Het bouwen van een mantelzorgwoning

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Het bouwen van een mantelzorgwoning

Bericht door ritsaert snijder »

en aan het bouwbesluit...
groet!

Ritsaert
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Het bouwen van een mantelzorgwoning

Bericht door Blijfhopen »

Juist ! En dan gaan we het nog maar niet hebben over bijbehorend bouwwerk en het oorspronkelijke hoofdgebouw.
Ik heb compassie met de ambtenaren die dagelijks met deze materie te maken hebben.
Maar nu dwalen we af en zeg ik "Over en sluiten" met deze juridische en ambtelijk ook moeilijke toestanden.
Dus dit draadje niet verder vervuilen, het was immers een informatievraag over isollatie.
Hannos, hou vol !!
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Het bouwen van een mantelzorgwoning

Bericht door deleted »

Hannos schreef: Zet je de strobalen muur in een houtenframe? of plaats je ze gewoon in verband op de fundering? Het dak wordt overigens gedragen door een stalenskelet.
In België en Nederland wordt meestal een zelfdragend skelet opgevuld met strobalen.
Maar voor een klein gebouw, van slechts één verdiep hoog is dit zeker niet nodig.
Het kan helemaal zonder skelet, dat noemt nebraska-stijl.
Een interessante tussenvorm is een zeer licht skelet zoals Tom Rijven bouwt dat mee opgetrokken wordt met de opbpouw van de muur. Het voordeel van zo'n light-skelet is in mijn ogen dat er repareren (onderaan) toch eenvoudiger blijft.
Eigenlijk is binnen deze bouwvormen een stalen dak-skelet ook volkomen overkill.
De woning wordt gefundeerd middels schroeffunderingen, dus ik kan ook prima strobalen tussen de funderingsbalken stoppen en dan damp-open naar beneden toe.
Blijkbaar slechte ervaringen met strobalen in de vloer. Zelfs als de vloer zwevend is. Geen verdere uitleg gekregen van Strobouw Nederland. In/op (contact met) de ondergrond ZEKER GEEN strobalen nemen.
Ik heb nog een vraag betrekkende op een oud veenhuisje. Het veenhuisje wordt volledig gerestaureerd. Ook dat probeer ik volledig duurzaam en biologisch te doen. Ik heb nu een aantal vragen betrekkende op de fundering. Het huis is gefundeerd op staal ( geel zand ) in sommige ruimtes ligt een betonvloer. De andere ruimtes hebben een balkenvloer, eigenlijk wil ik op alle ruimtes een soort van betonvloer. Alleen een betonvloer is niet ecologisch. Zijn er mogelijkheden om zoiets te bereiken met kalk, tras en is antwoord ja, hoe dan? Ik zelf zat te denken aan;

1e laag: Fijn gemalen puin 20cm.
2e laag: Een laag schelpen 10cm.
3e laag: Leem met tras 10cm. ( in deze laag ook vloerverwarming met bewapeningsnetten )
4e laag: Kalk met een puzzolaan en of kleurstof ( als afwerkingsvloer )
Twee conceptfouten:
1. schelpen zijn vochtregulerend en isolerend (voldoende dikte), maar niet voldoende draagkrachtig, kan niet in deze opbouw. Een alternatief dat gelijkaardige eigenschappen heeft en wél draagkrachtig is: gebakken kleikorrels.

2. Tras is gemalen vulkanisch gesteente. Is volkomen inert op zichzelf. Reageert met hydraatkalk en water tot kalksteen. Maar gemengd met andere gesteenten of mineralen doet het helemaal niets. Het gaat dus ook helemaal geen reactie aan met het leem.

Een vergelijkbare mogelijkheid zou dus eerder zijn:
1. fijn gemalen puin 15-20 cm. (met drainage)
2. gebakken kleikorrels 35-40 cm beetje manueel aanstampen en gelijktrekken
3. 5-10 cm fijn(ere) gebakken kleikorrels gemengd met tras+kalk om een harde werkvloer te krijgen.
4. afwerking naar keuze.
Belangrijk daarbij is dat de laag kleikorrels boven de hoogste grondwaterstand ligt. Als deze laag (regelmatig) nat wordt isoleert ze niet !

NB Tras=puzzolaan
Pietje schreef:Stro moet altijd in leem ingepakt worden: tegen vocht en tegen ongedierte.
Daarom en ook nog om een wettelijke verplichting: brandweerstand.
G
Plaats reactie