Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door boriss »

Super, ik ga de komende week eens op zoek naar wat er lokaal voor handen is / wat de kosten zijn van de verschillende genoemde materialen. En vervolgens een definitief plan maken voor de muren.

Normaal is hier om de voegen te dichten met 4 delen zand, 2 delen kalk en 1 deel cement. Dus als ik het goed begrijp, die 12,5% cement vermijden, toch?

Wat betreft de verschillende soorten zand, tot nu toe gebruik ik zand uit de rivier, maar wanneer we naar de grote hoeveelheden toe gaan zal dat anders worden.

Om verder een idee te geven. Bijna alle gaten voor ramen / deuren zijn nieuw, m.a.w. eerst waren er alleen muren, die nieuwe ramen zijn sowieso dubbel glas met gas. Voor de noordzijde ben ik nog aan het kijken wat de kosten voor driedubbel glas zijn. Er is nu een werkvloer van houten planken, hier komt waarschijnlijk later een gietvloer van vermaculiet / perliet overheen en van onderen na isoleren met hennepdekens.

Het dak is onderhandelbaar, :lol: :lol: . D.w.z. Het is een enorme klus om alles er af te halen en weer terug te leggen, en aangezien er geen lekkages o.i.d. zijn lijkt het mij een stuk simpeler om het niet te doen. Echter een betere isolatie en spanten in het zicht houden zijn waarschijnlijk reden genoeg om het toch te doen.
Wat is er aan te bevelen als isolatie voor het dak van buitenaf?

Tot slot over de verwarming, in de grote leefruimte (keuken / eetkamer / zitgedeelte van 54m2) wil ik een massakachel, zoals al even aangegeven kunnen we waarschijnlijk geheel of grotendeels ons hout uit eigen terrein halen. Verder staat er hier een (ik schat zo'n 8 jaar oud) hout cv, Geminox GB 40 (http://specifinder.com/brochures/22256_pdf13.pdf). Dus ik wil, om kosten te besparen iig de eerste paar jaar deze gaan gebruiken om de rest van het huis te verwarmen. Enige wat ik moet bekijken of ik deze, middels een buffervat oid ook kan gebruiken voor b.v. vloerverwarming in de natte ruimtes en evt. muurverwarming op andere plekken.

Boris
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Dat dak goed te pakken is wat ik zou voorrang op de lijst geven en dan wel van buitenaf doen. Ik heb zelf in mijn eentje dat dak hier zo geïsoleerde en terwijl het is zo dat het een enorm klus was heb ik geen spijt van. In relatief zin was het eigenlijk niks, achteraf gezien. Technische is het ook niet zo belastende. Pannen der af, dak constructie schoonmaken, beschot, isolatie goed erop, tengels en latten, pannen weer, een beetje aftimmeren en loodwerk en is het klaar en kan je daar beneden verder met rust te werk gaan. Ik voel me het zelfde als Gandolf, dat isoleren van horizontale vlakken overdreven is.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door boriss »

Hi Ernest, bedankt voor je input. Zou je aan willen geven wat je als beschot en isolatie hebt gebruikt?
Ik ben erg benieuwd.
Groet,

Boris
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door Ernest Dubois »

Ok, bij mij was het grote motivatie het isoleren en tegelijk behouden van wat ik zo mooi van de huis als geheel vond. Dak elementen van balken en ouwe grenen dakbeschot warren en belangrijk deel daarvan, dus ik heb niks moeten doen ivm beschot, maar behalve de geld is dat beschot werk meer een plezier dan belasting in ieder geval. De isolatie die ik heb erop gezet was gewoon een van die talloze Pavatex producten. Hoe het heet ben ik vergeten maar het ziet uit als volgt.
DSCF0642.JPG
DSCF0645.JPG
Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door deleted »

boriss schreef: Echter een betere isolatie en spanten in het zicht houden zijn waarschijnlijk reden genoeg om het toch te doen.
Wat is er aan te bevelen als isolatie voor het dak van buitenaf?
Het is niet enkel voor het esthetische aspect. Als de spanten buiten de isolatielaag vallen, of erger nog: deels erin deels erbuiten, ontstaan enorme temperatuur- en vochtspanningen in het
hout wat de duurzaamheid niet ten goede komt. Kleine foutjes in de aansluitingen(damprem) leiden dan al snel tot houtrot.
Zelf heb ik 15 jaar geleden ook langs binnen geïsoleerd en zou dit NOOIT meer doen. Voortschrijdend inzicht ...
Bij jou zie ik ook geen enkele vorm van onderdak, dus enkel langs binnen wordt sowieso onmogelijk.

