Bio-ecologische badkamer

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hester
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2018, 14:06

Bio-ecologische badkamer

Bericht door Hester »

Dag allen,

Omdat ik hier geen recente post kan vinden over badkamers, maak ik even een nieuw topic aan.

Wij gaan een bio-ecologische woning bouwen. Nu zijn wij aan het kijken naar de mogelijkheden voor de badkamer. Een aantal vragen in dat kader:

Bestaat er ecologisch/duurzaam sanitair? Of is het een beter dan het andere op dat vlak? Zo ja, hoe kom je hier achter en naar welke criteria kijk je dan?

Wat is een goede ecologische wand- en vloerafwerking voor de badkamer? Liefst onderhoudsvrij.

Ik hoop dat jullie willen meedenken!

Hartelijke groet,
Hester
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Bio-ecologische badkamer

Bericht door ivob »

Zoek eens op tadelakt wand- en vloerafwerking. bv. http://wandstyling.com/tadelakt/
Wel niet volledig onderhoudsvrij. Je moet hem af en toe inwrijven met olijfzeep.
Als je volledig ecologisch wenst te zijn in je badkamer gebruik je ook geen badkamer/doucheproducten die chemicaliën bevatten.
Dan heeft een tadelaktwand ook minder onderhoud nodig. Zelf gebruiken we bv. olijfzeep of beldizeep in combinatie met een touwhandschoen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bio-ecologische badkamer

Bericht door Dutch John »

Mijn inziens beste mix van modern comfort en toch ecologisch bezig zijn: red materialen van een roemloos einde op de stort. Dus hergebruik van afgedankte spullen. Tadelakt kan, maar komt ook van ver en is daarmee ecologisch belast. Oude tegels hergebruiken? Leem uit eigen tuin gebruiken en verzadigen met lijnolie en afwerken met hars of lak om deze waterdicht te maken?

Water is uiteraard opgevangen regenwater, verwarmd met hout en zon. En geen dagelijks gebruik, want dat is niet zo best voor je huid.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Bio-ecologische badkamer

Bericht door ivob »

John, het is hier bijna allemaal pure zandgrond met een tiental cm humus van afgestorven planten en bladval erover.
Dat verwerk ik toch liever niet in de badkamer. :D
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bio-ecologische badkamer

Bericht door Dutch John »

Dan maak je je eigen leem. Klei is altijd wel op fietsafstand te vinden. Een toeslagstof om daarvan "leem" te maken is ook nooit ver. Eventueel wat kleurstof erdoor en combineren met gebruikte badkamercomponenten kan een heel artistiek geheel opleveren. Vermits topic-opener open staat voor een creatieve oplossing in plaats van een standaard -al dan niet groengewassen- geheel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Bio-ecologische badkamer

Bericht door ivob »

Respect als jij daar naar kan leven. Maar dat gaat mij persoonlijk te ver.
TS kan met uiteenlopende tips en ervaringen er maar wel bij varen. Heeft hij meer keuze om die ervaringen en tips er uit te pikken die het best
aan zijn verwachtingen beantwoorden.
Als je met leem rechtstreeks op een muur wil werken moet je wel de isolatie, hechting en dampremming in het oog houden.
Je kan tadelakt en leem trouwens ook perfect combineren.
Misschien meer tips in dez draadjes:
https://www.ecobouwers.be/forum/post/le ... ks-op-muur
https://www.bouwenwonen.net/artikel/Tad ... kamer/6745
Hester
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2018, 14:06

Re: Bio-ecologische badkamer

Bericht door Hester »

Dank allemaal voor jullie meedenken! Het is een hele puzzel...
En wat me erg tegenvalt is de prijs van Tadelakt of soortgelijke natuurlijke producten. De badkamer isbatijd wel een dure ruimte, maar hiermee lopen de kosten wel heel erg op.
Behalve tweedehands sanitair, wat zeker een optie is, iemand nog andere ideeen over bijv duurzame merken?

Ook ben ik wel benieuwd naar ervaringen met verschillende douches met waterbesparimg of wtw. Tips?
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Bio-ecologische badkamer

Bericht door ivob »

Tja, duurzaam en besparing in gebruik gaat niet altijd samen met goedkoop in investering.
Of een goedkope investering op termijn goedkoop blijft valt ook af te wachten (omgekeerd is uiteraard ook nog altijd afwachten).
Als het niet veel mag kosten kom je bijna automatisch uit bij hergebruik. Maar dan moet je wel voldoende kennis van zaken hebben waarom
een bepaald goed werd afgedankt en of het een meerwaarde kan bieden naar hergebruik.
De douche met de grootste besparing hangt meestal samen met de gebruiker. Deze heeft een veel grotere invloed op het (warme) watergebruik
dan de techniek of materiaal. En het kost al helemaal niets inzake investering en onderhoud.

Zelf (uiteraard louter persoonlijk standpunt) doe ik liever een eenmalige iets hogere investering (die dan nog eens volledig naar mijn smaak is en comfotabel en economisch in gebruik) dan te besparen op investering om daarna jaren tegen iets aan te moeten kijken dat niet echt mijn smaak was en nog eens handenvol geld kost aan onderhoud en gebruik.
Uiteraard wil iedereen de beste kwaliteit aan de goedkoopste prijs. Na jaren van verbouwingen (ben toe aan mijn derde renovatiepand) ben ik erachter gekomen dat dit spijtig genoeg overwegend niet hand in hand gaat.
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Bio-ecologische badkamer

Bericht door maarten martens »

voor sanitaire onderdelen, inderdaad tweede kans
https://rotordc.com/product-category/sanitary/

kalkpleister op de wanden & vloer,
of waarom geen houten douchewanden ?

minder vaak douche nemen,
of nog beter volg n workshop bij "ice man" wim hof,
nog minder warm water nodig :D
www.innerfire.nl
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bio-ecologische badkamer

Bericht door pelletpower »

Ha ha. Da s indrrdaad interessant, die iceman. Bizar, echt aanrader. Maar om te zeggen dat we nu koud douchen moet ik je teleurstellen.

Wtw is makkelijk te maken van twee concentrische pijpen. Vertikaal werkt beter dan horizontaal. Als hier de badkamer op de schop gaat, komt die zeker
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bio-ecologische badkamer

Bericht door Pietje »

Ik heb ergens opgevangen dat je tadelakt ook van klei kan maken (dus de zeep in de leem wrijven). Ik ga wel met kalk-tadelakt aan de slag, ook omdat je geen kalkaanslag meer hebt :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie