Pagina 5 van 6

Re: Toekomstmuziek, maar dan wel muziek voor electrisch rijden.

Geplaatst: 08 jan 2008, 15:58
door marcovp
Victor schreef:Op zich voor nu nog niet interressant maar accu's gaan even in de toekomst wel tien keer langer mee wat de definitieve doorbraak kan betekenen voor electrisch rijden. Met een actieradius van 1500KM, en een laadtijd van 10/20 minuten tot 70%, is hybride zelfs niet meer nodig.

http://news-service.stanford.edu/news/2 ... 10908.html
Ik voorzien Bommelerwaardse toestanden.

Even een rekensommetje.

Mijn CityEL gebruikt 50 watt uur per kilometer. Als ik dus 1500 kilometer gereden heb, dan moet ik dus 75 kwh "tanken". 70% ronden we af op 52 kwh. Als ik dat in 20 minuten door mijn 16 ampère stopcontact wil trekken gaat er ergens iets helemaal mis. Zelfs met een industriële aansluiting wordt het een onhaalbare zaak.

Je moet dan gaan werken met hele grote condensatoren met alle gevaren van dien.

Re: Toekomstmuziek, maar dan wel muziek voor electrisch rijden.

Geplaatst: 08 jan 2008, 17:50
door Victor
marcovp schreef:
Victor schreef:Op zich voor nu nog niet interressant maar accu's gaan even in de toekomst wel tien keer langer mee wat de definitieve doorbraak kan betekenen voor electrisch rijden. Met een actieradius van 1500KM, en een laadtijd van 10/20 minuten tot 70%, is hybride zelfs niet meer nodig.

http://news-service.stanford.edu/news/2 ... 10908.html
Ik voorzien Bommelerwaardse toestanden.

Even een rekensommetje.

Mijn CityEL gebruikt 50 watt uur per kilometer. Als ik dus 1500 kilometer gereden heb, dan moet ik dus 75 kwh "tanken". 70% ronden we af op 52 kwh. Als ik dat in 20 minuten door mijn 16 ampère stopcontact wil trekken gaat er ergens iets helemaal mis. Zelfs met een industriële aansluiting wordt het een onhaalbare zaak.

Je moet dan gaan werken met hele grote condensatoren met alle gevaren van dien.
Ik ben geen expert op dit gebied, maar mij is verteld dat gespecialiseerde laadstations bij tankstations dit waar kunnen maken. Op peakoil door gerenomeerd persoon. Heb geen rede aan de waarheid ervan te twijfelen. Voor thuis gelden er inderdaad hele anderen laadtijden.

Re: Iemand bezig met alternatief vervoer

Geplaatst: 09 jan 2008, 00:24
door kockie
Waarom zou je in vredesnaam 1500 Km op 1 lading WILLEN rijden? 500 zou voor mij meer dan voldoen. Voor die ene keer dat ik naar Zuidfrankrijk wil tref ik wel andere maatregelen...

Re: Iemand bezig met alternatief vervoer

Geplaatst: 09 jan 2008, 00:34
door exroom
500 vind ik nog belachelijk veel, wist je dat er in nederland gemiddeld per tankbeurt slecht 18 liter wordt getankt, komt natuulijk door de prijs, maar goed.

Veel opslagcapaciteit is handig....

Geplaatst: 09 jan 2008, 08:56
door Victor
kockie schreef:Waarom zou je in vredesnaam 1500 Km op 1 lading WILLEN rijden? 500 zou voor mij meer dan voldoen. Voor die ene keer dat ik naar Zuidfrankrijk wil tref ik wel andere maatregelen...
1500KM is een extrapolatie van de huidige accu's. Op zich is die extra opslagcapaciteit toch wel aan te bevelen. In de nabije toekomst krijg je de situatie dat veel windmolens bij veel wind veel leveren en de stroom dan lekker goedkoop is. Hoe meer je kan bijvullen hoe goedkoper je uiteindelijk uit bent. Het zelfde geld voor een weekje veel zon. Sla die extra's maar op. Kan je 's avonds met leverende auto op televisie kijken verlichten enz. en toch nog ruim voldoende hebben om naar je werk te rijden. Je bent gewoon goedkoper uit als je de goedkope piekmomenten kan opslaan en de energiebedrijven en overheid zijn blij dat ze het kwijt kunnen.

Re: Iemand bezig met alternatief vervoer

Geplaatst: 09 jan 2008, 10:15
door marcovp
In principe is bijladen van de accu's helemaal geen issue. Met de CityEl heb ik een bereik van 50 tot 90 kilometer. Dit is zeer afhankelijk van de temperatuur.

Op en neer naar mijn werk is 35 kilometer. Dan blijft er nog minimaal 15 kilometer over voor wat boodschappen. Die 50 kilometer duurt ongeveer 1,5 uur om af te leggen. De EL staat dus 22,5 uur per dag stil. Op een enkele uitzondering na staat hij altijd in de buurt van een stopcontact waar hij in een uur weer een volle lading heeft.

Op dagen dat ik verder moet rijden voor mijn werk, dan gaat de stekker in het stopcontact als ik op mijn werk kom. Op beide kantoren heb ik de mogelijkheid op te laden.

Iets meer actieradius zou prettig zijn, maar meer als 80 kilometer gegarandeerd hoeft dat voor mij niet te zijn. Met een verbruik van 1,1 ampère per kilometer heb ik dus aan 160 ampère capaciteit voldoende om ook onder winterse omstandigheden voldoende ver te rijden.

Het prijsverschil tussen hoog en laag tarief is ook niet echt een argument. Per kwh scheelt het ongeveer 6 cent. Op 100 kilometer scheelt het dus 36 cent op een volle lading. In verhouding tot de benzineprijs is dat verwaarloosbaar.

Re: Iemand bezig met alternatief vervoer

Geplaatst: 09 jan 2008, 11:18
door Victor
marcovp schreef:In principe is bijladen van de accu's helemaal geen issue. Met de CityEl heb ik een bereik van 50 tot 90 kilometer. Dit is zeer afhankelijk van de temperatuur.
http://www.higherlevel.nl/forum/index.p ... adid=16446
Echt CO2 besparend rijden wordt een kwestie van samenwerken kort gezegt.
Op en neer naar mijn werk is 35 kilometer. Dan blijft er nog minimaal 15 kilometer over voor wat boodschappen. Die 50 kilometer duurt ongeveer 1,5 uur om af te leggen. De EL staat dus 22,5 uur per dag stil. Op een enkele uitzondering na staat hij altijd in de buurt van een stopcontact waar hij in een uur weer een volle lading heeft.

Op dagen dat ik verder moet rijden voor mijn werk, dan gaat de stekker in het stopcontact als ik op mijn werk kom. Op beide kantoren heb ik de mogelijkheid op te laden.

Iets meer actieradius zou prettig zijn, maar meer als 80 kilometer gegarandeerd hoeft dat voor mij niet te zijn. Met een verbruik van 1,1 ampère per kilometer heb ik dus aan 160 ampère capaciteit voldoende om ook onder winterse omstandigheden voldoende ver te rijden.

Het prijsverschil tussen hoog en laag tarief is ook niet echt een argument. Per kwh scheelt het ongeveer 6 cent. Op 100 kilometer scheelt het dus 36 cent op een volle lading. In verhouding tot de benzineprijs is dat verwaarloosbaar.
[/quote]
Je rijdt dan wel stiekum op op een onvoordelige manier omgezette kolenverbranding zullen we maar zeggen a 815g tot 1.150g CO2 uitstoot per kWh.

Het zou een stuk stoerder zijn als je je verbruik dekte met zonnepanelen. Komen de kosten op 30Eurocent per kWh. Nog goedkoop vergeleken met tanken. Met aankomende overheidssubsidie zelfs nog iets lager. Kan je je EL-accu's in nood, crisis of oorlog altijd gebruiken voor verlichting of laptop.

Wanneer de inteligente laadkastjes komen die afstemmen op windmolens en zonnepanelen is nog niet duidelijk, maar er wordt hard aan gewerkt.

Re: Iemand bezig met alternatief vervoer

Geplaatst: 01 jul 2008, 01:31
door chathanky
exroom schreef:500 vind ik nog belachelijk veel, wist je dat er in nederland gemiddeld per tankbeurt slecht 18 liter wordt getankt, komt natuulijk door de prijs, maar goed.
18 liter benzine is zo`n 180kwh elektrische energie als je er van uit gaat dat er geen verlies is.
Het rendement van een benzine auto is zo`n 35%.
Omgerekend een flinke elektra tankbeurt. Een elektrisch aangedreven auto is ook niet verliesvrij.

Re: Iemand bezig met alternatief vervoer

Geplaatst: 01 jul 2008, 01:44
door Victor
chathanky schreef:
exroom schreef:500 vind ik nog belachelijk veel, wist je dat er in nederland gemiddeld per tankbeurt slecht 18 liter wordt getankt, komt natuulijk door de prijs, maar goed.
18 liter benzine is zo`n 180kwh elektrische energie als je er van uit gaat dat er geen verlies is.
Het rendement van een benzine auto is zo`n 35%.
Omgerekend een flinke elektra tankbeurt. Een elektrisch aangedreven auto is ook niet verliesvrij.
Benzine omzetting is zo'n 25% efficient, diesel 35% en electrisch 65%.

De nieuwe Twike http://www.twiketours.nl/ heeft een bereik van zo'n 200Km.

Re: Iemand bezig met alternatief vervoer

Geplaatst: 22 aug 2008, 21:23
door Divaria
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag "Iemand bezig met alternatief vervoer"

Ja, kijk eens op mijn site http://www.divaria.tk

Ik ben vastbesloten deze fiets te gaan bouwen en gereed te maken voor massa-productie.

Om investeerders aan te kunnen trekken heb veel respons van potentiele kopers nodig.

Deze fiets veschilt in veel opzichten van reeds bestaande velomobielen, het belangrijkste verschil zit in de contructie van de body, deze is van gevacuumvormde ABS onderdelen gemaakt, dus sterk en licht, maar ook eenvoudig in grote aantallen te produceren, wat een gunstig effect op de verkoopprijs zal hebben.

Dick :lol:

Re: Toekomstmuziek, maar dan wel muziek voor electrisch rijden.

Geplaatst: 25 aug 2008, 11:02
door chathanky
marcovp schreef:
Victor schreef:Op zich voor nu nog niet interressant maar accu's gaan even in de toekomst wel tien keer langer mee wat de definitieve doorbraak kan betekenen voor electrisch rijden. Met een actieradius van 1500KM, en een laadtijd van 10/20 minuten tot 70%, is hybride zelfs niet meer nodig.

http://news-service.stanford.edu/news/2 ... 10908.html
Ik voorzien Bommelerwaardse toestanden.

Even een rekensommetje.

Mijn CityEL gebruikt 50 watt uur per kilometer. Als ik dus 1500 kilometer gereden heb, dan moet ik dus 75 kwh "tanken". 70% ronden we af op 52 kwh. Als ik dat in 20 minuten door mijn 16 ampère stopcontact wil trekken gaat er ergens iets helemaal mis. Zelfs met een industriële aansluiting wordt het een onhaalbare zaak.

Je moet dan gaan werken met hele grote condensatoren met alle gevaren van dien.
Nog even rekenen:

Als je op de cityEL een benzinemotortje plaatst verbruik je 25 liter op die 1500 km, oftewel 1 op 60.
nog even verder rekenen, wat is het verbruik als het donker is. verlichting voor een auto neemt zo`n 150 watt op, de ventilator van de aanjager zo`n 30 watt, een autoradio trekt zo`n 20 watt (als het gaat om een radio met weinig geluidsvermogen dus niet 4x25 watt die zo onderhand standaard is) en de ruitenwissers gebruiken ook op zijn tijd veel nuttige stroom. Dit is een behoorlijke aanslag op je verbruik. Verlichting is op te lossen door leds, voor de ventilator blijft het verbruik gelden.
En hoe ga je verwarmen in de winter? Je kunt zeggen laat mij maar in de kou zitten maar dat geeft met nat weer toch een probleem, je ramen zullen zonder verwarming beslaan.

Kortom, zo`n elektrisch karretje weegt zowat niets en als je niet naar het meest gunstige verbruik kijkt valt het verbruik behoorlijk tegen en kan het wel eens meer energie kosten dan een zwaardere brandstof auto. Bij de brandstofauto`s staat er altijd een dynamo ter beschikking die 650 watt stoom kan leveren waarvan al een behoorlijk deel continu stroom levert.
Ik vraag me af wat bij vergelijkbaar gebruik nu gunstiger is? elektrisch of brandstof?

Re: Toekomstmuziek, maar dan wel muziek voor electrisch rijden.

Geplaatst: 22 sep 2008, 12:51
door marcovp
chathanky schreef: Nog even rekenen:

nog even verder rekenen, wat is het verbruik als het donker is. verlichting voor een auto neemt zo`n 150 watt op, de ventilator van de aanjager zo`n 30 watt, een autoradio trekt zo`n 20 watt (als het gaat om een radio met weinig geluidsvermogen dus niet 4x25 watt die zo onderhand standaard is) en de ruitenwissers gebruiken ook op zijn tijd veel nuttige stroom. Dit is een behoorlijke aanslag op je verbruik. Verlichting is op te lossen door leds, voor de ventilator blijft het verbruik gelden.
De verlichting vraagt niet zo veel. Een koplamp van 45 watt en twee achterlichten. Bij elkaar geloof ik 70 watt. 1 uur de lichten aan kost me dus iets meer dan een kilometer actieradius.
En hoe ga je verwarmen in de winter? Je kunt zeggen laat mij maar in de kou zitten maar dat geeft met nat weer toch een probleem, je ramen zullen zonder verwarming beslaan.
Ik verwarm mezelf door warme kleding. De hele ruimte verwarmen zou onzin zijn. Als het in de EL net zo koud is als buiten heb je ook geen last met condens. Eventueel heb ik twee keer 400 watt verwarming beschikbaar, maar die gebruik ik meestal alleen 's ochtends om de ruit te ontdooien.
Kortom, zo`n elektrisch karretje weegt zowat niets en als je niet naar het meest gunstige verbruik kijkt valt het verbruik behoorlijk tegen en kan het wel eens meer energie kosten dan een zwaardere brandstof auto. Bij de brandstofauto`s staat er altijd een dynamo ter beschikking die 650 watt stoom kan leveren waarvan al een behoorlijk deel continu stroom levert.
Ik vraag me af wat bij vergelijkbaar gebruik nu gunstiger is? elektrisch of brandstof?
Al met al zou brandstof prettiger zijn. Als ik de keuze had gehad zou ik ook voor benzine zijn gegaan. Soms denk ik er wel eens aan om de elektra eruit te halen en er een zuinige viertakt in te zetten, maar zolang alles werkt hou ik het bij het oude.

Re: Iemand bezig met alternatief vervoer

Geplaatst: 23 okt 2008, 00:30
door chathanky
Tegen kou kun je je inderdaad kleden en het went ook wel, uit eigen ervaring als doorgewinterde motorrijder spreek ik uit ervaring.
Echter als het licht vriest zijn de ramen net zo koud en je kunt koude lucht ventileren wat je wil maar je eigen vochtproductie zorgt er echt wel voor dat het blijft beslaan en rijpen op een koude ruit die niet opwarmd.
Als ik in deze dagen in m`n eigen bolide stap met de ventilatie op lichte windhoos beslaan de ruiten aan de binnenzijde totdat de motor wat op temperatuur komt en de kachel de ruit verwarmd.

Als de elektrische auto echt zo`n groot verschil maakte was hij er allang geweest.
Men is al jaren bezig, de koudwatervrees zou allang weg moeten zijn. De pioniers zijn veelal idealisten en de andere groep pakt gewoon de fiets.
Met respect voor ieder zijn keuze natuurlijk. :wink:

Re: Iemand bezig met alternatief vervoer

Geplaatst: 20 aug 2009, 20:43
door kockie
Er is iemand bezig (geweest) met electrisch vervoer. Zie http://elektromurena.come2me.nl/ . Een Nederlandse zelfbouwer!

electrische auto

Geplaatst: 27 nov 2011, 18:54
door carlovanbrakel
Is er iemand die weet of je de accu van de electrische auto kunt opladen met rijwind.
Een ingebouwde windturbine? Levert dat wat op?