Renovatie septische put - trasskalkbeton of trasscementbeton

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rikdevreese
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 feb 2013, 18:14

Renovatie septische put - trasskalkbeton of trasscementbeton

Bericht door rikdevreese »

Ik ga een oude beerput renoveren tot septische put (met 2 compartimenten). De gewelven boven de beerput zijn afgebroken, dus ik moet een nieuwe betonplaat plaatsen.
Om de plaat te dragen zou ik een halfsteense muur metsen parallel aan één van de zijden van de put (fundering naastliggende muur), en de ruimte tussen de oude en nieuwe muur (ongeveer 7 cm breed) willen opvullen met kalkbeton, dus de nieuwe halfsteense muur dient als het ware als verloren bekisting. Aan de andere zijde is er een bestaande anderhalfsteensemuur waarop de plaat kan dragen.

Het beton voor de nieuwe dragende zijde zou ik zelf mengen: baksteengranulaat (kapot geklopt baksteenpuin), zand en trass-kalk of trass-cement. Zou trass-cement te verkiezen zijn boven trass-kalk of omgekeerd? Of toch beter een steense muur optrekken naast de bestaande fundering?

Iemand een idee om de bovenplaat op te bouwen. Het koertje waar de put komt is enkel bereikbaar via de gang en een vrij smalle deur. Ik dacht om ofwel betonnen lateien te gebruiken en hierop nog een 8-tal cm beton te storten, ofwel de lateien te vervangen door betonnen afboordingen (veel goedkoper), en hierop een gewapende betonplaat te storten.

Dank voor jullie input
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Renovatie septische put - trasskalkbeton of trasscementb

Bericht door deleted »

Hydraatkalk (CL) wordt vooral gebruikt om wille van z'n 'ademende' kwaliteit. De poriënstructuur van hydraatkalk is de 'fijnste' van alle kalksoorten.
Trass verhoogt de waterdichtheid en het uitharden onder water.

Maar in deze toepassing (dragende- en waterkerende muur) gaat het wellicht vooral om druksterkte. Dan is hydraulische kalk misschien toch meer aangewezen.
Hydraulische kalk (NHL) wordt in verschillende klassen geleverd waarbij het stijgende cijfer(NHL2 ; NHL 3,5 ; NHL5 ) slaat op de hogere druksterkte.


Voor het gewelf: Kalk ( CL , met en zonder trass en ook NHL) blijven (in meerdere of mindere mate) dampdoorlatend. Dit is het grootste verschil met (nieuw) cement. Nadeel van die dampdoorlatendheid is dat je het niet kan wapenen met staal. Het staal zou door de dampopen eigenschap immers zeer snel gaan coroderen. Vandaar dat de gewelven vroeger zelfdragend (booggewelf) waren.

G
Plaats reactie