Inspiratie

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Inspiratie

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Nu nog de buren, de gemeente, het land. Af en toe krijg ik het idee dat onze leiders wel bewust zijn, maar het lange termijndenken volgens een andere agenda verloopt. Of het lange termijndenken is vervangen door korte termijndenken.
Ik zie steeds meer het collectief als een zelfstandig wezen. Ik raak er dan ook van overtuigd dat zelfs als 80 of 90% van de mensen wel beter weten, dit niet automatisch betekend dat het collectief zich ook zal veranderen. Het collectief is door de eeuwen heen ook geevolueerd, en heeft zich aan de omstandigheden aangepast. Dwz aan de omstandigheden in het verleden, niet aan de omstandigheden die we in de toekomst verwachten.

Ik ga iedere dag naar mijn werk. Niet omdat ik dat nu zulk leuk werk vind, maar omdat ik een inkomen nodig heb. Verhuizen wil ik graag, en minder werken, maar ik zit "vast" in mijn huidige leven tot ik deze stap financieel kan maken. Ik weet ook wel dat ik mijn verwachtingen naar beneden kan schroefen en op die manier sneller zou kunnen verhuizen. Maar ik woon niet alleen, er zijn mensen van mij afhankelijk, en die mensen hebben een verwachtingspatroon van mij die ik niet naar (mijn) believen kan/wil omgooien.
En ik weet zeker dat ik hierin niet alleen ben. Het zou me niet verbazen als er een meerderheid in een soortgelijke situatie zit. Extrapoleer dit naar de samenleving als geheel, en het is niet zo moeilijk in te zien dat wat de samenleving doet en wat de mensen willen niet met elkaar in overeenstemming hoeft te zijn.

Ook een minister president kan niet zomaar naar zijn nieuwste inzichten gaan handelen. Ook een omroep kan niet zomaar zijn programmering omgooien. IMO moet de tijd eerst rijp zijn. Een meerderheid van de mensen moet al een nieuwe richting op willen voordat er een katalist kan optreden die de verandering bewerkt. De katalist kan echter lang op zich laten wachten. En het lijkt er op dat deze soms zelfs nooit komt (Zie de boeken van J. Diamond).
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Inspiratie

Bericht door Jan. »

OBL-Rien schrijft:
Ik ga iedere dag naar mijn werk. Niet omdat ik dat nu zulk leuk werk vind, maar omdat ik een inkomen nodig heb. Verhuizen wil ik graag, en minder werken, maar ik zit "vast" in mijn huidige leven tot ik deze stap financieel kan maken. Ik weet ook wel dat ik mijn verwachtingen naar beneden kan schroeven en op die manier sneller zou kunnen verhuizen. Maar ik woon niet alleen, er zijn mensen van mij afhankelijk, en die mensen hebben een verwachtingspatroon van mij die ik niet naar (mijn) believen kan/wil omgooien.
Ik denk dat er op dit moment al veel mensen zijn die zien dat het anders moet, maar nog wachten op een soort sein.
Je merkt dat mensen soms acht slaan op elkaar, zo van, zet jij de stap dan doe ik het ook.

Rien, als je nu iets wilt, moet je het nu doen!
Later is altijd te laat.

Voor het geval dat je dit boek nog niet gelezen hebt.

http://www.succesboeken.nl/boeken//9789081340915/
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Inspiratie

Bericht door OBL-Rien »

Jan. schreef:Voor het geval dat je dit boek nog niet gelezen hebt.
Ik heb een soortgelijk boek gelezen.
Mijn overtuiging is dat het bij je persoonlijkheid moet passen, anders is het gebruik ervan een lose-lose propositie.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

OBL-Rien schreef:Ik weet ook wel dat ik mijn verwachtingen naar beneden kan schroefen en op die manier sneller zou kunnen verhuizen. Maar ik woon niet alleen, er zijn mensen van mij afhankelijk, en die mensen hebben een verwachtingspatroon van mij die ik niet naar (mijn) believen kan/wil omgooien.
En ik weet zeker dat ik hierin niet alleen ben. Het zou me niet verbazen als er een meerderheid in een soortgelijke situatie zit.
Social druk.
Het erge aan deze situatie is dat je individueel 'compromis' ook nog eens de druk (tot hetzelfde compromis) verhoogt op andere gelijkgezinden.
Iedereen kijkt naar elkaar en blijft dat doen...
Verwachtingspatronen van jou, van anderen zijn zelfwaarmakend voor de hele groep.
Worden weer naadloos overgebracht op de volgende generatie (als er kinderen in het spel zijn wordt de 'sociale druk' om aan 'sociale verwachtingen' te voldoen nog eens dubbel zo groot in mijn ervaring)

Bijna niet te doorbreken ...

Klinkt pessimistisch.
Aan de andere kant zou je ook kunnen besluiten dat er van individuele aktie niets te verwachten valt ...
(Collectieve aktie dan maar ? )


G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Inspiratie

Bericht door ritsaert snijder »

Het lijkt heel veel op de "organische architectuur", in Nederland de laatste jaren populair door Architectenbureau Alberts en Van Huut.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Inspiratie

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:Social druk.
Social druk is zeker een groot aspect, maar er is veel meer.

De samenleving is voor bepaalde goederen (en informatie) stromen ingericht. Het is niet mogelijk om deze over nacht te veranderen. De traagheid hiervan moet waarschijnlijk in jaren worden uitgedrukt.

Stel bijvoorbeeld dat iedereen vanavond inziet dat permacultuur de weg in de toekomst is. Hoe lang zou het duren voordat dan de samenleving echt 100% volgens de permacultuur gedachte leeft?

Als niemand morgen plastiek zakken meer bij de boodschappen neemt, dan is het onmiddelijke gevolg een toename van de werkloosheid. Natuurlijk komen er ook banen vrij, maar het is onmogelijk om hier een 100% match van oud op nieuw te maken.

Ik zie op dit moment zeker drie factoren:
* sociale druk
* fysieke inrichting van de samenleving
* meme's

Al deze factoren werken samen. Daarom sprak ik ook van een collectief wezen. Onzichtbaar, maar daarom niet minder aanwezig.

De vergelijking met een mierenkolonie dringt zich op: bestudeer een mier, en je zult nooit achterhalen hoe de mierenkolonie functioneert.

Het collectief bestaat, en heeft geen respect voor de wensen van het individue. Ik denk zelfs dat we een soort "intelligentie" aan het collectief kunnen toeschrijven. Een intelligentie die gericht is op zelfbehoud.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Inspiratie

Bericht door pelletpower »

OBL een massa blijft bestaan uit individuen, ook als de massa groot is. Als er genoeg pionier of afwijkenden zijn, kan de massa afbuigen. Afbuigen van de massa zonder individuele actie is niet mogelijk. Wil de politieke massa ombuigen dan zijn daar pioniers voor nodig. Dit stadium lijkt voorbij. Er komen steeds meer volgers. De volgende stap is dat de kinderen van die volgers in de politiek terecht komen en de massa nog meer sturing geven. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de politiek. Pioniers zie ik als onkruid op een zandvlakte. Als er genoeg onkruid groeit komt er vanzelf andere begroeiing. Vervolgens is dit niet meer interessant voor de pioniers en deze vertrekken net als het onkruid dat de zandvlakte had veroverd. Zonder dat ene plantje was op de zandvlakte nooit een bos gegroeid. Als je dus geen oog hebt voor dat ene afwijkende individu zul je nooit de massa kunnen voorspellen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

Pioniers zijn er eigenlijk altijd.
De vraag is waarom de massa ze de ene keer wél volgt en de andere keer niet ?
Of waarom ze andere pioniers volgt ?

John Seymour heeft al gepionierd. Veel gepubliceerd ook.
Scott en Helen Nearing idem.
In de jaren '60-'70 zelfs een heuse mini-beweging: http://en.wikipedia.org/wiki/Back-to-the-land_movement

De massa ging echter niet overstag....
Hun nakomelingen/volgers waar zitten ze nu ?

G
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Inspiratie

Bericht door pelletpower »

Zolang er geen gebeurtenissen met een grote impact zijn, zullen het de kinderen zijn die het gedachtegoed van de ouderpioniers verspreiden. Of tenminste moet het ongelijk van de massa door de pioniers aangetoond worden, dit vergt ook tijd. Als je de massa als een systeem wilt zien, is dat een systeem met een grote traagheid.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Inspiratie

Bericht door Jan. »

Wanneer je een plaats in de politiek en de media verovert hebt kun je beleid maken en laten uitvoeren, in zekere zin hersenspoelen, invloed uitoefenen, dwingend voorschrijven.
Bewerk en bespeel de massa.

Als het elke dag in de krant staat dat Jan hardstikke gek is, dan is Jan gewoon hardstikke gek! :mrgreen:
Bij de meeste mensen is het al zo dat ze iets drie keer in de krant gelezen hebben, dan is dat pertinent waar.

En zoals pelletpower zegt, iets met impact, een ramp bijvoorbeeld zal pionieren en volgen in een bepaalde richting bevorderen.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Inspiratie

Bericht door David86 »

pelletpower schreef: zullen het de kinderen zijn die het gedachtegoed van de ouderpioniers verspreiden.
Even een kleine aanvulling op deze aanname

Kinderen zijn geen kopieën van hun ouders, ik weet van mezelf dat ik mijn ouders op weinig vlakken nadoe, mijn vrouw evenmin. Het kan dus zomaar zijn dat de kinderen van Seymoure (als die die heeft, Nearing had ze niet i.i.g) bij de de Shell werken, misschien wel om hun vader te bewijzen dat hij ongelijk had..
Als het elke dag in de krant staat dat Jan hardstikke gek is, dan is Jan gewoon hardstikke gek!
En hoe vaker Jan het dan ontkent hoe meer mensen zullen zeggen: "zie je wel dat hij gek is, hij ontkent het zelfs" dus met ieder verzet word je gekker.

Onderschat de impact van zulke domme krachten niet, zo word "the matrix" gemaakt :)
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Inspiratie

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef: De massa ging echter niet overstag....
Hun nakomelingen/volgers waar zitten ze nu ?
Ik vermoed dat pionieren teveel als armoedig begrepen werd en wordt. Je eigen voedsel kweken, conserveren en bereiden kost veel meer tijd dan de 5 tot 10% van het loon (is ook tijd) dat een gemiddelde burger eraan kwijt is. Je moet als jongeling over een stevig karakter beschikken om dan door te zetten, terwijl je vrienden je qua inkomen en luxe voorbijstreven, terwijl jij je aardbeien plukt. Daarbij komt dat je meestal eerst 20 jaar keihard moet werken om enigszins een vrij, maar sober leven te kunnen gaan leiden. In die tijd ben je gaan wennen aan een comfortabel leven. Moet je wederom sterk in de schoenen staan om het over een sobere boeg te gaan gooien.

Op het vlak van verwarming komt nu een kentering. De generatie houtstokers die nu opstaat, doet dat voor het merendeel uit financiële overwegingen in plaats van ideologie of onafhankelijkheid. Maar of we er blij mee moeten zijn? Zoals ik het in de buurt ervaar is het zelden een weloverwogen beslissing. Er is niet nagedacht over: isolatie; minder ruimtes stoken; graadje lager stoken; kan ik over 10 jaar nog hout aankomen? Welnee, we jagen er 20-25 kuub per jaar door. Nat hout welteverstaan, want de beslissing om op hout over te gaan viel pas deze winter....


Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Inspiratie

Bericht door Tim »

Dutch John schreef:Daarbij komt dat je meestal eerst 20 jaar keihard moet werken om enigszins een vrij, maar sober leven te kunnen gaan leiden.
DJ, dat is wel €1000 per gezinsinkomen per maand aflossen.

Wie kan dat hier, naast de rente, zorgverzekering en andere lasten, als ie nu opnieuw zou beginnen?

Er is maar 1 uitweg, dat begrijp ik heel goed. Maar of het zo makkelijk is als het klinkt?

Tim

Nog één: In NL moet je 8 maal je jaarinkomen inleggen om je huis te betalen (dus niet de rente).
Edit: Dat is dus voor belasting, netto dus nog veel meer.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

Tim schreef: Er is maar 1 uitweg, dat begrijp ik heel goed. Maar of het zo makkelijk is als het klinkt?
Nou slechts één ? Welke bedoel je ?
Nog één: In NL moet je 8 maal je jaarinkomen inleggen om je huis te betalen (dus niet de rente).
Vandaar de topictitel en de openingspost.
Een huis is een kostenfactor, die moet je dus zo klein mogelijk houden.
Grond is (een mogelijke) uitweg.
Nu wordt er juist andersom geïnvesteerd: véél huis, weinig grond.

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Inspiratie

Bericht door David86 »

Tim schreef:dat is wel €1000 per gezinsinkomen per maand aflossen.

In NL moet je 8 maal je jaarinkomen inleggen om je huis te betalen (dus niet de rente).
Je kan 8 keer je bruto jaar salaris inleggen, je kan ook 4 keer je bruto jaar salaris doen, dan is die 1000 p/m ook geen 1000 meer en word het hele verhaal opeens haalbaar..
..
Plaats reactie