Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Sterrenmeisje »

Goed, we vorderen steeds verder in een leuk CPO project en de keuzes voor installaties zijn nu aan de beurt. En ik heb hulp nodig van jullie want ik kom er niet uit.
Huidige situatie: we wonen oud en erg tochtig op een hoek appartement, stoken aardig wat gas maar ons electra is met nog geen 1500 kWh voor een 3 persoonshuishouden (ik ben thuis met dochter overdag) best ok. We houden van comfort maar zijn geen luxe paardjes.

Toekomst: we bouwen een maisonette (bgg met 1 verdieping erop) met buren links, rechts en boven ons. Totaal ongeveer 100 m2. Vloer een rc van 6,5, muur rc 7 en dak niet echt relevant met een bovenbuur.
We willen geen gasaansluiting, en nu worden ons oa keuzes voorgehouden tussen de combi: warmtepomp, balansventilatie met zonnepanelen of combi zonneboiler met pv en in de wintermaanden electrisch bijverwarmen met natuurlijke ventilatie.
Wij willen graag een houtkachel omdat we dat gewoon heel sfeerverhogend vinden (en een beetje pyromaan zijn :fff ), en wie weet ook wel een heel goede aanvulling voor de verwarming in wintermaanden als de zonnecollector het niet kan waarmaken. Of is het na een aanmaakhoutje al zo warm in ons huis dat we de ramen moeten open zetten?
Voor verwarming ben ik dus niet zo bang, de slaapkamers op de bovenverdieping hou ik graag relatief koel en de woonkamer en keuken zal een open lay-out hebben, dus ik bak gewoon koekjes om de kamer bij te verwarmen.
Maar warm water is toch wel heel erg fijn.

Onze voorkeur is om zo zuinig mogelijk te leven, om zo min mogelijk energie te verbruiken en dat wat we veruiken zo efficient mogelijk te doen.
Wie roept er hier iets zinnigs, want ik kom niet verder dan mijn intuitie, maar dat onderbouwd zo lastig.
Alvast heel erg bedankt.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door pelletpower »

Je intuitie is ok. Een houtkachel gaat niet stuk, warmtewisselaar erbij en klaar.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Pietje »

Warmtepomp kun je van het lijstje afstrepen. De isolatiewaarde van je huis is hoog, dus het energieverbruik laag. In zo' n geval is een warmtepomp veel te duur voor wat het opbrengt. Even los van het high-tech-gehalte.
Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar hout. Maar je moet wel zin hebben in de aanvoer ervan: zagen, klieven, drogen... Met een houtkachel kan je ook sanitair warm water maken, maar de kans is groot dat je SWW wilt hebben als de kachel niet aan is. Daar zal je een systeem bij moeten hangen.

Heb je mogelijkheden voor een zonnecollector? En kan je een buffervat van een paar honderd liter kwijt?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Sterrenmeisje »

Dank voor de reacties: we kunnen pv en zonnecollector op het dak van het appartement boven ons kwijt, ook een buffervat van 800 l past in de installatie kast. Die grootte raden ze aan voor verwarming en tapwater. Maar volgens 'de mannen' heb je dan nog 4 maanden per jaar te kort warmte je dus electrisch moet bijverwarmen. Met een kleiner oppervlakte en buffervat wat alleen voor tapwater zou zijn, lijkt het me in de winter nog moeilijker om aan de warmte vraag te voldoen.
Als ik zelf de grafiekjes bekijk zou het wel genoeg warm tapwater opleveren met 9m2 collector en zou de bijverwarming dus met hout kunnen. Toch zou ik dan vloerverwarming willen laten leggen voor tijdens ziekte, misere, drukte, verkoop. En vooral omdat het nogal lastig (en duur) is om later toch alle vloeren er uit te trekken en alsnog te doen.
Ik weet niet zo veel over de berekeningen, en ook (nog) niet over prijzen dus dat is ook lastig kiezen en vergelijken.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Pietje »

In de tijd dat de collector te weinig levert, springt de houtkachel bij. Electrisch bijverwarmen is zeker een goede combi: legionella heb je liever niet...

Is de keuze voor radiatoren of vloer/muur-verwarming al gemaakt?

Heb je een warmte-verliesberekening van je huis laten maken? Dan kun je het vermogen van je verwarming bepalen.

Persoonlijk zou ik voor natuurlijke ventilatie kiezen, al helpt balansventilatie wel goed om warmte in huis te verspreiden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Sterrenmeisje »

Iig vloer verwarming (heel misschien muur, maar geen radiatoren).
Er zijn momenteel een soort standaard berekeningen gemaakt voor 3 referentie woningen, we bouwen in een groep, maar de huizen verschillen onderling wel maar niet veel.
Hoe ik nu in de berekening uitkomt is dat warmtepomp met balansvent en pv tot EPC 0 maar een paar (lees 3) duizend euro hoger uitkomt dan zonneboiler en pv tot EPC 0. Op een of andere manier zegt iedereen altijd dat wp zo duur is, maar alles bij elkaar vind ik het verschil heel klein, en in deze vergelijking zit de houtkachel nog niet.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door ritsaert snijder »

Waarom geen kleine centrale massakachel en een eenvoudige cv installatie met vloerverwarming. Een of twee keer per dag een paar kilo hout stoken (te berekenen aan de hand van een warmteverliesberekening). De cv valt zonodig bij en gebruikt door het LTV systeem weinig gas. Je hout ritsel je bij elkaar en je hebt hele lage energiekosten. Geen ingewikkelde dure en kwetsbare apparatuur.
groet!

Ritsaert
Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Sterrenmeisje »

ritsaert snijder schreef:Waarom geen kleine centrale massakachel en een eenvoudige cv installatie met vloerverwarming. Een of twee keer per dag een paar kilo hout stoken (te berekenen aan de hand van een warmteverliesberekening). De cv valt zonodig bij en gebruikt door het LTV systeem weinig gas. Je hout ritsel je bij elkaar en je hebt hele lage energiekosten. Geen ingewikkelde dure en kwetsbare apparatuur.
Maar wel aardgas, en dat willen we nou juist precies niet... Wij vinden dat we in een ecologisch project anno nu niet meer nieuwe aansluitingen op aardgas moeten maken, hoewel het heel verleidelijk simpel klinkt inderdaad.
Een massakachel is overigens wel echt een droom van mij, en hout sprokkelen (in de stad, dus niet romantisch in een bos :wink: ) vinden wij wel leuk.

Bedankt voor alle input, keep it comming!
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Ingir »

Op basis van je gegevens (gesloten bouw gelijkvloers met buren links, boven, rechts, goede isolatie van gevels en vloer, 100m² vloeroppervlakte, balansventilatie) schat ik je energieverbruik voor verwarming op 20 kWh/m²x100m² = 2.000 kWh per jaar. Vergeet niet te isoleren naar je buren, anders mag je eventueel hun woning mee verwarmen. In deze opstelling is de warmtevraag dus zeer laag en daarmee zijn alle installaties al snel overbodig.

Ik stel de volgende installatie voor:
- elektrische kachel (€25) in de woonkamer/keuken (verspreiding warmte via balansventilatie)
- elektrische IR-paneel (€ 250) in de badkamer
- een elektrische boiler van 30 liter (€700) in de berging tussen keukenblok en badkamer of eventueel in badkamer als die aan de keuken grenst (ontwerp!!!), in ieder geval met zo klein mogelijke afstand naar de tappunten in keuken en badkamer
- douchebak-WTW (€1.000), thermostatische douchemengkraan (€100) en waterbesparende douchekop (€25)
De totale kosten bedragen dan € 3.000.

Het jaarlijkse energieverbruik voor ruimteverwarming is dus 2.000 kWh, voor SWW is dat (2 personen, 350 dagen, dagelijks 5 minuten douchen) 500 kWh, met huishoudelijk stroomverbruik kom je totaal op 4.000 kWh ofwel € 800 per jaar (€ 70 /mnd). Als je dat wilt kun je een deel van dat stroomverbruik afdekken met enkele zonnepanelen maar noodzakelijk is het niet.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door pelletpower »

Nogmaals: verwarmen doe je per definitie niet electrisch.

Massakachel met warmtewisselaar. Zonneboiler voor in de zomer. Dezlefde kosten en een paar kWh voor pomp vloerverwarming.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Dutch John »

Ingir,

Hoe ga je ooit een douchebak WTW van 1.000 euro terugverdienen? Door 3 keer per dag te gaan douchen? Me dunkt dat je met dat geld op andere gebieden een grotere besparing kunt winnen. Een thermostaatkraan is niet zuiniger, alleen comfortabeler.
Elektrisch verwarmen in de winter en dat goed schrijven met gewonnen kilowatturen in de zomer is alleen economisch uit te leggen. Energetisch is het totaal de verkeerde richting. Bovendien geeft TS zelf al aan niet de elektrische kant uit te willen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Sterrenmeisje »

Electrisch is naar mijn mening ook niet echt de way to go maar die prijzen klinken natuurlijk wel heel aantrekkelijk, dat moet gezegd (en of de douche wtw dan 1000 kost of niet laten we in het midden, met die 2 keer per week dat we hier douchen is het sowieso niet zo rendabel :fff )
Hoe lang gokken jullie dat het stookseizoen zal zijn in zo'n huisje? Aan de voorkant (ZO) zal een groot raam zitten met vrije zoninval (geen schaduwen van gebouwen).
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Ingir »

Verwarmen doe je op de meest ecologische manier, voor een grote woning is de warmtebehoefte vanzelf wat groter en is een houtkachel passend. Voor een kleine woning is de warmtebehoefte beperkt waardoor ook een kleine verwarmingsinstallatie gekozen moet worden. Bij passiefhuizen en kleine woningen met zeer weinig verliesgevend oppervlak is elektrische verwarming wel degelijk eco-logisch. Zeker als de gebruiker aangeeft zeer zuinig te willen omspringen met warmte en water is elektrisch het minst belastend voor het milieu.

Ik zou me nog kunnen voorstellen dat TS een kleine pelletkachel neemt voor ruimteverwarming. Er blijft dan 1.800 kWh over voor SWW en HHS. Een kleine PV-installatie van 600 Wp kan jaarlijks zo'n 500 kWh leveren zodat er nog 1.300 kWh overblijft.

Met 2x douchen in de week met 2 personen is het al zeker beter om het water elektrisch te verwarmen. En dan laat je inderdaad die douche-WTW vervallen want dat geeft dan weinig milieuvoordeel, vooral kosten.

Het stookseizoen schat ik van half oktober t/m half maart.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door pelletpower »

Hoewel zelfvoorziening en ecologie niet hetzelfde is, gaan ze wel hand in hand. Weer een keer, electrisch verwarmen daar zijn geen smoesjes voor. Geen stroom, geen verwarming. Hoe simpel is een houtkachel? Kijk naar Rits zijn massakachel! Schitterend project, dat ook laat zien dat je er alle kanten mee op kunt.
Als je verwarming in je huis nodig hebt, is het een klein kunstje warm sanitairwater te maken. Anders een Aga of iets dergelijks?
Een zonneboiler vult dat perfect aan. Dan maakt de keus weinig uit of je voor vacuumbuizen of zonnepanelen gaat. In dat laatste geval wordt de stroom opgewekt en op hetzelfde moment verbruikt. Bij electr ruimte-verwarmen is dat dus nooit het geval.

Als je hout zou moeten kopen voor een energiezuinige woning, om hoeveel zou het dan gaan? Iets twv 100 euro?
Nogmaals, ruimteverwarming op electr doe je niet!
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door pelletpower »

Even ter aanvulling, voor 1 kWh stroom is al vlug 3 kWh aan gas/kolen etc nodig. Hier is niks ecologisch aan.
Plaats reactie