Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door deleted »

peterberg schreef:Nee, ik bedoel de installatie achter de voordeur, binnenshuis. Het energie beslag daarvan plus het verbruik maakt de totale energie per jaar over de leeftijd van wat in huis is geinversteerd.
Ik bedoelde dezelfde zijde, stond enkel in gedachte aan de binnenkant.

Maar heb het ook moeilijk met dat soort logica. Dan is elk afgewerkte en gesubsidieerde energievorm bijna per definitie 'beter'. Dan heb je ook in geen enkel geval nog een reden om hout in massakachels te stoken en komt het DTA idee met een elektrische weerstand in een aga of massakachel terug op één. Valt inderdaad niets meer aan te meten.

Bovendien als we van binnenuit maar tot aan onze voordeur kijken, waarom zouden we dan meer empathie/apathie moeten hebben voor de stinkende rook van een buur. Dat is toch ook verder dan zijn voordeur ? Toch ook niet meer zijn zaak ?

G
Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Sterrenmeisje »

peterberg schreef:
En ja, een bergkachel is natuurlijk ook leuk, vooral met die grote ruit. Ik kan het weten want ik heb het ding tenslotte bedacht...
Klein wereldje weer, maar zet onderstaande quote van je ook wel weer in een ander perspectief.
peterberg schreef: We verwarmen op dit moment dus gedeeltelijk elektrisch en over een jaar of 10 misschien wel helemaal. Wat bij veel mensen op dit forum weerstand oproept. Maar bekijk het eens van de andere kant: is een houtkachel wel te verkiezen boven zo'n ordinaire convector? Verreweg de meeste houtkachels, houtovens of fornuizen verslinden hout en ze verbranden het op de meest abominabele manier. De mensen die een verstokte stoker in de buurt hebben kunnen er over mee praten: in de winter stinkt het dag en nacht gruwelijk in de buurt. En zeg nou niet dat jouw kachel beter is, dan mag je het ding buiten dus niet kunnen ruiken.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door peterberg »

Sterrenmeisje schreef:Klein wereldje weer, maar zet onderstaande quote van je ook wel weer in een ander perspectief.
Natuurlijk, ik zeg niet dat de bergkachel de enige goeie kachel is, maar wel beter dan de meesten. Het ontwerp is uit 2002 en sommige dingen zou ik nu anders doen. Maar dat komt ook wel, de ontwikkeling staat niet stil.

Wat ik voornamelijk op doelde is dat indien je hout gaat stoken uiterste voorzichtigheid geboden is bij de keuze die je maakt. Hout stoken is niet automatisch duurzaam of milieu vriendelijk en veel te vaak het tegenovergestelde.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Sterrenmeisje »

Ah ja, zo begrijp ik het beter inderdaad.
Wat ik het voordeel van hout vind is dat ik zelf meer overzicht heb over hoeveel en wat en waarvandaan ik gebruik. Als ik nou ook nog een relatief simpele (en lokale :wink: ) kachel heb heb ik veel beter idee wat mijn bijdrage is.
Hoeveel een kWh is en wat er daarvoor allemaal gebeurd in olieboor/steenkool/kerncentrale-land zegt mij helemaal niks. Maar inderdaad goed om ook eens kritisch naar hout te kijken.


Iets heel anders, heeft iemand hier ervaring met adviezen van Merosch?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door pelletpower »

Zo, vrijdag ging de kombiketel stuk. Nu werd ie uitsluitend nog voor tapwater gebruikt. Monteur zegt pomp en vertrok naar volgende storing. Niet dus, kom je om 8.00 achter. Zaterdag een electr boiler van 50 liter geinstalleerd ( hing werkeloos nog in een werkplaats). Na 3 kinderen snel te douchen had moeders koud water. Wordt een fijn weekend.

Voor een gezin van 5 is 150 liter nog twijfelachtig. Of je moet op momenten genoegen nemen met koud water op ongewenste momenten.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Ingir »

Een elektrische boiler van 150 liter lijkt mij ook niet prettig. Als die leeg is moet je enkele uren wachten voor er weer getapt kan worden. Met zo'n boiler is het ook wachten op geruzie als de boiler weer eens koud is wanneer enkele voorgangers iets te lang gedoucht hebben. In plaats van een nog grotere boiler te kiezen (langere opwarmtijd en meer verliezen) is het veel slimmer om een kleine boiler te kiezen die afgestemd is op één douchebeurt, bijvoorbeeld 5 minuten douchen met een waterbesparende douchekop (6 liter/minuut) geeft 30 liter. In combinatie met een DWTW is de wachttijd tussen 2 douchebeurten ongeveer 8 minuten voor de boiler weer volledig opgewarmd is. Er kan dan eindeloos vaak achter elkaar gedoucht worden terwijl er niet te lang gedoucht kan worden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Tim »

Ingir,

5 min * 6 ltr is inderdaad 30 liter boiler. 15 liter bij 80grC is ook 5 min 6ltr/min.

Hij kan dus nog kleiner.

Tim
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door pelletpower »

Wordt wel interessant. Vaccuumbuizen en 500 l buffer gaan nu versneld aangesloten worden. Ze stijgen met stip op de to do lijst. Interessant in hoeverre 50 liter boiler bruikbaar is. Hij is nu aangesloten met materialen die voorhanden waren. Volgende op de lijst een mengventiel afgesteld op een 40-50 graden. Scheelt weer iets.
Ww voor douche wordt me wat te heftig voor een zaterdagmiddag.
Electrische boiler was en is voor mij geen duurzame oplossing. Het is slechts een noodvoorziening om water te verwarmen met in vele opzichten kostbare electriciteit.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef:Electrische boiler was en is voor mij geen duurzame oplossing. Het is slechts een noodvoorziening om water te verwarmen met in vele opzichten kostbare elektriciteit.
Elektriciteit wordt steeds minder kostbaar, de kostprijs is al gezakt naar zo'n 4 eurocent per kWh. Met zonnepanelen kan zo'n 75% van het jaarverbruik aan SWW zelf opgewekt worden, dat is al beter dan een zonneboiler met zo'n 50%.
Tim schreef:5 min * 6 ltr is inderdaad 30 liter boiler. 15 liter bij 80grC is ook 5 min 6ltr/min. Hij kan dus nog kleiner.
Het gaat niet om de kleinst mogelijke boiler maar om een zo'n klein mogelijke boiler met een zo laag mogelijke temperatuur. Een boiler van 15 liter heeft een slechtere verhouding A/V en ook de hogere temperatuur verhoogt het warmteverlies...

Stilstandsverlies 15 liter @ 80°C = 32,6 Watt, voor 30 liter @ 40°C is dat 17,3 Watt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie