peter1968 schreef: En je niet laten intimideren door de strakke lijven in dito pakjes, die je de eerste weken ongetwijfeld voorbij zullen flitsen.
En na een half jaar is het omgekeerd. Ik schep er altijd een genoegen in om in oude werkkleren op een ongepoetste Gazelle uit 1936 (althans het grootste deel stamt nog uit dat jaar...) losjes en rechtop achter een net iets te dikke middelbare mountainbiker in een strak en blij pakje te rijden en zo op te jagen. Of elektrische fietsen voorbij te rijden, want die kunnen toch niet harder dan 25 km/h.
Groet,
DJ die wel altijd met harde banden en losse lagers rijdt....
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Hahaha, ik ken hetzelfde genoegen. Een wielrenner voorbij z'n midlifecrisis inhalen met 2 kinderen op de fiets.... Tegen het viaduct op. Dat ik boven de longen zo ongeveer op straat had liggen is dan maar een kleinigheidje meer
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden. Why should I work harder when I can work smarter
Het is een heel erg basis model (zonder extra's )
er zit een viertakt motor op die 1 op 60 rijd
De brommer heeft bijna helemaal geen onderhoud nodig.
En gaat ongeveer 300000 km mee
En zet je daar een elektro fiets tegen over
Een accu die altijd opgeladen moet worden
Een accu met heel veel schadelijke stoffen
elektro komt van kolen,diesel en kerncentrales
ze hebben veel onderhoud nodig
ze hebben een korte levensduur +- 15000 km
vertel mij maar eens wat daar niet ecologisch aan is
Het is een heel erg basis model (zonder extra's )
er zit een viertakt motor op die 1 op 60 rijd
De brommer heeft bijna helemaal geen onderhoud nodig.
En gaat ongeveer 300000 km mee
En zet je daar een elektro fiets tegen over
Een accu die altijd opgeladen moet worden
Een accu met heel veel schadelijke stoffen
elektro komt van kolen,diesel en kerncentrales
ze hebben veel onderhoud nodig
ze hebben een korte levensduur +- 15000 km
vertel mij maar eens wat daar niet ecologisch aan is
TNT
Die motortjes zijn zeer vervuilend. In ieder geval nooit zo ecologisch als een fiets, hé.
Hahaha, ik ken hetzelfde genoegen. Een wielrenner voorbij z'n midlifecrisis inhalen met 2 kinderen op de fiets.... Tegen het viaduct op. Dat ik boven de longen zo ongeveer op straat had liggen is dan maar een kleinigheidje meer
Hihi, of met je ligfiets een brommertje voorbijpendelen (quasi nochalant, ondertussen het maximale er uit trappen)
Zie je die brommeraar wat over zn stuur buigen en kijken van.... "hu, hoe doet ie dat?"
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dat Volkskrant-artikel is niet compleet, in de zin dat het alleen maar over brommers gaat. Het verschil tussen een viertakt motor en een tweetakt komt helemaal niet aan de orde. En dat is in het geval van die ouwe Honda en een moderne (tweetakt) brommer dat de laatste olie verbrandt omdat die door de benzine wordt gemengd. Dat draagt niet bij aan de verbranding maar wel aan de smering, en in het verlengde ook aan de luchtvervuiling.
Dat Volkskrant-artikel is niet compleet, in de zin dat het alleen maar over brommers gaat. Het verschil tussen een viertakt motor en een tweetakt komt helemaal niet aan de orde. En dat is in het geval van die ouwe Honda en een moderne (tweetakt) brommer dat de laatste olie verbrandt omdat die door de benzine wordt gemengd. Dat draagt niet bij aan de verbranding maar wel aan de smering, en in het verlengde ook aan de luchtvervuiling.
Daarin geef ik je gelijk. Een 4-takt zal aanzienlijk schoner zijn. Maar de (door TNT zo geroemde eenvoud van deze motoren) zorgt er voor dat ook bij een 4-takt de verbranding alles behalve ideaal verloopt. Met de nodige vervuiling tot gevolg.
Uiteraard moet elektrische stroom ook geproduceerd worden. En batterijen bevatten giftige stoffen. Maar dat weegt natuurlijk niet op tegen de stinkende rookpluim van zo'n tuffertje. Om maar te zwijgen over de afgedraaide olie, die negen van de tien in het riool verdwijnt !
tnt schreef:jij hebt geen verstand van verbrandingsmotoren dat heb ik wel door.
Is dit een reactie op mijn bericht? Als dat het geval is, dan wil ik er het fijne van weten.
Kennelijk ben je van mening dat jij er wel verstand van hebt. Dan zou ik graag een argumentatie zien op welke basis jij denkt dat ik de plank mis sla. Tot nog toe zie ik mijzelf niet als een expert, maar ik leer graag van iemand die er meer van weet.
Gandalf schreef:Nou, het zal wachten zijn tot DJ er eens een bouwt met een houtvergasser in de zijspan ...
G
Misschien moeten we Michel opwarmen om er een op stoom te bouwen!
@Peter: volgens mij was de opmerking naar TNT gericht.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden. Why should I work harder when I can work smarter