ecologische vloerisolatie

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Ernest Dubois »

Geen getallen maar beelden van mijn "geïsoleerde", bewapende vloer in de stal.Afbeelding
Bijlagen
260BAFEB-8D9F-4187-8AD6-46827D667D5F_1_105_c.jpeg
3ADA8FD9-A9DF-4949-B04A-0CF505C0D2EB_1_105_c.jpeg
7F634793-BC85-4DE7-A6DD-1094A428DBC2_1_105_c.jpeg
Werken, das leuk.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Keon »

Gargouille schreef: 19 jul 2020, 02:24 Heb je daar ergens data van gevonden?
Zijn dat speciale rietmatten ? Gewoon riet is volgens mij te glad om enige trekspanning te kunnen opnemen.
Dat zijn gewone rietmatten... echte wapening is dat niet, je moet dat zien als een druk-verdelende tussenlaag.
Zie https://www.hiss-reet.de/building-mater ... ation/?L=1
Ernest Dubois schreef: 19 jul 2020, 11:23 Geen getallen maar beelden van mijn "geïsoleerde", bewapende vloer in de stal.
Hoe wordt dat nog afgewerkt? Is dat dan drukvast?
Wat voor materialen heb je gebruikt? Wilgen-twijgen? Gewoon hooi?
En wat gebruik je dan als onderlaag... tegen het optrekkend vocht?
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Ernest Dubois »

Onder laag is ±50cm steen+puin (grof tot fijn). Bewapening is een raster van takken, soort kan ik niet met zekerheid zeggen lijkt mij steviger dan wilg. Ik heb zo'n mat van een tuin centrum die met ijzer draad verbonden is uit elkaar gehaald en aan elkaar vast gemaakt met een gras touw. Daaronder ligt een dun lag vlas stengel willekeurige - itt netjes - verspreid. Daartboven een leem/houtteer mengsel 10 cm, een laag (Tras?)kalk met gebakken kleischerven als aggregaat ± 10 en daarna gewoon hard gebakken steen, de zelfde als in de verlenging van de ouwe vloer ligt. Drukvast? Ik zou er geen aambeeld en sokkel daarop zetten maar hij loopt zo fijn en bovendien waar het eens een nat hoek in de stal was is het nu kurk en kurk droog
Bijlagen
P1020375.jpeg
F56882F4-F57C-454E-8D5A-172AF969C077_1_105_c.jpeg
Werken, das leuk.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Gargouille »

Keon schreef: 19 jul 2020, 13:04
Dat zijn gewone rietmatten... echte wapening is dat niet, je moet dat zien als een druk-verdelende tussenlaag.
Zie https://www.hiss-reet.de/building-mater ... ation/?L=1
Is inderdaad niet als wapening. Dat zijn vrij vast gebonden/geperste panelen.
Vind ik wel weer een discutabele oplossing met die PE-folie. Trouwens het valt op dat ze zelf ook niet erg nadenken over die folie. In de Engelstalige tekst uit de link ligt hij op het beton, maar in de Duitstalige tekening ,die er bij getoond wordt, ligt de PE-folie onder het beton en dus op het puin/steenslag...
De versie onder het beton wordt meestal gedaan om het vers gestort beton niet te snel te laten ontwateren, iets wat de betonboeren dus doen voor de correcte uitharding van het beton, maar waar dan niet over nagedacht wordt wat het in de verdere toekomst voor gevolgen heeft.

In deze opbouw wordt de 'chape' gevormd door een leem/kurk mensel. Niet onbelangrijk want als je deze zou vervangen door een kalkchape kom je in de problemen met de staaldraad waarmee de panelen in elkaar gezet zijn.

Schelpen en die rietmatten gaan samen ook niet goedkoper worden dan glasschuimgranulaat en dan zit je nog met rotbaar materiaal onder de vloer (riet) en eventueel discutabele folies ... Ik zie de voordelen niet meer tegenover glasschuimgranulaat.
Ernest Dubois schreef: 19 jul 2020, 14:14 Daaronder ligt een dun lag vlas stengel willekeurige - itt netjes - verspreid. Daartboven een leem/houtteer mengsel 10 cm, een laag (Tras?)kalk met gebakken kleischerven als aggregaat ± 10 en daarna gewoon hard gebakken steen, de zelfde als in de verlenging van de ouwe vloer ligt.
Ernest,
Interessante vloer. Is dat een (lokaal) historische opbouw ? Welke bron hanteer je daarvoor ?
En wat is de functie van de dunne laag vlas ? Wil je de leemlaag losgekoppeld hebben van het puin ?

G
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Ernest Dubois »

Puur improv. Gargoille. :)
Werken, das leuk.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Gargouille »

Ernest Dubois schreef: 20 jul 2020, 13:43 Puur improv. Gargoille. :)
En het leem/houtteer mengsel ook ?

G
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Ernest Dubois »

Ja maar, (iedereen heeft altijd zijn grote maar) het komt niet volledig uit de lucht. Ik heb zulke goed ervaringen met leem/lijnolie mengsels dat het een logische gevolg was gezien ik een zo'n grote hoeveelheid Stockholmteer ter hand heb.
Werken, das leuk.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Gargouille »

ok.
Improvisatie op basis van causale logica

G
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Ernest Dubois »

Wij kunnen ook zeggen het begin van dansen is lopen. Wat is lopen? De ene voet plaatsen voor de andere.
Werken, das leuk.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Gargouille »

Inderdaad, een solide basis van kennis, ervaring en een grote hoeveelheid stockholmteer kan op een bepaald moment overstegen worden.
Dat is het moment dat kennis en kunde vervellen tot kunst.

G
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Keon »

Gargouille schreef: 20 jul 2020, 11:34 Schelpen en die rietmatten gaan samen ook niet goedkoper worden dan glasschuimgranulaat en dan zit je nog met rotbaar materiaal onder de vloer (riet) en eventueel discutabele folies ... Ik zie de voordelen niet meer tegenover glasschuimgranulaat.
Als de laag riet boven het maaiveld-niveau komt, zie ik weinig kans op rotten. Je zou zelfs een laag planken kunnen gebruiken... Ik las onlangs iets over het gebruik van kops Robinia-hout als straatklinkers (!). Dus als druk-verdelende tussenlaag onder een kalkchape moeten Robinia-planken ook bruikbaar zijn (bijv. in de vorm van dunne klampschotten).

Glasschuimgranulaat is dampopen en vereist daarom een luchtdichte en dampremmende vloerafwerking wat bij een houten planken vloer "niet evident" is. Maar voor steenachtige vloerafwerkingen is glasschuimgranulaat best geschikt.

Van schelpen *wordt gezegd* dat een stevige laag het uitdampen van bodemvocht tegen gaat (zoals eerder al gezegd, zoek ik nog naar het mechanisme en een advies voor de nodige laagdikte).
De finale vloerafwerking hoeft dus niet luchtdicht of dampremmend te zijn... een groot voordeel.

Je kan natuurlijk perfect beide materialen combineren... zo kom je tot een opbouw waarbij er geen bodemvocht opstijgt, de bodem geïsoleerd is en alles toch behoorlijk drukvast is. En dat allemaal zonder PE-folie of geotextiel!
Plaats reactie