Temperatuur meten met 1-wire

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Mooi, nu nog in php ;) Ben al flink aan het lezen geweest in je links, het licht begint al iets aan te gaan...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door William »

Van Delphi omzetten naar PHP kan niet zo moeilijk zijn.
Als je wilt kan ik je de broncode geven (tekst).
Zelf heb ik 0,0 ervaring met PHP, maar herken de format.

Grafiekjes maken met Delphi is ook niet al te moeilijk:
Grafiekjes.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Inmiddels al weer een stukje verder gekomen. Heb nu een arduino ethernet Pro. Deze meet temperaturen en zet deze in een externe database. Hierbij een foto van het geheel. Op de print zit 1 sensor en ernaast ligt een sensor in een stukje krimpkous.
arduino met ds18b20 print.JPG
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door William »

Nogmaals bedankt Kockie,
Ik zit dankzij jou nu lekker met een biertje en laptop voor de kachel mijn temperaturen te monitoren...
Naamloos.png
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Zo, je bent er al op tijd bij met je biertje. Heb je een foto hoe je dat precies gedaan hebt en uitleg welke software je gebruikt?

Ik mis trouwens nog een biersensor in je plaatje :mrgreen:

Kijk maar uit, voor je het weet zit je met een grafiekverslaving. Ik kan er maar niet genoeg van krijgen om te zien hoe mijn zonneboiler naar steeds hogere temperaturen kruipt :)
grafiek.png
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door William »

Ik draai op een thinclient (windows xp embedded) Logtemp
Al mijn ds1820 sensors zijn aangesloten op de iButton DS9490R USB 1-Wire Adapter:iButtonshop
Afbeelding
Vervolgens zend Logtemp elke 15 sec de sensordata uit via het xAP protocol.
(Laatste versie van Logtemp ondersteund xAP niet meer)

Op mijn laptop (windows 7 x64) heb ik zelf een programma geschreven (Delphi) die de xAP data weer ontvangt.
Deze geef ik visueel weer naast een buffertank. De buffertank zelf kleurt afhankeljk van de temperatuur. (zie afbeelding hierboven).
Grafiekjes zitten standaard in Logtemp die ook de data opslaat op de thinclient:
Naamloos.jpg
Ik gebruik hamachi om vanaf elke locatie mijn temperaturen te kunnen zien.
Verder wil ik nog meerdere sensors aansluiten, maar moet daar echt tijd voor maken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Ben aan het testen geweest met 20 sensoren aan een arduino. Werkt en kan in enkele seconden de data doorzenden aan de server (met grote dank aan m'n buurjongen!) Beetje brakke foto van de setup:
foto.JPG
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door holtere »

Kockie,

Ik ben me ook aan het ingraven om met Arduino onze pas gebouwde hout-cv met buffer aan te kunnen sturen :?
In eerste instantie dacht ik het met een TD-controller voor zonnecollectoren af te kunnen maar heb het opgegeven vanwege de beperkte instelmogelijkheden.
Welk sensoren gebruik jij voor de Arduino? Ik een type gevonden bij een Arduino-dealer maar die is erg pittig geprijsd (AD592 Temperature Probe voor 14,-). Ik kan me niet voorstellen dat jij er zo 20 aan je bordje hangt?
Is het trouwens ook een mega vanwege de vele aansluitmogelijkheden?

Groet,
Holtere
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door William »

Beste Holtere,

Kockie gebruikt 1-wire sensoren i.c.m. de Arduino, namelijk de ds18b20 van Maxim.
Deze kosten per stuk ongeveer €2,50, maar via eBay vind je ze goedkoper.
Zelf heb ik er 10 uit Hong-Kong laten komen (geen verzenkosten) voor €12,- Voorbeeld
edit: @Kockie, ik was eerder :wink:
Laatst gewijzigd door William op 28 dec 2011, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Ik gebruik ds18b20 sensoren van dallas instruments. Bij conrad dik 5 euro, opebay heb ik er 20 gekocht voor een kleine 20 euro. Dat zijn hele andere prijzen. Doen het prima. Ik heb een ethernet-pro. Daar heb ik voor gekozen omdat die al ethernet aan boord heeft. Dat gebruik ik voor communicatie met de server die de data opslaat en verwerkt. Daar zijn we hier inmiddels ook al een stuk verder mee!
Mooie van 1-wire is dat je maar 1 datalijn nodig hebt om van veel sensoren de temperatuur op te vragen. In principe zou je met dezelfde datalijn ook kunnen sturen, maar daar ben ik nog niet aan begonnen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door holtere »

Dus toch dat eerder vermeldde sensortje!
Ik was even in verwarring omdat er in dit draadje sprake was van temp-loggen op een pc of servertje en pas daarna kwam de Arduino in beeld. Ze werken dus op beide!

Inderdaad makkelijk als alle sensoren op een draadje kunnen! Kun je er dan bijvoorbeeld wel gegevens van twee sensoren uithalen waarmee je een relais aanstuurt? bijvoorbeeld een zo'n relay shield met 4 relais dat je op een Arduinobordje kunt steken?
Zou een super oplossing zijn als ook nog de data via m'n Nas ging lopen 8) Ga ik er ook met een biertje voor zitten!

Groet,
Holtere
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Alle sensoren hebben een uniek nummer en kunnen dus per stuk uitgelezen worden. Het is alleen even puzzelen welke sensor welk nummer heeft, maar dat is maar 1 keer. In principe kun je dan relais schakelen met de arduino.

Ik ben zelf bezig met het naar een server sturen van een data. De server zal dan alles verwerken en bepalen wat er geschakeld moet worden. De communicatie tussen arduino en server is nu gelukt (buurjongen is er druk mee). Nu nog een schakelschema opstellen.

In principe is het uitlezen met een pc niet anders dan uitlezen met arduino, alleen de software is anders....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door holtere »

Nu, de spullen zijn onderweg. Met dank voor de linkjes!
Kockie, ik vraag me, na het lezen van dit draadje, alleen nog af waarom je gaat schakelen met de server?
Dat kan je Arduino toch ook?

Mèt een de goede wensen voor iedereen hier!
Holtere
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door kockie »

Het klopt dat de arduino dat kan, maar ik zou niet weten hoe ik gemakkelijk de setpoints kan veranderen in de arduino zonder iedere keer met m'n laptop naar de arduino's te kruipen en ze opnieuw te programmeren. In de server die voor andere (oa backup forum) al draait kan ik via een browser zo andere waarden zetten. Mocht je een beter idee hebben, ik hou me aanbevolen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Temperatuur meten met 1-wire

Bericht door holtere »

Ja, dat is duidelijk nu.
Een server voor die doeleinden lijkt wat overkill maar als die dan toch draait moet ie ook maar wat doen voor de kost!

Overigens zag ik dit relaisbordje waarmee je kunt schakelen via de pc (zonder dat ik er diep ingedoken ben overigens)
http://www.antratek.nl/Relais.html en dan dit bordje: 8 Relaismodule USB (#USB-RLY08)

Groet,
Holtere
Plaats reactie