wanneer metselwerk op sterkte

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

wanneer metselwerk op sterkte

Bericht door Pigion »

Er wordt nu door een ervaren metselaar 22 M steens tuinmuur gemetseld, ca. 85 cm hoog. Daar komt tot 75 cm hoogte overtollig leem tegenaan, dat ik gezien de PFAS niet kan afvoeren.De muur is opgebouwd met 1 1/2 steens kolommen, 2 1/2 steen breed en daartussen telkens 3 M muur. Hoe lang moet ik wachten voor de leem er tegen aan kan worden geplaatst met een 3 T graafmachine. Is het zinvol Mirfor in de voeg te plaatsen, b.v. 2 x met 5 lagen steen ertussen?
De metselaar wil 14 dagen de muur. Lijkt mij dat hij wel erg aan de veilige kant zit. Ik demk aan 1 week. De muur wordt gemetseld met een portland / kalk mengsel.
Mijn dank voor wat advies.
Pigion
Laatst gewijzigd door Pigion op 08 jul 2020, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: wanneer metselwerk op strkte

Bericht door LeaD »

Ik hoop dat de fundering 2 x zo diep is als de hoogte van de muur , dus 1m70 .

Bij het aanvullen , grondstabilisatie met textieldoek in verschillende lagen lijkt mij ook heel erg aangewezen .

En vergeet de ondergrondse afwatering ( drainage ) niet.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: wanneer metselwerk op sterkte

Bericht door Pigion »

In principe is een muur gestapelde stenen en mag je maar zeer beperkt zijdelings belasten. Door een brede muur te metselen wordt hij ook zijdelings sterker. De diepte van de fundatie is niet van weinig invloed. Als het een gestorte gewapende wand zou zijn, is het wat anders. Geotextiel heeft niets met sterkte van de muur van doen. Opbouw van waterniveau wel. De muur staat niet op een helling en opbouw van een waterniveau is uitgesloten. Ik denk dat je qua belasting moet uitgaan van doorbuigen tussen 2 kolommen en/of afschuiven van de fundatie ( strook beton).
Pigion
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: wanneer metselwerk op sterkte

Bericht door LeaD »

Als u de grond als een heel dikke vloeistof zou beschouwen, heb je op het verhoogde deel 75 cm meer neerwaartse druk dan het lage deel , in welk deel zal er zich een evenwicht willen vormen ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: wanneer metselwerk op sterkte

Bericht door Orbiter »

Cement zal niet helemaal uitgehard zijn voor er +/-28 dagen voorbij zijn. Na een week al behoorlijk hard maar belastbaarheid is totaal iets anders zeker vertikaal. Een eenvoudige bakstenen muur zal de leem wel tegenhouden, de vraag is alleen voor hoe lang. Zonder vorstvrije fundering wordt dat uitgedrukt in maanden, als het meevalt want de druk van 75cm grond is niet weinig. Die kolommen gaan wel wat helpen, maar dat maakt het geen keermuur. Als je twijfelt of je murfor nodig hebt of niet betekend voor mij dat je maar wat doet op hoop van zege. Vraag aan een stabiliteitsingenieur uw specifiek geval uit te rekenen.

Zonder waterkering zal het regenwater al snel door de muur komen en die gaat daaraan kapot. Binnen de paar jaar zijn de voegen weg. Zand laat goed door maar met leem heb je met zekerheid prijs. Het water gaat weg willen, en dan gaan het door de muur of onder de muur door, maar weg gaat het gaan. Sowieso drainage nodig aan de voet van de muur.

Let op met die kraan, de minste tik tegen de muur en dat stuk is naar de voeten.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: wanneer metselwerk op sterkte

Bericht door Bossie »

Heb goede ervaringen met murfor, hoeveel het helpt merk je vooral als je weer iets moet slopen. Heb het zelf bij een stal om de laag gebruikt en bij een andere schuur iedere laag (30x20x10 betonblok). Goed te doen.
Afstand tussen de kolommen is die niet wat groot, heb hier zelf 2m en 2.5m aangehouden? 3m Is wel veel voor mijn gevoel.

Kun je de leem niet elders op het perceel kwijt? Of moet het een grondkerende muur worden?
Plaats reactie