houtklover zelf maken

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtklover zelf maken

Bericht door JantjeV8 »

Deze heeft geen eigen pomp. Ik heb er landbouw/snelkoppelingen aangezet waarmee je hem op een tractor of shovel kunt aansluiten, maar ik he ook een hydrauliek unit met dieselmotor. Dat ding staat op wielen dus die rij je apart de schuur in en uit.

Daarnaast ben ik momenteel nog een stukje bosbouwgereedschap aan het oplappen, een Unimog. Het ding heb ik eerst rijklaar gemaakt en vorige week een kraan er op gebouwd. Nu nog de pomp inbouwen en dan kan hij de klover ook aandrijven.
Bijlagen
Photo-0663.jpg
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

Re: houtklover zelf maken

Bericht door loetie22 »

dat is inderdaad makkelijk zo'n combinatie, ik heb zelf nu al veel info opgevraagd en filmpjes gekeken wat andere allemaal maken.
Ga even kijken wat er nu allemaal al in de schuur ligt en wat ik daar van kan gaan maken
maar een kruis moet minimaal haalbaar zijn, denk dat ik zelf nog ga proberen om er straks nog een setje messen tussen te zetten.
als het niet werkt dan moet het slijptol er weer in
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: houtklover zelf maken

Bericht door Th0M »

Ik heb vorig jaar ook een houtklover gemaakt aangedreven door een hydro motor icm een grasmaaier motor van 3 pk.

Enkele zaken die ik ondekt heb tijdens het bouwen en gebruiken van de klover:

-Je hebt geen vermogen nodig voor snelheid of kracht
-Vorm van het mes is enorm belangrijk

Met weinig vermogen kun je alleen snelheid of perskracht halen, niet beide in 1 keer. Maar je kunt wel een schakeling maken die zorgt voor grote snelheid als er geen kracht nodig is, en anders om.

Het mes moet een combinatie zijn tussen een scherp mes, en een wig om te splijten. Teves moet je hem zo maken dat niet het gehele snijvlak gelijk aan komt te liggen. Net zoals bij een (guillotine) schaar staat het mes onder een hoek, zodat de druk per mm2 veel hoger is.

Succes!
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

Re: houtklover zelf maken

Bericht door loetie22 »

bedankt voor info, heb je misschien een foto van de klover
hoe jij het mes gemaakt hebt
gr
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: houtklover zelf maken

Bericht door Th0M »

Hoi,

Hier een foto van tijdens de bouw. En een (vaag) filmpje tijdens gebruik.
Ga morgen weer kloven, probeer dan wat duidelijker beeld te maken.

Groeten Thom

Houtklover 1.jpg
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtklover zelf maken

Bericht door JantjeV8 »

Je kunt nog een schraapstaaltje voor de schuif maken, dan komt er niet veel zand en vuiligheid onder de persschuif en slijt je Hea wat minder. Bij mij is de bovenflens van die Hea al een stuk ingesleten.

Nog een gratis tip: Bij weerbarstig hout wil de Hea rond gaan staan als het mes zich schrap zet op het hout. Dat kun je verbeteren door platen in het lijf van de balk te lassen.

Ik zie bij deze ook een gevaar, je persstang is gelijk de cilinder. Als je hout zich wat zet tegen de achtersteun, en daarmee het kloofmes wat uit de loodlijn laat duwen, is je zuigerstang binnen de kortste keren krom danwel de manchetten snel lek. Zorg dat de kop van de cilinder wat onafhankelijk kan bewegen t.o.v. je kloofmes.
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: houtklover zelf maken

Bericht door Th0M »

Hoi,

Het schraapstaal is al aangebracht!

De cilinder kan scharnieren bij het mes en is bij de bevestiging in een rubberband opgesloten. Het kan zo inderdaad iets scharnieren!
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: houtklover zelf maken

Bericht door tiho »

Th0M schreef: -Je hebt geen vermogen nodig voor snelheid of kracht
-Vorm van het mes is enorm belangrijk

Met weinig vermogen kun je alleen snelheid of perskracht halen, niet beide in 1 keer. Maar je kunt wel een schakeling maken die zorgt voor grote snelheid als er geen kracht nodig is, en anders om.

Kun je dat wat verduidelijken?
Laatst gewijzigd door kockie op 17 dec 2011, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: houtklover zelf maken

Bericht door Th0M »

zal het proberen:

Met een potkrik krijg je best een hoge persdruk, met maar weinig toegevoerde energie. Maar de snelheid is heel laag. Dat komt omdat de verhouding van pomp / plunje ten opzichte van de perscilinder klein is.

Je kunt dat probleem op verschillende manieren oplossen:
- Door middel van een ijlgang schakeling. Op het moment dat je snelheid nodig hebt en geen kracht, gebruik je de olie die aan de stangzijde zit om de snelheid te verhogen. Normaal gaat dit volume via de retour de tank in, maar je kunt het ook gebruiken om een hoog persvolume te halen. (zal proberen vandaag een schema te maken)

-Dubbele pomp. 2 pompen op 1 as. De grote pomp om een hoog volume met lage druk te pompen voor snelheid. Wanneer de druk te hoog wordt, gaat de grote pomp drukloos pompen. Een kleine pomp blijft dan alleen draaien om een klein volume met grote druk te leveren.

Hoop dat het een beetje duidelijk is?
Thom
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: houtklover zelf maken

Bericht door Tim »

Thom,

Je kan ook het retourvolume (om de stang) veel kleiner ontwerpen (dus een dikke stang) dan het persvolume. Dan gaat de klover relatief sneller terug en kun je weer sneller een blok opleggen. Werkt natuurlijk niet als je een dubbelwerkende klover hebt.

Groet,
Tim
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: houtklover zelf maken

Bericht door tiho »

Dat eerste heet retouroliegebruik, dat past palfinger in de uitschuifcillinders toe. Daar zijn wel kleppen en volgens mij holle zuigerstangen nodig. Niet echt goedkoop mi. Ijlgang is iets anders, dan zit er een klep in de persleiding als je de spoel hierop bekrachtigt gaat via een t stuk de retourolie hier ook door. Zo kun je meer olie kwijt dus zakt hij harder. Dit maakt gebruik van de zwaartekracht op enkelwerkende cillinders.
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: houtklover zelf maken

Bericht door Th0M »

tiho schreef:Dat eerste heet retouroliegebruik, dat past palfinger in de uitschuifcillinders toe. Daar zijn wel kleppen en volgens mij holle zuigerstangen nodig. Niet echt goedkoop mi. Ijlgang is iets anders, dan zit er een klep in de persleiding als je de spoel hierop bekrachtigt gaat via een t stuk de retourolie hier ook door. Zo kun je meer olie kwijt dus zakt hij harder. Dit maakt gebruik van de zwaartekracht op enkelwerkende cillinders.
Nou, voor zover ik het geleerd heb, werkt een ijlgang schakeling gewoon altijd. Niet alleen naar beneden. Kracht is laag, maar snelheid hoog! Ijlgang staat gewoon voor "snelle slag" dit wordt ook bij frees- en draaibanken gebruikt. Maar dan vaak elektrisch.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: houtklover zelf maken

Bericht door tiho »

zal best kunnen dan dat jouw ijlgang op een andere manier tot stand komt dan. Die van ons is gewoon alles open en dus snel naar beneden.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: houtklover zelf maken

Bericht door tiho »

Ik heb een schema gevonden. Het is een dubbelpomp dan om het zo te noemen. De ene wordt dan onlast met een ontlastklep.
Bijlagen
ijlgang.png
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: houtklover zelf maken

Bericht door nck »

Hetzelfde effect kun je op een heel eenvoudige manier bewerkstelligen door middel van een differentiaal-schakeling.
Hierbij benut je de inhoud van het ontlastende deel van de cilinder om de andere kant te vullen. tot een bepaalde vooraf ingestelde druk en dan neemt de pomp het weer alleen over om op werkdruk te komen.
Veel gebruikte en met een eenvoudig goedkoop ventiel te maken
Is hier overigens al vaker besproken

http://www.kramp.com/shop/action/item_3 ... kregelklep
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie