CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepanelen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door Ingir »

Stefan9 schreef:Dus jij bent van mening dat de Remeha Calenta 40c teveel capaciteit heeft voor de woning?
En dat daardoor wellicht de gasrekening omhoog gaat i.p.v. omlaag?
40 kW is inderdaad te veel voor ruimteverwarming van woningen tenzij je een ongeïsoleerde woning van 600 vierkante meter hebt waar de ramen constant open staan.

Zeker als je de woning nog gaat verbouwen (ISOLATIE) is het verstandig om rekening te houden met het lagere vermogen dat dan nodig is. Het aantal dagen per stookseizoen dat je het maximaal benodigde vermogen (16 kW) echt nodig hebt is op één hand te tellen. Voor die dagen zou je ook een elektrische kachel kunnen bijplaatsen. Het grootste deel van het stookseizoen zal de ketel om minimaal vermogen draaien en dan ook nog enkele uren per etmaal. Daarom is het laagste vermogen van de ketel veel belangrijker dan het hoogste vermogen.

Bovenstaande is vooral van belang als je met vloerverwarming gaat werken, een zware ketel zal dan meer moeite hebben om het geleverde vermogen kwijt te raken waardoor de ketel gaat pendelen en meer gas gaat verbruiken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Stefan9
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:00

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door Stefan9 »

Oké duidelijk.
Ik heb de adviesvragen nogmaals ingevuld en kom nu uit op Calenta 28c wanneer ik de meest optimale isolatie etc. kies
Ik kan ook kiezen voor de Nefit Trendline HRC 25.
De ketels lijken qua vermogen veel op elkaar, qua prijs en beoordelingen.
Het enige wat mij wel aanspreekt is de slimme thermostaat van Nefit, wellicht helpt deze ook voor energiebesparing.
6pitter
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 aug 2014, 13:00

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door 6pitter »

Hallo,

Ik begrijp dat je radiatoren hebt om je huis te verwarmen. Ik ben het met Ingir eens dat 40 kW veel te veel is om een woning op te warmen. Je kunt ook de vermogens van de radiatoren die je gebruikt in de ruimtes die verwarmt optellen en dan blijkt waarschijnlijk dat je idd maar 15 kW nodig hebt. Het grote vermogen van een cv ketel is alleen nodig om de CW waarde voor tapwater te halen.
Ik ben er van overtuigd dat warmte binnen houden veel meer scheelt dan warmte produceren. Dus isoleren!!
Je hebt veel meer comfort en helpt ook mee in de zomer.
Stefan9
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:00

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door Stefan9 »

Lezers,

Nog 1 vraag over dit onderwerp.
Het huis is gebouwd in 1935 en heeft dus zeg maar ook nog de oude " dikke " leidingen.
Heeft dit nog enige invloed op de warmtevoorziening in de woning?
Ik heb me laten vertellen dat doordat deze leidingen dikker zijn, het geleiden van de warmte hierdoor langer duurt.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door pelletpower »

Het volume is iets groter en duurt het dus iets langer om op te warmen. Niet de moeite waard om eruit te slopen denk ik.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door Ruuben »

lekkere dikke isolatie eromheen doen, dan verlies je zo min mogelijk en warmt alles ook sneller aan.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door Ingir »

Stefan9 schreef:Oké duidelijk.
Ik heb de adviesvragen nogmaals ingevuld en kom nu uit op Calenta 28c wanneer ik de meest optimale isolatie etc. kies
Ik kan ook kiezen voor de Nefit Trendline HRC 25.
De ketels lijken qua vermogen veel op elkaar, qua prijs en beoordelingen.
Het enige wat mij wel aanspreekt is de slimme thermostaat van Nefit, wellicht helpt deze ook voor energiebesparing.
Mijn ervaring met slimme thermostaten is dat ze dom zijn, niet veel meer dan een opgepimpte klokschakelaar. In moderne woningen heb je geen modulerende en zelflerende thermostaat nodig. Een simpele aan/uit-thermostaatschakelaar is meer dan voldoende.

Een klant van me was als een kind zo blij met z'n nieuwe Nefit Easy thermostaat, leuk speledingetje dat je met je smartphone kunt instellen. Om te ontdekken dat het altijd 21,5°C in huis is, ook al zet hij de verwarming op 16°C als hij naar z'n werk gaat. :fff
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie