LED 12V

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jan Verboven
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2011, 09:34

LED 12V

Bericht door Jan Verboven »

Hallo allemaal

In mijn huis ben ik volop bezig mijn energieverbruik in te perken. Nu is het de beurt aan mijn verlichting en elektronische toestellen. Mijn gloeilampjes ben ik systematisch aan het vervangen door LED, waar mogelijk. Nu had ik het idee om 12V LED lampjes aan te brengen in enkele boekenkasten. In totaal 3 kasten met telkens 3 lampjes. Ik heb hiervoor Memostar Hi-LED 3 warm wit 12V LED lampjes aangekocht en 3 LED voedingen van 20W. Mijn elektronische transfo heb ik buitengekegeld want dat gaat nu eenmaal niet met 12V LED.

Er werd me aangeraden de LEDs paralel aan te sluiten. Nu, heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb enkele klusterklemmetjes met 5 of 3 aansluitingsmogelijkheden en 9 basic MR16 fittings (met twee draden) maar vind online niet direct een schema terug van hoe ik ze nu correct moet aansluiten.

De wil om groener te worden is er maar de technische kennis ontbreekt.

Dank voor jullie reacties

Mvg
Jan
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: LED 12V

Bericht door wouter a »

je hebt 2 mogelijkheden om electrische apparatuur aan te sluiten, paralel of in serie.

in serie is zoals de kerstboomlampjes, de stroom gaat door alle lampjes achter elkaar, gaat er 1 stuk is de stroomkring onderbroken en gaat alles uit.

paralel zegt het al, de lampjes staan "naast" elkaar, als je het simpel ziet zit van elk lampje rechtstreeks 1 pootje aan de plus en de ander aan de min, gaat er eentje stuk, gaat alleen dat lampje uit.

bij meer problemen, stuur even een bericht waarin alle onderdelen staan die je hebt, dan maak ik een snel schema'tje voor je.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: LED 12V

Bericht door Dutch John »

Voor degenen die nog gaan aankopen: test in de winkel met een watt meter het vermogen van de lampjes en hun voorschakelapparatuur. Het kan zijn dat de voorschakelapparatuur van obscure prijsvechters veel meer vermogen vraagt dan aangegeven. Soms ga je er niet eens op vooruit.

En denk eraan: één op één vervangen en niet langer laten branden dan noodzakelijk, niet de fout maken zoals met spaarlampen. "Och, laat maar branden, is toch een spaarlamp?"

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: LED 12V

Bericht door nck »

Nog een punt van aandacht, een led werkt het beste op gelijkstroom. Op wisselstroom gaat de led 50 x per seconde aan-uit.
Zorg voor een kwalitatief goede gelijkrichter of bouw deze zelf van een industriële trafo met een brug erachter.
Een geïntegreerde gelijkrichter in een led is vaak van zeer zwakke kwaliteit.
Kale hoogvermogen leds, dus zonder lampvoet, weerstand of wat dan ook zijn nog steeds vrij duur.
De chinese led-lampjes halen een half jaar brand duur vaak niet.
Dit kan ook worden veroorzaakt door een onstabiel openbaar net, bij mij halen spaarlampen ook nog geen 5 % van hun opgegeven levensduur.
Spaarlampen zijn sowieso niet gecharmeerd van vaak aan en uit schakelen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: LED 12V

Bericht door Dutch John »

nck schreef: bij mij halen spaarlampen ook nog geen 5 % van hun opgegeven levensduur.
Bij mij iets langer, maar bij lange na niet de 100%. Frappant is daarbij: last in, first out. Maw. de kwaliteit holt achteruit. Ook van die uit Eindhoven. Je dient onderhand een code op het lampje èn op de bon te schrijven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: LED 12V

Bericht door frans »

Dutch John schreef: Bij mij iets langer, maar bij lange na niet de 100%. Frappant is daarbij: last in, first out. Maw. de kwaliteit holt achteruit. Ook van die uit Eindhoven. Je dient onderhand een code op het lampje èn op de bon te schrijven.

Groet,
DJ
Klopt, de eerste model jampot kostte mij geloof ik 35 gulden, die gaf ik aan mijn vader als kado.
Ik kraste de datum in de voet.
De schemer lamp is een keer omgevallen, jampot kapot maar de rest nog oke.
Ik kreeg hem toen terug, ding heeft nog jaren dienst gedaan.
Uiteindelijk heb ik hem weggedaan omdat de buis wel erg zwart begon te worden.
Maar ja nu is het weer een wegwerp artikel geworden, het kost niets, jammer genoeg is het dan vaak ook niets........
Dat heet toch vooruitgang.... :fff
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Plaats reactie