Inspiratie

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

David86 schreef:De eenvoud misschien ook wel :)
In mijn ervaring is er ook een sterke samenhang tussen 'grootte' en complexiteit.
En in ruimer opzicht dan het item 'wonen', maar bij woningen is het overduidelijk en makkelijk aantoonbaar ...

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Inspiratie

Bericht door OBL-Rien »

Ik geef toe dat mij bij zulke beelden ook het verlangen komt om zo te wonen.

Maar dan slaat die ver***** logica weer toe: die omstandigheden zijn verre van ideaal. Dat niveau van leven vergt een dagelijkse strijd tegen de natuur. Hoeveel permacultuur men ook toepast. Overleven in zo'n omgeving is moeilijk en hard.
Voor een eenigzins acceptabel niveau zou zo'n hutje dicht bij een stad moeten liggen, en men zou een tele-job moeten hebben.

Jammer, maar de wens blijft....
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

Voor een eenigzins acceptabel niveau zou zo'n hutje dicht bij een stad moeten liggen, en men zou een tele-job moeten hebben.
En anderen ver weg in de wereld in van deze hutjes, maar zonder het landschap, die klaar staan om hun leven te offeren voor de 'betaalbare' goederen van dit acceptabele niveau ?
:fff
G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Inspiratie

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:
Voor een eenigzins acceptabel niveau zou zo'n hutje dicht bij een stad moeten liggen, en men zou een tele-job moeten hebben.
En anderen ver weg in de wereld in van deze hutjes, maar zonder het landschap, die klaar staan om hun leven te offeren voor de 'betaalbare' goederen van dit acceptabele niveau ?
:fff
G
Precies.
We hebben het er al eens over gehad in een ander draadje, maar op elkaar wonen is de meest efficiente manier van wonen waarbij de hoogst mogelijk levensstandaard wordt geproduceerd.
En dus ook de laagste ecologische impact heeft.

Dus dan maar met zijn allen in een flatje?......
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

Geen idee of dat werkelijk zo is, maar wat ik wel weet is dat die impact enkel vanuit 'wonen' bekeken wordt.
Wonen is -met enige afstand bekeken- slechts een onderdeel van het leven.

Zou het niet een erg Westerse opvatting zijn om begrippen als "ecologische impact" en "hoge levensstandaard" dadelijk met 'wonen' te verbinden ?

Ik zou wel eens een neutrale invulling van een 'hoge levensstandaard' willen zien. Een definitie van 'Een Rijk en Vol Leven'.

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Inspiratie

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:Ik zou wel eens een neutrale invulling van een 'hoge levensstandaard' willen zien. Een definitie van 'Een Rijk en Vol Leven'.
Neutraal?
Ik denk niet dat die bestaat, het zal altijd wel individueel blijven.
Hoewel psychologische studies er wel op duiden dat het helpen van anderen een belangrijke factor is in het welzijnsgevoel.
Ook het zelf doen van voedsel verbouwen en klaarmaken schijnt tot een "ronder" (beter, aangenamer?) zelfbeeld te voeren.
Stressverlagend is ook fysieke inspanning en een natuurlijk groene omgeving.
Donkere nachten zijn ook aan te bevelen.
Evenals een natuurlijker slaapritme (bimodale slaap etc).
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

OBL-Rien schreef:
Gandalf schreef:Ik zou wel eens een neutrale invulling van een 'hoge levensstandaard' willen zien. Een definitie van 'Een Rijk en Vol Leven'.
Neutraal?
Ik denk niet dat die bestaat, het zal altijd wel individueel blijven.
Toch eigenaardig dat hetgeen we concreet doen dan weer vooral Cultureel bepaald is. Maatschappelijk verantwoord. Sociale druk.
Want veel diversiteit of opvallende individuele keuzes zie ik toch niet rondom mij ...

Misschien geloven we gewoon graag dat het allemaal individuele keuzes en voorkeuren betreffen ?

In de praktijk willen mensen gewoon het liefst dat wat de mensen rondom hun ook hebben en doen.

Zoals een zwerm vogels die alle richtingen kan uitschieten. De vogels kijken alleen maar naar elkaar.
Het traject van de zwerm als geheel is niet voorspelbaar.

G
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Inspiratie

Bericht door Zoete inval »

Dat mag dan niet voorspelbaar zijn, wel voorspelbaar is het blijkbaar op het gebied van obstakels, ieder zal voor zich moeten beslissen of hij dan beter achter zijn rechter of linkerbuurman aan kan vliegen om niet frontaal met de boom in aanraking te komen. Besluiteloosheid is op dat moment veel gevaarlijker. Je bewust zijn van, en bezig zijn met het feit dat obstakels bestaan zorgt er blijkbaar wel voor dat je kritisch naar anderen kijkt en je eigen weg om de obstakels heen kiest (of kiest achter welke vogel je het liefst aanvliegt).

Ik geef mijzelf nog geen week in een eenzaam en verlaten landschap, met gezin al een stuk langer, met anderen op beloopbare afstand vele malen langer. Dit zijn droombeelden, een vakantiehuisje. Als je je omdraaid kan er een joekel van een kolencentrale staan.... de kracht van de verbeelding en de manier waarop dingen worden verbeeld. Heb een droom,maar leg de lat daar waar het voor jou(op dat moment)haalbaar is, dan kun je het tenminste bereiken.

Een gevoel van van betekenis zijn, plezier maken en productief zijn geven een bevredigend/ gelukkig gevoel, maar in alle gevallen heb je daar een medemens en gemeenschap voor nodig waarbinnen je functioneert, omdat de ander nu eenmaal gezegend is met een ander talent dan jij en omdat je elkaar daarmee kunt aanvullen. Daar is niets mis mee.Dat je elkaar daardoor 'besmet' met visies en andere 'dingen' is logisch. Geef het , volgens jou, goede voorbeeld zonder je daarbij beter te voelen of voor te doen dan een ander, dan vliegen er vanzelf een paar vogels achter je aan.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Inspiratie

Bericht door frans »

Ik citeer ff,
Niet lullen maar poetsen.

c.a. drie jaar werk en... :fff
huis.JPG
Eigenlijk vindt ik dit leuker.
huisje.JPG
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

Mooi huis Frans !
Heel speciaal ook. Je hebt wel iets met design.
Hoe zou je deze bouwstijl noemen ? Modernisme, vleugje kubisme ?
Maar ook de asymmetrische lijn van de Art Nouveau ...

Ben ik als bouwstijl in België nog niet vaak tegengekomen.
Dossier was zeker niet makkelijk om door de Nederlandse Stedenbouw te loodsen ?

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

Zoete inval schreef:Dat mag dan niet voorspelbaar zijn, wel voorspelbaar is het blijkbaar op het gebied van obstakels, ieder zal voor zich moeten beslissen of hij dan beter achter zijn rechter of linkerbuurman aan kan vliegen om niet frontaal met de boom in aanraking te komen. Besluiteloosheid is op dat moment veel gevaarlijker. Je bewust zijn van, en bezig zijn met het feit dat obstakels bestaan zorgt er blijkbaar wel voor dat je kritisch naar anderen kijkt en je eigen weg om de obstakels heen kiest (of kiest achter welke vogel je het liefst aanvliegt).
Obstakels zie je in een zwerm pas heel laat aankomen. Beslissen doe je dan in een reflex. Met echt systematisch nadenken waar het allemaal naar toe gaat, of naar toe zou moeten gaan, heeft het dan niets te maken...
Ik geef mijzelf nog geen week in een eenzaam en verlaten landschap, met gezin al een stuk langer, met anderen op beloopbare afstand vele malen langer.
We zijn groepsdieren.
Dit zijn droombeelden, een vakantiehuisje. Als je je omdraaid kan er een joekel van een kolencentrale staan....
Al te vaak, maar al te waar. Maar zelfs al staat het daar, het zal er niet staan om wille van de cabin ...
de kracht van de verbeelding en de manier waarop dingen worden verbeeld. Heb een droom,maar leg de lat daar waar het voor jou(op dat moment)haalbaar is, dan kun je het tenminste bereiken.
Tussendoelen realiseren is zeker een wijs principe in de stabiele voortgang. Maar vaak wordt het tussendoel echter eindstation en verdampt de droom.
Een gevoel van van betekenis zijn, plezier maken en productief zijn geven een bevredigend/ gelukkig gevoel, maar in alle gevallen heb je daar een medemens en gemeenschap voor nodig waarbinnen je functioneert, omdat de ander nu eenmaal gezegend is met een ander talent dan jij en omdat je elkaar daarmee kunt aanvullen. Daar is niets mis mee.Dat je elkaar daardoor 'besmet' met visies en andere 'dingen' is logisch. Geef het , volgens jou, goede voorbeeld zonder je daarbij beter te voelen of voor te doen dan een ander, dan vliegen er vanzelf een paar vogels achter je aan.
Goed en slecht zijn dan relatieve begrippen. Even veranderlijk als de mode. Ben je in de mode, dan vliegen ze achter je aan. Heeft minder te maken met je ideeën , dan met het diepgeworteld "achteraanvlieggedrag". Zelfs met alleen maar achterlijke en slechte ideeën in hun buurt zullen ze ergens achter vliegen. En keuzes dienen zich meestal inderdaad plots aan. Geen tijd voor doordacht nadenken op basis van argumenten. Er wordt eerder beslist op basis van een directe prikkel. Korte-termijn-winst.

G
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Inspiratie

Bericht door Zoete inval »

Beslissen doe je dan in een reflex. Met echt systematisch nadenken waar het allemaal naar toe gaat, of naar toe zou moeten gaan, heeft het dan niets te maken...
Ook reflexen zijn trainbaar en je kunt jezelf (tot een bepaalde hoogte) ook leren er niet aan toe te geven. Het heeft alles te maken met het systematische denkwerk, de overweging, motivatie en gemaakte afspraken voor de tijd.
Tussendoelen realiseren is zeker een wijs principe in de stabiele voortgang. Maar vaak wordt het tussendoel echter eindstation en verdampt de droom.
Ook jezelf omringen met een vruchtbare bodem en stimulerende omgeving is een bewuste keuze. Je omgevingsfactoren zijn van groot belang bij het bereiken van de droom of het verdampen ervan. Dromen veranderen, staan soms on-hold , vragen persoonlijke ontwikkeling en zijn een (lange termijn) proces. De weg ernaartoe moet op zichzelf al bevredigend zijn anders zul je de weg niet blijven vervolgen.
Goed en slecht zijn dan relatieve begrippen.
Dat zijn ze altijd.
Zelfs met alleen maar achterlijke en slechte ideeën in hun buurt zullen ze ergens achter vliegen
We zijn groepsdieren.
Klopt
En keuzes dienen zich meestal inderdaad plots aan. Geen tijd is voor doordacht nadenken op basis van argumenten. Er wordt eerder beslist op basis van een directe prikkel. Korte-termijn-winst.
Voor personen die niet over het onderwerp nagedacht hebben zal dit kloppen, maar de korte termijn winst kan ook de prikkel zijn om er wel over na te gaan denken. Zorgen voor bewustwording, waardoor het lange termijn denken geprikkeld wordt.

Yvette
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Inspiratie

Bericht door Dutch John »

Zoete inval schreef:Zorgen voor bewustwording, waardoor het lange termijn denken geprikkeld wordt.
Hoe herkenbaar. Nu nog de buren, de gemeente, het land. Af en toe krijg ik het idee dat onze leiders wel bewust zijn, maar het lange termijndenken volgens een andere agenda verloopt. Of het lange termijndenken is vervangen door korte termijndenken. Of de bewustwording over een bepaald onderwerp is vergiftigd met misinformatie. Het laatste is zonde, want dan nemen goede mensen de verkeerde beslissingen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:
Zoete inval schreef:Zorgen voor bewustwording, waardoor het lange termijn denken geprikkeld wordt.
Hoe herkenbaar. Nu nog de buren, de gemeente, het land.
:fff

Af en toe krijg ik het idee dat onze leiders wel bewust zijn, maar het lange termijndenken volgens een andere agenda verloopt.
Deze groep mensen is bij uitstek degene die hun reflexen zodanig goed ontwikkeld hebben dat ze vooral binnen de groep uitblinken. Het is meestal hun eigen persoonlijke ambitie om deze 'topfunctie' te bereiken en te behouden diehen drijft. En meestal hebben ze daar ook meer talent voor dan een ander.
Het lange-termijndenken-in-belang-van-de-groep maakt volgens mij geen deel uit van de persoonseigenschappen, de reflexen, die helpen om aan deze posities te geraken. Het hebben van principes en een geweten lijkt zelfs eerder een concurrentienadeel te zijn in deze sector ...
Of het lange termijndenken is vervangen door korte termijndenken.
De enige termijn die er voor hun toe doet is 'de volgende verkiezingen'
Of de bewustwording over een bepaald onderwerp is vergiftigd met misinformatie. Het laatste is zonde, want dan nemen goede mensen de verkeerde beslissingen.

Goed en verkeerd werden en worden al bepaald door de meerderheid en de tijdsgeest ...

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Inspiratie

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:Mooi huis Frans !
Heel speciaal ook. Je hebt wel iets met design.
Hoe zou je deze bouwstijl noemen ? Modernisme, vleugje kubisme ?
Ik zou het F117-style noemen....

http://www.google.nl/search?q=f117
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie