Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Ingir »

De benodigde warmte voor het tapwater is 240 kWh per jaar, daar ga je geen zonneboiler met een TVT van 83 jaar voor installeren.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door pelletpower »

Da's 1 zonnepaneel, misschien met een goedkopere omvormer/lader a 260 euro. Terugverdientijd 4 jaar?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Pietje »

Hoewel met gas een theepot water koken hetzelfde rendement heeft als electrisch, heb ik nog steeds moeite met die electrische waterkoker. Moreel. Stroom gebruik je niet voor verwarming, maar voor beweging. Magnetron kan nog net ;-)

Als TopicStarter morele bezwaren heeft om een gasleiding aan te leggen, dan zullen deze bezwaren ook voor electrisch verwarmen (met alle afhankelijkheden van centrales, hoogspanningsleidingen en energiebedrijven) gelden. Hoe goed je ook kan rekenen ;-) Uiteindelijk gaat het er om dat je een goed gevoel hebt bij wat je doet.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Ingir »

Sterrenmeisje schreef:Huidige situatie: we wonen oud en erg tochtig op een hoek appartement, stoken aardig wat gas maar ons electra is met nog geen 1500 kWh voor een 3 persoonshuishouden (ik ben thuis met dochter overdag) best ok. We houden van comfort maar zijn geen luxe paardjes.

Toekomst: we bouwen een maisonette (bgg met 1 verdieping erop) met buren links, rechts en boven ons. Totaal ongeveer 100 m2. Vloer een rc van 6,5, muur rc 7 en dak niet echt relevant met een bovenbuur.
We willen geen gasaansluiting, en nu worden ons oa keuzes voorgehouden tussen de combi: warmtepomp, balansventilatie met zonnepanelen of combi zonneboiler met pv en in de wintermaanden electrisch bijverwarmen met natuurlijke ventilatie.
...
Wij willen graag een houtkachel omdat we dat gewoon heel sfeerverhogend vinden (en een beetje pyromaan zijn :fff ), en wie weet ook wel een heel goede aanvulling voor de verwarming in wintermaanden als de zonnecollector het niet kan waarmaken. Of is het na een aanmaakhoutje al zo warm in ons huis dat we de ramen moeten open zetten?
In een koude en tochtige hoekwoning is een houtkachel zeer comfortabel, maar niet in een energiezuinige tussenwoning die vrijwel nergens aan de buitenlucht grenst en goede luchtdichting heeft. Wat aanmaakhout is dan inderdaad voldoende om de woning op temperatuur te krijgen (0,8 kW@-10°C). Je zou nog een heel eind kunnen komen met een massakachel maar dat is een heel volume in een relatief kleine woning en ook een pittige investering voor de lage warmtebehoefte.

Maar ik denk dat je nu wel een aardig idee hebt wat de mogelijkheden zijn. We horen wel wat het gaat worden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door pelletpower »

?
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:Uiteindelijk gaat het er om dat je een goed gevoel hebt bij wat je doet.
Dat is inderdaad belangrijk, weten dat je minstens 10.000 euro teveel hebt uitgegeven aan onzinnige installaties geeft wel een warm gevoel van binnen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door deleted »

Een houtgestookt massa-fornuis. Bakken, koken en verwarmen.
De collector niet op het dak , maar in de mantel van het fornuis.
De boiler wordt zo een uitbreiding van massa-opslag . Met isolatie aan de buitenkant van de collector/kachelwand kan je de verhouding ruimteverwarming/SWW plannen.
Kan heel eenvoudig werken op natuurlijke circulatie als de boiler boven het fornuis geplaatst wordt.
In een later stadium kan het voor de zomersituatie nog aangevuld worden met een zonnecollector tegen de zuidgevel.

Voorwaarde is een centrale plaatsing van het massafornuis en een schoorsteen op die plaats.
Collector , leidingen en buffervat in koper.

G
Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Sterrenmeisje »

Het wordt er allemaal niet makkelijker van zeg!
Ik laat het even inzinken en kom er later weer op terug, wederom dank dank dank, echt fijn dat er mensen meedenken!
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Pietje »

Eigenlijk zou je een paar huizen moeten bezoeken die de alternatieven gebruiken. Dan kun je voelen en (de verhalen) horen van hoe het bevalt.

Jouw compacte woning met veel isolatie is een heel luxe uitgangspositie. Daar kan weinig fout gaan, behalve te veel geld uitgeven ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door mro »

Gandalf schreef:Een houtgestookt massa-fornuis. Bakken, koken en verwarmen.
De collector niet op het dak , maar in de mantel van het fornuis.
De boiler wordt zo een uitbreiding van massa-opslag . Met isolatie aan de buitenkant van de collector/kachelwand kan je de verhouding ruimteverwarming/SWW plannen.
Kan heel eenvoudig werken op natuurlijke circulatie als de boiler boven het fornuis geplaatst wordt.
In een later stadium kan het voor de zomersituatie nog aangevuld worden met een zonnecollector tegen de zuidgevel.

Voorwaarde is een centrale plaatsing van het massafornuis en een schoorsteen op die plaats.
Collector , leidingen en buffervat in koper.

G
Bij zo'n lage verbruiken begint het idd interessant te worden om zaken te combineren.

Zo'n aga fornuis centraal in de woning kan dan misschien al voldoende zijn? En hebben die geen optie om warm water aan te maken?

Edit: heb eens gekeken op hun website. geen optie om warmwater aan te maken. Mogelijk andere merken kachels?

Om alles zelf te beginnen uitvinden en experimenteren is misschien wat teveel van het goede.
Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Sterrenmeisje »

haha, een houtgestookt fornuis (aga, *kwijl*) is er echt een van mijn droom lijstje, maar in onze levensstijl is dat geloof ik weer niet realistisch, bovendien lijkt me dat in de zomer echt de hel in een goed geisoleerd huisje.

Ik ben in een aantal woningen geweest met warmtepomp, balansventilatie en bergkachel, maar steeds of een groter huis, of een bergkachel maar niet goed geisoleerd, of een warmtepomp gedeeld met meerder huishoudens.

Momenteel zie ik het wel voor me om de eerste winter eens aan te zien met een goedkoop marktplaats tegel kacheltje voor ruimte verwarming, een electrische boiler voor SWW en aardig wat pv op het dak. Desnoods tijdelijk een electrisch kacheltje mocht het midwinter niet genoeg zijn. En dan het jaar erna beslissen om zonnecollector op het dak te leggen of misschien toch naar een mooie massakachel evt met wtw te kijken.
Mijn vriend is sceptisch, maar ik vind 10.000 euro best wel een goede motivatie om het een winter even wat minder luxe te hebben.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Dutch John »

Zo is dat. Je kunt meer verdienen met nadenken, dan met werken.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Ingir »

Goed bezig, in een energiezuinige woning is het vaak even zoeken naar de juiste verwarming maar je kunt je in ieder geval geen buil vallen door het eerste jaar uit te proberen met elektrische verwarming. Na een jaar weet je wat je aan stroom verbruikt hebt en of dit acceptabel is, en van daaruit verder kijken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Pietje »

Ingir schreef:Na een jaar weet je wat je aan stroom verbruikt hebt en of dit acceptabel is, ...
Hmm, ik vermoed dat je bij deze evaluatie enkel naar de Euries kijkt... 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:
Ingir schreef:Na een jaar weet je wat je aan stroom verbruikt hebt en of dit acceptabel is, ...
Hmm, ik vermoed dat je bij deze evaluatie enkel naar de Euries kijkt... 8)
Dat kan Sterrenmeisje zelf ook wel. Zij kan met een tweedehands houtkacheltje, elektrische bijverwarming en boiler starten zonder gelijk vele duizenden euro's te moeten investeren. Voor € 800-1.000 euro kan ze al klaar zijn. En als dan blijkt dat ze in een jaar totaal zo'n 2.000 kWh heeft verbruikt dan zal ze weinig behoefte voelen om daar dan nog uitgebreid in te investeren, misschien neemt ze dan een paar zonnepanelen om een deel van dat verbruik zelf op te wekken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie