, dan worden de kosten voor jouw lager!
Toch in de verleiding gekomen.
Beetje doorgelezen en zelf wat aan het spitten.
Vroeger een zelfgemaakte driewieler gereden.
Groot tandblad voor, wegrijden zonder slippen moeilijk.
Wel tussen de achterwielen een mooi bakje voor bagage.
Kom ik dit filmpje tegen:
Kan nog maar een ding zeggen.... WIL IK OOK!!!
Vooral de combi me trapondersteuning
Wel zijn dit soort fietsen laag. Maar misschien is men tegenwoordig wat meer gewend aan ligfietsen.
Oftwel Stan, maak er voor dat bedrag maar 3, dan worden de kosten voor jouw lager!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Re: open source ligfiets
zie ik nou geen filmpje???????
@Ben, heb jij het nu over een Flevo Trike? die heb ik ook nog staan voor de liefhebber...moet je écht wel éérst op leren fietsen
@Ben, heb jij het nu over een Flevo Trike? die heb ik ook nog staan voor de liefhebber...moet je écht wel éérst op leren fietsen
Never burn faster than your Wocket.
Re: open source ligfiets
Dat hoeft niet, ik heb nog een achterbrug incl veer liggen, deze zijn van de donorfiets die ik voor mijn project gebruikt heb. Als je wil kan ik hem zaterdag meenemen.ritsaert snijder schreef: We maken hem ongeveerd en niet kantelbaar,het is voor nette onverharde wegen! Met gewone spaakwielen, tenzij we wat vinden!
Groeten,
..
Re: open source ligfiets
Ik wil m wel eens proefrijden. Kun je de blokjes van de pedalen halen?12much schreef: @Ben, heb jij het nu over een Flevo Trike? die heb ik ook nog staan voor de liefhebber...moet je écht wel éérst op leren fietsen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Re: open source ligfiets
Jep, maar dan "Twente-ba(i)k"
Nabouw dus, met scharnierpunt van surfplank mastvoet.
En Kockie, dat wil ik zien!!! Valt vies tegen eerste paar ritjes/weken.
En niks zo slecht voor je ego, als wegrijden op een volle kruising, waar iedereen staat te kijken van:"wat is dat voor nerd-geval"
Om dan bij de "vliegende start" een paar keer te slippen om vervolgens bijna om te vallen.
Nabouw dus, met scharnierpunt van surfplank mastvoet.
En Kockie, dat wil ik zien!!! Valt vies tegen eerste paar ritjes/weken.
En niks zo slecht voor je ego, als wegrijden op een volle kruising, waar iedereen staat te kijken van:"wat is dat voor nerd-geval"
Om dan bij de "vliegende start" een paar keer te slippen om vervolgens bijna om te vallen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Re: open source ligfiets
weet niet of ik het voor elkaar krijg om 'm bij Rits en Stan af te leveren, kan Ben 'm bij jou droppen mét live instructies (tenminste... als Stan's zusje er in de tussentijd niet me vandoor is..
en daarna.....
en daarna.....
Never burn faster than your Wocket.
Re: open source ligfiets
Ik kom ook even naar Rits en Stan; is er meteen publiek
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Re: open source ligfiets
Oké, als Rits en Stan geen bezwaar aantekenen voor inbreuk op geplande bezigheden, heb ik alleen nog een adres nodig en een geschikte aanrijtijd. ik heb net even gekeken, er zit nu een kortebenenaanpassing op die met een 6mm inbussleutel te vervangen is. Ik neem de originele trapset ook mee met groot voorblad voor als je serieus afstanden gaat afleggen.
Laat maar horen....
Zo ziet ze er ongeveer uit (zonder trappers)
Laat maar horen....
Zo ziet ze er ongeveer uit (zonder trappers)
Never burn faster than your Wocket.
-
- Berichten: 4465
- Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
- Locatie: kachelbouwer /Portengen