Geisoleerde kozijnen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Geisoleerde kozijnen

Bericht door MaartenB »

Ik ben in de toekomst van plan een uitbouw te maken richting het zuiden, met veel driedubbel glas. Ik heb wat zitten rekenen, en er zal met 17 m^2 glas en 5 m^2 kozijn/raam-hout ongeveer een even groot deel energie via het glas als het hout weglekken, dus wil ik ook de kozijnen isoleren. Als ik kijk naar plaatjes van geisoleerde kozijnen, dan lijkt het alsof ze een isolatiestukje (purenit) tussen het hout plakken ten hoogte van de spouw:
Afbeelding
Maar het is gebruikelijk dat een spouw geventileerd wordt tegenwoordig, heeft iemand een idee hoe ze dat oplossen, want als het naar buiten wordt geventileerd, dan heeft die onderbreking weinig zin.

Zelf had ik een vergelijkbaar idee als hier: viewtopic.php?f=3&t=2261
Screen Shot 2015-01-19 at 20.25.02 PM.png
Hierbij is de bovenkant binnen. Door de spouw wat dieper te maken zijn de afstandshouders ook geen koudebrug meer (kunststof afstandshouders is een aardige meerprijs), ten kostte van tegen een kitlaag aankijken.
Ik heb hierbij gekozen voor kurk als isolatie, ik kan alleen voor geexpandeerd kurk de warmtegeleidingscoëfficiënt (lambda) waarde vinden, maar ik weet niet hoe stevig dit materiaal is, aangezien ik wel met windkracht 12 rekening wil houden. Verder wil ik alles lijmen en spaarzaam omgaan met (rvs, geleid minder) schroeven.
Mijn vragen zijn:
-hoe lossen ze het probleem op met een geventileerde spouw bij geisoleerde kozijnen, ventileren ze niet?
-wat voor materiaal is handig als isolatie aangezien het een beetje drukvast moet zijn, geexpandeerde kurk, houtvezel isolatie (pavatex?), of purenit (hoge lambda waarde van 0.07),

Tips en ideeen voor een geisoleerd kozijn zijn welkom.
ejgroene
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 feb 2015, 22:28

Re: Geisoleerde kozijnen

Bericht door ejgroene »

Maarten,

Dergelijke kozijnen heb ik ook op het oog. Het is inderdaad zo dat via de kozijnen veel warmte weglekt. Daarom wordt voor een compleet raam ook een U waarde gegeven. Als het glas een U-waarde (Ug) heeft van 0,5 dan wordt dat 'gemiddeld' samen met het kozijn vaak maar 0,7 bijvoorbeeld. Je kunt hier (als je Duits leest) veel leren: http://www.passiv.de/de/08_award/08_component_award.htm. Dit instituut bouwt een huis, laat er ramen plaatsen en meet vervolgens de werkelijke scores.

Zo'n kozijn isoleren is dus wel een must. Maar het is volgens mij niet zo dat een spouw tegenwoordig altijd geventileerd wordt. Die ventilatie is nodig om condens af te voeren. Die condens komt weer van een abrupte overgang in temperatuur. Maar als je isolerende én ademende waterbestendige materialen gebruikt en die strak tegen elkaar plaats, dan zal het dauwpunt ergens in die materialen komen te liggen. Dat geeft dan niet want die materialen voeren dat netjes af.

Met aluminium en glaswol gaat dat niet werken want die hebben al die eigenschappen niet. Hout heeft dat wel, daarom blijven massieve houten kozijn goed. Geschikte isolatiematerialen moeten die eigenschappen dus ook hebben. Ik denk dat kurk, houtvezels, vlasplaat allemaal kunnen werken. Kijk eens wat gebruikt is bij de prijswinnaars achter de link die ik hier boven gaf.

Die lijm moet overigens niet een dampdichte film gaan vormen, anders heb je een probleem.
Erik
bouwt een eenvoudig, goed geïsoleerd, ademend, milieubewust mantelzorghuis van hout, hennep, kalk en vlas.
ruudvaneck
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2019, 23:17

Re: Geisoleerde kozijnen

Bericht door ruudvaneck »

Ik woon in een rijksmonument van 200 jaar oud. ik ben nu al het enkel glas aan de voorzijde aan het vervangen door 3-dubbel glas met behoud van het aanzicht. Dat betekend dat ik de kozijnen zelf moet maken. Ik begrijp dat ik nog steeds veel energieverlies heb als ik het houten kozijn niet mee isoleer.

zijn er al nieuwe inzichten als het gaat over isolatie van houten kozijnen? Deze discussie is uit 2015.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Geisoleerde kozijnen

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij niet, kom dat in de bouw ook niet echt tegen. Voor renovatie van monumentale gevels is heel erg weinig beschikbaar, inderdaad, zelf iets bedenken en zelf iets kunnen maken geeft dan nog wat mogelijkheden.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Geisoleerde kozijnen

Bericht door SanderL »

ruudvaneck schreef: 20 jun 2019, 23:23 Ik woon in een rijksmonument van 200 jaar oud. ik ben nu al het enkel glas aan de voorzijde aan het vervangen door 3-dubbel glas met behoud van het aanzicht. Dat betekend dat ik de kozijnen zelf moet maken. Ik begrijp dat ik nog steeds veel energieverlies heb als ik het houten kozijn niet mee isoleer.

zijn er al nieuwe inzichten als het gaat over isolatie van houten kozijnen? Deze discussie is uit 2015.
Met een houten kozijn zul je niet veel energie verliezen in relatie tot het een rijksmonument. Ik denk dat nadenken over een energiezuinige oplossing voor ventilatie meer zoden aan de dijk zet. Zo'n strookje puranit tussen het hout is natuurlijk goed, maar ik geloof niet in een enorm verschil.

Ik lees trouwens op meerdere sites dat 3-voudig glas geen energiebesparing oplevert op de zuidzijde. Net zoveel energie verlies als energie winst door zon instraling. Op de noordzijde wil ik wel triple glas.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Geisoleerde kozijnen

Bericht door JantjeV8 »

Het effect op geluid is veel beter. Je voegt meer massa toe waardoor buitengeluid minder binnen komt.

Let wel, doordat er minder omgevingsgeluid binnen komt, gaan de geluiden binnen IN huis sterker overkomen.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Geisoleerde kozijnen

Bericht door LeaD »

@JantjeV8, een derde laag glas , zeker als het dun is , is geen extra demping voor het geluid. Wens je een goede demping, neem drie verschillende glasdiktes voor triple glas.
Wat massa betreft , enkelglas van 8mm dempt stukken beter dan dubbel glas met telkens 6mm. Mijn idee was oorspronkelijk ook dat het dubbelglas beter zou dempen wegens meer massa, helaas proef op de som was net andersom ( betrof isolatie van een machinekamer ).
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Geisoleerde kozijnen

Bericht door JantjeV8 »

Dat zou best kunnen, maar het geluid van een machinekamer is heel wat anders dan dat je bij (woning)bouw aan geluid op moet lossen. Dat is omgevingsgeluid en soms als je wat dichter bij drukke wegen of spoorlijnen komt die geluiden.

Met massa weer je geluid, met isolatie demp/absobeer je geluid. Zware geluiden (bas van een disco, machines, motorgeluiden) zijn het lastigst te weren, die moet je eerder zien te absorberen. Een machinekamer met harde materialen stil zien te krijgen zal dus erg lastig zijn, of je moet zoveel gewicht toevoegen dat het nergens meer over gaat. Lichte geluiden die doorgaans bij woningbouw aan de orde zijn is wat eenvoudiger. Daar werkt het wel positief van dubbel naar triple.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Geisoleerde kozijnen

Bericht door Wouter Gillis »

een derde laag glas levert ongeveer 1dB winst op, bijvoorbeeld 4-16-4 naar 4-16-4-16-4
verschillende diktes van glasplaten levert inderdaad meer op, zo'n 5dB, bijvoorbeeld 4-16-4 naar 6-14-4-14-6

groet
Wouter
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Geisoleerde kozijnen

Bericht door SanderL »

Omdat ik met kozijnen bezig ben heb ik deze aantekeningen gemaakt over triple glas:
weetjes dubbel en triple glas.docx
(106.68 KiB) 362 keer gedownload
Voor wie er wat aan heeft :)
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Geisoleerde kozijnen

Bericht door 1980 »

Iemand wel eens aan polycarbonaat voorzetramen gedacht?

Die doen voor geluid veel meer
en die isoleren thermisch ook nog eens veel beter als glas

Ben zelf hiervoor de voors en tegens aan het bedenken
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Geisoleerde kozijnen

Bericht door JantjeV8 »

Polycarbonaat goed voor geluid?? Je bedoelt die 'kanaalplaatjes'? Die hebben EN geen massa EN zijn hard dus geen absorbtie. Hoe kan dat goed zijn tegen geluid?
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Geisoleerde kozijnen

Bericht door 1980 »

Bedoel niet die kanaalplaten

Maar de massieve heldere, net glas dus
En verkrijgbaar met kraswerende coating
Want krast wel snel helaas

Die zijn heel wat minder stijf als glas
Waardoor die toch zeker geluid moeten absorberen
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Geisoleerde kozijnen

Bericht door maarten martens »

eerst een goede warmteverliesberekening (laten) maken, vb PHPP xls blad
daarin kan je wel of niet geïsoleerde spouwvullingen of ander materiaal ingeven,
je ziet dan direkt de impact van je keuze ... zeer beperkt !!

mijn inziens is er veel meer 'winst' te halen door een juiste oriëntatie van je gebouw, isolatiedikte, luchtdichtheid en last but not least : minimale ventilatie.

vergeet niet dat een huis dient om in te wonen, alle theorie is dus altijd relatief te noemen & afhankelijk van de mens en zijn gebruik.


vergeet ook zeker niet de G waarde van het glas te bekijken, want de zonnewinsten in de winter kunnen enorm zijn !

mijn volhouten ramen op het zuiden hebben triple glas, UW 0,5 (driedubbel is eigenlijk 6 glasplaten :P )
de zuidserre van 18m lang, volgens earthship-principe zal standaard dubbel glas worden, g waarde 62
akoestisch doe ik geen andere aanpassingen (dikte van glasplaten aanpassen kost geld en gewicht) ; de serre zal het geluid ook bufferen.

de meerprijzen voor de speciale gecertificeerde passiefhuis ramen zag ik echt niet zitten, temeer omdat ook in dit instituut de lobby actief is en je nooit een echt objectieve keuze kan maken !
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Geisoleerde kozijnen

Bericht door 1980 »

Waar vind ik info over die warmteverliesberekening?

Zou hier om de voordeur noord gericht gaan
Deze wijst richting een drukke weg
En is nu als enige nog voorzien van enkel glas

Daarvoor heb ik een voorzet deur gemaakt waar wel een raam in moet voor het licht in de gang

Aan de zuidkant hebben we ouderwets dubbelglas wat vanwege de zon zo mag blijven

We gebruiken met een gezin van 4 personen nu 650 m2 gas per jaar
Inn een huis van 1957 wat we zelf geisoleerd hebben
Plaats reactie