De houtwolplaten van Ernest zijn prima. In alle diktes te krijgen en vormen ook meteen een wind- en waterdicht onderdak. Pavatex, steico, homatherm, enz ... hebben allemaal prima platen, ook speciaal voor daken. Hebben ook voldoende inertie (faseverschuiving) om de hittedoorslag van de zomer tot de koelere nacht te rekken (bij voldoende dikte !). Tand en groef geplaatst , dus koudebrug-vrij.

Je zou ook kunnen experimenteren met houtsnippers of strobalen, maar ik weet niet of dat zo direct aan te bevelen is ... Misschien moeten we dat eerst meer eens door de hard-core eco-pioniers op punt laten zetten voordat we dat op een historisch dak gaan uitproberen ...
Tenzij je zo'n pionier van het eerste uur bent, dan willen we daar natuurlijk ook over meedenken.
boriss schreef:Super, ik ga de komende week eens op zoek naar wat er lokaal voor handen is / wat de kosten zijn van de verschillende genoemde materialen. En vervolgens een definitief plan maken voor de muren.
Goed idee. Probeer dan ook de verschillende scenario's te vergelijken met prijs per behaalde R-waarde en niet per dikte. 5 cm kalk-hennep isoleert bijvoorbeeld beter dan 5 cm lichtleem, maar slechter dan 5 cm houtwol. Ga er ook van uit dat je niet dikker gaat dan 4, max6 cm houtwol, of een equivalente R-waarde daarvan bij de andere recepten.
Om een grof beeld te krijgen / vergelijkingspunt met die 5 cm houtwolplaat, kan je de u-wertrechner gebruiken. Maar let op; enkel om ze onderling te vergelijken , u-wertrechner geeft immers enkel statische simulaties en dauwpuntberekeningen en houdt geen rekening met bijvoorbeeld capillair watertransport. Evenmin met de invloed van vocht op de lambdawaarde, evenmin met het verlies van zomercomfort, idem zonnewinsten, bovendien worden massieve muren en historisch bouwmaterialen systematisch veel slechter voorgesteld dan de realiteit, ... kortom opgepast het is een 'tool' van de isolatie-industrie met gevaar voor volgend ziektebeeld: 'Klant rekent zich rijk, maar betaalt zich arm".
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/


Voorbeeldjes:
50 cm granieten muur
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert ... &outside=0

Met 4 cm houtwolplaat:
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert ... &outside=0

Alternatief 10 cm mineraal lichtleem:
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert ... &name=hanf

Of 10 cm houtlichtleem:
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert ... &name=hanf

10 cm stro-ichtleem:
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert ... &name=hanf

7 cm kalk-hennep:
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert ... &name=hanf

Enzovoort ...

En nog eens na te lezen voor voortvarende binnenisolatie-plaatsers: http://www.u-wert.net/was-sie-uber-inne ... n-sollten/

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door ritsaert snijder »

Boriss,
In het topic verwarmen groot pand hebben we ook gekeken naar de mogelijkheid om een geisoleerde doos te maken die helemaal los van de muren staat. Dat is ook nog een mogelijkheid.
Bijlagen
box in de ruimte.jpg
groet!

Ritsaert
rikdevreese
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 feb 2013, 18:14

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door rikdevreese »

Hoe zit het met de schroefbaarheid van kalk-hennep? Kan je daar iets aan ophangen? Ook radiatoren?
Ik vind dat een groot nadeel van Pavadentro en consoorten, je kan hier niets aan bevestigen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door deleted »

Kalk-hennep wordt een 7-tal cm dik aangebracht. Dus dan moet je met wat zwaardere en langer schroeven werken zodat je in achterliggende stenen muur geraakt.

Opdikkingen met leem worden meestal met een verloren bekisting geplaatst. In die bekisting kan je zwaardeere zaken bevestigen.
Houtlichtleem is zelfs met een gewone houtschroef schroefbaar, maar uiteraard niet voor grote gewichten.

Het grootste nadeel van binnenisolatie is echter dat het niet goed isoleert !

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door ritsaert snijder »

behalve een geïsoleerde los staande doos
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:behalve een geïsoleerde los staande doos
Dan gaan we naar een heel andere sport: dampdicht isoleren.
Zijn ook al boeken over geschreven en leidt in een oud gebouw ook tot talloze problemen.
Het systeem staat/valt met een feilloze uitvoering. Dit is vaak niet haalbaar in een oud gebouw. Bovendien verliest de 'perfecte uitvoering' het uiteindelijk ook tegen de entropie en de tijd.

In een Frans klimaat moet je trouwens eens gaan kijken hoe leefbaar die doos in de zomer gaat zijn.

