Iemand bezig met alternatief vervoer

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

brownie
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mar 2006, 15:20
Contacteer:

Bericht door brownie »

Die gast ben ik dus. :oops:

Overigens moet ik nog wel een kanttekening plaatsen bij het rijden op PPO. Je (netto) CO2-uitstoot is dus nihil, maar je hebt wel een 10% hogere uitstoot van stikstofoxiden die mede zure regen veroorzaken. Overigens is de roetuitstoot, en dan met name die van fijn stof, ook bijna nul. Ik heb gehoord van een huisarts dat dit fijn stof een steeds grotere doosoorzaak begint te worden in Nederland. Zwaveloxides en radioactieve stoffen zijn, in tegenstelling tot bij diesel, helemaal niet aanwezig in de uitlaatgassen van PPO.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

20% moet ik niet geloven? Wat voor getal dan wel? Als je alle benodigde energie voor de kweek, de persing en het transport bij elkaar op telt zal het toch minder dan 100% bedragen, anders kan PPO niet geproduceerd worden voor 60 cent per liter. .

landbouwsubsidie in Frankrijk nog niet geheel uitgebannen denk ik.
Gast

Bericht door Gast »

kees schreef:
20% moet ik niet geloven? Wat voor getal dan wel? Als je alle benodigde energie voor de kweek, de persing en het transport bij elkaar op telt zal het toch minder dan 100% bedragen, anders kan PPO niet geproduceerd worden voor 60 cent per liter. .
landbouwsubsidie in Frankrijk nog niet geheel uitgebannen denk ik.
Niet geheel inderdaad, maar die zijn voor de landbouw ook niet erg hoog. De kleine veeboer profiteert het meest van de landbouwsubsidies hier. Op tarwe, gerst en graszaad worden ook nog subsidies verstrekt, maar voor koolzaad en zonnebloemen is het praktisch afgelopen. Door de resterende subsidie is het echt niet mogelijk om boven die 100% te komen en toch rendabel te telen.

Maar nog even over die 20%. Die heb ik gehaald uit een studie van Dr. Georg Gruber van de Vereinigte Werkstatten fur Pflanzenoltechnologie (VWP). Dit rapport kwam me heel betrouwbaar over. Maar als je dat niet vertrouwd Kees, zou ik graag horen aan welk percentage jij denkt, en graag onderbouwd.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

gast schreef: Maar als je dat niet vertrouwd Kees, zou ik graag horen aan welk percentage jij denkt, en graag onderbouwd.
nu dwing je mij om iets te onderbouwen terwijl je zelf de de redenatie hebt "het komt mij betrouwbaar over". Ik zie gewoon wat er gebeurd, dat lijkt me voor de leek genoeg. Maar ik vind alles best, we gaan ons eten uit verre landen halen en zelf gaan we alle akkertjes voor plantaardige olie bebouwen. Dit kan niet eens in de groei van de energievraag voorzien m.i.
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Automobiliteit is een energievreter eersteklas en bovendien iets waar de meeste van ons aardig aan veslaafd zijn.
Het lijkt me dus dat er alles aan moet worden gedaan om zo zuinig mogelijk om te gaan met materialen en brandstof, om die reden heb ik ervoor gekozen om een zuinige Prius aan te schaffen.
Een rib uit m'n lijf, maar ik haal in de 2 jaar dat ik hem heb een gemiddeld verbruik van ca 1:21 hetgeen bij de huidige benzine prijzen een niet aanzienlijk voordeel oplevert.
Een interessante ontwikkeling op hybride gebied is the wheel, een in de wielen geintegreerde elektromotor die z'n stroom krijgt van een accu die door een zeer kleine motor wordt opgeladen.
Ik denk dat dit een ontwikkeling is die nog wel eens een groot succes kan worden.
Voordeel is dat ook bestaande auto's kunnen worden aangepast. een ander voordeel is dat de elektomotoren de gehele aandrijving voor hun rekening nemen en de verbrandingsmotor alleen stationair hoeft te draaien.
Ik ben benieuwd of dit idee ook daadwerkelijk voortgang vindt.
Kijk in ieder geval eens op: http://www.e-traction.com/

Gerbe.
brownie
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mar 2006, 15:20
Contacteer:

Bericht door brownie »

kees schreef:
gast schreef: Maar als je dat niet vertrouwd Kees, zou ik graag horen aan welk percentage jij denkt, en graag onderbouwd.
nu dwing je mij om iets te onderbouwen terwijl je zelf de de redenatie hebt "het komt mij betrouwbaar over". Ik zie gewoon wat er gebeurd, dat lijkt me voor de leek genoeg. Maar ik vind alles best, we gaan ons eten uit verre landen halen en zelf gaan we alle akkertjes voor plantaardige olie bebouwen. Dit kan niet eens in de groei van de energievraag voorzien m.i.
Ok, ik wil je dat rapport wel opsturen dan kan je zelf oordelen. Toch ben ik nog steeds benieuwd aan welke waardes jij denkt?

Je moet natuurlijk niet in je eentje ons hele ecosysteem wilen verbeteren.
Maar het punt is dat ik voor me zelf zo min mogelijk wil bijdragen aan de vervuiling van deze wereld. Ik gebruik bijvoorbeeld nooit rietsuiker omdat in vele van de produktielanden DDT bijvoorbeeld nog de gewoonste zaak van de wereld is. Ik eet ook veel zelfgeteelde produkten.
PPO is ook geen oplossing voor iedereen en zeker niet op de lange termijn. Maar als tussenstap voor een betere oplossing vind ik het erg geschikt, vooral door de veel lagere CO2 en roet-uitstoot. Tevens gaat de aardolie voorraad minder snel op. Dat is ook belangrijk want je kan zoveel dingen meer met aardolie dan alleen opbranden (denk aan plastics bijvoorbeeld).

Je verhaal dat alle akkers hier vol met oliehoudende planten komen te staan en dat we het eten uit verre landen halen loopt zo'n vaart niet waarschijnlijk. Verre landen kunnen natuurlijk ook prima en mogelijk goedkoper oliehoudende gewassen verbouwen. Er zijn altijd twee kanten aan: Aan de ene kant heb je meer kans op meer natuurvernietiging in deze landen, maar aan de andere kant geef je ze wel een economische impuls en bespaar je in Europa subsidies. Dat geld kan dan weer voor nuttigere dingen gebruikt worden.

@ Gerbe
Dat klinkt ook interessant. Behalve een beetje warmteverlies in de verbrandingmotor en luchtwrijving lijkt deze methode wel erg efficient. Stukker beter nog als de prius tenminste. Maar ik blijf erbij: Leg er een PPO-motortje in. :wink:

@ Moderator
Misschien een apart topic over PPO? Het onderwerp van deze topic leent zich niet echt goed of is juist te algemeen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Je bent vrij om een nieuwe topic over ppo aan te maken. Past denk ik prima onder vervoer, of heb je een ander voorstel?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
brownie
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mar 2006, 15:20
Contacteer:

Bericht door brownie »

kockie schreef:Je bent vrij om een nieuwe topic over ppo aan te maken. Past denk ik prima onder vervoer, of heb je een ander voorstel?
Categorie is prima inderdaad, maar ik dacht misschien de berichten over PPO in dit topic te scheiden van de rest en in een nieuw topic te plaatsen, anders gaan verschillende verhalen door elkaar lopen. Zoals nu al PPO en hybride voertuigen. Het onderwerp van het huidige topic is ongeveer hetzelfde als de naam van de categorie. Dat kan overzichtelijker denk ik.
Jack

goed alternatief vervoer is er al

Bericht door Jack »

Beste mensen,

er zijn al goede mogelijkheden voor alternatief vervoer. Er zijn zelfs veel faciliteiten voor gemaakt en aparte wegen voor aangelegd. Het worden ook wel fietspaden genoemd. Er zijn op fietspaden zelden files. En er zijn fietsen voor te krijgen die je zonder veel moeite op hoge snelheid of over een lange afstand brengen, ligfietsen.

Op 20 en 21 mei is er een grote beurs , http://www.cyclevision.nl

Groeten,
Jack
brownie
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mar 2006, 15:20
Contacteer:

Bericht door brownie »

Probleem met fietsen/openbaar vervoer is dat het vaak een eeuwigheid duurt om van dorpje A naar dorpje B op 200km afstand te komen (fiets-bus-trein1-trein2-bus-lopen). Ik heb regelmatig dit soort middelgrote reizen en daarom zal er toch altijd een auto bij mij voor de deur blijven staan. De ligfiets is wel een heel mooie vinding voor ritten tot 50 km, maar voor echt lange ritten is hij toch niet zo geschikt denk ik.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

brownie schreef:Probleem met fietsen/openbaar vervoer is dat het vaak een eeuwigheid duurt om van dorpje A naar dorpje B op 200km afstand te komen (fiets-bus-trein1-trein2-bus-lopen). Ik heb regelmatig dit soort middelgrote reizen en daarom zal er toch altijd een auto bij mij voor de deur blijven staan. De ligfiets is wel een heel mooie vinding voor ritten tot 50 km, maar voor echt lange ritten is hij toch niet zo geschikt denk ik.
quote heeft hoog trolgehalte.

fiets mee op de trein ?6 per dag door het hele land. http://tinyurl.com/g3jym
brownie
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mar 2006, 15:20
Contacteer:

Bericht door brownie »

kees schreef:
brownie schreef:Probleem met fietsen/openbaar vervoer is dat het vaak een eeuwigheid duurt om van dorpje A naar dorpje B op 200km afstand te komen (fiets-bus-trein1-trein2-bus-lopen). Ik heb regelmatig dit soort middelgrote reizen en daarom zal er toch altijd een auto bij mij voor de deur blijven staan. De ligfiets is wel een heel mooie vinding voor ritten tot 50 km, maar voor echt lange ritten is hij toch niet zo geschikt denk ik.
quote heeft hoog trolgehalte.

fiets mee op de trein ?6 per dag door het hele land. http://tinyurl.com/g3jym
Als ik iets zeg, ben ik natuurlijk altijd een flamer of een trol, he kees. :?

Natuurlijk, je kan je fiets meenemen. Maar dat neemt niet weg dat een reis zoals boven beschreven met het openbaar vervoer + fiets veel meer tijd kost dan rechtsstreeks met de auto. Mensen die in Amsterdam wonen en een paar keer per jaar naar Rotterdam gaan, maar verder de stad niet uitkomen, hebben natuurlijk genoeg aan fiets en trein.

Ik daarentegen zoek in het weekend graag de rust van het platteland op. Als mijn bestemming binnen 20 km is, kan dat heel goed per fiets. 50km toeren op een middag kan ook prima. Maar regelmatig ga ik ook naar kennissen aan de andere kant van het land (Ruigezand). Met de auto kan ik daarheen op vrijdagavond en terug op zondagavond (rit van 2.5 uur). Als ik dat met het openbaar vervoer moet doen, kan ik pas zaterdagochtend vertrekken en ben ik alles bij elkaar 6 uur onderweg. Om een beetje op tijd terug te zijn, moet ik dus zondagmiddag al weer weg. Bovendien is er de laatste 10 km geen bus. Op die manier is het de moeite niet om een weekendje te gaan. Dan ga ik liever met de auto, maar wel zo weinig milieubelastend mogelijk.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Als ik iets zeg, ben ik natuurlijk altijd een flamer of een trol, he kees. :?

Natuurlijk, je kan je fiets meenemen. Maar dat neemt niet weg dat een reis zoals boven beschreven met het openbaar vervoer + fiets veel meer tijd kost dan rechtsstreeks met de auto. Mensen die in Amsterdam wonen en een paar keer per jaar naar Rotterdam gaan, maar verder de stad niet uitkomen, hebben natuurlijk genoeg aan fiets en trein.

Ik daarentegen zoek in het weekend graag de rust van het platteland op. Als mijn bestemming binnen 20 km is, kan dat heel goed per fiets. 50km toeren op een middag kan ook prima. Maar regelmatig ga ik ook naar kennissen aan de andere kant van het land (Ruigezand). Met de auto kan ik daarheen op vrijdagavond en terug op zondagavond (rit van 2.5 uur). Als ik dat met het openbaar vervoer moet doen, kan ik pas zaterdagochtend vertrekken en ben ik alles bij elkaar 6 uur onderweg. Om een beetje op tijd terug te zijn, moet ik dus zondagmiddag al weer weg. Bovendien is er de laatste 10 km geen bus. Op die manier is het de moeite niet om een weekendje te gaan. Dan ga ik liever met de auto, maar wel zo weinig milieubelastend mogelijk
tja, per fiets vergt nou eenmaal een andere mentaliteit, iets meer creativiteit........

Ik vraag me af wat je nu eigenlijk duidelijk wilt maken. :?:

amsterdam 18.06 naar zuidhorn. reistijd 2.24 dan nog 10 tot 15km fietsen. Wat is dan het probleem?
brownie
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mar 2006, 15:20
Contacteer:

Bericht door brownie »

kees schreef: Ik vraag me af wat je nu eigenlijk duidelijk wilt maken. :?:

amsterdam 18.06 naar zuidhorn. reistijd 2.24 dan nog 10 tot 15km fietsen. Wat is dan het probleem?
Inderdaad, vertrek je van Amsterdam CS, dan zijn bijna alle lokaties in Nederland in redelijke tijd te bereiken. In dit geval ben je zelfs bijna net zo snel als de auto. Maar ik doelde op ritten dorp naar dorp. Ik reis zelf vanuit de Peel. Geen openbaar vervoer bij ons, maar op 5 km wel een bushalte. Ik geef toe, ik heb iets overdreven. De ov-planner krijgt mij in 5h18 in Zuidhorn, maar dan moet ik wel met de fiets in de bus om verder naar Ruigezand te kunnen.

Hoe dan ook, zo'n lange reis voor een vrijdagavond vind ik een beetje teveel van het goede. Bovendien zou ik op de terugweg zondags 25km moeten fietsen omdat de bus dan niet meer rijdt. Natuurlijk is deze methode beter voor het milieu en als je echt wilt is alles mogelijk met het openbaar vervoer + fiets, maar reistijden vind ik in sommige gevallen niet acceptabel als je het vergelijkt met de auto.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

brownie schreef:...maar reistijden vind ik in sommige gevallen niet acceptabel als je het vergelijkt met de auto.
Inderdaad, helaas.

Voor mij betekende de trein nemen naar mijn werk: gemiddeld 2 h 30 min onderweg. Voor een enkele reis!

Met de auto: gemiddeld 45 minuten.

Dirk
Plaats reactie