G
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door boriss »

Na het lezen van (de eerste 13 pagina's) van het topic verwarmen groot pand (en de niet-Duitse pdf's van Gandalf) kwam ik op hetzelfde idee. Ik dacht dit al voorgesteld te hebben, maar noemde het een spouw, blijkbaar verkeerd benoemd.
Hoe dan ook het "geïsoleerde los staande doos" alternatief, dacht ik dus zo te doen:
coupe met compartiment.png
Ik kan de zijkanten van de vloer, dus tussen de buitenmuur en de 'doos' voor zeker 85% over de gehele lengte open houden, de garage en het de bovenkant van de buitenmuur staat dit direct in contact met de buitenlucht middels dit soort 'gaten' en kan dan vrijelijk circuleren:
_DSC0423-001.JPG
De bovenkant van de muur is staat ook direct in verbinding met buiten. De volgende foto is van net te laag genomen, maar de buitenlucht waait hier ook zo doorheen.
_DSC0427-001.JPG
Edit:
zin iets aangepast om verhaal te verduidelijken
Laatst gewijzigd door boriss op 13 jan 2014, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door ritsaert snijder »

@G, nee ik bedoel de constructie die we in het andere topic (grote huis)ook hebben besproken, een doos die echt ruim los staat in de woning. In de zomer zet je de deuren open en leef je gewoon mee in het huis, de koelte van de massa ventileert dan gewoon door de doos.
@B, die doos, direct tegen de muren stuit op alle bezwaren die G heeft genoemd.p"
groet!

Ritsaert
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door boriss »

Nee dus niet direct tegen de muur. Dat probeerde ik dus te tekenen / schrijven :D en aan te geven dat er een ononderbroken luchtstroom van buiten kan zijn, tussen de muur en de 'doos'.

Edit:
typo
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door ritsaert snijder »

oke maar dan neem je het complete huis en ontstaan er geen verschillende zones? Heb je in de zomer ook niet het voordeel van de massa.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door deleted »

MMmm, ja ik zeg niet dat het onmogelijk is.
In voorliggend geval start je met een grote open ruimte, hetgeen natuurlijk een voordeel is.

Zelf heb ik altijd gedacht dat het wel een idee zou zijn om in zo'n oude historisch schuur gewoon een grote stacaravan of woonwagen door de poort naar binnen te rijden. Klaar is Kees.

Box in box: Pijnpunten worden een paar doorbrekingen van gebinten die door de isolatieschil gaan en de koppeling van ramen en deuren tussen oude schil en nieuwe schil.
Als je dit allemaal perfect kan uitvoeren, moet het mogelijk zijn. Maar onderschatten zou ik die details toch niet. Zomercomfort blijft ook een heikel punt.
Damp- en luchtdicht betekent ook investeren in aktieve koeling en ventilatie.
Perfectdampdicht betekent ook dat er weer vele industriële produkten gebruikt moeten worden en dat er op kilometers tape, folie en kit geteld moet worden. Hopelijk jaaaaren geteld kán worden...
Als ik de tekening hierboven bekijk , dan komt bij mij de vraag op: Waarom bouw je zo'n mooi nieuw huis dan net in die oude schuur? Zo'n nieuw huis had toch goedkoper(bouwgrondprijs), met minder beperkingen en beter georiënteerd elders kunnen staan ?

Peroonlijk blijf ik erbij: de meest realistische wijze (economisch , ecologisch en praktisch/technisch) om tegen koude te isoleren is om steeds dampopener naar buiten toe te werken in een isolatieschil. Kleine foutjes leiden dan niet direct tot drama's en de prestaties zijn gewoon goed bij normale uitvoering. Natuurlijke materialen zijn inzetbaar, chemische/aardolie- produkten zijn niet noodzakelijk. De bestaande betonvloeren en massieve buitenmuren voldoen niet aan het criterium 'steeds dampopener naar buiten toe' en zijn dus niet geschikt om langs de binnenzijde effectief te isoleren (tegen koude). De ruimte gevormd door het dak en zoldervloer voldoet wél in grote mate aan het criterium.

De meest realistische wijze om tegen hitte te beschutten is massa die 's nachts afgekoeld wordt. Massa is hier op het gelijkvloers voldoende aanwezig zonder zotte kosten of inspanningen.

Huizen die zowel tegen hitte als koude moeten beschermen zullen of een compromis tussen de twee zijn , of een pak draaiende installaties nodig hebben om het binnenklimaat permanent bij te sturen, of in twee stukken opgedeeld worden met tegengestelde eigenschappen en de bewoners verplaatsen zich.

G
Plaats reactie